Psychologia

Są dwie drogi, aby przeżyć życie. Jedna – żyć tak, jakby nic nie było cudem. Druga – tak, jakby cudem było wszystko”

Oh!Books
Oh!Books
31 października 2022
 

„Jak się czujesz?” – na to proste pytanie coraz więcej Polaków odpowiada, że źle. Nasz nastrój wyraźnie się pogarsza, dostrzegamy więcej negatywnych emocji wokół siebie. Trudno się dziwić. Pandemia, wojna w Ukrainie, inflacja – portale informacyjne pełne są informacji, które wywołują niepokój i frustrację. Żyjemy szybko, obciążają nas stres i bolączki dnia codziennego. Próżno szukać pozytywnego wzmocnienia wokół siebie. A gdyby tak poszukać go w sobie?

Takie pytanie w swojej książce „Uważna, czuła i odważna” stawia Dagny Kurdwanowska. Ileż to razy same próbowałyśmy odpowiedzieć na to pytanie, ile razy zadawałyśmy je innym? My, w redakcji, napisałyśmy dziesiątki artykułów na ten temat, setki przeczytałyśmy i za każdym razem okazuje się, że tylko zbliżyłyśmy się do tej odpowiedzi.

Jak się czujesz? Jak się naprawdę czujesz? Uczymy się od Anglosasów, że trzeba odpowiadać: wszystko w porządku! Niepotrzebna to nauka.

Z punktu widzenia psychologii nie ma emocji dobrych i złych – wszystkie są nam potrzebne, by żyć w sposób świadomy i dojrzały. Nie lubimy trudnych emocji, takich jak gniew czy smutek, ale i one są nośnikiem ważnych informacji o nas samych. Nie zapominając o tym, w tej książce trudne emocje odłożymy trochę na bok, by zrobić miejsce na opowieść o emocjach, które często trudno nam jest dziś odnaleźć: radość, nadzieję, wdzięczność, czułość, wrażliwość, zaufanie, empatię, miłość, uważność, bliskość. Każdy z nas ma w sobie ich zaczątek i przy odrobinie wsparcia może obudzić je w sobie, pielęgnować i czerpać z nich siłę do dobrego życia. Nawet w najtrudniejszych momentach.

W tytule cytujemy Alberta Einsteina. Wybitny uczony i tym razem trafił w sedno, prawda?  O tym właśnie jest książka Dagny.

W książce” Uważna, czuła i odważna” autorka proponuje zmianę optyki – z tego, co negatywne w nas i wokół nas, na to, co w nas i wokół nas dobre, budujące, dodające siły, energii. Skupienie się na tych aspektach pozwoli przywrócić harmonię w naszym spojrzeniu na siebie i na świat, w zdrowszy sposób tworzyć relacje ze sobą i z innymi ludźmi, budować poczucie sprawczości, akceptacji i szczodrości.



Psychologia

Przestań tłumaczyć swoje zachowania i nastroje tym, co wydarzyło się kiedyś!

Oh!Books
Oh!Books
27 października 2022
fot. Julia Caesar/Unsplash

Problemy dnia codziennego potrafią przytłoczyć. Czasem są tylko przeszkodami, które pokonujemy bez większego wysiłku, czasem są kłodami, które życie rzuca nam pod nogi, a czasem kulą u nogi, która nie pozwala nam wzbić się wyżej, ściąga nas w dół. Szukamy wtedy ratunku, często niestety nie tam, gdzie trzeba. Wpadamy w błędne koło przemyśleń i rozpamiętywania – rozważamy, kto, co, kiedy, dlaczego? Przeżywamy niepowodzenia i zdrady i na nie „zwalamy” to, co dzieje się z nami teraz. To bezpieczne, ale na dłuższą metę nieskuteczne. Co robić?

Przede wszystkim zatrzymać się. Powstrzymać tę gonitwę myśli. Przestać sięgać do przeszłości. Wziąć odpowiedzialność za swoje samopoczucie tu i teraz. Jeśli nie potrafisz zrobić tego samodzielnie, skorzystaj z pomocy specjalisty – umów się na wizytę, albo sięgnij po fachową literaturę.

Książką, dzięki której wejdziesz na ścieżkę regeneracyjno-rozwojową jest Powiedz STOP depresji, lękom i toksycznym ludziom” Mirosława Słowikowskiego, która wyszła nakładem Wydawnictwa Feeria. Proste wskazówki eksperta pomogą ci nawiązać kontakt ze sobą, odzyskać wewnętrzną wolność i zacząć cieszyć się własnym życiem.

Zrób pierwszy krok na drodze do większej samoświadomości – jedynego źródła siły, które jest odnawialne i niewyczerpane. Nie jest ono zasilane przez twoje otoczenie czy sytuację materialną, ale czerpie z twoich głębokich zasobów, które krok po kroku będziesz w sobie odkrywał i uczył się z nich korzystać. Uczucie, które pojawia się, kiedy zaczynamy rozumieć, iż sami stwarzamy swój świat i nie jesteśmy niewolnikami sytuacji bez względu na to, jak ocenialiśmy ją do tej pory, jest jedyne i niepowtarzalne. Stopniowo w nasze życie wkracza wówczas wolność, spokój i równowaga.
Ty także masz szansę je odczuć.

