Lifestyle

„Jestem ważniejszy niż twoje dzieci”. Mocna i bardzo ważna kampania z Jackiem Braciakiem skierowana do kobiet

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
23 sierpnia 2018
Fot. Screen z You Tube/You Tube
 

Kiedy ponad tydzień temu zobaczyłam pierwszy filmik z udziałem Jacka Braciaka zapowiadający nową kampanię, pomyślałam: „Ocho, o przemocy wobec kobiet”. Ale coś mi tam nie pasowało. Z każdym kolejnym filmikiem kampania budziła moją ciekawość, a jej twórcy świetnie grali na emocjach i na czasie. 

„Do niczego się nie nadajesz, jesteś słaba, wszystkie jesteście słabe”.

„Jesteś dla mnie nikim, kolejną słabą kobietą. Odbiorę ci wszystko”.

Mocne, prawda? Problem alkoholowy kobiet w Polsce jest nadal tematem tabu, a przecież wiemy, że coraz więcej jest uzależnionych od alkoholu. Zaczyna się od lampki wina wieczorem, jednego drinka na dobry sen, a później alkohol zaczyna po kolei odbierać wszystko, co najważniejsze – pracę, związek, dzieci, godność, szacunek do siebie, poczucie własnej wartości.

Można dyskutować czy język „seksistowskiej świni” jest odpowiedni. Ja wiem jedno – jeśli kampania budzi zainteresowanie, wywołuje dyskusje, to znaczy, że działa, że zwraca uwagę na problem, którego często nie chcemy widzieć.

W ramach kampanii „Alkohol kobiety traktuje gorzej” (gorzej niż mężczyzn) powstała strona www.10dowodow.pl, gdzie znaleźć można m.in. informacje dotyczące nadużywania przez kobiet alkoholu i jego wpływu na zdrowie psychiczne i fizyczne. Czytamy m.in:

Kobiety mają znacznie mniej enzymów odpowiedzialnych za rozkładanie alkoholu niż mężczyźni. Ponieważ kobiety słabiej metabolizują alkohol w żołądku, do wątroby dociera go więcej, uszkadzając narząd mocniej. Rozwój dysfunkcji wątroby występuje u kobiet po krótszym okresie picia i po mniejszych dawkach alkoholu niż u mężczyzn.

Albo:

W porównaniu do nadmiernie pijących mężczyzn, nadmiernie pijące kobiety częściej padają ofiarami wypadków, urazów, przemocy fizycznej, gwałtów i nadużyć seksualnych.

Na stronie znajduje się test AUDIT  sprawdzający zaburzenia spożywania alkoholu. Twórcy kampanii zachęcają: „Zrób go i przekonaj się, czy pijesz odpowiedzialnie!”.

Zajrzyj na stronę www.10dowodow.pl – może jakaś bliska ci kobieta potrzebuje pomocy.

Kampania powstała ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego.


Lifestyle

W jakim miesiącu się urodziłeś? Czy wiesz, co rujnuje twoje szczęście?

Redakcja
Redakcja
23 sierpnia 2018
Fot. iStock/stock_colors
 

Nasze życie często determinują przekonania, które zostały w nas zakorzenione. Ile razy słyszałaś, że dziewczynki powinny być ładne i grzeczne? Czy ktoś wmówił ci, że musisz być najlepszą?

Czy możliwe, że oprócz tego, co słyszałyśmy w dzieciństwie, wpływ na nas może mieć także data urodzenia i wpływ gwiazd? Astrolodzy pokusili się o pokazanie, jak rujnujemy sobie życie w zależności od naszego miesiąca urodzin.

Styczeń

Zrujnujesz swoje życie odpuszczając

Kiedy odpuszczasz, tracisz najlepszą część swojego życia. Naprawdę aż tak cię przeraża wyjście poza swoją strefę komfortu? Czego się boisz? Tkwienie w jednym miejscu, w rutynie nie sprawi, że będziesz dorastać i uczyć się.

Luty

Zrujnujesz swoje życie żyjąc w przeszłości

Za każdym razem gdy patrzysz za siebie, jesteś przygnębiony. To co tu i teraz zaczynasz doceniać dopiero, gdy stanie się przeszłością. Tylko nią żyjesz nie dostrzegając, jak ważne rzeczy dla ciebie dzieją się właśnie dzisiaj.

Marzec

Zrujnujesz własne życie wybierając nieodpowiednich ludzi

W każdym człowieku widzisz to, co najlepsze. Wierzysz, że każdy jest dobry i zasługuje na szansę i zrozumienie. Pewnie dlatego często obrywasz od tych, którzy wydawali ci się najbliżsi. Zamiast zastanawiać się, dlaczego tak się dzieje, popracuj nad swoją naiwnością.

