Psychologia

8 strategii „detoksykacji” toksycznego związku. Przestań się tak bardzo starać

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
4 kwietnia 2017
Fot. iStock/m-gucci
 

Jeżeli wychowywałeś się w cieniu toksycznego rodzica, rodzeństwa, bądź innego członka bliskiej rodziny, jesteś prawdopodobnie bardziej narażony na ten typ relacji jako osoba dorosła. Zaniedbywanie twoich emocji w dzieciństwie skutkuje teraz przekonaniem, że twoje uczucia i potrzeby nie mają znaczenia.Taka postawa przyciąga do ciebie niewłaściwie, „problemowe” osoby. Ale skoro już jesteś w dorosłej, toksycznej relacji i kochasz, czy istnieje jakieś skuteczne lekarstwo i nadzieja dla ciebie i twojego partnera? Czy można przeprowadzić „detoks” na swoim, niezdrowym związku? Zanim zdecydujecie się odejść, wypróbujcie tych 8 strategii detoksykacji relacji z bliską osobą.

8 strategii „detoksykacji” toksycznego związku

1.Nigdy nie pozwól mu/jej sprowadzić cię do jego/jej poziomu

Walka „na tym samym poziomie” zdecydowanie ci zaszkodzi: skończy się na poczuciu winy i osłabieniu twojej pozycji. Zbuduj mocną bazę dla własnej siły.

2. Przestań się tak bardzo starać

Jesteś tak bardzo podatny na manipulację, bo współczujesz, jesteś w emocjonalnej pułapce. Ochronisz siebie, jeśli odrzucisz chociaż część przekonania, ze musisz się starać i zabiegać o swojego partnera.

3. Skoncentruj się na sobie

Zacznij myśleć o tym jak się czujesz i czego potrzebujesz, a co tak naprawdę dostajesz. Miej świadomość, że zasługujesz na to, by traktowano cię z szacunkiem i że cokolwiek mniej, jest niedopuszczalne.

4. Przestań podejmować „gierki” i dawać sobą manipulować

Okryj mechanizmy manipulacji i sposoby na jakie twój partner usiłuje tobą manipulować. Obwinia cię? Bezpodstawnie oskarża? Okłamuje? Gra ofiarę? Nie daj się w to wciągać. Odsuwaj się za każdym razem, gdy widzisz próbę „grania” tobą.

5. Bądź życzliwy

Twoją nową strategią jest serdeczny stosunek do siebie i do swojego partnera. To da ci przewagę w zdrowy, „nietoksyczny” sposób.

6. Pilnuj, by jego/jej odpowiedzialność nie spadała na ciebie

Przede wszystkim w twojej własnej głowie: przestań przejmować, czy dzielić z nim/z nią odpowiedzialność za jego toksyczne działania.

7. Zdystansuj się

Zarówno emocjonalnie jak i fizycznie. Spędzaj mniej czasu z partnerem, dzwoń rzadziej. Narzuć granice, które będą cię chronić przed bolesnymi uwagami i działaniami.

8. Żyj dobrze

Co to znaczy? Nieustannie dąż do osobistego rozwoju. Wzmacniaj swoją pozycję w każdej dziedzinie życia. Bądź opiekuńczy i kochający dla siebie i innych. Ale nie dawaj się im wykorzystywać. Zabdaj o swoje potrzeby.

Twoim najczęstszym błędem jest współczucie, które żywisz do osoby, która tobą manipuluje i krzywdzi cię. Przerzuć część z tych emocji na samego siebie – zobacz siebie okiem obserwatora tej relacji. 


Na podstawie: blogspsychcentral.com.


Psychologia

11 korzyści płynących z tego, że odważyłaś się powiedzieć, czego pragniesz w łóżku

Redakcja
Redakcja
4 kwietnia 2017
Fot. iStock
 

– Nasz seks od 10 lat wyglądał tak samo. Szybka gra wstępna, szybki numerek. Wszystko bez polotu. Wiedziałam doskonale, gdzie on zaraz położy rękę i kiedy szepnie, że już dochodzi. A ja chciałam, żeby on wreszcie mnie porządnie przeleciał – opowiada Monika, 31 lat, mężatka od 5. Przyglądam się jej badawczo i zauważam błysk w jej oku. Z niecierpliwością czekam na dalszą historię. I takiej bomby się nie spodziewałam!

