Macierzyństwo

W trosce o zdrowy start i bezpieczną przyszłość naszych dzieci

Redakcja
Redakcja
12 maja 2016
Fot. Flickr / Donnie Ray Jones / CC BY
 

My ‒ Mamy i Tatusiowie XXI wieku, chcemy wszystkiego, co pozwala zdrowo rosnąć naszym dzieciom. To przejaw wyjątkowej czułości i troski. Miłości, która wpisuje się w proces dbania o zdrowy start w przyszłość tych maleńkich istot, które na zawsze odmieniły świat wokół nas. Sprawiły, że nasze myśli zaczęły krążyć wokół tego, co dla nich oznacza ‒ najlepsze, najbezpieczniejsze, spełniające potrzeby organizmu na danym etapie rodzącej się ciekawości życia. Przyglądania się mu małymi, ciekawymi oczkami, odkrywania go nóżkami skorymi robić pierwsze istotne kroki ku przyszłości.

Na każdym etapie życia naszych pociech wkraczamy wspólnie z nimi w rozmaite cykle istotnych zmian. Mamy ‒ zatroskane przyszłością swoich dzieci, niemal jednomyślne przyznają, że ich własne mleko jest najlepsze na świecie, a karmienie piersią to najkorzystniejszy akt dbania o zdrową przyszłość. Przyznają to także eksperci zajmujący się zdrowiem i żywieniem dzieci, którzy do końca 6. miesiąca życia wszystkim maluchom zalecają wyłączne karmienie mlekiem mamy. Po tym czasie do diety dziecka wprowadzane jest często mleko modyfikowane. Warto wtedy rozważyć wszystkie wytyczne pozwalające na wybór produktu najlepszego dla dziecka.

Żywienie dla przyszłości – znaczenie białka w rozwoju i żywieniu niemowląt

11 maja br. z inicjatywy firmy Nestlé w warszawskiej restauracji LIF odbyła się debata z udziałem znamienitych ekspertów: dr hab. n. med. Iwony Wybrańskiej, prof. UJ ‒ biologa molekularnego, dr n. med. Małgorzaty Gołkowskiej, neonatologa, pediatry, dr hab. n. med. Roberta Śmigiela, prof. nadzwyczajnego ‒ pediatry, genetyka oraz mgr inż. Doroty Gawrońskiej ‒ specjalistki
ds. żywienia człowieka w Nestlé Nutrition. W gronie teoretyków i praktyków toczyła się dyskusja na temat wszystkich aspektów żywienia niemowląt w kontekście ich harmonijnego rozwoju. Przeanalizowano również rolę białka w epigenetycznym programowaniu żywieniowym, czyli jego wpływ na jakość życia dziecka w teraźniejszości i przyszłości. Prelegenci, rozwijając podjęte zagadnienia wykładowe, często odwoływali się do coraz większej potrzeby edukowania rodziców, uświadamiania im podstawowych zasad żywienia, a przede wszystkim rangi kształtowania prawidłowych nawyków w tym zakresie na możliwie najwcześniejszym etapie życia dziecka. Uznali, że najbliższe otoczenie małego człowieka może wpływać na ekspresję jego genów,
a to ma fundamentalne znaczenie w przyszłości. Specjaliści powierzają zatem rodzicom niezwykle ważne zadanie – zachęcają do czujnego obserwowania rozwoju maluchów i dbałości o dostarczanie im wszystkich składników odżywczych niezbędnych do ich prawidłowego wzrostu.

Nadwaga i otyłość są narastającym problemem zdrowotnym, dlatego zwiększa się zainteresowanie metodami zapobiegania ich występowaniu. W ostatnim okresie szczególne znaczenie przypisuje się teorii wczesnego programowania metabolicznego, która zakłada, iż ekspozycja na różne doświadczenia, w tym żywieniowe, w tak zwanych krytycznych okresach życia pre- i postnatalnego programuje rozwój osobniczy i zdrowie w dalszych, nawet odległych latach życia. W wielu badaniach obserwacyjnych i epidemiologicznych dowiedziono, że istnieje zależność pomiędzy urodzeniową masą ciała lub żywieniem we wczesnym okresie życia (m.in. zbyt szybkimi przyrostami masy ciała w pierwszych miesiącach życia) a ryzykiem rozwoju otyłości, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy i zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca – zaznaczyła w swoim wykładzie dr n.med. Małgorzata Gołkowska

Dr hab. n. med. Iwona Wybrańska podkreśliła misję propagowania znaczenia odpowiednich proporcji białka w diecie i kształtowania nawyków żywieniowych od samego początku życia dziecka, a dr hab. n.med. Robert  Śmigiel wskazał wpływ świadomych decyzji rodziców na harmonijny proces rozwoju najmłodszych, a przede wszystkim profilaktyki chorób dietozależnych.

