Lifestyle Psychologia

„Pójdę do sądu i zrobię z ciebie wariatkę”. Kilka sprytnych taktyk przemocy słownej. Dałaś się zmanipulować?

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
29 kwietnia 2018
Następny

Słowa mogą zranić. Mogą być używane po to, by cię kontrolować lub skrzywdzić, a także uniemożliwić ci uzyskanie tego, na co zasługujesz. Werbalna przemoc istnieje i jest naprawdę niebezpieczna dla naszego zdrowia emocjonalnego. Możesz ją spotkać w domu, wśród bliskich, możesz także w pracy albo na ulicy.

Manipulacja bierna i agresywna

Bywa, że ludzie używający słów do manipulowania innymi przyjmują podejście pasywno-agresywne. Ich uwagi mają na celu sprawienie, abyś zachowywał się lub nie zachowywał w określony sposób, mimo, że nikt nie poprosił cię o to wprost. Kilka przykładów:

  • „Naczynia są brudne.”
  • „W samochodzie prawie nie ma już benzyny”.
  • „Nadal to oglądasz? Mój film zaczyna się za 10 minut. „
  • „Jeśli naprawdę mnie kochasz, zostaniesz tu ze mną, zamiast wychodzić ze swoimi przyjaciółmi.”

Gaslighting

Gaslighting to inny rodzaj manipulacji, który ma na celu wpłynięcie na uczucia i emocje danej osoby, zmuszając ją do zakwestionowania własnych odczuć, prawidłowego działania swoich zmysłów, pamięci i zdrowia psychicznego.

  • „Nie ma powodu, abyś czuł się w ten sposób.”
  • „Jesteś zbyt wrażliwy.”
  • „Zawsze czujesz się ofiarą.”
  • „To się nigdy nie zdarzyło.”

Brak szacunku

Brak szacunku może przybrać postać wybuchów gniewu, ostrego języka lub niegrzecznego „przerywania”. Oto kilka przykładów:

  • „Zamknij się, k*!”
  • „Mam w d* to, co myślisz.”
  • „To nie twoja cholerna sprawa.”
  • „Czy kiedykolwiek przestaniesz mówić?”

Wyśmiewanie, lekceważenie w towarzystwie innych osób

To tendencja do niszczenia twojej wiarygodności i reputacji poprzez wyśmiewanie twojej osobowości i charakteru oraz powątpiewanie w twoją prawdomówność lub rzetelność w obecności innych osób.

  • „Jestem zdziwiony, że jesteś chory. W ogóle nie wyglądasz na chorego. ” (Mówi, że udajesz chorobę)
  • „Widziałem cię wczoraj. Gdzie to było? Ach, widziałem, jak wchodzisz do sklepu monopolowego. Myślę, że widziałem cię tam również innym razem w tym tygodniu. „(Mówi, że masz problem z alkoholem)
  • ” Bierzeszślub? Czy to nie jest twoje trzecie małżeństwo ? „(Mówi, że nie potrafisz utrzymać trwałego związku)
  • „Czy dobrze się czujesz?” (Mówi, że nie wyglądasz dobrze i możesz sobie z czymś nie poradzić).

strona 1 z 2
druga część artykułu na następnej stronie

Lifestyle Psychologia

5 postaw, które sprawiają, że niszczysz swoje zdrowie psychiczne

Redakcja
Redakcja
29 kwietnia 2018
Fot. iStock / Marjan_Apostolovic
 

Zdrowie psychiczne to materia, która odpowiednio pielęgnowana jest w stanie unieść bardzo wiele. Najczęściej jest tak, że staramy się być twardzi w trudnych chwilach, których w życiu nie brakuje, za wszelką cenę sami radzimy sobie z problemami. Trwamy czasem bez wsparcia, co może wpływać negatywnie na naszą kondycję psychiczną.

Pewne sytuacje i zachowania zdecydowanie szkodzą psychice, osłabiając ją mocno. A stąd prosta droga do smutku, lęków i stanów depresyjnych. O zdrowie psychiczne trzeba dbać, unikając destrukcyjnych postaw.

5 postaw, które sprawiają, że niszczysz swoje zdrowie psychiczne

1. Myślenie w kategorii bieli lub czerni

Traktowanie życia „zerojedynkowo”, bez dostrzegania, że pomiędzy bielą a czernią istnieje cała masa innych kolorów, sprawia, że odbierasz sobie szansę na pewną elastyczność wyboru, szansę na satysfakcję. Sztywne postrzeganie wielu rzeczy ogranicza  twoje  możliwości.

2. Nie zauważasz perspektyw

Powtarzasz sobie, że życie jest ciężkie, ludzie niewdzięczni i w zasadzie nie widzisz szans na szczęście. Wydaje ci się, że przez swoją życiową nieporadność możesz utknąć w otchłani niemocy i nigdy nie wyjdziesz nie zobaczysz dla siebie nadziei. Przerabiasz wszelkie możliwe czarne scenariusze, nie widząc dla siebie perspektyw.

