„Zawsze będziesz moim dzieckiem” – mówiła nam mama lub tata głaszcząc nasze pierwsze siwe włosy. Tak, to prawda. Im bardziej będziemy pielęgnować w sobie dziecięcą spontaniczność, autentyczność w pragnieniach, nie zrezygnujemy z marzeń, tym dłużej będziemy cieszyć się życiem. Zrób zatem rachunek sumienia i przyznaj się, kiedy ostatnio:
Skakałaś na trampolinie?
Po co? Żeby chociaż na chwilę zapomnieć o codzienności, wyrzucić z siebie negatywne emocje i zwyczajnie zatracić się w zabawie.
Jeździłaś na hulajnodze?
Nie tylko ominiesz korki, ale dotlenisz organizm i poczujesz się jak dawniej – kiedy miałaś wiatr we włosach i czułaś się beztrosko!
Strzelałaś z łuku?
Kiedyś mama mówiła ci, że to nie dla dziewczynek, zobacz jak to relaksuje i jak uczy precyzji!
Bawiłaś się z przyjaciółmi albo rodziną w podchody
Kto nie pamięta gry, gdy szukało się ukrytego skarbu, a po drodze odnajdywało kolejne karteczki ze wskazówkami, jak do niego dotrzeć, ten nie zna wielkiej radości i ekscytacji.
Wsiadłaś do pociągu byle jakiego…
Kiedy zwyczajnie zrobiłaś sobie wolne? Zostaw samochód, pojedź na dworzec i pomyśl, gdzie chciałabyś się dziś wybrać. A potem po prostu kup bilet i tam się wybierz. Chociaż na kilka godzin. Znów poczujesz zew przygody
Pojechałaś do wesołego miasteczka
Albo do parku rozrywki, wsiądź na karuzelę, wjedź łódką do tunelu strachu, korzystaj z przerażających zjeżdżalni. Nic tak nie relaksuje, jak skupienie się na tu i teraz. I przeżycie kolejnego zjazdu.
Bawiłaś się w chowanego?
Dawno, prawda? A przecież to znakomita zabawa, zwłaszcza z dziećmi. Idealny relaks na weekend, czy pomysł na spędzenie czasu w lesie.
Bujałaś się na huśtawce?
Najlepiej taka okrągła, ze sznurkami. Połóż się, niech cię ktoś rozhuśta, i gap się w niebo…
Rysowałaś kredkami?
Kup sobie piękne kredki i kolorowankę. Może być odstresowująca albo z cyferkami. Ważne, żebyś od czasu do czasu swój umysł zajęła kompletnie czymś innym, niż gotowanie obiadu, zakupy…
Jadłaś watę cukrową?
Jeśli na większość z zapytań odpowiedziałaś „nie”, przytul siebie i obiecaj, że już nigdy nie zapomnisz, że ty również jesteś dzieckiem i potrzebujesz swojej uwagi.
Nie zastąpią go żadne pieniądze i największe prezenty. Twój czas. I uważność kiedy jesteście razem i wspólnie zwyczajnie się bawicie. Nic tak nie smakuje, jak fakt, że jesteście razem. Niezależnie od wielkich dni, świąt, najwazniejsze jest to, żebyście świadomie byli wtedy tu i teraz. Razem ze swoimi dziećmi. Odłóżcie raz na jakiś czas swoje obowiązki, pilne telefony. Bądźcie z nimi tak naprawdę. A my podrzucamy kilka dobrych propozycji na spędzenie czasu razem.
ORIENTARIUM
Największy słoń indyjski w Europie, zagrożone wyginięciem orangutany sumatrzańskie i gigantyczne krokodyle gawialowe – w wolnej chwili wyskoczcie do Azji!
W Łodzi powstał największy kompleks w Europie prezentujący faunę i florę Azji Południowo-Wschodniej. Ponad 1300 ryb w strefie oceanicznej, najdłuższy tunel podwodny, 35 gatunków zwierząt w samym budynku Orientarium (a w całym zoo ponad 550) – to wszystko można zobaczyć w łódzkim Orientarium.
