Macierzyństwo

Ustalenie ojcostwa w ciąży – czy jest to możliwe?

Redakcja
Redakcja
3 grudnia 2021
fot. pixabay
 

Jesteś w ciąży i nie jesteś pewna tego, kto jest ojcem dziecka? Wraz z partnerką oczekujesz na swojego potomka, ale wciąż nie masz pewności, czy jesteś jego biologicznym ojcem?

Wspólnie zastanawiacie się czy można zlecić test na ojcostwo jeszcze w trakcie trwania ciąży? Utrzymujące się wątpliwości i niepewność wywołują stres, wyjątkowo niepożądany dla rozwijającego się w łonie matki dziecka, jak i samej matki. Żeby uniknąć tych wszystkich negatywnych emocji warto zdecydować się na wykonanie testu na ojcostwo w ciąży. Jest to najlepszy sposób by pozbyć się niepewności i w końcu odetchnąć z ulgą. Przeczytaj, jak wygląda ustalenie ojcostwa w ciąży.

Ustalenie ojcostwa w ciąży – kiedy można zlecić badanie?

Istnieją dwie metody ustalania ojcostwa w trakcie ciąży. Test na ojcostwo w ciąży można wykonać od 8 i od 15 tygodnia ciąży.  W przypadku testu na ojcostwo od 8 tygodnia ciąży do badań pobierana jest krew od matki z żyły odłokciowej (procedura jest identyczna jak przy standardowej morfologii). Z kolei od domniemanego ojca wymagany jest jedynie wymaz z policzka. Badanie polega na wyodrębnieniu wolnego DNA płodowego – DNA dziecka, które krąży w krwiobiegu matki już od ok. 4 tygodnia ciąży. Jest to najnowocześniejsza metoda badania ojcostwa – analiza odbywa się aż na 2304 markerach DNA. Dla porównania – przy  ustalaniu ojcostwa po narodzinach za złoty standard uznaje się badanie na 24 markerach.

Drugim rodzajem badań na ojcostwo w ciąży jest test na ojcostwo od 15 tygodnia ciąży. Badanie opiera się na pobraniu płynu owodniowego od dziecka, które możliwe jest dzięki amniopunkcji – jednym z rutynowych badań prenatalnych.   W tym przypadku matka i domniemany ojciec mogą oddać dowolne próbki – wymazy lub próbki dyskretne (czyli rzeczy, z których można pobrać materiał genetyczny danej osoby np. szczoteczka do  zębów, maszynka do golenia, chusteczka z katarem, włosy z cebulkami, paznokcie itp.)

Dodatkowo dzięki pobraniu płynu owodniowego istnieje możliwość jednoczesnego sprawdzenia stanu zdrowia dziecka w kierunku najpopularniejszych chorób genetycznych (np. zespołu Downa, Edwardsa, czy Turnera). Mamy więc możliwość wykonania dwóch bardzo ważnych badań przy jednej  okazji.

Test na ojcostwo w ciąży – badanie warte swojej ceny

Negatywne emocje towarzyszące rodzicom chcącym ustalić ojcostwo jeszcze na etapie ciąży mogą być niebezpieczne dla zdrowia matki i dziecka. Zdarza się, że w skrajnych przypadkach dochodzi do przedwczesnego porodu, a nawet poronienia. W związku z tym warto rozważyć ustalenie ojcostwa w ciąży, aby zapobiec tego typu sytuacjom.

Jeżeli chodzi o cenę testów na ojcostwo w ciąży są one zależne od rodzaju badania i kilku innych części składowych. Badanie ojcostwa od 8 tygodnia ciąży wiąże się z kosztem 6977zł. Wyizolowanie DNA dziecka z krwi matki opiera się na zastosowaniu szeregu skomplikowanych procedur i wykorzystaniu zaawansowanego sprzętu medycznego w związku z czym cena za to badanie jest wyższa. Test na ojcostwo w ciąży od 15 tygodnia ciąży oscyluje w granicach kwoty 2047-2600zł. Różnica w cenie wynika głównie z dwóch czynników. Pierwszym z nich jest grupa krwi matki. Jeżeli ma ona grupę krwi Rh-, wtedy w trakcie badania Pacjentce trzeba podać immunoglobulinę. Drugim aspektem jest kwestia  lokalizacji, czyli miejsca, w którym odbywa się pobranie płynu owodniowego – w zależności od miasta kwota za pobranie materiału nieznacznie może się różnić.

Ustalenie ojcostwa w ciąży – jakie niesie ze sobą korzyści?