Białko ‒ ważny składnik diety rosnącego dziecka

Białko jest ważnym składnikiem diety dziecka. Rodzice często nie wiedzą, że jego ilość i jakość odgrywają kluczową rolę w programie żywieniowym ich pociech. Niedobór lub nadmiar białka
– w równym stopniu – mogą utrudniać zdrowy start w przyszłość. 

Dobra reguła ‒ znak równości pomiędzy odpowiednią ilością i jakością białka

Przed ukończeniem 6 miesiąca życia dziecko podwaja swoją masę urodzeniową, a w ciągu roku nawet ją potraja. W tym czasie o połowę zwiększa się także jego długość ciała. Aby wszystkie te procesy przebiegały harmonijnie i zapewniały młodemu człowiekowi dobry start w życie, celem każdej mamy powinno być dostarczenie mu odpowiedniej ilości białka ‒ z uwzględnieniem równie ważnej jego jakości.

Białko to ważny budulec, często porównywany do fundamentu budowli, jaką jest ludzki organizm. By piął się on proporcjonalnie w górę, muszą zostać zachowywane odpowiednie proporcje poszczególnych składników. Podobnie jest z naszymi maluszkami – by proces ich wzrostu przebiegał prawidłowo, ich dieta powinna dostarczać optymalnych ilości poszczególnych składników odżywczych – unikać należy niedoborów, ale również nadmiarów każdego z nich.

Wychowanie dziecka, troska o to, by było zdrowe i szczęśliwe to wielkie wyzwanie dla rodziców. Nestlé Nutrition od lat stara się opracowywać takie receptury  produktów dla niemowląt i małych dzieci, które pomagają budować podstawy zdrowej diety i prawidłowego rozwoju. Nie ukrywam, że wierzymy w poprawę niepokojących danych odnośnie jakości żywienia naszych dzieci, wierzymy też w siłę programów edukacyjnych ‒ obecnie dzieci otrzymują znacznie większą ilość białka niż wynosi ich zapotrzebowanie – podkreśla mgr inż. Dorota Gawrońska, specjalista ds. żywienia człowieka  w Nestlé Nutrition.

Pilnowanie odpowiednich ilości białka ma fundamentalne znaczenie. Dlatego Nestlé poprzez swoje mleko następne NAN OPTIPRO® 2 promuje zasadę – nie za mało, ale i nie za dużo. W sam raz! To wysoka jakość białka przy możliwie niskim jego poziomie, uzyskana dzięki unikalnej technologii, opracowanej w naszych laboratoriach ‒ dodaje Dorota Gawrońska.

Mamy wielką szansę wykształcić świadome pokolenie młodych ludzi, wpajając im zdrowe nawyki żywieniowe już w okresie niemowlęco ‒ dziecięcym. Firma Nestlé odwołując się do 150 lat doświadczeń i wieloletnich badań naukowych, opracowała unikalną technologię otrzymywania białka OPTIPRO® i wierzy, że dzięki temu ma swój wkład w ważną dla nas wszystkich sprawę – troskę o zdrowy start w przyszłość milusińskich. Wspierajmy się w tej wyjątkowej misji.

Ważna informacja: Karmienie piersią jest najlepszym sposobem żywienia niemowląt i powinno być kontynuowane tak długo jak to możliwe. Zanim zdecydujesz się stosować mleko modyfikowane, zasięgnij porady lekarza.