– Miałam tego już dość. Przecież też mam prawo czerpać przyjemność z seksu i spełniać swoje wszystkie niegrzeczne fantazje. I wiesz, co zrobiłam? Przeprowadziłam z nim poważną rozmowę i powiedziałam jasno, czego oczekuję – wyznała, a mi szczęka opadła. Moja nieśmiała przyjaciółka odważyła się na taki krok? Oj, to mi zaimponowała. – Po tej rozmowie zachowujemy się jak na początku naszej znajomości i nie wychodzimy z łóżka. Uwielbiamy także odwiedzać sex shop – uśmiecha się filuternie. Nie powiem, ma jednak baba jaja i odwagę. Ile to się słyszy o kobietach, które nie czerpią przyjemności z seksu, ponieważ ich kochanek dba tylko o swoje potrzeby?

I głupie wstydzą się powiedzieć głośno, jak chciałyby być dotykane, jakich nowych pozycji chciałyby wypróbować następnym razem. Skrycie oglądają filmy erotyczne i marzą o tym, aby znaleźć się na miejscu bohaterki, która ma dobry seks i czerpie z niego prawdziwą przyjemność. A podczas stosunku albo wyobrażają sobie, że na nich jest eks, z którym miały kiedyś prawdziwy odlot, aktor bądź inny facet, który wygląda na takiego, który wie, czego pragnie kobieta.

Spokojnie. Zanim zaczniesz zastanawiać się, jakiego adwokata wybrać i ile będzie trwał rozwód lub radzić się przyjaciółki, czy kolega z pracy nadaje się na kochanka, odważ się przeprowadzić poważną rozmowę ze swoim facetem. Jeśli nie jest leniem, który ma gdzieś twoje potrzeby, powinien zrozumieć, że ty również masz prawo do przyjemności i dobrego seksu.

Znajdź w sobie odwagę. Jedna szczera rozmowa może zmienić jakość twojego życia. Zobacz, jakie korzyści może przynieść powiedzenie głośno, o czym marzysz, żeby robić z nim w łóżku.

Spełnienie fantazji

Podczas kiepskiego seksu układałaś scenariusze, jak powinien wyglądać twój doskonały seks. Wyobrażałaś sobie niegrzeczne sceny, w których byłaś główną bohaterką. Nie miałaś w nich zahamowań, ani nie czułaś wstydu. Teraz swoje fantazje możesz przenieść do własnej sypialni i wystąpić w roli niegrzecznej kobiety, która wie, czego chce od swojego faceta.

Zabawki z sex shopu

Dzięki temu, że wiecie, że możecie sobie szczerze powiedzieć o swoich fantazjach, nie macie przed sobą ukrytych pragnień. Jeśli chcecie się dobrze zabawić, idziecie razem do sex shopu i wybieracie zabawki, które podkręcą temperaturę w waszej sypialni.

Poprawienie relacji

Jak wiadomo, seks jest ważnym elementem w związku i jeśli się coś nie układa w sprawach intymnych, to wzajemne pretensje przenoszone są do codziennej relacji. Dlatego jeśli będzie wam dobrze w łóżku, będzie się zachowywać do siebie zupełnie inaczej. Zbudujecie głębszą więź i oboje będziecie czuć, że wasze potrzeby są tak samo ważne i żadne nie będzie miało za złe, że partner go lekceważy.

Zaczniecie szczerze ze sobą rozmawiać

Powiedzenie o swoich potrzebach i zwrócenie uwagi na to, że partner nie jest do końca dobrym kochankiem, jest naprawdę ciężkie. Poruszenie tego tematu różnie może się skończyć – jeden się obrazi, inny zrzuci winę na ciebie. Ale my wierzymy, że twój partner jest zdolny do szczerości i chętny do znalezienia rozwiązania. Dlatego jeśli uda wam się w spokoju porozmawiać o waszym seksie, wejdziecie na inny poziom relacji. Taki, w którym nie będziecie uciekać przed szczerymi rozmowami, co dobrze wpłynie na wasz związek.

Fot. iStock

Fot. iStock

Chcesz więcej seksu

Seks jest naprawdę fajny. Dlatego warto dążyć do tego, żeby czerpać z niego jak największą przyjemność. Jeśli będziesz czuła, że twoje potrzeby są zaspokajane, będziesz chciała kochać się jak najczęściej. Ty będziesz zadowolona i twój partner na pewno też. Pamiętaj, że faceci uwielbiają komplementy i jeśli będziesz chciała, żeby on był jeszcze lepszy, pochwal go.

