Psychologia

Jak poradzić sobie w relacji z narcystyczną osobą?

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
7 sierpnia 2016
Fot. Unsplash / Charlie Foster / CC0 Public Domain
 

Narcyz to ktoś, kto uwielbia być podziwiany, zawsze chce być w centrum uwagi, kocha wzbudzać zainteresowanie innych. Jest przekonany o swojej wyjątkowości, niepowtarzalności i swoją niezdrową pewność siebie wykorzystuje do manipulacji innymi dążąc w ten sposób do realizacjo swoich pragnień.

Kto chciałby go spotkać? Pewnie nikt, bo co to za przyjemność być z kimś, kto szybko się nam znudzi, kto używa nas do podkreślenia swojej własnej osobowości, traktuje jak ozdobę do własnego kożucha. Narcyz to typ, który tak długo interesuje się nami, jak długo jest przez nas podziwiany. On nie lubi innych ludzi, zajmuje się tylko sobą, dla siebie jest najważniejszy. Znasz kogoś takiego? Jak przeciwstawić się jego manipulacji?

Zacznij mówić NIE

Ty jesteś panem własnego życia, nie ktoś inny. Jeśli nie czujesz się komfortowo, jeśli robisz coś wbrew sobie, masz prawo się temu sprzeciwić, odmówić. Nie musisz zgadzać się na traktowanie, które tobie nie odpowiada.

Trzymaj się głównego tematu w dyskusji

Narcyz tak manipuluje rozmową, żeby się wybielić, żeby pokazać siebie w jak najlepszym świetle często zmieniając temat. Jeśli dążysz do konfrontacji tego, co robi, co mówi, to nie daj się wodzić za nos. „Nie o tym rozmawiamy” – przywołuj główny temat rozmowy. „Pytałam o coś innego” – mów i nie pozwól, by ten narcystyczny rozmówca kierował po swojemu waszą dyskusją.

Nie oczekuj dotrzymania obietnicy

Narcyzm ma to do siebie, że wiele obiecuje, ale rzadko kiedy dotrzymuje słowa. To dla niego charakterystyczne, bo składane obietnice często przerastają jego możliwości, czy umiejętności. Jeśli na czymś ci zależy, sprawa dotyczy jakiś materialnych kwestii zażądaj zapewnienia na piśmie. Inna sprawa, gdy obiecując manipuluje twoimi emocjami. Lepiej nastaw się, że obietnice narcystycznej osobowości, jakie by nie były, raczej są bez pokrycia.

Nie daj sobie wmówić, jaka jesteś

W waszej relacji narcyz próbuje cię określić, powiedzieć, jaka jesteś – za słaba, za silna, zbyt emocjonalna, skryta. Ubierze cię w takie cechy, dzięki którym łatwo mu będzie tobą manipulować. Podważy twoją pewność siebie, zachwieje poczucie wartości. Jeśli czujesz, że głowa ci paruje i nie możesz pozbierać myśli – odejdź na chwilę, powiedz: „Potrzebuję pozbierać myśli, poczekaj” i daj sobie złapać oddech, nabrać dystansu.

Nie bój się

Strach jest głównym narzędziem manipulacji narcyza. Będzie cię zastraszał, szantażował, robił wszystko, żeby strach cię sparaliżował, by determinował twoje myśli i działania. Nie pozwól sobą manipulować w ten sposób. Postaw się, powiedz, że nie chcesz, by w ten sposób z tobą rozmawiano, czy postępowano.

Nie ulegaj naciskom

Narcyz wymusza na tobie szybkie decyzje. Tu i teraz masz coś postanowić, dokonać wyboru, zadecydować. Robi tak, by wyciągnąć z tej sytuacji jak najwięcej korzyści. Masz wrażenie, że stawia cię pod ścianą? Powiedz, że musisz pomyśleć, zastanowić się, że nie chcesz podejmować decyzji pod wpływem impulsu, bo musisz pomyśleć, co jest dla ciebie najlepsze.

