Lifestyle

Szczęście nigdy nie przychodzi do tych, którzy nie doceniają tego, co mają

Małgorzata Ohme
Małgorzata Ohme
3 grudnia 2021
 

Pewnie każdy z nas ma własną definicję szczęścia. Dla jednych szczęście to możliwość spędzenia wolnego czasu z książką i kubkiem ciepłej herbaty, dla innych szczęście to miłość i obecność bliskich. Nigdy nie wiadomo, co namw duszy gra” i jakie pragnienia są najważniejsze. Czy istnieją jednak jakieś uniwersalne czynniki, które podnoszą nasz poziom osobistej satysfakcji? Od czego zależy nasze szczęście? Podpowiem 😊

Wykorzystuj „małe szanse” każdego dnia

To najlepszy sposób, aby zmierzyć się z każdym problemem, pokonać strach i podejmować największe wyzwania życiowe. Masz dokładnie tyle szans w życiu, ile chcesz. Nigdy nie pozwól, aby twój strach decydował o twojej przyszłości.

Nie martw się o to, co myślą o tobie inni

Piękne życie to spędzanie czasu z samą sobą, radość z tego, kim jesteś i niemartwienie się małostkowymi osądami. Nie potrzebujesz niczyjej zgody, aby być szczęśliwym lub podążać za swoim sercem. Ignoruj sukcesy i osiągnięcia innych. Pokonuj własne ograniczenia, nie ścigaj się z innymi.

Inwestuj w siebie

Na tym świecie jest tylko kilka osób, które pozostaną w 100% wierne tobie, a TY powinnaś być jedną z nich. Nazwij swoje potrzeby, inwestuj w edukację, zdrowie i szczęście – codziennie. Stwórz życie, z którym dobrze czujesz się w środku, a nie takie, które wygląda dobrze na zewnątrz.

Stwarzaj sobie możliwości

Jeśli naprawdę czegoś pragniesz, udowodnij to. Sukces będzie twój, gdy uczynisz swoje cele priorytetem.

Kochaj to, co robisz

Nie obwiniaj innych za swoje niepowodzenia. Nie mów: „zrobię to jutro”. Po prostu zacznij działać. Od razu.

Musisz popełniać błędy i czasami czuć się jak głupiec

Czasami musisz stracić coś cennego, aby zyskać coś bezcennego. Nigdy nie żałuj swoich błędów i porażek, ponieważ to one dały ci siłę. Ten, kto upada i wstaje, jest o wiele silniejszy niż ten, który nigdy nie upadł.

Nie rozmyślaj o przeszłości

Historia twojego życia ma wiele rozdziałów. Jeden zły rozdział nie oznacza końca świata. Przestań go ponownie odczytywać i odwróć stronę. Przeszłość Cię doświadczyła, ale to swoją przyszłość budujesz i tylko na niej powinnaś się skupić.

Nie użalaj się nad sobą

Czasem jest bardzo ciężko, ale nigdy nie jesteś w tym sama. Poradzisz sobie lepiej, niż Ci się wydaje. Najsilniejsi, najszczęśliwsi, odnoszący największe sukcesy ludzie wiedzą, że czasem trzeba odpuścić lub poprosić o pomoc.

ilustracja: Katarzyna Laskowska

Warto walczyć do końca, w co wierzysz

Wielka siła pochodzi z pokonywania tego, co inni uważają za niemożliwe. Czasami trzeba przegrać bitwę, aby wygrać wojnę.

Bądź cierpliwa

Nie spiesz się. Kiedy nadejdzie odpowiedni czas, „to” się wydarzy.

Musisz przejąć kontrolę nad swoimi myślami, zanim one przejmą kontrolę nad tobą.

Nie musisz być zawsze pozytywna

Szczęście jest w sercu i umyśle, nie w przypadkowych okolicznościach. Piękne rzeczy dzieją się, gdy dystansujesz się od negatywnego myślenia. Nie zawsze jest to możliwe. Nie zmuszaj się, zaczekaj na lepszy moment.

