Lifestyle

Kalendarzyk małżeński za 3 mln zł. Nowy pomysł Resortu Zdrowia to powrót do średniowiecza

Redakcja
Redakcja
7 kwietnia 2017
Fot. iStock
 

Najpierw rząd zabrał się za ograniczenie prawa kobiet do antykoncepcji, teraz chce nam pomóc rodzić więcej dzieci. Minister Konstanty Radziwiłł postanowił przeznaczyć 3 mln zł na stworzenie kalendarzyka małżeńskiego, czyli naturalnej metody planowania rodziny, który będzie dostępny na specjalnej platformie internetowej. „Wiwat średniowiecze!” – komentują internauci.

Na specjalnie stworzonej platformie, każda kobieta będzie miała dostęp do indywidualnego e-kalendarzyka małżeńskiego, który pomoże jej określić dni płodne poprzez obserwację cyklu miesiączkowego. Dodatkowo zostaną powołani eksperci, a ich zadaniem będzie odpowiadanie na zadawane im pytania za pośrednictwem czatu. Powrót do naturalnej metody antykoncepcyjnej jest jednym z elementów szerszej kampanii edukacyjno-społecznej, na którą ministerstwo chce przeznaczyć 3 mln zł.

– Jest to kolejna sytuacja, w której ideologia bierze górę nad wiedzą medyczną. To nie tylko nieracjonalne wydawanie pieniędzy, ale także działania pozorne, które nie przysłużą się Polkom – komentuje pomysł były minister zdrowia Bartosz Arłukowicz w rozmowie z Super Expressem.

Jak podaje Gazeta Prawna, kampania ma obejmować 10 działań, które składają się ze spotów radiowych i telewizyjnych, specjalnych treści zachęcających do rodzenia dzieci szerzonych w mediach społecznościowych. Dodatkowo zostaną przeprowadzone działania w komunikacji miejskiej. Zaplanowano także rozwieszanie plakatów, które mają ostrzegać przed chorobami drogą płciową.

Fot. iStock

Fot. iStock

Internauci są oburzeni pomysłem Resortu Zdrowia. Oprócz gratulowania powrotu do epoki średniowiecza oraz wyśmiewają metodę kalendarzyka małżeńskiego. „Na tę okoliczność przypomniały mi się 2 przypadki stosowania antykoncepcji termometrowej przez moje znajome. Jedna stosowała ją 2 lata i stwierdziła, że to super działa i tylko idiotki nie potrafią się nią posługiwać. Po latach okazało się, że nie może mieć dzieci. Druga chodziła przez rok na kursy u ginekologa w sprawie rozrysowywania wykresów temperatur, następnie stosując tę antykoncepcję urodziła 2 dzieci” pisze użytkownik o nicku qqq.

Wielu zwraca też uwagę na bezmyślne wydawanie pieniędzy, które mogły by zostać słusznie wydane i mogły by poprawić kondycję działania szpitali. „To już naprawdę nie ma na co wydawać pieniędzy podatnika? ZWŁASZCZA w resorcie zdrowia? Tak nam dobrze, żadnych kolejek do lekarzy, żadnych problemów w szpitalach?” zastanawia się użytkownik podpisany jako Ania.

Niestety, powitanie epoki średniowiecza nie jest przesadzone. Rząd swoimi pomysłami chce powrotu ciemnogrodu i niszczy wszystko, co przybliża nas do krajów rozwiniętych, w których kobieta ma prawo do decydowania sama o sobie.


Źródło: gazetaprawna.pl, se.pl


Lifestyle

Sprawdź, jakie badania profilaktyczne powinnaś wykonać, gdy skończysz 20, 30 i 40 lat

Redakcja
Redakcja
7 kwietnia 2017
Fot. iStock / vitranc
Następny

Badaniom profilaktycznym powinny poddawać się regularnie kobiety od ukończenia 20. roku życia. Oczywiście, wraz ze zmianą wieku kobiety, zmienia się również zakres i częstotliwość badań.

Sprawdź, jakie badania profilaktyczne powinnaś wykonać, gdy skończysz 20, 30 i 40 lat.

 

Lifestyle

5 wskazówek dla bliskich osób z zaburzeniami psychicznymi. By żyło się lżej

Redakcja
Redakcja
7 kwietnia 2017
Fot. iStock / filadendron

Choroby i zaburzenia psychiczne odciskają piętno nie tylko na osobach chorujących, ale również na ich bliskich, wciągając ich w chorobę. Ten stan jest niczym swego rodzaju stygmat, z którym trudno się walczy, szczególnie przy braku współpracy ze strony chorego oraz braku empatii ze strony otoczenia. 

Opieka nad tego rodzaju pacjentami jest trudna z wielu powodów. Ci, którzy mieszkają z kimś z zaburzeniami, często zapominają o sobie i skupiają się przede wszystkim na pomocy bliskiemu. Wymaga to praktycznie całkowitego podporządkowania swojej codzienności osobie chorej, a bywa, że nawet wymusza rezygnację z własnych planów czy pragnień, aby zawsze okazać gotowość do pomocy. Atmosfera panująca w domu może powodować lęk lub niechęć do towarzyszenia stanom chorego. W wielu wypadkach opiekun musi dźwigać obciążenia choroby, mierzyć się z brakiem stabilizacji, wrogością, odrzuceniem oferowanej pomocy. Jeśli atmosfera w relacji z bliskim chorym jest napięta, nieprzyjazna, interakcje te mogą działać wręcz destruktywnie na opiekuna.