Będziesz bardziej pewna siebie

Pamiętasz to uczucie, kiedy po seksie czułaś się jak najpiękniejsza kobieta na świecie? On chwalił twoje ciało, oczy, włosy i w ogóle byłaś ideałem. Po szczerej rozmowie i wprowadzeniu zmian, zaczniecie odkrywać siebie na nowo. Poczujecie się, jakbyście uprawiali seks z nową osobą, co dodatkowo was podkręci. Twój partner znowu zacznie zasypywać cię komplementami, bo będzie zachwycony twoją odwagą i tym, że ma w łóżku świadomą siebie kobietę.

Nabierzesz optymizmu

Dawka dobrego seksu i orgazm wyzwalają hormony szczęścia. Będziesz spokojniejsza, szczęśliwsza i z większym optymizmem spojrzysz na przyszłość. Problemy przestaną ci się wydawać takie straszne, a rozwiązania przyjdą szybciej. Dodatkowo bliskość z partnerem wpłynie na ciebie kojąco i poczujesz, że możesz na niego liczyć.

Będzie ci się chciało dbać o siebie

Rozbudzone pożądanie w oczach partnera sprawi, że będziesz chciała wyglądać jeszcze lepiej. Mówiąc najprościej – rozkwitniesz. Będziesz miała chęć eksperymentować z makijażem, fryzurą i ubraniem. Dopieszczona kobieta to szczęśliwa kobieta.

Zaczniesz próbować nowych rzeczy

I to nie chodzi tylko o sprawy łóżkowe. Jeśli poprawi się wasza relacja, nabierzesz chęci do działania i próbowania nowych rzeczy. Nowe zajęcia na siłowni? Może jakieś sztuki walki? Albo spontaniczny wypad na weekend. Teraz na pewno będzie ci się chciało i znajdziesz na to czas. Bo kiedy było między wami byle jak, nie miałaś siły go wygospodarować.

Będziesz wyglądać młodziej

Jeśli jesteś już w tym wieku, kiedy zastanawiasz się, w jaki sposób zachować młodość, dobry, regularny seks jest podstawą. Oczywiście nie sprawi cudów, że przestaniemy się starzeń (a szkoda!), ale sprawi przynajmniej, że będziemy miały więcej energii, twarz będzie bardziej promienna i radosna, a nasze ciało nabierze większej jędrności.

Twój facet nie będzie się oglądał za innymi

Jak brzmi stara prawda, może trochę przesadzona – jeśli facet czegoś nie dostaje w domu, szuka tego gdzie indziej. Zły seks może spowodować, że on zacznie szukać go u innej kobiety, która nie będzie bała się oddać przyjemności. Smutne, ale prawdziwe.

iStock-482791776(1)

Korzyści płynące z powiedzenia partnerowi, czego oczekujemy, są ogromne. Szkoda życia na tracenie go z marnym kochankiem. Odważ się powiedzieć o swoich potrzebach. Jeśli wybrałaś tego faceta na swojego męża, to chyba musiałaś mieć podstawy. Codzienność może zabijać waszą namiętność, ale odważcie się ją przywrócić i cieszcie się oboje dobrym seksem.

Przeczytaj także: „Jedne panie robią się od razu czerwone, inne zachowują, jakby wychowały się wśród wibratorów”, czyli Polka w sex shopie


Psychologia

Joga lekarstwem na stres. Już dziś zapraszamy na Międzynarodowy Dzień Jogi

Redakcja
Redakcja
4 kwietnia 2017
Mat. prasowe

Warszawa, 3 kwietnia 2017 r. – Dziś Komitet Organizacyjny Międzynarodowego Dnia Jogi w Polsce ogłasza najważniejsze założenie tegorocznego Wydarzenia, organizowanego w naszym kraju już po raz trzeci. Sukces poprzednich edycji, których liczba uczestników i sympatyków z roku na rok stale rośnie, skłonił Organizatorów do skupienia się w tegorocznych obchodach na zdrowotnych aspektach tej popularyzowanej w naszym kraju aktywności. Dlatego w niedzielę 25 czerwca 2017 r. w całej Polsce pokażemy, jak Joga może zaradzić na stres, który jednomyślnie – według wielu światowych analityków i organizacji zdrowotnych – został okrzyknięty największym wrogiem współczesnego człowieka.