Poświęcaj swój czas odpowiednim osobom

A jeśli wiesz, że ludzie wokół ciebie nie są odpowiednimi ludźmi, musisz zmienić ludzi wokół siebie. To nie jest łatwe, ale warto. Nie spodziewaj się pozytywnych zmian w swoim życiu, jeśli otoczysz się negatywnymi ludźmi.

Broń siebie i tego, co dla Ciebie najważniejsze

Niektórzy ludzie zrobią wszystko dla własnej korzyści kosztem innych – przepychają się, zastraszają, umniejszają, wpędzają cię  w poczucie winy. Nie akceptuj takiego zachowania. Nie pozwól ludziom cię wykorzystywać.

Musisz wybaczyć wszystkim, którzy cię skrzywdzili

Umiejętność wybaczania nie może być mylona ze słabością ani przebaczeniem dla akceptacji. Chodzi o to, że chowanie urazy jest przeszkodą na drodze do szczęścia. Pamiętaj, że nie wybaczasz ludziom, ponieważ jesteś słaby. Wybaczasz im, ponieważ jesteś wystarczająco silny, by wiedzieć, że ludzie popełniają błędy.

Pomagaj innym

Nigdy nie jest tak, że nie możesz się podzielić, tym, co masz.

Bądź uważna

Kiedy życie jest dobre, ciesz się nim po prostu. Nie goń za lepszym. Szczęście nigdy nie przychodzi do tych, którzy nie doceniają tego, co mają.

Mam nadzieję, że mój planer natchnie Was do zmian, które będą początkiem Waszego dobrego życia!


Lifestyle

20 strategii podejmowania decyzji. Nawet złe są lepsze, bo te niepodjęte to zwykła ucieczka!

Iwona Zgliczyńska
Iwona Zgliczyńska
3 grudnia 2021
Fot. iStock / CSA Images
 

„Nauczyłem się podejmować decyzje. Trzeba je dobrze przemyśleć, ale należy je podejmować. 
Nawet złe są lepsze niż żadne, bo dzięki nim można się uczyć. Te niepodjęte są niczym innym jak ucieczką”, powiedział Thomas Morgenstern, austriacki skoczek narciarski, trzykrotny mistrz olimpijski, ośmiokrotny mistrz świata. Długie zwlekanie, nadmierna analiza albo podejmowanie decyzji pod wpływem impulsu to złe nawyki. Jak robić to sensownie?



1. Prześpij się z tym


Czasem warto nie podejmować decyzji pod wpływem emocji i cofnąć się o kilka kroków, dać sobie przestrzeń na przemyślenie wszystkiego. Zdarza się, że odpoczynek, który naturalnie „odłącza nas” od męczącego natłoku myśli, pozwala spojrzeć z perspektywy i łatwiej wtedy rozpoznać, czego chcemy. To może przebiegać jak inkubacja — wykluwanie się z podświadomości słusznych idei.

2. Ustal granice

Nie można jednak odkładać podjęcia decyzji w nieskończoność. Jeśli ustalisz limit czasowy i zapiszesz go sobie, łatwiej skupisz się na tym temacie. Twój umysł nie będzie rozpraszał się na inne wątki i zbierzesz wszystkie za i przeciw.

3. Co jest naprawdę ważne?


Wiele decyzji, które podejmujesz jest nieważna – około 80% z nich. Ustal priorytety i deleguj zadania, czyli pozwól sekretarce lub innym osobom zrobić coś za siebie.

4. Uprość wszystko

Z badań opublikowanych w „Psychological Science” wynika, że kiedy uczestnicy eksperymentu musieli podjąć decyzję, pomogło im myślenie w dobrze znanym, ale nie ojczystym języku. Ta strategia sprawia, że w prostych słowach definiujesz sedno sprawy i nie przekombinowujesz niczego.

5. Nie pozwól, by sprawy kumulowały się


„Błahą decyzję, nad którą długo myślisz, twój mózg omyłkowo kwalifikuje jako niezwykle ważną, podbijając jej znaczenie”, donoszą badacze z University of Florida i University of Pennsylvania Wharton School. Zanim pozwolisz, by myśl małej wagi zaczęła spędzać ci sen z powiek, oceń racjonalnie jej potencjalny wpływ na twoje życie i przestań się zadręczać.

