Lifestyle

Jakie są Małgorzaty? 10 ich cech charakterystycznych

Redakcja
Redakcja
9 czerwca 2021
Fot. istock/Eva Katalin Kondoros
 

Małgorzata jest to imię pochodzenia greckiego, od słowa margarites (perła). Imieniny wypadają 10 czerwca, 13 lipca, 20 lipca, 17 października, 18 stycznia oraz 22 lutego.

Policzono, że w 2019 r. w Polsce było 586 619 Małgorzat. To czwarte najpopularniejsze żeńskie imię w naszym kraju.

Jakie są Małgorzaty? 10 ich cech charakterystycznych

  1. Niezwykle odważna, lubiąca przygody i podróże

  2. Impulsywna choleryczka

  3.  Pragnie ciepła, bezpieczeństwa i czułości – w zamian potrafi dać bardzo wiele z siebie

  4. Poświęca się dla rodziny, jest zaradna, opiekuńcza i czuła

  5. Łatwo ulega wzruszeniu, wiele ją porusza

  6. Nie angażuje się w wypełniane obowiązki

  7. Bierze na siebie zbyt wiele

  8. Łatwo ją zranić, jest delikatna

  9. Jest pełna ciepła i miłości, ale często nie ma do niej szczęścia

  10. Uwielbia ludzi, ale lubi też zamknąć się w sobie

Imię Małgorzata to numerologiczna 6. I to właśnie ona jest źródłem optymizmu, pogody ducha i dobrej energii. Pod szóstką kryją się również upodobanie do życia rodzinnego i tworzenia relacji z przyjaciółmi. Realistka i marzycielka jednocześnie.


Lifestyle

Olej słonecznikowy. Jak z niego korzystać, by służył zdrowiu i urodzie?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
9 czerwca 2021
Olej słonecznikowy- na włosy, twarz, dla zdrowia
Fot. iStock
 

Olej słonecznikowy to jeden z najczęściej spotykanych w kuchni tłuszczów roślinnych, który odpowiednio stosowany przysłuży się zdrowiu i urodzie. Można go stosować wewnętrznie, jak i zewnętrznie na różne sposoby. Co należy wiedzieć o oleju słonecznikowym?

Olej słonecznikowy dla zdrowia

Ten popularny w polskiej kuchni roślinny olej toczony jest z obłuskanych nasion słonecznika zwyczajnego (Helianthus annuus). Pestki słonecznika są wartościowym źródłem białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych (m.in. omega-3 i omega-6). Nie brakuje w nich witaminy E, antyoksydantu, który poprawia wygląd skóry i włosów, oraz obniża ryzyko rozwoju nowotworu. Obecne są w nich witaminy A, D oraz witaminy z grupy B, oraz składniki mineralne, takie jak: wapń, żelazo, cynk i potas. Obecny jest także błonnik i fitosterole, które obniżają poziom złego cholesterolu we krwi, dzięki czemu chronią przed miażdżycą. Wykazują także działanie ochronne przeciw nowotworom. Olej słonecznikowy, szczególnie nierafinowany, przejmuje cenne dla zdrowia substancje z pestek.

Zawiera on niewielkie ilości nasyconych kwasów tłuszczowych, ponadto wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu, chroniąc przed rozwojem miażdżycy, nadciśnienia, udaru mózgu czy zawału serca.

Olej słonecznikowy - na włosy, twarz, dla zdrowia

Fot. iStock/Olej z pestek słonecznika 

Olej słonecznikowy a kwasy omega

W oleju słonecznikowym przeważają kwasy tłuszczowe omega 6, przy niewielkiej ilości kwasów omega 3. Takie proporcje nie są korzystne dla ludzkiego organizmu. Sytuacja, gdy w diecie przeważają kwasy omega-6, może prowadzić do zachwiania równowagi kwasów tłuszczowych i nasilenia stanów zapalnych. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji, warto olej słonecznikowy włączyć do diety wraz z olejami bogatymi w kwasy omega-3, jak rzepakowym, lnianym, lub z morskimi rybami.