Artykuł powstał we współpracy z Nestlé Polska


Macierzyństwo

21 znaków, że nie jesteś w życiu we właściwym miejscu. Nie czekaj, aż twoje ciało odpłaci ci depresją

Katarzyna Troszczyńska
Katarzyna Troszczyńska
12 maja 2016
21 znaków, że nie jesteś w życiu we właściwym miejscu. Nie czekaj, aż twoje ciało odpłaci ci depresją
Fot. iStock / FarukUlay
 

To może być życie z niewłaściwym partnerem, życie w samotności, niespełnione marzenia. Czasem mówimy sobie: jest okej, tak musi być, choć wszystko gdzieś w środku mówi nam: „ratunkuuuuuu, nieeee, dość”.

Przepytałam kobiety na różnych etapach życia.  Wiek 25 – 40 lat . Jak ciało, emocje komunikują nam, że a.) jesteśmy w kryzysie, b.) zaraz możemy być w kryzysie, c.) nasze życie znacznie różni się od życia, które sobie dla siebie wyobrażamy, d. ) czas na zmiany.

1. Charakterystyczny, poranny ucisk w żołądku (niektórzy z nas czują go w klatce piersiowej) i myśl: „Bosz… znów?”

2. Brak sił, by wstać. „To może jeszcze pięć minut?”, „Nie, piętnaście”. Oczywiście, to może być sygnał zwykłego niewyspania, ale jeśli pojawia się kilka razy w tygodniu– to raczej niekoniecznie.

3. Rozkojarzenie. Osoba do tej pory zorganizowana ma nagle problem z zapamiętaniem najprostszych rzeczy. Gdzie ja zostawiłam portfel? A kluczyki? Rany, zapomniałam mężowi powiedzieć o zebraniu dziecka.

4. Brak mocy. To co kiedyś wydawało się łatwizną – np. służbowe spotkania teraz wydają się prywatnym Everestem.

5. Poczucie, że przerasta nas codzienność i zwyczajne czynności: zakupy?? poczta??? mechanik?? Nieeeee…

6. Brak decyzyjności. Od drobiazgów typu: „które buty?” po poważne rzeczy: „Chcę być z tym partnerem czy nie?”, „Szukam nowej pracy czy zostaje w tej?”, „A co ja właściwie chcę robić?”

 7. Niepokój spowodowany brakiem decyzyjności, osadzające myśli: „Proszę bardzo, nawet tego nie potrafię”.

8. Trudności z rozpoznaniem własnych uczuć. Jednego dnia wydaje mi się, że kocham kogoś, drugiego dnia jestem pewna, że nie. Jednego dnia kogoś lubię, drugiego nie. Niepewność czy czujemy złość czy smutek, żal czy wściekłość.

9. Wspominanie. Zbyt częste wspominanie jest często wyrazem niezadowolenia z tego co „tu i teraz”. No chyba, że zbliżają się nasze okrągłe urodziny czy jesteśmy po siedemdziesiątce :).

10. Intensywna potrzeba odzywania się do ludzi, z którymi nie mieliśmy kontaktu, załatwianie pewnych spraw, choć jeszcze jakiś czas temu uważaliśmy te sprawy za zamknięte.

11. Analizowanie jak żyją przyjaciele i znajomi, porównywanie się z nimi.

12. W ogóle większe zwracanie uwagi na innych ludzi. Zajmowanie się ich sprawami, analizowanie ich zachowań. Często jest to wynik tzw. przeniesienia. W innych ludziach widzimy rzeczy, których nie chcemy zauważyć w sobie, albo nie chcemy tych rzeczy dopuścić do głosu. Na przykład wyjątkowo irytuje nas despotyczna koleżanka (wcześniej ją lubiłyśmy). Być może jest to wynik tego, że podświadomie jesteśmy złe, że nie potrafimy uwolnić siły i mocy w sobie, co sprawia, że mniej rzeczy osiągamy.

13. Zwracanie uwagi na negatywne aspekty życia. Widzimy wokół choroby, nieszczęścia, problemy, a nie dostrzegamy, że komuś urodziło się dziecko czy właśnie kupił sobie nowy, piękny dom

14. Zachowania autodestrukcyjne: objadanie się, kompulsywne zakupy, picie alkoholu, palenie papierosów, czyli złość, która wynika z frustracji kierujemy na siebie.