Kwiecień

Zrujnujesz swoje życie będąc swoim najgorszym wrogiem i krytykiem

Dobrze jest być wymagającym wobec siebie. Ale zapamiętaj jedno – nigdy nie osiągniesz doskonałości. Jesteś dla siebie zbyt surowy. Nie potrafisz wybaczyć sobie błędów. Wywierasz na sobie presję, którą nieświadomie narzucasz innym. Żyjąc w ten sposób nie stworzysz dobrego związku. Zaakceptuj, że nikt nie jest idealny, nawet ty.

Maj

Zrujnujesz własne życie skupiając się na innych

Nie chcesz nikogo rozczarować swoją osobą. Szczęście i zadowolenie innych stawiasz ponad swoje własne. Uświadom sobie, że skupianie się na sobie i swoich potrzebach jest zdrowym egoizmem niezbędnym do osiągnięcia własnego szczęścia.

Czerwiec

Zrujnujesz własne życie godząc się z tym, co masz

Bycie zadowolonym z tego, co się posiada, kim się jest prowadzi do stagnacji. Fajnie myśleć o sobie dobrze, pogodzić się z tym, jak wygląda moje życie. Ale to nas nie rozwija, wręcz przeciwnie – kotwiczy tylko w jednym miejscu. W życiu chodzi o to, by ryzykować i mieć nadzieję na lepsze.

Lipiec

Zrujnujesz swoje życie wracając do ludzi, którzy cię skrzywdzili

Krzywdzimy się nawzajem cały czas. Ale nie można wyrządzić sobie większej krzywdy niż tak, gdy decydujesz się wrócić do tego, kto cię zranił. Otwierasz rany, sprawiasz, że nigdy się nie goją. Oszukujesz siebie mając nadzieję, że ta druga osoba się zmieni. Prawda jest taka, że zmienic się możesz tylko ty. Uratuj siebie.

Sierpień

Zrujnujesz własne życie nie żyjąc w pełni

Planuj swoje życie, organizuj je, oszczędzaj, wyznaczaj cele, ale uważaj – nie daj się temu pochłonąć. Zostaw w sobie otwartość na coś nieprzewidzianego, na coś zaskakującego. Upewnij się, że życie, które masz, sprawia, że jesteś szczęśliwa. Jeśli tak nie jest – czas na zmiany. Nie musisz żyć w utartych schematach.

Wrzesień

Zrujnujesz swoje życie porównując je do innych

Zacznij zdawać sobie sprawę, w konkurencji o lepsze życie występujesz tylko ty sam. Z nikim się nie ścigasz, nikogo nie próbujesz dogonić. To twoje życie. Za nie bierzesz odpowiedzialność. Skup się na swoim torze, a wtedy osiągniesz lepsze wyniki. Jeśli wciąż patrzysz na kogoś innego, zawsze będziesz czuł, że jesteś krok z tyłu. Tu nie chodzi o innych, ty chodzi o ciebie.

Październik

Zrujnujesz swoje życie żyjąc w izolacji

Boisz się wpuszczać ludzi do swojego życia, nie chcesz, by byli zbyt blisko. Obawiasz się, że jeśli ktoś zbytnio się zbliży i tak odejdzie, a ty będziesz cierpień. Twój mechanizm obronny to odtrącanie ludzi. Powinieneś to zrozumieć.

Listopad

Zrujnujesz swoje życie będąc zbytnim pesymistą

Negatywne nastawienie do życia zniszczy wszystko, co dobre na twojej drodze. Zapamiętaj, że to, co sam projektujesz, przyciąga. Jeśli więc wokół widzisz same negatywy, wielce prawdopodobne, że twoje życie takie właśnie będzie.

Grudzień

Zrujnujesz swoje życie zachowując urazy

Przebaczanie i zapominanie nie jest w twoim stylu. Nawet kiedy mówisz, że wybaczasz, wciąż trzymasz urazy w sobie. Tak się tylko składa, że ludzie czasami popełniają błędy. Twoim największym problemem jest ufanie jedynie sobie, nikomu innemu.


źródło: ThoughtCatalogy


Lifestyle

15 banalnie prostych rzeczy, które sprawią, że poczujesz szczęście

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
23 sierpnia 2018
Fot. iStock/Natalia_Grabovskaya

Szczęście często wydaje się nam czymś niedoścignionym, co trudno osiągnąć. Ale to nieprawda. Chcesz być szczęśliwy? Rób proste rzeczy, które sprawią, że poczujesz szczęście.