Olej słonecznikowy dostępny jest w dwóch wersjach:

  • nierafinowy — zdrowy, doskonały do stosowania na zimno, np. jako dodatek do past, domowego majonezu, lub sałatek. Wytłacza się go mechanicznie w temperaturze poniżej 40ºC, dzięki czemu zachowuje swoje właściwości. Posiada wyraźny smak i zapach pestek słonecznika, oraz zdecydowanie intensywny żółty kolor. Nie należy na nim smażyć, ponieważ wielonienasycone kwasy tłuszczowe pod wpływem wysokiej temperatury stają się substancjami niebezpiecznymi dla zdrowia;
  • rafinowany —  charakteryzuje się jasnożółtym kolorem i słabym smakiem. Powstaje w wyniku użycia wysokich temperatur oraz substancji chemicznych. Nadaje się do obróbki termicznej, ponieważ proces rafinacji zwiększa jego odporność na wysokie temperatury. Ma on jednak wadę — jest mniej wartościowy, niż olej słonecznikowy nierafinowany, ponieważ traci część wartościowych substancji podczas produkcji.
Olej słonecznikowy- na włosy, twarz, dla zdrowia

Fot. iStock

Olej słonecznikowy na skórę

Olej słonecznikowy tłoczony na zimno stosowany jest w domowej pielęgnacji do wzmocnienia kondycji skóry oraz paznokci. Dostarcza do organizmu dużą ilość witaminy E, nazywanej witaminą młodości, która zapobiega pojawieniu się przedwczesnych oznak starzenia. Może być stosowany do wszystkich typów skóry, nawet tłustej i mieszanej, ponieważ reguluje ilość wydzielanego sebum i działa przeciwzapalnie. Olej słonecznikowy wspiera regenerację naskórka i wzmacnia jego barierę ochronną, ujędrnia skórę i zwiększa jej elastyczność. Można go zastosować na skórę w połączeniu z innym olejem, lub dodać do gotowego kosmetyku. Wystarczy kilka kropli oleju połączyć z porcją ulubionego kremu lub maski do twarzy. Olej słonecznikowy świetnie sprawdzi się również jako baza domowych peelingów na ciało.

Olej słonecznikowy tłoczony na zimno w korzystny sposób działa także na paznokcie, przyspieszając i wspomagając ich wzrost oraz utwardzając płytkę. Jest więc idealnym produktem do wcierania w łamliwe, kruche i rozdwajające się paznokcie.

Olej słonecznikowy na włosy

Regularne stosowanie oleju słonecznikowego wzmacnia i nawilża włosy, dzięki czemu stają się bardziej odporne na mechaniczne  uszkodzenia oraz szkodliwe działanie promieni słonecznych. Po kuracji z użyciem oleju słonecznikowego pasma wyglądają zdrowiej,  nabierają blasku i miękkości. Olej słonecznikowy szczególnie polecany jest do włosów wysokoporowatych, w których łuski są mocno odstają od płaszczyzny włosa. Takie włosy często bywają przesuszone, zniszczone, matowe, i lubią się puszyć.

Jak olejować włosy - krok po kroku

Fot. iStock / zest_marina

Olej słonecznikowy na włosy można zastosować na kilka sposobów. Jeden z nich to olejowanie włosów. Wystarczy nałożyć olej na włosy i pozostawić na całą noc na głowie, dodatkowo owijając ją ręcznikiem. Rano należy zmyć go z włosów, szamponem, lub metodą mycia włosów odżywką. Można także wygładzić i wzmocnić tylko osłabione końcówki włosów, wsmarowując w nie niewielką ilość oleju. Umiar przy tym jest ważny, ponieważ nadmiar oleju na włosach sprawi, że staną się ciężkie, będą wyglądały na nieświeże.

Można go potraktować jako dodatek do maski i szamponu do włosów. Kilka kropli oleju słonecznikowego do porcji kosmetyku wzmocni i zbogaci jego działanie.

Przechowywanie oleju słonecznikowego

Olej słonecznikowy, szczególnie nierafinowany, należy przechowywać w butelce z ciemnego szkła, w zaciemnionym miejscu. Najlepiej posłuży mu temperatura 5-10º C. Należy zwrócić uwagę na okres przydatności do spożycia takiego oleju. Najczęściej można z niego korzystać od 3 do 6 miesięcy od daty produkcji. Olej rafinowany, ze względu na sposób produkcji, ma nieco dłuższy okres przydatności.


źródło: www.poradnikzdrowie.pl, poznajsienatluszczach.pl

Lifestyle

W 2020 r. życie odebrało sobie w Polsce aż 107 dzieci i nastolatków. Dane to czubek góry lodowej

Redakcja
Redakcja
9 czerwca 2021
Photo by Stacey Zinoveva on Unsplash
W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy psychiatrzy odnotowali częstsze występowanie depresji, stanów lękowych, zaburzeń nerwicowych, problemów ze snem i apetytem, a także zespołu stresu pourazowego (PTSD) wśród dzieci i młodzieży. W związku z tym, specjaliści apelują do rodziców, opiekunów i pedagogów o wzmożoną czujność i podpowiadają, jak wspierać dzieci i młodzież w nowej, postpandemicznej rzeczywistości.