Ustalenie ojcostwa w ciąży niesie za sobą wiele korzyści. Wśród nich należy uwzględnić lepsze przygotowanie do roli rodzica, większe poczucie bezpieczeństwa, zmniejszenie stresu i niepewności,  możliwość jeszcze większego zacieśnienia więzi z dzieckiem, uporządkowanie sytuacji prawnej czy zaplanowanie przyszłości. Ponadto stanowi ono szansę na odbudowę relacji i wzajemnego zaufania między kobietą, a mężczyzną.

Wynik testu na ojcostwo jednoznacznie rozwiewa wszystkie wątpliwości. Warto pamiętać, że rezultat testu jest tak samo pewny, jak badanie wykonane po narodzinach dziecka. Ojcostwo jest potwierdzane na poziomie powyżej 99,9999%, a wykluczane w 100%. W związku z czym zyskujemy pewność na całe życie.

Artykuł powstał we współpracy z testDNA.pl



Macierzyństwo

Wolniej i uważniej. 22 dobre rzeczy, na które właśnie nadszedł czas – dla ciebie i twojego dziecka

Redakcja
Redakcja
3 grudnia 2021
fot. imagedepotpro/iStock

Świąteczna gorączka jeszcze przed nami, ale może lepiej już wcześniej o niej pomyśleć i dobrze się przygotować? Żeby oszczędzić sobie niepotrzebnego stresu i frustracji. Usiądź, zaparz herbatę, zapal świeczkę i… i nic więcej, nie bij się z myślami, przez chwilę niczego nie planuj i nie roztrząsaj. Już? A teraz zerknij poniżej, mamy dla ciebie uniwersalny zestaw zasad treningu uważności. Dzięki nim przestaniesz czuć presję i otworzysz się na możliwości i wszelkie dobro, jakie daje ten magiczny grudniowy czas. Do każdej z tych czynności zaproś bliskich – mamę, tatę, męża, dziecko, przyjaciółkę. Szczególnie dzieci mogą na tym skorzystać.