Część ekspozycyjna została podzielona na 4 części. W pierwszej z nich – słoniarni – zobaczymy największego słonia indyjskiego w Europie, Alexandra oraz jego młodszego kolegę, Taru. Tutaj też znajduje się strefa wolnych lotów. Nad głowami latają między innymi czapelki złotawe.
Druga strefa, zwana Celebes, podzielona jest na dwa wybiegi. Jeden z nich zajmują wyderki orientalne, Marlenka i Vincent, jeżozwierze palawańskie, kur bankiwa oraz anoa nizinne. Na drugim zamieszkała rodzina makaków – Punjub, Calineczka, Naomi oraz Jaya.
W kolejnej części – oceanicznej – znajduje się ponad 1300 ryb, w tym rekiny, rzadko spotykane riny gitarowe, rekiny brodate, żarłacze rafowe czarnopłetwe oraz płaszczki – orlenie plamiste i Himantury. Gatunki te można podziwiać z poziomu największego w Polsce podwodnego tunelu. W mniejszych zbiornikach pływają między innymi koniki morskie, rogatnice, rozdymki oraz apogony.
Ostatnia, najgorętsza strefa Orientarium, to Wyspy Sundajskie. To królestwo kilku gatunków zwierząt. Spotkamy tutaj rekordowych rozmiarów krokodyla gawialowego, Krakena i jego partnerkę, Penelopę, orangutany sumatrzańskie – Ketawę, Budiego i Joko, gibony, langury jawajskie, binturongi, myszojelenie oraz niedźwiedzie malajskie. W tej części także latają azjatyckie ptaki.
W Łódzkim Ogrodzie Zoologicznym hodowane są zwierzęta, których w żadnym innym zoo w Polsce nie zobaczymy. W samym budynku Orientarium są to między innymi krokodyle gawialowe, orangutany sumatrzańskie, jeżozwierze palawańskie, niedźwiedzie malajskie i riny gitarowe. W strefie oceanicznej znajduje się najdłuższy podwodny tunel. Ma on długość 26 metrów.
Orientarium zajmuje powierzchnię blisko 10 pełnowymiarowych boisk piłkarskich. To największy tego typu obiekt w Polsce i jeden z największych oraz najnowocześniejszych w Europie.
CZYTAMY KSIĄŻKI
Jeśli Twoje dziecko lubi czytać książki, a ty razem z nim i potrzebujesz inspiracji książkowych, to bardzo dobrze się składa. Wydawnictwo Znak Emotikon przygotowało wyjątkową grupę na Facebooku!
„Chcemy więcej rozmawiać o książkach dla dzieci! Wymieniać się inspiracjami, dyskutować o tym, co czytają siedmiolatki, jakie książki podobają się maluchom albo jakie wzbudzają największą radość u starszaków. Zapraszamy Was do nowego miejsca w sieci, w którym zbiorą się osoby takie jak my – lubiące czytać książki dziecięce” – zapraszają jego twórcy.
Co oferują na swojej grupie?
Książki podzielone na: tematy, wiek, zainteresowania, motyw itp.
Co jakiś czas zostanie zorganizowany konkurs dla najbardziej aktywnych osób.
Przygotowane zostaną specjalne kody zniżkowe tylko dla członków grupy.
Będziecie mogli podzielić się swoimi ostatnimi zachwytami i rozczarowaniami książkowymi.
A przede wszystkim będzie możliwość poznania osób, które tworzą Wydawnictwo Znak Emotikon i lubią czytać książki dla dzieci.
RABKOLAND
Dzieciaki uwielbiają odkrywać świat, dlatego na Dzień Dziecka warto sprezentować im niezapomniane doświadczenie. Tego typu podarunek pozostanie z nimi na długo w formie wspomnień.
Ciekawym przeżyciem może być np. wyprawa do Parku Rozrywki Rabkoland, gdzie każde dziecko, zarówno to spokojniejsze jak i lubiące nieco adrenaliny, znajdzie atrakcje dla siebie. Rabkoland to jeden z najpopularniejszych parków rozrywki w Polsce, znajdujący się w miejscowości Rabka-Zdrój (woj. małopolskie).