Niespodziewane, głębokie zmiany w dotychczasowym sposobie funkcjonowania, długotrwała izolacja, nauka zdalna, związane z tym ograniczenie kontaktów z kolegami i koleżankami, a także obawy o zdrowie swoje i bliskich czy też żałoba po ich stracie – m.in. z takimi stresorami musiały zmagać się w trakcie pandemii dzieci i młodzież, co negatywnie wpłynęło na stan psychiki wielu z nich. Świadczą o tym wyniki licznych badań oraz statystyki z wielu krajów świata, w tym także z Polski.

„Dane Komendy Głównej Policji wskazują, że w 2020 r. zanotowano wzrost liczby prób samobójczych ze skutkiem śmiertelnym podejmowanych przez osoby poniżej 18. roku życia” – podkreślała Aleksandra Gozdanek z Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Instytutu Psychiatrii i Neurologii podczas niedawnej, III edycji Kongresu Zdrowia Psychicznego.

Niepotrzebnym śmierciom można zapobiegać!

W 2020 r. życie odebrało sobie w Polsce aż 107 dzieci i nastolatków, wobec 98 rok wcześniej. Ze statystyk policyjnych wynika, że problem ten dotyczy przede wszystkim osób w grupie wiekowej 13-18 lat.

Niestety, wiele wskazuje, że powyższe dane to tylko czubek „góry lodowej”.

„W prowadzonym przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży w 2020 r. zarejestrowano 747 interwencji w przypadku bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia dziecka – o 43 proc. więcej niż w 2019 r.” – informowała Aleksandra Gozdanek w czasie kongresu.

W tym kontekście psychiatrzy dodają, że obok prób samobójczych, istotny problem stanowią także m.in. samookaleczenia, a także doświadczanie przemocy.

Oczywiście wpływ pandemii na psychikę dzieci i młodzieży nie zawsze przejawia się aż tak drastycznie. W praktyce może on przybierać bardzo różne formy – począwszy od utrzymującego się przez dłuższy czas gorszego samopoczucia, poprzez mniejsze lub większe problemy w relacjach z innymi lub nauką, aż po wystąpienie (lub nasilenie) objawów lęku uogólnionego, depresji czy też innego rodzaju (w tym m.in. wspomnianych już wcześniej) zaburzeń psychicznych.

Jedno jest pewne: żadnej istotnej zmiany w zachowaniu dziecka, ani innych niepokojących sygnałów, jakie mogą świadczyć o przeżywanych przez niego problemach nie można zlekceważyć! Psychiatrzy ostrzegają, że jeśli dziecko nie otrzyma na czas wsparcia ze strony swoich bliskich albo profesjonalistów, to z pozoru nawet błahe problemy mogą zacząć szybko narastać i doprowadzić do kryzysu psychicznego, co w efekcie może mieć bardzo poważne konsekwencje.

Jak wspierać dziecko w nowej rzeczywistości 

Wspomniane problemy dzieci i młodzieży oraz związane z nimi zagrożenia spowodowały, że rządy wielu krajów na świecie, a także liczne organizacje pozarządowe i naukowe, opracowały w ostatnich miesiącach specjalne rekomendacje dla rodziców, opiekunów i pedagogów – instruujące, jak należy wspierać dzieci i młodzież w radzeniu sobie w „nowej rzeczywistości”, nie tylko w czasie lockdownu, lecz także m.in. w łagodzeniu trudności związanych z powrotem do stacjonarnej nauki w szkole oraz wychodzeniem z pandemicznej traumy.

Dr hab. Barbara Remberk, konsultant krajowy w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, wskazała podczas III Kongresu Zdrowia Psychicznego kilka tego rodzaju opracowań z rekomendacjami:

  • Wytyczne dotyczące działań skierowanych do uczniów i rodziców oraz kadry pedagogicznej po powrocie do szkół i placówek, opublikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
  • Komunikat PARPA w sprawie realizacji programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży w szkołach i społecznościach lokalnych.
  • Returning to school after lockdown – opracowanie w języku angielskim opublikowane przez brytyjską organizację Mental Health Foundation.
  • Supporting your children return to school during COVID-19: opracowanie opublikowane przez UNICEF.
  • Amerykańskie opracowania rządowe na temat strategii ponownego otwierania szkół po lockdownie: US Department of Education.