Stres dotyka niemalże każdego z nas. Jest naturalną reakcją na codzienne wyzwania i życiowe zmiany – zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Dopóki nas mobilizuje do działania jest zjawiskiem pozytywnym. Niestety, szereg współczesnych badań pokazuje, że stres zbiera także prawdziwe żniwo w organizmie współczesnego człowieka i staje się jego największym wrogiem. Dlatego, w myśl starej maksymy „Jeśli nie możesz pokonać swojego wroga, zaprzyjaźnij się z nim, Organizatorzy Międzynarodowego Dnia Jogi obchodzonego w Polsce, chcą pokazać, jak za pomocą ćwiczeń można zapanować nad stresem.

– Tegoroczne spotkanie organizowane pod hasłem „Joga na stres” dedykujemy wszystkim chcącym uwolnić się od stresu, który stał się nieodłącznym elementem życia współczesnego człowieka – podkreśla Ajay Bisaria, Ambasador Republiki Indii w Polsce. – Tak potrzebną każdemu z nas równowagę można w łatwy sposób osiągnąć, czego dowiedziemy na naszych czerwcowych spotkaniach Jogi organizowanych w całej Polsce już po raz trzeci – dodaje Jego Ekscelencja.

Trudno nie docenić walorów jogi w oswajaniu stresu. Odpowiedni trening ciała, właściwe techniki oddychania pozwalają nie tylko poprawić nasz stan fizyczny, ale także ukoić nerwy,  a co ważniejsze – osiągnąć stan wyciszenia i równowagi. Wystarczy zaledwie kwadrans jogi dziennie, a już można zauważyć jej dobroczynne działanie. Wykonywane ćwiczenia (asany) doskonale uspokajają, wyciszają i rozluźniają organizm. Przynoszą ulgę zmęczonym mięśniom i głowie po wyczerpującym dniu. A do tego odżywiają tkanki, co pozwala opanować codzienny stres, poprawić nastrój, wreszcie wpływają na zdrowie i urodę. Tego typu ćwiczenia angażują wszystkie partie mięśni, przez co harmonijnie kształtują sylwetkę. Rozciąganie i wzmacnianie mięśni praktykowane w jodze, zwiększa elastyczność stawów, likwiduje uporczywe bóle i poprawia kondycję. Ale przede wszystkim – dotlenia organizm i usprawnia działanie narządów wewnętrznych oraz mózgu. Reguluje krążenie krwi, przyspiesza usuwanie toksyn z organizmu, poprawia koloryt skóry, harmonizuje i rozciąga kręgosłup, gwarantując prostą postawę. Wreszcie, joga wspiera naszą psychikę: regularne ćwiczenie przynosi lepsze zrozumienie siebie, własnego ciała, także własnych potrzeb i ograniczeń. Dlatego praktykując jogę często uczymy się pokonywać stare nawyki, prawidłowo siedzieć, poruszać się, po prostu bardziej świadomie i zdrowiej żyć.

Mat. prasowe

Mat. prasowe

Joga jest więc doskonałym treningiem dla każdego; bez względu na poziom zaawansowania i stan fizyczny osób ją ćwiczących. Jest polecana w szczególności tym, którzy nie mają czasu na regularne ćwiczenia na siłowni, są zapracowani, żyją w ciągłym stresie i z szeregiem dolegliwości wynikających z takiego stanu. We współczesnym świecie takich osób jest coraz więcej.

Najnowsze badania pokazują, iż w Europie stres zajmuje drugie miejsce, po zaburzeniach układu mięśniowo-szkieletowego, wśród najczęściej zgłaszanych problemów zdrowotnych związanych z pracą zawodową. Szacuje się, że aż ok. 45% nieobecności pracowników może być spowodowanych stresem związanym z pracą (wg brytyjskiej organizacji rządowej Health and Safety Executive). Z kolei eksperci m.in. od doradztwa personalnego, dodają, iż to właśnie stres odpowiada nawet za ok. 60% absencji zawodowych. Z badania Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy wynika, że ok. 30% pracowników w Europie odczuwa skutki stresu. Natomiast analiza przeprowadzona kilka lat temu wśród austriackich tzw. białych kołnierzyków pokazała, że 42% z nich przeszło na wcześniejszą emeryturę, właśnie z powodu chorób związanych ze stresem w pracy. Tego typu absencja oznacza ogromne koszty dla firm oraz systemu ubezpieczeń.