Nie jesteś niczemu winna

Słyszysz, że to twoja wina, że to ty jesteś przyczyną całego zła, które spotkało narcyza? Że to przez twoje błędy, twoje decyzje, on poniósł porażkę, nie zrealizował jakiegoś celu, planu. Nie pozwól na to. Ty nie jesteś niczemu winna. Jeśli ktoś coś zawala, musi ponieść tego konsekwencje, musi naprawić błąd, który popełnił. Nie bierz na siebie winy za niego.

Świat nie kręci się wokół niego

To TY jesteś ważna, to twoje potrzeby powinny być dla ciebie najważniejsze, nie jego. Relacje z drugim człowiekiem to dawanie i branie. Jeśli jedna osoba potrafi tylko brać i nie ma zamiaru tego zmienić, to warto rozważyć przerwanie tego związku, który nic dobrego ci nie daje, a wręcz przeciwnie – wysysa z ciebie energię. Żyj własnym życiem, życiem, jakim chcesz.


Psychologia

Te produkty pomogą zadbać o urodę i kondycję włosów, paznokci oraz skóry

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
7 sierpnia 2016
urodę
Fot. iStock / Neustockimages
 

Troska o zdrowe, zadbane ciało nie ogranicza się jedynie do badań kontrolnych i pilnowania suplementacji witaminami. Aby cieszyć się pięknym wyglądem i dobrą kondycją zarówno całego ciała, jak i poszczególnych jego partii, należy komponować składniki diety tak, aby każdego dnia znalazły się w niej elementy wspierające ich wygląd. 

Włosy, skóra, paznokcie…

To część nas, bez której trudno sobie wyobrazić odbicie lustrzane. Warto mądrze dokarmiać te atrybuty kobiecości odżywczymi składnikami.

Piękne włosy i paznokcie

O tak, włosy szczególnie zdobią nasz wygląd. To marzenie mieć włosy gęste, błyszczące bez rozdwojonych końcówek, nie zależnie od długości fryzury. Najczęściej jednak popełniamy masę błędów, które mszczą się na ich kondycji — prostujemy, suszymy, kręcimy, traktujemy dużą ilością lakieru, ściskamy gumkami, zapominając jednocześnie jak ważne jest ich odżywianie nie tylko za sprawą dobranych odżywek. Przyglądając się swojej diecie, która ma wielki wpływ na wygląd włosów, warto włączyć do niej produkty, które w widoczny sposób wpłyną na ich kondycję. Włosy składają się z białka, wody, substancji tłuszczowych, minerałów, witamin i innych związków, należy więc dostarczać im siarkę, krzem, biotynę czy kwas pantotenowy. Natomiast częste malowanie paznokci, dręczenie ich pilniczkami czy tipsami, oraz codziennie wykonywane prace domowe typu mycie czy pranie, negatywnie wpływa na ich wygląd. Do tego, jeśli istnieje nawyk obgryzania płytek, ich stan będzie opłakany. Żeby wzmocnić je, przyspieszyć wzrost oraz zapobiec pękaniu i rozdwajaniu, a także pomóc włosom, zwróć uwagę by w twoim jadłospisie nie brakowało składników wpływających jednocześnie na stan włosów i paznokci:

  • białka roślinnego i zwierzęcego, który jest podstawowym budulcem włosów. Znajdziesz je przede wszystkim w takich produktach jak: mięso, ryby, mleko i przetwory mleczne, jajka, rośliny strączkowe.
  • zdrowych tłuszczy, dzięki którym włosy są elastyczne, nawilżone i zdrowe, a skóra głowy nie sprawia żadnych problemów. Szukaj ich w tłustych rybach morskich, tranie, zimnotłoczonych, nierafinowanych olejów, awokado czy siemieniu lnianym.
  • witamin z grupy B, które wzmacniają paznokcie, zatrzymują nadmierne wypadanie włosów i łysienie, oraz hamują przetłuszczanie skóry głowy. Ich źródłem są: drożdże piwne i piekarnicze, wątróbka, orzechy, kasza, jajka, mleko, kalafior, kukurydza, groch, pomidory, natka pietruszki, szpinak, buraki, a także liczne owoce.
  • siarki, która pomaga w walce z nadmiernym łojotokiem, łupieżem, przeciwdziała wypadaniu włosów i wzmacnia paznokcie. Dostarczysz ją wraz z jajkami, czosnkiem, cebulą, rzeżuchą, kapustą, grochem, brokułami, chrzanem, rzodkiewką, kalarepą, rzepą, morelami, awokado, truskawkami.
  • krzemu, dzięki któremu unikniesz wypadania włosów oraz kruchości paznokci. Znajduje się w : skrzypie polnym, rdeście ptasim, pokrzywie, otrębach, płatkach owsianych, kaszy jęczmiennej, pełnoziarnistych zbożach, czosnku, szczypiorku, marchwi.
  • cynku, który zapobiega wypadaniu włosów i przyspiesza ich wzrost oraz zapobiega łamliwości i rozdwajaniu paznokci. Cynk zawierają: ostrygi, nasiona dyni i słonecznika, otręby pszenne i kiełki pszenicy, groch, fasola, soczewica, żółtka jaj, wątroba wołowa.
  • żelaza, przeciwdziałającego wypadaniu włosów, oraz chroniącego przed cienkimi, kruchymi, łamliwymi i wypukłymi paznokciami. Znajduje się ono w: mięsie, kakao, natce pietruszki, pokrzywie, pestkach dyni, słonecznika, sezamu, migdałach, nerkowcach, pistacjach, roślinach strączkowych.
  • magnezu, zapobiegającego łamaniu paznokci. Najwięcej magnezu zawiera: kakao i czekolada, soja, kasza gryczana, jaglana i płatki owsiane, fasola i groch, orzechy włoskie, laskowe i migdały.
Fot. iStock / Dean Mitchell

Fot. iStock / Dean Mitchell

Zdrowa i jędrna skóra

Każda z nas chciałaby mieć skórę w doskonałej kondycji, i to nie tylko na twarzy. Zadbana, jędrna skóra potrafią odjąć kobiecie kilka lat. Natomiast zaniedbana, skutecznie postarza i odbiera blask. Na wygląd skóry poza aktywnością fizyczną i utrzymaniem stałej wagi, niebagatelny wpływ ma nasza dieta. Jest mnóstwo składników, które wpływają każdego dnia na jej wygląd. Zaniedbując dietę, a radząc sobie jedynie przy pomocy suplementów i ruchu, nie jesteśmy w stanie dostarczyć skórze wszystkiego, co jest jej potrzebne.

Poza składnikami wymienionymi dla włosów i paznokci (białko, zdrowe tłuszcze, witaminy z grupy B, siarka, krzem, cynk, żelazo, i magnez), włącz do swojej diety również produkty bogate w te składniki:

  • witaminę A, bez której skóra staje się sucha, szorstka i twarda, a także pojawiają się na niej wypryski. Bogate w witaminę A są przede wszystkim tran, wątroba wieprzowa, masło (82% tłuszczu) i przetwory mleczne, jaja, warzywa (marchew, dynia, jarmuż, szpinak).
  • witaminę C, która zapobiega powstaniu zmarszczek, suchości skóry, starczych plam. Znajdziesz ją w owocach dzikiej róży, rokitnika, czarnej porzeczce, natce pietruszki, koperku, truskawkach, papryce, cytrusach.
  • witaminę E, bez której skóra staje się sucha, szorstka i przedwcześnie postarzała.  Najwięcej tej witaminy zawierają: warzywa (szparagi, brokuły) i liście (szpinak, pietruszka, pokrzywa, mięta), oleje roślinne, tran, orzechy, migdały, jajka.
  • kolagen, który odpowiada za gęstość, jędrność i elastyczność skóry. To białko naturalnie występujące w ludzkim organizmie, dobrze jest również dostarczać z zewnątrz, nie tylko w kosmetykach. Kolagen znajduje się w produktach spożywczych, takich jak galaretki, gęste zupy na kościach lub podroby zwierzęce.
  • koenzym Q10 wpływa wpływa na regenerację skóry, chroni przed powstawaniem zmarszczek, przyspiesza gojenie ran. Kolagen występuje naturalnie w komórkach ludzkich, zwierzęcych i roślinnych. Pozyskać go można dzięki spożywaniu tłustych ryb morskich, mięsa i podrobów, zbóż, olejów, a także niektórych warzyw, np. soi, brokułów.