6. Unikaj zmęczenia

Niektóre decyzje podejmujemy automatycznie, ale na niektóre zużywasz sporo nerwów i mentalnych zasobów energetycznych. Dlatego warto wiedzieć, które z nich są teraz najbardziej istotne. Nie podnoś sobie poprzeczki zbyt wysoko. Jeśli zbyt dużo masz na głowie, pewnie poddasz się i pozwolisz okolicznościom decydować za siebie.

7. Kontroluj tylko to, co możesz


Przestań się martwić rzeczami, na które nie masz wpływu. Wzięcie pod uwagę ewentualnych okoliczności zewnętrznych bądź ruchów konkurentów może być pożyteczne. Ale jeśli przybiera to formę obsesyjnego zamartwiania się rzeczami, na które nie masz najmniejszego wpływu, warto to przerwać.

 

fot. iStock/ SIphotography

8. Przykładaj szablony


Jeśli coś sprawdziło się w jakiejś sytuacji, jest duże prawdopodobieństwo, że zadziała kolejny raz w podobnej. Dlatego warto mapować swoje doświadczenia i ich wyniki i potem przykładać „gotowe szablony” do podobnej sytuacji.

9. Z niepewnością za pan brat

Raporty, dane, wykresy… Nigdy nie zbierzesz 100% informacji, dzięki którym podejmiesz nieomylną i jedynie słuszną decyzję.

10. Ucz się na błędach

Jeśli raz nie zadziałało, a kolejny raz też był dramat – to znaczy, że musisz tej sytuacji przyjrzeć się i rozpoznać, gdzie był błąd, by już nigdy go nie powtórzyć. „Ludzie są mistrzami w oszukiwaniu samych siebie”, twierdzą Zoe Chance i Michael Norton z Harvard Business School i dodaje: „Próbują usprawiedliwić swoje zachowanie, nawet przed samym sobą. Aby unikać oszukiwania samego siebie, postaraj się przyjrzeć się powtórnie problemowi bez myślenia, że to, co się stało, było nieuchronne. Rozważ także inne scenariusze i wyciągnij wnioski na przyszłość.”

11. Da się cofnąć?


Jeff Bezos, milioner i twórca Amazon powiedział, że istnieją dwa rodzaje decyzji: takie, które możesz cofnąć i te, których cofnąć już się nie da. Jeśli coś może zostać odwołane, bądź śmielsza i nie marnuj czasu na niezdecydowanie. W razie potrzeby przecież skorygujesz kierunek.

Zobacz także: Przewodnik dla opornych: jak zmienić toksyczne myślenie

12. Zasięgnij rady


Nie jesteś najmądrzejsza w danej dziedzinie, nie wstydź się do tego przyznać i zasięgnij rady. Na pewno jest ktoś, kto zna się lepiej na nurtującym ciebie temacie.

13. Ostatnie zdanie należy do ciebie


Ale uważaj! Nie musisz podążać nawet za zdaniem najmądrzejszego doradcy. Jego rada zwiększa twoje szanse, ale nigdy nie gwarantuje 100% sukcesu.



14. Unikaj presji


Jeśli jednak ktoś wymaga od ciebie, byś natychmiast się na coś zdecydowała, pamiętaj, że pod presją i w pośpiechu, łatwiej o popełnienie błędu.

15. Za i przeciw


To oczywista wskazówka, aby analizować korzyści i koszty danej decyzji, jednak zazwyczaj jest ona pomocna.

16. Szersza perspektywa

Pomyśl, jak decyzja wpłynie na istotne obszary twojego życia – osobistego, rodzinnego, zawodowego, finansowego czy duchowego. Zastanów się, czy to, co ewentualnie stracisz, jest rekompensowane przez to, co możesz zyskać.

17. Może nie jesteś sam?

Zastanów się, których osób dotyczy decyzja. Kiedy tylko jest to możliwe, zaangażuj ich w jej podjęcie np. zróbcie burzę mózgów.



18. Pomyśl o trzech słowach

Cel, alternatywa, ryzyko. Rozważenie tych trzech rzeczy jest bardzo racjonalnym podejściem do sprawy.

19. Każdy popełnia błędy


Nawet skuteczny menadżer powinien dać sobie luksus prawa do błędu.