Gdy bliski choruje psychicznie

Opiekun czy też osoba towarzysząca, staje przed trudnym zadaniem chcąc oferować pomoc, jednocześnie troszcząc się o własne potrzeby. Szczególnie to drugie jest trudne, bo nikt nie jest niezniszczalną emocjonalnie maszyną. Aby choroba bliskiego nie odbijała się w różnych aspektach życia osoby zdrowej, należy pamiętać o kilku cennych wskazówkach:

1. Szukaj informacji

Informacje dotyczące problemu, z jakim się zmagasz, pozwolą go lepiej zrozumieć, zaakceptować i radzić sobie z nim. Czytaj fachowe publikacje, szukaj na forach dla osób z podobnymi problemami, obserwuj profesjonalne witryny internetowe zajmujące się zaburzeniem, które dotknęło twojego bliskiego. Będzie ci lżej, gdy nie dasz się niemiło zaskoczyć obliczu choroby, ale pamiętaj, że stopień nasilenia chorób psychicznych może być różny u różnych pacjentów.

Fot. iStock / openeyed11

Fot. iStock / openeyed11

2. Poszukaj wsparcia

Nie jesteś sama z chorobą bliskiej osoby. Nawet gdy czujesz wstyd czy niechęć do opowiadania o sytuacji, która cię dotknęła, poszukaj dla siebie wsparcia z zewnątrz. Pójdź na spotkania grupy wsparcia, wysłuchaj historii, wyrób swoją opinię i skorzystaj z pomocy, gdy uznasz, że to cię buduje i umacnia. Możesz doświadczyć wielu pozytywnych rzeczy i zrozumieć, że w swoim problemie nie jesteś osamotniona. Pamiętaj, że możesz również liczyć na pomoc ze strony:

  • szpitala psychiatrycznego,
  • ośrodków wsparcia dziennego,
  • zespołów leczenia środowiskowego,
  • poradni zdrowia psychicznego.

3. Ustal granice

To może być trudne i wydawać się dość egoistyczne. Ale towarzysząc komuś w chorobie, nie możesz wymazywać z pamięci własnych potrzeb. Stawianie granic, dbanie o siebie pozwoli ci zachować zdrowie, poprawi humor i pomoże nabrać sił na kolejne zmagania. Znajdź dla siebie czas i angażuj się w satysfakcjonujące działania.

4. Pozwól sobie na oddech

Każdy opiekun chorego ma prawo czuć się zmęczonym dodatkowymi obowiązkami oraz często odczuwalnym napięciem psychicznym. W tej sytuacji należy zadbać o własny komfort, by pozwolić sobie na regenerację sił fizycznych i emocjonalnych. Zorganizowanie opieki nad osobą chorą i okazjonalne oddalenie od siebie konieczności codziennych obowiązków, nie jest egoizmem, ale zdrowym podejściem do wsłuchania się we własne potrzeby. Pamiętaj, że twoje starania są niezwykle ważne, ale sama nie będziesz w stanie wyleczyć chorego, biorąc całą odpowiedzialność na własne barki. Odpoczywaj tak jak lubisz, gdy czujesz, że zaczynasz dochodzić do ściany. Zmęczona, nie będziesz umiała uruchomić w sobie pokładów sił, aby wspierać chorego.

5. Pozwól sobie pomóc  

Szukaj dla siebie i swojej rodziny wsparcia w trudnej sytuacji. Nawet jeśli wierzysz w to, że jesteś wystarczająco silna, by dźwignąć ciężar choroby bliskiego, porozmawiaj z terapeutą. Warto złożyć swoje przeżycia na barki kogoś, kto, znając problem, z boku, chłodnym okiem spojrzy na twoją sytuację. Nie czekaj, aż sytuacja cię przerośnie, podaruj sobie wsparcie.

6. Nie wykluczaj — angażuj

Mimo że chciałabyś mieć nad wszystkim kontrolę i jak najbardziej ułatwić życie choremu, nie powinnaś wykluczać go z podejmowania codziennych aktywności. Rodzaj zaangażowania chorego zależy oczywiście od stanu zdrowia, ale jeśli jest taka możliwość, wspieraj go w podejmowaniu nawet prostych działań. Nie rób wszystkiego za drugiego człowieka, ponieważ izolowanie i ograniczanie udziału w dotychczasowych czynnościach (w domu czy podczas zajęć hobbystycznych) może podtrzymywać objawy i niepotrzebnie przedłużać terapię. Ty, przekazując choćby kilka domowych czynności choremu, zyskasz kilka chwil, aby spokojnie usiąść i złapać kolejny oddech.


źródło: psycholog-pisze.pl,  www.doradcarodziny.pl

 


Zobacz także

„W życiu boję się szarości. Ludzi którzy nie mają żadnej pasji. Nie podejmują próby jej znalezienia”. Rozmowa z Karoliną Hamer

„Lubię starsze panie, zawsze z takimi się wiążę”. Kobiety nie rezygnujcie ze swojego życia. Odważcie się żyć

Jak rozpoznać alergię na alkohol? Nie ignoruj tych sygnałów