Lifestyle Psychologia

20 sygnałów, że twoje zdrowie psychiczne ma się źle, a ty to ignorujesz

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
9 kwietnia 2019
Fot. iStock / Marjan_Apostolovic
 

Kiedy słyszymy, że któryś z naszych znajomych boryka się z problemami ze zdrowiem psychicznym, nie dziwi nas to aż tak bardzo. Wielu z nas zmaga się z choćby drobnymi zaburzeniami, które jednak skutecznie utrudniają dobre, szczęśliwe życie. Często ignorujemy  proste sygnały alarmowe, małe impulsy, które powinny skłonić nas do głębszej refleksji nad tym, co dzieje się w naszej głowie. Czasem warto wsłuchać się w siebie mocniej niż zwykle i  znaleźć przyczynę wewnętrznej słabości. Czy wiecie, co powinno was zaniepokoić?

20 sygnałów słabego zdrowia psychicznego, które ludzie najbardziej ignorują

Ciągłe wahania nastroju

Lęk społeczny lub izolacja

Nadmierne pocenie się (lub uczucie wychłodzenia)

Wrażliwość na hałas, tłumy, na zbyt wiele bodźców

Niski poziom frustracji lub tolerancji prowadzący do wybuchów gniewu

Zmieniający się popęd seksualny (szybkie wahania od wysokiego do niskiego)

Blizny od samookaleczenia

Trudności ze snem – uczucie nadmiernego zmęczenia nawet podczas snu lub brak snu

Zwiększona częstość akcji serca prowadząca do zawrotów głowy, osłabienia

Atak paniki

Osłabienie lub napięcie mięśni

Nadmierne analizowanie

Trudność w podjęciu najprostszych decyzji

Słaba samoocena

Perfekcjonizm – poczucie, że nie możesz popełnić błędu

Trudność ze spójnością i wydajnością wykonywanej pracy

Negatywne myślenie

Wymioty i nudności w sytuacjach powodujących lęk

Ciągłe poczucie niedoskonałości

Strach przed odrzuceniem


Na podstawie: powerofpositivity.com


Lifestyle Psychologia

Kilka nieoczywistych sygnałów, które mogą mówić o tym, że twój partner cię zdradza

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
9 kwietnia 2019
Fot. iStock / ShaneKato
 

Nikt nie chce myśleć, że jest zdradzany. Nawet gdy intuicja podpowiada nam, żebyśmy byli ostrożni, że być może coś w naszym związku jest nie tak, odsuwamy od siebie to poczucie, bo w końcu nie złapaliśmy partnera czy partnerki na gorącym uczynku. Jak więc rzucać oskarżenia?

Prawda jest jednak taka, że sygnały niewierności mogą być o wiele bardziej subtelne niż te oczywiste, jak wycofanie emocjonalnie, utrata zainteresowania seksem i pozostawanie do późna w biurze kilka razy w tygodniu.

Kto wie, jeśli to czytasz, być może masz pewne podejrzenia, a może chcesz się upewnić, że jednak się mylisz, że intuicja cię zawodzi. Oto kilka nieoczywistych sygnałów, które mogą mówić o tym, że twój partner lub partnerka cię zdradza.

Ochrona prywatności

Pierwsza oznaka oszustwa, to zmiana w zachowaniu. Jeśli twój partner zawsze chronił swoją prywatność, to może nie być nic dziwnego w tym, że nie chce udostępniać swoich haseł do telefonu, maila. Jeśli jednak zawsze był, jak otwarta książka, a ty nagle chcesz sprawdzić godzinę w jego telefonie, a ten okazuje się zablokowany hasłem… Może to wzbudzić słuszne podejrzenia.

Oskarżenia o oszustwo

Wydaje się to sprzeczne z intuicją, ale ci, którzy kłamią w związku, często oskarżają partnera o oszustwo. W ten sposób projektują swoją własną winę. Takie zachowanie, to często oznaka poczucia winy i przerzucania go na nas. Tak naprawdę mamy do czynienia z manipulacją, która wzbudza w nas wrażenie, że partner brzydzi się zdradą.