1. Bądź w tej chwili

Przeszłość zniknęła i nie można jej zmienić. Przyszłość dopiero nadejdzie i tak naprawdę nie mamy pewności co nas czeka. Bądź tu i teraz, nie myśl, co było i co będzie.

2. Weź psa na spacer

Istnieje wiele badań, które świadczą o łagodzeniu stresu przez domowe zwierzęta. Są zawsze wtedy, gdy potrzebujesz przyjaciela, cieszą się na twój widok, poliżą twoją twarz, zamruczą, przynoszą radość i szczęście.

3. Śmiej się głośno

Nie masz powodów do śmiechu? Obejrzyj kabaret, komedię, znajdź stare odcinki Monty Python i śmiej się. Śmiech jest dobry dla duszy.

4. Poczuj zapachy

Badania dowodzą, że korzyści płynące z aromaterapii w łagodzeniu stresu nie są bezpodstawne. Zapach pomarańczy i cytryny sprawiają, że jesteśmy radośniejsi. Zadbaj o takie aromaty w swoim domu.

5. Idź spać

Stajemy się społecznością przepracowanych i pozbawionych snu ludzi, więc, żeby zwiększyć swoje poczucie szczęścia, utnij sobie drzemkę. Będziesz szczęśliwszy i zdrowszy, gdy odpoczniesz.

6. Słuchaj muzyki

Muzyka ukoi każdą dziką bestię. Wpływa na nasz nastrój, pozwala wyrażać emocję. Słuchaj muzyki, wybieraj tę, co lubisz, która wprawia cię w dobry nastrój. Niech towarzyszy ci od początku dnia.

7. Odwiedź ciche miejsce

Biblioteki, muzeum, park, kościół to spokojne miejsca, gdzie możemy się uspokoić, odstresować, skupić się na sobie, na swoich emocjach. Odpocznij z ulubioną książką, obejrzyj zachód słońca i pomyśl, co daje tobie szczęście.

8. Powiedz „nie”

Ile razy robisz coś wbrew swojej woli? A przecież wystarczy powiedzieć „nie”. Nie musisz zawsze i dla wszystkich. Czasami pomyśl o sobie i daj sobie trochę przestrzeni dla siebie.

9. Polub samotność

Chociaż relacje z innymi są jednym z najlepszych antidotum na stres, czasami potrzebujesz chwili, aby naładować akumulatory i pobyć samemu. To wtedy pytaj siebie, czego chcesz, czego pragniesz naprawdę. Odpręż się. Zrelaksuj. Poćwicz. Zbuduj siebie.

10. Zrób listę

Nie ma nic lepszego niż spisywanie zadań do wykonania. Niby nic, a bardzo pomaga zmniejszyć stres. Taka lista pokazuje, jak dużo robimy, pozwala nam poczuć dumę i szczęście, że jesteśmy w stanie temu wszystkiemu sprostać.

11. Spaceruj uważnie

Kiedy ostatni raz byliście na spacerze? A kiedy podczas spaceru słyszeliście śpiew ptaków, śmiech dzieci, wiatr, kiedy czuliście zapach kwiatów. Zamiast dryfować we własnych myślach lub iść ze słuchawkami na uszach, zauważ, gdzie jesteś, co czujesz i co słyszysz.

12. Rób jedną rzecz naraz

Jeśli jesz – nie oglądaj telewizji, nie siedź w telefonie, skup się na tym, co jesz, poczuj smaki, którymi się karmisz. Róbmy jedną rzecz naraz, by poczuć, czego w danej chwili doświadczamy.

13. Daj pierwszeństwo bliskim relacjom

Badania wykazały, że akceptacja i towarzystwo partnera, przyjaciół i rodziny przynosi pozytywne korzyści dla ciała i ducha. Kochanie i dawanie miłości, dzielenie się doświadczeniami i wspólne życie mogą uczynić nas szczęśliwszymi.

14. Dostrój wiadomości

„Złe wiadomości”, które słyszymy w radio, czytamy w internecie, oglądamy w telewizji są w stanie zdołować największego optymistę. Kiedy czujesz, że informacje docierające do ciebie, obniżają twój nastrój, zmień kanał, obejrzyj coś innego, skup się na pozytywnych rzeczach.

15. Bądź wdzięczny

Każdego wieczoru, przed pójściem spać pomyśl, za co jesteś wdzięczny… Zdziwisz się, jak wiele masz powodów do szczęścia.


Zobacz także

Gotowanie – intymnie. Pozytywnie miesza w życiu, daj mu się uwieść

Rozpad związku ma 16 etapów. Na którym levelu jesteście?

Prawdziwych przyjaciół poznaje się… no właśnie, kiedy?