Lifestyle

Jest jeszcze lepsza niż myślałyśmy – robi dobrze nie tylko sylwetce, ale i sercu!

Redakcja
Redakcja
31 maja 2021
Photo by Simona Roubkova on Unsplash
 

Okazuje się, że popularna deska, oprócz opiewanych już po wielokroć zalet (wzmacnia mięśnie pleców, ramion, brzucha i pośladków), ma jeszcze jedną – jest dobra dla naszego serca. 

Deska (plank) to klasyczne ćwiczenie siłowe, polegające na podtrzymywaniu ciężaru ciała na przedramionach i palcach stóp. Poleca się je osobom, które chcą wzmocnić mięśnie grzbietu, brzucha i ramion. Okazuje się, że wykonując ją wzmacniamy jeszcze jeden mięsień – sercowy!

„Im dłużej trzymasz ciało w pozycji deski – najlepiej co najmniej 60 sekund – tym mocniej twoje serce pracuje, aby wysłać do mięśni potrzebną im dotlenioną krew” – mówi w rozmowie z serwisem „Well&Good” kardiolog dr Satjit Bhusri.

Jak wzmocnić intensywność deski?

Żeby serce biło jeszcze mocniej możemy spróbować urozmaicić to ćwiczenie. Oto przykładowe sposoby:

  1. Unoś naprzemiennie raz lewą, raz prawą nogę.
  2. Odstawiaj naprzemiennie nogi do boku.
  3. Przyciągaj raz lewe, raz prawe kolano do łokcia. W tym wariancie ćwiczenia nie podpieraj ciężaru ciała na przedramionach, ale na wyprostowanych ramionach i dłoniach.
  4. Możesz też wykonać „spacer”. Ułóż ciało w pozycji deski, opierając się na wyprostowanych ramionach i wykonaj „krok” w bok, przenosząc prawą rękę i nogę do boku, a następnie dołączając lewą rękę i nogę.

Jak prawidłowo zrobić deskę?

Pozornie proste ćwiczenie wymaga jednak techniki. Poniżej filmik i porada Ewy Chodakowskiej:

„Przechodzimy z klęku podpartego na łokcie, które układamy dokładnie pod barkami w jednej linii. Doklejamy całe przedramiona do maty. Następnie układamy pozycję ciała w linii prostej, opierając się na przedramionach i palcach stóp. Przy tym ćwiczeniu napinamy mięśnie brzucha – wyobraź sobie, że chowasz miednicę pod siebie. Zbliżasz pępek do kręgosłupa. Spinamy przy tym maksymalnie pośladki”


Lifestyle

Wewnętrzny spokój zaczyna się od… badań krwi

Redakcja
Redakcja
31 maja 2021
 

W pandemii wspięłaś się na wyżyny organizacyjnych umiejętności i… tak już zostało? Należysz do grona 55% kobiet, u których pandemia spotęgowała lęk i stres, a może podobnie jak 81% pracujących matek masz problem z efektywnym łączeniem życia zawodowego i rodzinnego?

Zatrzymaj się w codziennym pędzie i zadbaj o siebie. Ta chwila oddechu jest Ci potrzebna, żeby odpocząć i… wykonać badania krwi. Analiza stanu zdrowia i wsłuchanie się w sygnały, jakie wysyła ciało, to pierwszy krok do tego, aby zmniejszyć uczucie niepokoju i napięcia.

Jakie badania warto wykonać w przewlekłym stresie?