3. Uważasz, że sama sobie nie możesz pomóc

Gdy faktycznie cierpisz z powodu dołka emocjonalnego i wydaje się tobie, że z tego nie wyjdziesz, szkodzisz sobie jeszcze bardziej. Badania pokazały, że medytacja i uważność mają wielki wpływ na leczeniu lęku i depresji. Do tego zrównoważona dieta, ćwiczenia, zdrowe relacje, dobra praca i samoopieka są wspaniałym wsparciem dla zdrowia psychicznego. Naprawdę masz wielki wpływ na swoje zdrowie psychiczne.

4. Nie prosisz o pomoc wtedy, kiedy naprawdę jest tobie potrzebna

Wiele osób zachowuje się jak przysłowiowa „Zosia Samosia”, która radzi sobie ze wszystkim sama. Jednak są takie chwile, w których trzeba odrzucić uczucie zażenowania i wstydu, by poprosić o pomoc. Umartwiając się bez wsparcia innych, bardzo sobie szkodzisz. Pomoc bliskiej osoby bywa nieoceniona.

5. Czujesz się gorsza od innych

Być może gdzieś zgubiłaś pewność siebie i uważasz, że nie zasługujesz na miłość i akceptację, a to jest bardzo destrukcyjne. Pamiętaj, że nie tylko ty walczysz ze swoimi demonami i jest wiele więcej osób, które tak jak ty, próbują sobie z tym poradzić. Nie powinnaś dyskredytować siebie ze względu na problemy. Nie ma ludzi idealnych, pamiętaj o tym.

Spójrz na siebie jak na silną, wieloaspektową osobę, która dzięki swojej walce staje się jeszcze silniejsza, odważna i bardziej odpowiedzialna za swoje wybory.

źródło:  www.powerofpositivity.com


Lifestyle Psychologia

Alkohol nie musi rujnować twoje diety. 5 niskokalorycznych drinków, które warto wykorzystać podczas majówki

Redakcja
Redakcja
28 kwietnia 2018
Fot. iStock/petrenkod

Bardzo długi weekend już za pasem, a wy drżycie, jak go przeżyć, żeby nie zrujnować waszej diety. Już pomijamy grille, okazje do słodkości, ale co z alkoholem. To właśnie w nim ukrytych jest najwięcej pustych kalorii. Już spieszymy wam z pomocą. Czy wiecie jakie wysokokaloryczne drinki zastąpić tymi, które mnie idą nam w „boczki”?

Zamień Long Island Iced Tea (424 kalorii) na Cosmopolitan (100 kalorii)

Drink, który składa się z wódki, ginu, rumu, tequili, likieru triple sec i coli musi niestety mieć sporo kalorii, nic więc dziwnego, że 420 ml Long Island Iced Tea zawiera aż 424 kalorie.

Tymczasem Cosmopolitan ma znacznie mniej alkoholu, do którego dodajemy niewielką ilość soku z żurawiny i cytryny, tym samym 250 ml tego drinka ma tylko 100 kcal.

Zamień Pina Colada (300 kalorii) na Fuzzy Navel (120 kalorii)

Pina Colada to idealny koktajl na plażę, który jednak przez dodanie soku ananasowego i kokosowego jest bardzo kaloryczny. Tymczasem mniej znany Fuzzy to likier brzoskwiniowy z sokiem pomarańczowym i lodem – idealny zamiennik dla Pina Colady, bo 115 ml to jedynie 120 kcal.

Zamień Mojito (242 kalorie) na Martini (70 kalorii)

Ciężko zrezygnować z ulubionego Mojito, kiedy tylko robi się ciepło, a który przez syrop cukrowy ma aż 242 kcal w 230 ml drinku. Można jednak rozważyć od czasu do czasu mniej kaloryczny zamiennik, czyli Martini – 250 ml to zaledwie 70 kcal, oczywiście pod warunkiem, że nie zjadasz oliwki.

Zamień słodkie białe wino (160 kalorii) na kieliszek szampana (89 kalorii)

Dodatkowy cukier zawarty w słodkim białym winie oznacza, że przeciętne 175 ml wina może mieć 160 kalorii. Tymczasem szampan ma jedną z najniższych wartości kaloryczności. 120 ml to 89 kcal..

Zamień Margaritę (280 kalorii) na Moskiewski Muł (120 kalorii)

Margarita to jeden z najmodniejszych i najbardziej znanych koktajli. Niestety w 230 ml mieści się 280 kcal. Można za to zaskoczyć swoich znajomych i wypić Moskiewski Muł, na który składa się wódka, piwo imbirowe i sok z limonki – 170 ml drinka to 120 kcal.

Co sądzicie o tych propozycjach?


źródło: Business Insider

 


Zobacz także

Kiedyś cnoty, dziś często przejaw słabości… Czego możesz nauczyć się od starszych ludzi?

Regulamin konkursu „Złóż nam życzenia na roczek”

Niedobór żelaza – objawy, przyczyny, skutki. Czy wiesz, jak uzupełnić żelazo w organizmie?

Zaskakujące objawy niedoboru żelaza. Sprawdź, czy twoja dieta cię nie niszczy. Akcja „Polka na diecie”, dzień #12