Wycieczka do Rabkolandu to idealny sposób na spędzenie szalonego dnia z całą rodziną. Nikt nie będzie się nudził, ponieważ w Parku znajduje się aż 5 stref tematycznych: Machinarium, Dolina Trzmiela, Góralsko Dżungla, Wioska Wikingów i Cyrk Luna, a od czerwca 2022 dostępna będzie kolejna kraina – Farma Cioci Maryni. Atrakcje dedykowane są różnym grupom wiekowym: od niemowląt do 12-latków.
FUNZEUM
Dzieci uwielbiają kolorowe przestrzenie, twórcze zabawy i możliwość odkrywania świata. Takie możliwości zostały stworzone w Funzeum, gdzie zwiedzanie przypomina ekscytującą przygodę. W tym nietypowym muzeum zajmującym prawie 4 tysiące metrów kwadratowych można dotykać eksponatów, doświadczać niezwykłych efektów wizualnych i uczyć się przez zabawę.
Fluorescencyjny las, pole przerośniętych kwiatów, sala księżycowa wraz z innymi planetami czy „infinity room”, czyli pokój nieskończoności z prawie 300 lampkami zmieniającymi kolory odbitymi wielokrotnie w około 100 m2 luster to tylko niektóre przykłady magicznych scenerii wystawy, której można doświadczać podczas zwiedzania.
Kolor i światło to motyw przewodni Funzeum, wokół którego zbudowano multimedialną wystawę z interaktywnymi elementami. Ich odkrywanie, dotykanie i wykorzystywanie do kreatywnej zabawy przynosi wiele radości. Dzień Dziecka może być dobrą okazją, aby zorganizować wyprawę do Funzeum. Radość, twórcze i wspólne spędzenie czasu z dzieckiem w kolorowej i nietypowej przestrzeni to jeden z pomysłów, który warto rozważyć jako niespodzianką na Dzień Dziecka.
NOVAKID DZIECIOM
Najmłodsi uwielbiają gry komputerowe, a dorośli, jak wiadomo, najczęściej zabiegają o to, aby ograniczać im tę formę rozrywki. Kompromisem w tej odwiecznej niezgodzie może być zaproponowanie wartościowego i zarazem emocjonującego sposobu na spędzenie czasu przed ekranem.
Z pomocą przychodzi tutaj platforma do nauki języka angielskiego online dla dzieci w wieku 4-12 lat – Novakid, której metodologia opiera się m.in. na grywalizacji. Świat Gier Novakid to edukacyjne, innowacyjne środowisko oparte na fabule z animowanymi komiksami, przepełnionymi przyciągającymi wzrok postaciami. Na proces nauki składają się indywidualne lekcje angielskiego z native-speakerem, minigry, które pozwalają uczniom na interakcję z treścią i ćwiczenie nowej wiedzy w zabawny sposób oraz zadania domowe. Wszystkie te
elementy osadzone są w angażującej fabule przewodniej, dzięki czemu nauka języka angielskiego łączy rozwój z rozrywką. Zgrywalizowane treści nauczania w połączeniu z pracą nauczyciela dają niesamowite rezultaty: dziecko wchodzi w interakcję z prowadzoną opowieścią na wiele sposobów przed i po lekcji oraz omawia ją z nauczycielem podczas zajęć.
Bon podarunkowy Novakid można zakupić tutaj – to świetny pomysł na prezent Dzień Dziecka, który nie tylko rozwija, ale również dostarcza sporej dawki uśmiechu.
Farmacja jest branżą niezwykle mocno zdominowaną przez kobiety. Aż 83% magistrów farmacji to kobiety! Farmaceuci cieszą się bardzo wysokim zaufaniem społecznym, a stosowanie leków to podstawa leczenia większości chorób. Według danych z raportu Ministerstwa Zdrowia „Opieka Farmaceutyczna”, w 2019 r. 90,4% Polaków deklarowało, że ufa farmaceucie. Rola farmaceutów w ostatnich dwóch latach mocno ewaluowała, głównie z uwagi na zmiany wynikając z pandemii COVID-19, ale także z uwagi na zmiany regulacyjne – ustawa o zawodzie farmaceuty znacznie poszerzyła zakres usług i odpowiedzialności farmaceutów, tak silnie reprezentowanych przez kobiety.