15. Poczucie wewnętrznego napięcia, niektórzy nazywają to wewnętrznym dygotem.

16. Irytacja. To bardzo łatwo można zaobserwować w korkach, kolejkach. Gdy jesteśmy w dobrym momencie życia, na przykład zakochani, gdy ktoś wpycha się przed nas samochodem– najwyżej przez sekundę poczujemy irytację. Za chwilę uśmiechniemy się, machniemy ręką. E, czym to jest w perspektywie całego świata. Gdy nasze życie nie jest takie jak byśmy chcieli– korki, ludzie doprowadzają nas do szaleństwa. Zabić tych debili, nie powinno się tumanów wypuszczać na ulice, kretyni…..

17. Brak radości i celu– no i co z tego, że będą wakacje? Przecież zaraz się skończą. Nowe studia? Ale po co.

18. Mniejsza potrzeba spotykania się z ludźmi. Bo o czym tu z nimi w zasadzie rozmawiać? Co im powiedzieć?

19. Zmniejszone poczucie własnej wartości. Nieee, ja się do tego chyba nie nadaję.

20. Ale może być też poczucie: ale dlaczego ja jestem tutaj?!!!! Stać mnie, k…., na więcej.

21. Częstsze analizowanie swojego życia i dokonanych wyborów.


Macierzyństwo

Naturalny sposób na piękne paznokcie. Akcja „Bądź piękna każdego dnia”. Dzień #22 [12.05.]

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
12 maja 2016
Fot. Unsplash/Alisa Anton / CCO

Należę do tych kobiet, które z zazdrością patrzą na paznokcie innych kobiet, zwłaszcza, gdy te potwierdzają: „Tak to moje naturalne”. Wiadomo, że własne, słabe i łamliwe można przykryć na różne sposoby. Ale może zamiast je ukrywać warto o nie po prostu zadbać. Wykrzywiacie usta w niedowierzającym grymasie, bo próbowałyście już wszystkiego? Tabletek na wzmocnienie płytki, kremów, serum, specjalnych odżywek i nic? A ciekawe, czy wypróbowałyście naturalny sposób na wzmocnienie paznokci? Wiecie o czym mówię? O czosnku. Tak, ja wiem, że jego zapach może odstręczać, zwłaszcza towarzystwo, ale na wszystko można znaleźć sposób.

Być może na wzmocnienie paznokci przez pocieranie płytki czosnkiem ma  zawartość w nim selenu i wielu witamin, choćby B1. Jeśli zastanawiasz się, jak pocierać czosnkiem płytkę paznokci, a jednocześnie nie nosić na sobie tego trudnego do zniesienia zapachu, możesz wykorzystać sprawdzone sposoby i sok z wyciśniętego czosnku wymieszać z odżywką lub lakierem bezbarwnym i dodać kilka kropel olejku zapachowego. I naturalny wzmacniacz paznokci gotowy.

Kto spróbuje?

Akcja „Bądź piękna każdego dnia”

Do 18 maja będziemy codziennie umieszczać dla was wpisy dotyczące urodowych wyzwań. Będziemy was namawiać do odrobiny szaleństwa, do zadbania o to, by wasza uroda była tej wiosny widoczna w wyjątkowy sposób.

Co trzeba zrobić? Pod codziennym wpisem dotyczącym naszej akcji zamieść komentarz, w którym napiszesz, co takiego dzisiaj zrobiłaś dla swojej urody. Najciekawsze z komentarzy zostaną nagrodzone.


A poniżej na zachętę przypominamy o wyjątkowych nagrodach ufundowanych przez BaByliss.

Depilator IPL

Depilator IPL BaByliss | Akcja "Bądź piękna każdego dnia"

Mat. prasowe

Prostownicę 

Mat. prasowe

Mat. prasowe

Lokówkę

Mat. prasowe

Mat. prasowe

Czas trwania: 20.04.2016 – 18.05.2016. Wyniki zostaną opublikowane do dnia 27.05.2016

Regulamin akcji dostępny jest tutaj.

Zobacz wszystkie wyzwania w naszej akcji


żródło: Wizaż


Zobacz także

Masz „wymagające” i trudne dziecko? Każde zasługuje na miłość. Zobacz piękny i wzruszający film

torba do porodu

Torba do porodu. Czyli, jak przygotować się do szpitala

Kiedy brzuszek maluszka jest jeszcze niedojrzały…