Zostaw przeszłość za sobą, czerp z niej naukę, ale nie pozwól sobie na utknięcie w niej na stałe. Obiecaj sobie, że zrobisz co w twojej mocy, żeby wyrwać się z pętli złego samopoczucia. Daj sobie czas na zmiany. Nic nie dzieje się od razu – dojdź do dobrego życia drogą ewolucji, a nie rewolucji. Metoda drobnych kroków sprawdzi się i tutaj. To nie będzie prosta droga, na pewno napotkasz przeszkody – czasem będzie prowadziła z górki, czasem trzeba będzie trochę się powspinać. Pamiętaj wtedy, że musisz być dla siebie wyrozumiała. Popatrz na siebie z dystansu i potraktuj tak, jak traktujesz najbliższą ci osobę – bądź dla siebie dobra, nie wymagaj zbyt wiele, nie krytykuj.

8 sposobów na to, by zapomnieć o przeszłości, a raczej nauczyć się z niej mądrze korzystać

1. Żyj tu i teraz

Nie ma nic dziwnego, ani nienormalnego w tym, że ciągle wracasz myślami do osoby, które cię zraniła. Oczywiście, to nie może trwać wiecznie. Oczywiście, najlepszym lekarstwem jest zdanie sobie sprawy z tego, jak to wpływa na twoją sytuację dzisiaj. Jeśli zaczniesz skupiać się na swoich uczuciach i na tym, co dobrego spotyka cię tu i teraz, cierpienie związane z krzywdą z przeszłości nie będzie już tak boleć.

2. Nie uciekaj przed emocjami

Zbywanie trudnych emocji, magazynowanie ich gdzieś głęboko w sobie – to nie wpływa pozytywnie na twoje zdrowie psychiczne, ani na proces rehabilitacji, leczenia. Oddychaj i konfrontuj się z tym, co trudne. Staraj się rozumieć własne uczucia i szukać ich źródła.

3. Bądź dla siebie dobry

Wybacz sobie błędy z przeszłości. To, że byłeś może trochę naiwny, że pozwoliłeś innym na przekroczenie wyznaczonych przez siebie granic. Że  podjąłeś złe decyzje. To się zdarza każdemu z nas.

4. Pamiętaj, że nie jesteś już tą samą osobą co kiedyś

Od tamtych wydarzeń minęło już trochę czasu. Przeżyłeś wiele, zmieniłeś się. Pewne rzeczy zostały takie same, ale w wielu sprawach dojrzałeś, wiele zrozumiałeś. Dziś podjąłbyś inne decyzje, inaczej zareagował, trzymał z innymi ludźmi.

5. Zaakceptuj to, że osoba, która cię skrzywdziła nigdy nie poprosiła o wybaczenie

Nie każdy postępuje tak, jak ty byś postąpił. Nie każdy ma twoją wrażliwość  i wyobraźnię. Są ludzie, którzy odbierają świat zupełnie inaczej. Oni nigdy nie przestaną być egoistami. Pogódź się z tym, że od ich nie usłyszysz słowa „przepraszam”.

6. Pamiętaj, że nie jesteś sam

Masz przyjaciół, rodzinę, kilka bliskich osób gotowych cię wspierać w trudnych momentach. Otaczają cię życzliwi ludzie i z tych relacji powinieneś czerpać pozytywną energię. To dzięki nim wiesz, że w życiu na swojej drodze spotykamy różne osoby – te, które nas niszczą i te, które pomagają nam wstać po upadku.

7. Zaakceptuj to, co się wydarzyło

Nic już nie da się z tym zrobić, prawda? Po co więc płakać nad rozlanym mlekiem? Wyciągnij wnioski, które pozwolą ci uniknąć podobnych błędów w przyszłości, podziękuj za to trudne doświadczenie, okaż wdzięczność za to, co masz.

8. Skup się na tym, co możesz kontrolować

Czyli na tym, jak reagujesz na owe niewygodne wspomnienia i osoby z przeszłości. To ty pozwalasz im nadal wpływać na swoje życie. Ty stajesz się źródłem negatywnej energii dla siebie samego, pozwalając faktom, które dziś nie mają już żadnego znaczenia ograniczać cię i dalej krzywdzić. Skoncentruj się na tym, co przed tobą. Na tym, na co masz realny wpływ, na tym co możesz zmienić.

 


Książka „Powiedz STOP depresji, lękom i toksycznym ludziom” niesie wsparcie nie tylko tym, którzy cierpią z powodu stanów depresyjnych, ale każdemu, kto tęskni za radością życia. Przedstawiono tu w zwięzłej formie problemy, z którymi boryka się większość z nas: od akceptacji siebie i swoich emocji, poprzez schematy myślowe, które determinują nasze zachowania i wywołują w nas gniew, aż po relacje z toksycznymi ludźmi.

Autor, doświadczony coach i trener biznesu, zebrał w tej książce sprawdzone metody, które pozwolą zapanować nad przygnębieniem, niskim poczuciem wartości, lękami, apatią, nadpobudliwością czy poczuciem wyalienowania. Jego poradnik rozwoju emocjonalnego ma też praktyczny wymiar, zawiera bowiem zestawy technik i ćwiczeń, które są łatwe i bardzo skuteczne w codziennym zastosowaniu.