„Stres szkolny to jeden z głównych czynników spustowych problemów, które prowadzą do hospitalizacji psychiatrycznych wśród dzieci i młodzieży” – podkreślała Barbara Remberk podczas kongresu, uzasadniając wagę wprowadzania w życie wspomnianych rekomendacji dotyczących szkoły.

Jak rozmawiać z nastolatkiem w depresji? 

Oczywiście, poza samą szkołą i pracującymi w niej nauczycielami, pedagogami i psychologami, dużo miejsca poświęcono też we wspomnianych rekomendacjach roli rodziców oraz opiekunów dzieci i młodzieży, których wpływ i wsparcie odgrywają kluczową rolę.

Oto kilka przykładowych, praktycznych rad dla rodziców, które przytoczyła Barbara Remberk podczas kongresu, dotyczących tego, jak wspierać dzieci i  jak ocenić czy dziecko sobie radzi:

  • inicjować rozmowy z dziećmi – m.in. na temat sytuacji w szkole i trudności związanych z powrotem do nauki stacjonarnej, okazywać zainteresowanie i zrozumienie, ale nie być natarczywym,
  • rozmawiać z dziećmi o sposobach radzenia sobie z emocjami i trudnymi sytuacjami, ale uwaga: dzieci uczą się reakcji emocjonalnych od dorosłych, dlatego ważne jest, aby pozostawać spokojnym, rozmawiać życzliwie i zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa, czyli nie dawać się ponosić własnym emocjom,
  • zachęcać dziecko do rozmowy z zaufanym dorosłym w przypadku prześladowania lub innych nieprawidłowych sytuacji w szkole,
  • rozmawiać z dzieckiem o pozytywach związanych z nauką w szkole i celebrować jego sukcesy,
  • zachęcać dzieci do aktywności kreatywnych, które pomagają wyrazić uczucia,
  • być dostępnym dla dziecka tak bardzo, jak to tylko możliwe – zgodnie z maksymą: twój czas jest najlepszym prezentem dla dziecka!,
  • zadbać o higienę snu dziecka (odpowiednią długość i jakość jego snu), a także o tzw. higienę cyfrową (czyli m.in. umiarkowanie w korzystaniu z urządzeń cyfrowych, a także o właściwy, bezpieczny sposób korzystania z internetu, zwłaszcza, że w pandemii zwiększyło się zjawisko tzw. przemocy cyfrowej).

Gdzie można uzyskać pomoc w kryzysie psychicznym

W razie gwałtownego pogorszenia stanu zdrowia psychicznego, braku wsparcia ze strony bliskich osób lub też, gdy z innego powodu sprawy zaczną wymykać się spod kontroli, warto skorzystać z fachowej pomocy – psychologa, psychoterapeuty, pedagoga lub psychiatry. Taką pomoc można uzyskać nie tylko w gabinecie – w odpowiedniej placówce, lecz także za pośrednictwem kilku działających w Polsce specjalnych, telefonicznych oraz internetowych linii pomocowych. Należą do nich m.in.:

Dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 12 12 12,
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: 116 111,
Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci: 800 100 100,
Telefon zaufania dla młodych osób, prowadzony przez Fundację ITAKA: 22 484 88 04.

Wiktor Szczepaniak, zdrowie.pap.pl

Źródło:

III Kongres Zdrowia Psychicznego, który odbył się 7 czerwca 2021 r. w Warszawie. Wydarzenie to organizowane jest wspólnie przez grono uznanych specjalistów ds. zdrowia psychicznego we współpracy z osobami, które mają za sobą doświadczenie kryzysu psychicznego. Pełną relację z kongresu można zobaczyć m.in. na kanale wideo Fundacji eFkropka – głównego organizatora wydarzenia.


Zobacz także

„Chyba wezmę cię na 7 piętro onkologii, żebyś zobaczyła jak dzieci żegnają się z matkami. Zrozumiesz, co to są prawdziwe problemy”. Ania Szubert – życie po raku

10 pytań, które powinniśmy sobie zadać właśnie dzisiaj!

Często słyszysz: „Jesteś zbyt wrażliwa”? Nie przejmuj się, wszystko z tobą w porządku.16 sygnałów świadczących o wysokiej inteligencji emocjonalnej