Wg danych z raportu „Farmaceutki w pandemii”, stanowiącego element kampanii Farmacja Jest Kobietą, rozszerzenie zakresu odpowiedzialności farmaceutów, te nowe uprawnienia i nowe zadania jakie zostały nałożone na nich przez ostatnie zmiany legislacyjne, stanowi dla kobiet farmaceutek największą motywację do działania. Odpowiedzialność za drugiego człowieka jest najsilniejszym motywatorem dla kobiet farmaceutek.
Nie dziwi zatem fakt, iż w dobie upadku zaufania do tak wielu przedstawicieli zawodów publicznych, zaufanie do farmaceutów – tak silnie reprezentowanych przez kobiety – jest wciąż na bardzo wysokim poziomie. To, jak bardzo farmaceutki były i są zaangażowane w swoją pracę, każdy z nas mógł zaobserwować wraz z wybuchem epidemii COVID-19. Choć wciąż obiegowo uważa się, że do zadań farmaceutów należy głównie wydawanie leków, to ich faktyczny zakres zadań jest znacznie szerszy.
Pandemia COVID-19 dała im możliwość wykonywania szczepień czy prowadzenia badań diagnostycznych jak testowanie na obecność wirusa SARS-CoV-2, zwiększyła użyteczność recept farmaceutycznych. Zbiegło się to z wejściem w życie nowej ustawy o zawodzie farmaceuty, w której znalazło się wiele nowych uprawnień dotyczących holistycznie rozumianej opieki farmaceutycznej. Wprowadzono min. usługę przeglądu lekowego (obecnie na etapie pilotażu usługi) możliwość wykonywania prostych badań diagnostycznych.
Nawet nie wiesz co się dzieje w aptekach… Wystartowała kampania edukacyjna „Farmacja jest kobietą”, która ma przybliżyć temat nowych uprawnień, jakie posiadają farmaceuci, oraz zwrócić uwagę na ich aktualną, znacznie zwiększoną rolę w możliwości wsparcia zdrowia społeczeństwa. Kampania – w ramach której przygotowano zarówno materiały edukacyjne dla konsumentów, jak i dla farmaceutów – jest także wyrazem podziękowania dla ciężkiej pracy farmaceutek, które stanowią ponad 80% polskich farmaceutów i dla których rozszerzenie uprawnień choć stanowi duże obciążenie, jest przede wszystkim motywacją do działania na rzecz dobra i zdrowia pacjentów.
Organizator i inicjator kampanii – firma farmaceutyczna Nutropharma, dbająca od ponad 30 lat o zdrowie kobiet – poprzez swoją kampanię pragnie wesprzeć dbające o zdrowie innych kobiety – farmaceutki w ich nowej codzienności, a tym samym przypomnieć jak w ostatnich latach zmieniła się opieka farmaceutyczna i jak duży potencjał drzemie w zawodzie farmaceutki, m.in. dzięki zmianom wprowadzonym poprzez pandemię COVID-19 oraz zmianę ustawy o zawodzie farmaceuty.
Kanwą do stworzenia kampanii było przeprowadzone na zlecenie Nutropharma badanie, w ramach którego sprawdzono jak pandemia wpłynęła na różne obszary życia farmaceutek, zarówno zawodowe, jak i zdrowotne. Badanie i stworzony na jego bazie raport „Farmaceutki w pandemii” wykazał, że choć pandemia i zwiększona liczba pracy i odpowiedzialności odcisnęła duże piętno na codziennym życiu i zdrowiu farmaceutek, to właśnie te zwiększone zmianami COVIDowymi i nową ustawą o zawodzie farmaceuty uprawnienia stanowią dla nich największą motywację do pracy.