20. I jeszcze paradoks

Nie trać czasu na podejmowanie decyzji, których nie trzeba podejmować. Nie podejmuj też decyzji, które nie należą do ciebie.

Zobacz także: Kilka prostych sposobów, by pozbyć się stresu


Lifestyle

Płaczliwość, zaparcia i spadek libido to tylko ułamek „przyjemności” przed okresem. Co jeszcze w pakiecie dla kobiet ma PMS i jak sobie z tym radzić?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
3 grudnia 2021
Objawy PMS
Fot. iStock

Objawy PMS potrafią dać w kość wielu kobietom. I to tak bardzo, że czasem aż trudno wstać z łóżka i nawet drobnostka potrafi wzruszyć do łez lub wyprowadzić z równowagi. Oczywiście nie każda z nas tak ma, ale nie da się przemilczeć faktu, że zespół napięcia przedmiesiączkowego dotyka ogrom kobiet i nie jest to dla nich sprzyjający czas. Jakie objawy ma PMS i jak sobie z nimi radzić?

Czym jest PMS (zespół napięcia przedmiesiączkowego)?

Zespół napięcia przedmiesiączkowego, czyli PMS (ang. Premenstrual Syndrome) jest zespołem objawów fizycznych i/lub psychicznych oraz emocjonalnych, które zazwyczaj występują na kilka dni przed końcem cyklu miesiączkowego. Aby mówić o PMS, objawy muszą pojawiać się regularnie w każdym cyklu. Równie ważne jest wykluczenie istnienia chorób, które mogą wywoływać dolegliwości mylone z zespołem napięcia przedmiesiączkowego. Istnieje prawdopodobieństwo, że tendencja do PMS jest dziedziczna.

Istnieje nieformalny podział specyficznych objawów występujących przed miesiączką, na zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS) i przedmiesiączkowe zaburzenia dysforyczne (PMDD). Przedmiesiączkowe zaburzenia dysforyczne obserwuje się u około 3–5% kobiet w wieku reprodukcyjnym i dotyczą odczuwania dolegliwości psychicznych.

Objawy PMS

Fot. iStock/Objawy PMS

Objawy PMS — przyczyny dolegliwości 

Na występowanie objawów PMS wpływa poziom progesteronu oddziałującego na pracę jajników, oraz estradiolu wpływającego na serotoninę i kwas gamma aminomasłowy (GABA), będące neuroprzekaźnikami. Objawy PMS charakterystyczne są dla kobiet w wieku rozrodczym, nie odnotowuje się ich natomiast w trakcie ciąży, oraz u dziewczynek przed okresem dojrzewania i pań po menopauzie. Objawy PMS w najbardziej dokuczliwy sposób dotykają kobiety w 2. i 3. dekadzie życia. Częściej skarżą się na nie kobiety cierpiące z powodu nadwagi, prowadzące bierny tryb życia. Z kolei rzadkością jest PMS u kobiet stosujących antykoncepcję hormonalną.

Statystyki określają, że u ok. 75% kobiet występują różne dolegliwości, natomiast u około 40% z nich obserwuje się pełnoobjawowy PMS. Ryzyko wystąpienia PMS zwiększa także:

  • przewlekły stres;
  • niewłaściwa dieta, z dużą ilością soli;
  • nadużywanie alkoholu,
  • wypijanie dużej ilości kawy (kofeina);
  • palenie tytoniu.

Objawy PMS 

Objawy PMS bywają różnorodne, praktyczne u każdej kobiety mogą występować w innym natężeniu. Dotyczą zarówno strony  fizycznej, jak i psychicznej. Według badaczy zarejestrowano ok. 150 różnych objawów towarzyszących PMS.

Objawy PMS

Fot. iStock/Objawy PMS

Objawy PMS natury psychicznej:

W przebiegu PMS mogą pojawiać się:

  • zmienne nastroje,
  • irytacja,
  • złość,
  • apatia,
  • uczucie przytłoczenia,
  • tendencja do łez,
  • odczuwanie głębokiego smutku,
  • stany depresyjne,
  • obniżenie poczucia własnej wartości,
  • problemy ze snem.