źródło: www.blondhaircare.comporadnikzdrowie.pl


Psychologia

Regulacja brwi w kilku krokach. Kilka rad, jak uniknąć przy tym błędów

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
7 sierpnia 2016
regulacja brwi
Fot. iStock / g-stockstudio

Nawet jeśli jesteś jeszcze niewprawiona w samodzielnej regulacji brwi, nie musisz chodzić ciągle do kosmetyczki aby nadać im właściwy kształt. Jeśli do tej pory zbędne włoski usuwała specjalistka, w domu możesz samodzielnie usunąć odrastające brwi, zgodnie z linią wcześniej wytyczoną w gabinecie.

A jeśli do kosmetyczki masz daleko, a chciałabyś spróbować w domu tej łatwej czynności, pamiętaj o kilku rzeczach:

Kształt brwi zależy od kształtu twarzy

Nie wyrywaj włosków na chybił trafił, zastanów się najpierw jak to zrobić, by nadany kształt ładnie komponował się z twarzą i nie zaburzał jej proporcji. Określ kształt własnej twarzy i zgodnie z nim wybierz najlepszą linię łuku brwi:

  • Okrągła buzia – wymaga brwi które wyostrzą rysy twarzy. Aby osiągnąć ten efekt, powinnaś łuki brwiowe wyciągnąć do góry a kąciki maksymalnie do dołu.
  • Owalna buzia– będzie ładnie wyglądała z brwiami lekko wyprostowanymi i delikatnie zaokrąglonymi.
  • Kwadratowa buzia– wymaga wyrazistych, grubszych brwi, zagiętych w kształcie łuku.
  • Trójkątna buzia– polubi się z zaokrąglonym łukiem brwi

Gdy ustalisz kształt najlepszy dla siebie, możesz przystąpić do regulacji

Aby wyznaczyć idealną długość, posłuż się patyczkiem lub ołówkiem:

1.Aby wyznaczyć początek brwi, przyłóż ołówek do płatka nosa, tak aby był poprowadzony przez wewnętrzny kącik oka, aż do brwi. W tym miejscu powinien przebiegać początek łuku brwiowego. Zaznacz powstałą linię kredką do brwi lub od razu usuń niepokorne włoski po drugiej stronie ołówka.

2. Aby wyznaczyć koniec brwi, przyłóż ołówek do płatka nosa, tak aby przechodził przez zewnętrzny kącik oka, aż do brwi. Tu powinien przebiegać koniec idealnego łuku brwiowego. Zaznacz lub od razu usuń włoski po drugiej stronie ołówka.

Pamiętaj o tym by:

  • zadbać o dobre oświetlenie i wyprofilowaną pęsetę
  • regulować brwi po kąpieli
  • przed regulacją rozczesać brwi
  • mieć pod ręką kostki lodu lub zimny okład, by zmniejszyć ból i podrażnienie
  • oczyścić skórę wokół oczu tonikiem lub wodą micelarną, które nie zatłuszczą włosków
  • włoski wyrywać w kierunku ich wzrostu, delikatnie naciągając skórę
  • używać po zabiegu kremu, który załagodzi podrażnioną skórę

Sprawdź również inną, ciekawą metodę regulacji brwi, zwaną nitkowaniem.


źródło: kobieta.gazeta.plpolki.pl


Zobacz także

Zrozumiałam, że dorosły mężczyzna nie musi zaakceptować obcego dziecka, tylko dlatego, że kocha jego matkę. Chyba musimy się rozstać

11 sekretów kobiet, które nie mogą się opędzić od facetów

Oddam ci wszystko albo nie dam niczego. Niech twoje życie nie będzie opowieścią o straconych szansach

Oddam ci wszystko albo nie dam niczego. Niech twoje życie nie będzie opowieścią o straconych szansach