„Przez wiele lat praca farmaceutów – reprezentowanych w większości przez kobiety – była niedoceniana. Czas pandemii, rozszerzenie uprawnień farmaceutycznych pokazało jednak, jak wielka jest moc, zaangażowanie i pomoc farmaceutów we wspieraniu zdrowia innych. Nowe uprawnienia zwiększają potencjał farmaceutów, systematyzują ich pomoc i co wykazało przeprowadzone przez nas badanie jest dla nich największą motywacją do pracy. Jednak żeby te uprawnienia miały sens społeczeństwo musi o nich wiedzieć i je rozumieć. Ta kampania to wyraz naszego wsparcia i docenienia środowiska farmaceutycznego– powiedziała dr n.med. Ewa Wietrak, farmaceutka, inicjatorka kampanii i Prezes Zarządu Nutropharma.
Do promocji kampanii „Farmacja jest Kobietą” i nowych uprawnień farmaceutycznych włączyły się Katarzyna Bosacka oraz znane z Social Mediów farmaceutki – Ana Krysewicz, Paulina Front i Zofia Winczewska, współtworząc filmy promocyjne kampanii.
„Czasy pandemii pokazały, że rzeczywiście apteka, farmaceuta, Pani Magister mogą być realnym wsparciem dla służby zdrowia. Bo jeśli naprawdę coś nam się dzieje to nie pędzimy od razu do lekarza, tylko do apteki. Te nowe uprawnienia są bardzo ważne dla nas wszystkich, konsumentów. Dzisiaj w aptece możemy bowiem uzyskać nie tylko poradę i pierwszą pomoc medyczną, farmaceutyczną; nie tylko możemy zapytać o tańszy odpowiednik jakiegoś leku i zapytać np. o interakcję stosowanych już leków do tego nowego, ale także możemy się zaszczepić, a nawet po przeprowadzeniu odpowiedniego wywiadu farmaceuta, Pani Magister może nam wypisać tzw. receptę farmaceutyczną. Warto aby każdy był tego świadomy” – powiedziała Katarzyna Bosacka, która wcieliła się w filmach kampanii w demaskatorkę aktualnych uprawnień farmaceutek.
Poza działaniami edukacyjnymi promującymi rozszerzone uprawnienia farmaceutyczne, w ramach kampanii realizowane są także podcasty i webinary, poświęcone wieloaspektowej roli farmaceutek oraz różnym aspektom ich codzienności, w szczególności ich zdrowiu. Do udziału w tych spotkaniach zaproszono zarówno farmaceutów, jak i lekarzy oraz psycholog Katarzynę Miller i statystyczkę Janinę Bąk, znaną jako @janina.daily. Podcasty będą dostępne w Spotify, na kanale „Farmacja Jest Kobietą”.
„Do wysłuchania podcastów zapraszamy każdego, nie tylko farmaceutki. Jesteśmy przekonani, że rozmowy z farmaceutkami, jakie udało nam się nagrać i wciąż nagrywamy, będą ciekawym odkryciem także dla osób spoza farmacji, wejściem w świat farmaceutek, których z reguły nie znamy, a które tak istotnie wpływają na nasze zdrowie i też są kobietami, z podobnymi problemami zdrowotnymi, rodzinnymi i zawodowymi jak każda z nas” – powiedziała dr n.med. Ewa Wietrak, farmaceutka, inicjatorka kampanii i Prezes Zarządu Nutropharma.
Kampania ma zasięg ogólnopolski i będzie trwała do października 2022 r. Patronami kampanii są Wirtualna Polska (patronat medialny) oraz Okręgowa Izba Aptekarska w Warszawie (patronat merytoryczny).
Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronach www.farmacjajestkobieta.pl , a także na profilu Facebookowym organizatora kampanii – https://www.facebook.com/nutropharma
————————————————————————————————————————————
„Farmacja jest kobietą” to kampania edukacyjna, której celem jest promocja nowych kompetencji zawodowych farmaceutek i zwrócenie uwagi na obecną, uaktualnioną o nowe uprawnienia i niezwykle ważną w procesie dbania o zdrowie Polaków, rolę farmaceutek. Organizatorem kampanii jest Nutropharma, polska firma farmaceutyczna obecna na ryku polskim od ponad 30 lat, angażująca się w wiele akcji społecznych, mających na celu promocję zdrowia kobiet w szczególności; właściciel Nutropharma Quality System – nowoczesnego systemu certyfikacji jakości produktów farmaceutycznych www.nqs.info.pl