Prezenty bez okazji

Według jednej ze specjalistek od relacji powszechnie wiadomo, że dawanie prezentów nagle, bez okazji, jest sposobem na odsunięcie od siebie poczucia winy.

Brak lokalizacji

Nie możesz się dowiedzieć, w której restauracji twój mąż umówił się na służbową kolację albo, w której części miasta ma spotkanie? Czy to nie dziwne, że nie chce ci udzielić takiej informacji, w końcu ona do niczego nie zobowiązuje, bo chyba, że chcesz po prostu dowiedzieć się, czy warto się tam wybrać.

Zmiana wyglądu

Ona nie musi być jakąś nagle przesadną dbałością. Ale jeśli ona kupuje sobie nową bieliznę „bo już był na nią czas”, do tego sukienkę, wychodząc zawsze ma makijaż, hmm można nabrać podejrzeń. Podobnie, gdy on masz wrażenie, zakłada nową koszulę czy t-shirt, o który słowem nie wspomniał, a może zapisuje się na siłownie i jak nigdy chodzi na nią regularnie?

Telefon

Telefon, z którym właściwie się nie rozstaje, zabiera ze sobą nawet, kiedy idzie się kąpać, albo wyrzucić śmieci. Oznacza to, że partner nie chce, byśmy coś zobaczyli. A jak wiadomo telefony mogą skrywać wiele tajemnic.

Nadmierne zainteresowanie

Tak jak pisałyśmy na początku – każda zmiana zachowania może nas zaniepokoić, podobnie jest z zainteresowaniem. Jeśli nagle cieszysz się, że partner dzwoni, wysyła w ciągu dnia SMS-y, nagle melduje, że dojechał na miejsce, gdy jest na wyjeździe służbowym… Hmm z jednej strony to miłe, ale z drugiej, czy nie podszyte jakimś kłamstwem?

Wymówki

Zaczynasz słyszeć: „Padła mi bateria w telefonie”, „Był wypadek samochodowy”, „Złapałem gumę”. Ile jeszcze wymówek musi do ciebie dotrzeć, nim zrozumiesz, że coś tu nie gra?

Wyrzuty sumienia

Wpadasz na pomysł wspólnego wyjazdu na weekend albo wypadu do kina, wyjścia na kolację do nowo otwartej w waszym mieście knajpy, ale partner lub partnerka nie podzielają twojego entuzjazmu. Podświadomie wiedzą, że na to nie zasłużyli, odzywa się w nich poczucie winy, że oszukują osobę, która chce dla nich jak najlepiej.

Irytacja

Czy twój współmałżonek wydaje ci się ostatnio bardziej poirytowany? Czepia się drobnych rzeczy, czasami zupełnie bezzasadnie? Być może próbuje zrównoważyć swoje poczucie winy, budząc w tobie wrażenie, że to ty jesteś przyczyną problemów.

Liczba pojedyncza

O co chodzi? W związkach często używamy słowa „my”, ponieważ postrzegamy siebie jako zespół. Jeśli zauważasz, że twoja druga połowa częściej mówi „ja”, zwłaszcza w odniesieniu do przyszłości, może to być powód do niepokoju. Czy z jej ust pada: „Mam nadzieję, że kiedyś pojadę na Bali”, „Chciałbym kupić dom pod Warszawą”?

Social media

Cóż, w dobie internetu, a zwłaszcza social media, nietrudno wyśledzić partnera, nawet jeśli za bardzo tego nie chcemy. Jeśli nagle zaczyna on lajkować zdjęcia konkretnej osoby, która pojawia się też na jego profilu, ma prawo to osłabić nasze zaufanie.

Intuicja

Kiedy podejrzewa, że partner cię zdradza, możesz czuć się niepewnie. Nieustannie towarzyszy c lekki niepokój, utrata poczucia bezpieczeństwa, czujesz się niekomfortowo i nie możesz określić przyczyny swojego samopoczucia? Przyjrzyj się swojemu związkowi, partnerowi. Być może intuicja cię nie zawodzi, czego oczywiście ci nie życzymy.