Objawy PMS — dolegliwości fizykalne

Do objawów fizykalnych PMS zaliczamy:

Jak łagodzić objawy PMS?

Objawy PMS potrafią być bardzo dokuczliwe, do tego stopnia, że utrudniają normalne funkcjonowanie już na kilka dni przed miesiączką. Na szczęście jest kilka sposobów na łagodzenie objawów PMS, z których warto skorzystać. Każdy organizm może zareagować na poszczególne z nich inaczej, dlatego nie ma innego wyjścia, jak samodzielnie sprawdzić ich skuteczność.

Objawy PMS

Fot. iStock/Objawy PMS

Właściwa aktywność i odpoczynek

U wielu kobiet miarkowana aktywność fizyczna łagodzi przykre objawy PMS, dzięki zwiększaniu wydzielania endorfin w organizmie. Endorfiny chronią przed konsekwencjami podwyższonego stężenia kortyzolu (hormonu stresu). Wyrzut endorfin po ćwiczeniach poprawia nastrój, dodaje energii, uodparnia na ból. Szczególnie służą na początek dziedziny takie jak: pływanie, stretching, czy joga.

Poza czasem na umiarkowaną aktywność fizyczną znajdź również czas na ulubioną formę relaksu. Odstresuj się i zwolnij, poświęć sobie czas. Nadmiar stresu pogłębia dokuczliwe objawy i obniża samopoczucie. Odpowiednio długi sen nie tylko dobrze wpływa na wygląd, ale pozwala na nabranie sił na cały dzień.

Zmiany w diecie

Przy problemach z PMS warto zrezygnować z palenia tytoniu, ograniczyć alkohol, colę i kawę. Trzeba również przyjrzeć się diecie, szczególnie ilości spożywanej soli. To właśnie zatrzymuje wodę w organizmie, przez co powstają dokuczliwe obrzęki. Poleca się moczopędne owoce i warzywa, takie jak: ogórek, seler naciowy, natka pietruszki, arbuz, melon czy ananas. Bardzo pomocna w usuwaniu obrzęków jest herbatka z pokrzywy oraz skrzypu polnego.

Jeśli objawy PMS to problemy trawienne i zdjęcia, konieczne są dalsze zmiany w diecie. Przede wszystkim należy wykluczyć z niej produkty wzdymające (np. fasola, kapusta, brukselka, cebula, śliwki, mleko, sery pleśniowe). Aby pozbyć się wzdęć, można pomóc sobie dostępnymi bez recepty preparatami z simetikonem i dimetikonem, oraz herbatką z kopru włoskiego. Delikatny masaż brzucha może być doskonałym pomysłem na złagodzenie  bólu brzucha i pozbycia się gazów.

Pomoc z apteki

Składniki takie jak magnez, witamina D, witamina B6, omega-3 łagodzą objawy PMS, co potwierdzają różne badania. Czasem wprowadzenie zmian do samej diety nie rozwiązuje problemu i trzeba sięgnąć po preparaty z apteki. Ważne, by zawierały one:

  • Witaminę D na dobre samopoczucie.
  • Witaminę B6 wpływającą na właściwy poziom estrogenów jak i progesteronu.
  • Magnez dla dobrej pracy układu nerwowego.
  • Kwasy omega-3  na nerwowość, odczuwanie lęku, problemy z koncentracją, bóle głowy.
  • Olej z nasion wiesiołka łagodzący objawy PMS, co również potwierdziły badania.
  • Dziurawiec jako zioło lecznicze w przebiegu PMS.

Objawy PMS można łagodzić również przez zastosowanie dwuskładnikowych tabletek antykoncepcyjnych, co zazwyczaj polecane jest pacjentkom w danym czasie nieplanującym zajścia w ciążę. O tej możliwości warto porozmawiać na wizycie w gabinecie ginekologicznym.


źródło:  www.mp.pl

Zobacz także

Joanna Chmura: zadawaj sobie każdego dnia pytanie: czego teraz potrzebujesz, czego chcesz, co czujesz i stań się widzialną

Ania Wyszkoni: „Teraz wiem, że nie ma żadnego później, że nie można czekać na jutro…”

Zmęczenie psychiczne. Kiedy brak ci energii i sił do życia