Okazuje się, że Polacy są najbardziej zestresowanym narodem w Europie (wg badania „The Workforce View in Europe 2017”, przeprowadzonego przez międzynarodową firmę ADP). Więcej niż co piąty z nas doświadcza codziennie stresu w pracy, a blisko połowa twierdzi, że stresuje się w pracy często lub bardzo często. W naszych firmach jest więc dość nerwowo. Aż 22 proc. ankietowanych codziennie doświadcza stresu w miejscu pracy. Polacy to największa zestresowana grupa wśród wszystkich przebadanych pracowników. W Hiszpanii, która znalazła się na drugim biegunie tej analizy, wskaźnik odczuwania codziennego stresu wyniósł zaledwie 10 proc.

Problem wszechobecnego stresu w naszej pracy dostrzegła również Państwowa Inspekcja Pracy, która z początkiem roku rozpoczęła dwuletnią kampanię informacyjno-promocyjną pod hasłem „Stres w pracy? Znajdź rozwiązanie”. Uruchomiona akcja społeczna jest odpowiedzią na coraz powszechniejszy problem stresu zawodowego, a jej celem jest m.in. popularyzowanie wiedzy o negatywnych skutkach stresu związanego z wykonywaną pracą.

Mat. prasowe

Mat. prasowe

Tegoroczny Dzień Jogi w Polsce, pod hasłem „Joga na stres” świetnie więc wpisuje się w aktualne potrzeby mieszkańców polskich miast, którzy szukają sposobów na uwolnienie się od stresu. Dlatego, jak co roku, Organizatorzy przygotowali bogaty program obchodów Wydarzenia. Niedziela, 25 czerwca: Piknik na warszawskim Polu Mokotowskim oraz wydarzenia w ponad 20. miastach Polski. Na sympatyków jogi będzie czekał całodzienny program poświęcony jodze i dziedzictwu kultury indyjskiej. W programie są m.in. wspólne sesje jogi, pokazy, wykłady, panele dyskusyjne, koncerty, warsztaty kulinarne, a także pyszna wegeteriańska, wegańska i indyjska kuchnia.

Międzynarodowy Dzień Jogi w Polsce cieszy się stale rosnącym zainteresowaniem. Pierwsze wydarzenie zorganizowane w 2015 r. w Warszawie na Polu Mokotowskim przyciągnęło 10 tys. uczestników. W następnym roku zgromadziło już 15 tys. sympatyków tej aktywności. W tegorocznej trzecie edycji, Organizatorzy spodziewają się, że przybędzie ok. 20 tys. sympatyków wspólnych ćwiczeń na świeżym powietrzu, którzy wezmą udział w imprezie głównej, jak i wydarzeniach jej towarzyszącym w całej Polsce. Jak w poprzednich edycjach, także i w tym roku miejscem głównych obchodów i ćwiczeń będzie Pole Mokotowskie w Warszawie. Szczegóły zostaną zaprezentowane na oddzielnej konferencji prasowej w czerwcu.

Obchody w Polsce Międzynarodowego Dnia Jogi odbywają się dzięki Jego Ekscelencji Ajay Bisaria, Ambasadorowi Republiki Indii, który objął to wydarzenie swoim patronatem honorowym. Z kolei organizatorami tego Wydarzenia są: Porozumienie Szkół Jogi (PSJ), Indyjsko-Polska Izba Gospodarcza (IPCCI) oraz Fundacja Art of Living Polska (AOL). Partnerzy Wydarzenia: Indian Association of Poland oraz Fundacja Life Change.

Tak samo również, jak w poprzednich edycjach, tegoroczny Dzień Jogi w naszym kraju wspierają i promują pro bono, w roli Ambasadorek wydarzenia: Edyta Herbuś (zawodowa tancerka i aktorka), Małgorzata Pieczyńska (aktorka), Natalia Przybysz (wokalistka), Agnieszka Cegielska (prezenterka TV), Paulina Holtz (aktorka), a także osoby publiczne od lat uprawiające jogę.


 

Szczegółowe informacje na: dzien-jogi.pl i facebook.com/dzienjogi

A więcej informacji na temat jogi na: Bosonamacie.pl

logo MDJ2017_2


Zobacz także

Tłumienie emocji negatywnie wpływa na samopoczucie

6 szkód, które sama sobie wyrządzasz, jeśli ciągle tłumisz emocje

Nie boję się słów „umieranie” i „śmierć”. Mówię: nie możemy pana/pani uratować, zaczął się czas umierania

Kobiety, które mają więcej kolegów niż koleżanek mają lepszy nastrój. 26 niezwykłych, psychologicznych faktów na temat ludzi