Lifestyle Psychologia

Cukry naturalne i dodane w diecie najmłodszych. Wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Redakcja
Redakcja
9 kwietnia 2019
Fot. Materiały prasowe

Młody organizm w czasie 1000 pierwszych dni życia rozwija się niezwykle dynamicznie. Do prawidłowego wzrostu maluch potrzebuje odpowiednich ilości składników odżywczych, które powinny być mu dostarczane wraz z pożywieniem. To dlatego tak ważne jest, by dieta małego dziecka opierała się na odpowiednio zbilansowanych, dostosowanych do wieku i potrzeb posiłkach, które będą wspierały także kształtujące się nawyki żywieniowe. Węglowodany, potocznie zwane też „cukrami”, stanowią ważne źródło energii, która jest potrzebna dziecku, aby każdego dnia mogło aktywnie poznawać świat. Komponując jadłospis malucha, rodzice powinni jednak mieć na uwadze, że nie każdy cukier będzie odpowiedni dla młodego organizmu.

Czym właściwie są węglowodany?

Węglowodany – to składniki odżywcze będące jednym z podstawowych źródeł energii zarówno dla dziecka, jak i dla dorosłego. Pełnią w organizmie wiele ważnych funkcji: warunkują utrzymanie prawidłowej ciepłoty ciała, pracy narządów wewnętrznych czy aktywności ruchowej, są również głównym paliwem dla mózgu[1]Węglowodany, ze względu na swoją budowę, dzielą się na proste i złożone.

Czym są węglowodany złożone?

Węglowodany złożone to związki zbudowane z dużych ilości cukrów prostych, połączonych ze sobą w łańcuchy. Proces ich trawienia jest długi – cząsteczki rozkładane są na coraz mniejsze i stopniowo uwalniane do krwi. Dostarczają stałą dawkę energii przez dłuższy czas, co poprawia wydajność energetyczną organizmu[2].

Do węglowodanów złożonych zalicza się skrobia, która naturalnie występuje głównie w ziarnach zbóż, nasionach roślin strączkowych czy ziemniakach2.

Czym są cukry proste?

Cukry proste to pojedyncze cząsteczki, które nie rozkładają się już na mniejsze i  wchłaniane są bezpośrednio z przewodu pokarmowego w dość szybkim tempie. Mogą powstawać po trawieniu węglowodanów złożonych bądź naturalnie występować w produktach. Jednorazowe dostarczenie ich w dużej ilości do organizmu powoduje nagły wzrost poziomu glukozy we krwi – szybki i krótkotrwały zastrzyk energii.[3].

Cukry proste to między innymi glukoza i fruktoza, które najczęściej znajdują się w owocach i miodzie, a także galaktoza – wchodząca w skład laktozy (cukru mlecznego)2.

To ciekawe!

Młody organizm naturalnie wykazuje preferencje do smaku słodkiego, aby akceptować pokarm mamy, który dzięki obecności laktozy jest lekko słodki. Jak wynika z badań, akceptacja słodkiego smaku widoczna jest u wszystkich niemowląt4.

Cukier niejedno ma imię

Węglowodany w żywności występują w postaci wolnej (naturalnie występujące w produkcie) lub w postaci przetworzonej (poddane obróbce technologicznej)[4]Cukier dodany to każdy cukier prosty, syrop powstały na jego bazie czy też ten, znajdujący się w cukierniczce, w postaci białych kryształków (sacharoza). W produktach spożywczych może być ukryty pod różnymi nazwami: dekstroza, melasa, słód jęczmienny, syrop glukozowo-fruktozowy, syrop kukurydziany itd. Cukry dodane znajdują się najczęściej w słodkich przekąskach, napojach czy żywności przetworzonej – jednak nie każda przemysłowa żywność, do której dodano cukier, ma słodki smak. Analizując opakowania różnych produktów, może wydać się zaskakujące, że znajduje się on również tam, gdzie zwykle nikt go się nie spodziewa – w pieczywie, keczupie, wędlinach czy niektórych sklepowych pastach warzywnych. Nie znaczy to jednak, że wszystkie produkty, które w składzie na opakowaniu zawierają cukier, są złe. Dobrym przykładem jest mleko i jego przetwory, zboża lub owoce, które zawierają cukry występujące naturalnie. Dzieje się tak, ponieważ pozycja „cukry” w tabeli wartości odżywczej obejmuje wszystkie węglowodany występujące w produkcie – zarówno te dodane, jak i naturalne. Jeśli produkt nie zawiera dodatku cukrów, producent może podać oświadczenie żywieniowe „Bez dodatku cukrów”, zaś jeśli cukry występują naturalnie w produkcie – na etykiecie musi pojawić się napis „Zawiera naturalnie występujące cukry”[5].