  1. Oddychaj. To zawsze moja pierwsza zasada. Kiedy zauważam, że czuję się zestresowana, niespokojna, zirytowana, rozdrażniona lub niecierpliwa, biorę głęboki, długi oddech, a potem kolejny.
  2. Uśmiechnij się. Znasz wyniki badań — wraz z uśmiechem chemia twojego mózgu od razu się zmienia. To działa.
  3. Połóż nacisk na dobroć i miłość, które są duchem tego czasu. Rób tylko to, co jest konieczne w postaci jedzenia, przyjęć i prezentów.
  4. Modeluj postawę wdzięczności. Znajdź w sobie wdzięczność i zachęcaj do niej swoje dziecko. Pomóż swojemu dziecku skupić się bardziej na wszystkich dobrych rzeczach, które już posiada, a mniej na tych, których chce mieć.
  5. Wybierzcie się razem na małą wycieczkę. Znajdź czas w okresie świątecznym, aby wybrać się z dzieckiem na lokalną wycieczkę, niezależnie od tego, czy chodzi o obejrzenie świątecznych wystaw w witrynach sklepów w centrum miasta, wizytę w parku z lampkami bożonarodzeniowymi, czy w inne miejsce, do którego oboje chcielibyście się wybrać.
  6. Podziel się z innymi. Dzieci mogą czerpać ogromną przyjemność z szukania sposobów na uczynienie świata lepszym miejscem dla ludzi, którzy są w potrzebie. Weźcie udział w akcji charytatywnej – Szlachetna Paczka, Banki Żywności, pomoc schronisku dla zwierząt, to wszystko jest na wyciągnięcie ręki.
  7. Tańcz(cie). Poświęć kilka minut każdego dnia na szczęśliwy taniec. Na początku możesz czuć się głupio i skrępowana, ale Twój codzienny taniec radości wkrótce będzie dla ciebie równie dobry, jak dla twojego dziecka.
  8. Mów o tym, co sprawia ci przyjemność. Zastanów się, co napełnia cię entuzjazmem, czy to gotowanie, oglądanie filmów czy pisanie książki. Podziel się tym ze swoim dzieckiem. Porozmawiaj z nim o swoich i jego „zajawkach”.
  9. Znajdź w sobie przebaczenie. Nie ma człowieka, który czasem nie zrobi czegoś źle. W okresie świątecznym pozbądź się wszelkich rozczarowań, które narastały w tobie tygodniami, może latami. Zachęć do tego dziecko – niech wybaczy koleżance, niech nie gniewa się na kuzyna. W razie potrzeby proś o przebaczenie.
  10. Bądź zdrowa. W czasie pewnego nadmiaru pamiętaj, aby zwracać szczególną uwagę na zdrowie własne i dziecka. Postaraj się znaleźć wystarczająco dużo czasu na sen, pożywne jedzenie i zabawę na świeżym powietrzu.
  11. Bądź radosna. Szukaj radości w swoim życiu i w otaczającym cię świecie. Wyraź to głośno. Pomóż dziecku poczuć ciepło, które wypełnia ciało, gdy śmieje się prosto z serca.
  12. Ciesz się cichym czasem. To szczególnie ważne w tej pracowitej porze roku. I ty, i twoje dziecko potrzebujecie spokojnego czasu na kontemplację, refleksję i naładowanie baterii. Porozmawiaj o tym, jaki możecie dać sobie nawzajem ten prezent.
  13. Bądź zaradna. Szukaj sposobów, aby być zarówno oszczędna, jak i przyjazna dla środowiska. Jeśli chodzi o dekoracje, jedzenie i prezenty, zastanówcie się razem z dzieckiem nad sposobami ograniczenia zakupów, ponownego wykorzystania i recyklingu.
  14. Zwolnij! Robienie rzeczy wolniej uspokoi cię i pomoże ci oddychać. I, co na pewno cię zaskoczy, pomoże ci uświadomić sobie, że masz dużo czasu na zrobienie tego, co należy zrobić.
  15. Rozmyślaj. Celebruj poczucie zachwytu swojego dziecka i pielęgnuj własne. Poświęć trochę czasu na delektowanie się dźwiękiem, jaki wydaje śnieg w rześki zimowy dzień, smakiem czekolady rozpływającej się w ustach, wydłużającym się słońcem, które towarzyszy ciemniejącym mrokom zimowego przesilenia.
  16. Pielęgnuj emocje swojego dziecka. Spróbuj też w sobie znaleźć ducha świąt..
  17. Pamiętaj o przeszłości. Poświęć trochę czasu na kultywowanie jakiejś tradycji, obecnej w twojej rodzinie. Porozmawiaj o ludziach, których już nie ma, słodkich i zabawnych rzeczach, które robiło twoje dziecko, gdy było młodsze, czy o swoich wspomnieniach z wakacji z dzieciństwa.
  18. Prezenty są dla dzieci. Po wypróbowaniu różnych systemów zmniejszania wydatków na prezenty, ten, który działa najlepiej dla mnie i mojej rodziny, to dawanie prezentów tylko dzieciom.
  19. Podaruj w prezencie swój czas. Daj swojemu dziecku bony, które może wykorzystać na spacer z tobą, wspólne pieczenie lub gotowanie, wspólne pójście do galerii sztuki, zoo, muzeum, kina lub księgarni. Bądź w tym czasie w pełni obecna, nie korzystaj z telefonu, nie rozpraszaj się.
  20. Zachęcaj dziecko do rozwijania talentów. Daj dziecku coś, co pomoże urzeczywistnić jego nadzieje i marzenia. Może to być komputer dla niedoszłego pisarza, lekcje baletu dla dziecka, które uwielbia tańczyć, malowanie i pędzle dla dziecka zainteresowanego sztuką, zestaw chemii dla początkującego naukowca.
  21. Zrób plakat z uznaniem. Używając kombinacji słów i obrazków, zrób plakat, który pokaże, jak cenisz swoje dziecko: jego wkład w rodzinę, jego entuzjazm, pytania, jego własny sposób myślenia i bycia.
  22. Dawaj w prezencie książki. Moim ulubionym prezentem z dzieciństwa była dobrze dobrana książka, z którą mogłam się zwinąć po kocem i przenieść do innego świata. (To nadal działa!)


Zobacz także

"Jak byłam młodsza często wołałam mamę przez sen. Teraz się budzę i myślę: Alka, sama jesteś, ogarnij się. Musisz z tym żyć". Eurosieroty też mają serca

„Jak byłam młodsza często wołałam mamę przez sen. Teraz się budzę i myślę: Alka, sama jesteś, ogarnij się. Musisz z tym żyć”. Eurosieroty też mają serca

Czego boją się dzieci i jak radzić sobie z ich lękami?

Potwór z szafy, czyli czego boją się dzieci i jak radzić sobie z ich lękami?

Te wstrętne bachory. Czy w Polsce dzieci do lat 5. powinny mieć zakaz wstępu do restauracji?