Alarmujące wyniki badań

Zarówno długotrwały niedobór, jak i nadmiar węglowodanów w diecie jest niekorzystny dla zdrowia[6]. Aktualnie dużo poważniejszym problemem jest jednak ich nadmierne spożycie. Jak pokazują badania[7], codzienna dieta aż 75% polskich dzieci po 1. roku życia zawiera zbyt dużo cukru. Konsekwencją błędów popełnianych w kluczowym okresie 1000 pierwszych dni życia jest niewłaściwy stan odżywienia – już 32% polskich niemowląt i małych dzieci ma nieprawidłową masę ciała[8]Nadmiar węglowodanów w diecie może prowadzić do wystąpienia w przyszłości takich chorób jak: nadwaga, otyłość, cukrzyca czy próchnica[9]. Przyczyną jest zwiększenie podaży w diecie sacharozy i cukrów prostych pochodzących ze słodyczy, wyrobów cukierniczych, napojów słodzonych i żywności wysoko przetworzonej (kosztem węglowodanów złożonych)[10]. Wszystko to prowadzi do zwiększenia wartości energetycznej diety, a tym samym – nadmiernego gromadzenia w organizmie tkanki tłuszczowej[11]. Właśnie dlatego warto pamiętać, że poprzez prawidłowe żywienie w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju dziecka rodzice mają realny wpływ na zdrowie pociechy teraz i w przyszłości.

Jak ograniczyć spożycie cukrów dodanych u dziecka?

W trosce o prawidłowy rozwój dziecka rodzice powinni zadbać, aby podstawowym źródłem cukrów w rodzinnej diecie były produkty bogate w węglowodany złożone. Słodycze warto zastąpić świeżymi i suszonymi owocami, jednak ze względu na obecność naturalnie występujących w nich cukrów – powinny być spożywane w ograniczonym zakresie. Słodkie napoje najlepiej zastąpić wodą z cytryną lub ciepłą herbatą.


[1] Jarosz, Mirosław, et al. Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia, 2017.

[2] Ciborowska, Helena, and Rudnicka A. Dietetyka. „Żywienie zdrowego i chorego człowieka.” Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 359 (2007): 465-469.

[3] Ciborowska, Helena, and Rudnicka A. Dietetyka. „Żywienie zdrowego i chorego człowieka.” Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 359 (2007): 465-469.

[4] Jarosz, Mirosław, et al. Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia, 2017.

[5]  Ibidem.

[6] Ibidem.

[7] Raport z badania „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia – badanie ogólnopolskie 2016 rok”, Instytut Matki i Dziecka, 2017. Badanie zostało zainicjowane przez Fundację NUTRICIA.

[8] Ibidem.

[9] Jarosz, Mirosław, et al. Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia, 2017.

[10] Ibidem.

[11] Ibidem.

Artykuł powstał w ramach kampanii „1000 pierwszych dni dla zdrowia”


Zobacz także

Nie kłóćmy się o poglądy – te podziały będą zawsze. Kłóćmy się o to, że każdy ma prawo je wyrażać

Zaskakujące zdjęcia z fotobudki. Niesamowita kampania. Obejrzyjcie film

Czy kobiety powinny dostawać wynagrodzenie za siedzenie w domu?

Czy kobiety powinny dostawać wynagrodzenie za siedzenie w domu?