  • Morfologia + żelazo – chroniczny stres przyczynia się do rozwoju niedokrwistości. Tymczasem anemia może być nie tylko skutkiem stresu, ale także go pogłębiać – typowymi objawami tej choroby są problemy z koncentracją i uwagą, uczucie zmęczenia czy apatia.
  • Witaminy z grupy B – ich niedobór powoduje, że w sytuacji stresowej organizm odmawia posłuszeństwa: ręce trzęsą się, serce bije zbyt szybko i zbyt mocno, problemy jelitowe i żołądkowe nasilają się. Dodatkowo pod znakiem zapytania staje prawidłowa praca mózgu – witaminy z grupy B odpowiadają m.in. za zaopatrzenie mózgu w paliwo energetyczne (glukozę) oraz regulują pracę neuroprzekaźników.
  • Witamina D – ten składnik wykazuje szeroką aktywność w obrębie układu nerwowego, a jego suplementację stosuje się w leczeniu depresji. W naszym klimacie łatwo o niedobór witaminy D – jest ona syntezowana w skórze pod wpływem słońca – stąd warto skontrolować jej poziom.
  • Magnez – prawidłowe stężenie tego mikroelementu umożliwia syntezę serotoniny – ,,hormonu szczęścia”, który odpowiada za regulację snu oraz dobry nastrój. Ponadto magnez hamuje wydzielanie substancji uwalniających się w sytuacjach stresowych – adrenaliny i noradrenaliny.
  • Selen – ten pierwiastek występuje w naszym organizmie w ilościach śladowych, ma jednak bardzo ważną funkcję w zapobieganiu negatywnym skutkom napięcia nerwowego. Selen jest odpowiedzialny za redukcję stresu oksydacyjnego, minimalizuje  tworzenie wolnych rodników tlenowych, a także zmniejsza ryzyko stanów zapalnych. Związek ten aktywuje reduktazę glutationową, która chroni komórki przed utlenianiem.
  • Kortyzol – ,,hormon stresu” mobilizuje nasz organizm do działania. Kiedy jednak jego wysoki poziom utrzymuje się zbyt długo, dochodzi do powikłań – w organizmie odkłada się tkanka tłuszczowa, a siła mięśni słabnie, co prowadzi do osłabienia i obniżenia odporności na wysiłek fizyczny. Podwyższone stężenie kortyzolu może także świadczyć o poważnych problemach zdrowotnych w obrębie m.in. nadnerczy i przysadki mózgowej.
  • Katecholaminy (dopamina, adrenalina, noradrenalina) – hormony te są wydzielane do krwi w odpowiedzi na stres emocjonalny i fizyczny. Poziom tych związków odzwierciedla stan organizmu w momencie pobrania próbki krwi, pozwala więc ocenić, na ile towarzyszy nam nadmierne napięcie nerwowe.
  • Aldosteron – bierze udział w kontrolowaniu objętości krwi, ciśnienia tętniczego, reguluje równowagę kwasowo-zasadową. W przypadku chronicznego stresu stężenie aldosteronu utrzymuje się na wysokim poziomie, co wpływa na zaburzenia funkcjonowania organizmu (prowadzi do gromadzenia się wody w organizmie, rozwoju cukrzycy czy arytmii serca).
  • Peroksydaza glutationowa – to enzym antyoksydacyjny. Badanie jest wykonywane w ocenie ryzyka stresu oksydacyjnego spowodowanego nieprawidłowym trybem życia, złą dietą oraz będącego skutkiem codziennych napięć. 

Jak się badać, kiedy brakuje czasu?

To dzięki wynikom badań lekarz lub inny specjalista (dietetyk, psychiatra) jest w stanie określić reakcję organizmu na stres i zalecić postępowanie, które podniesie komfort codziennego życia. Badania to punkt wyjścia do wprowadzenia nowych nawyków lub skutecznej terapii. Tylko jak je wykonać, kiedy ledwo starcza czasu na bieżące obowiązki?

Z pomocą przychodzi usługa domowego pobrania krwi uPacjenta. Umożliwia ona zamówienie badań pod dowolny adres za pomocą kilku kliknięć. Co Cię czeka, jeśli zdecydujesz się na taką usługę?

  1. Wykwalifikowana pielęgniarka, położna lub ratownik odwiedzi Cię, aby pobrać krew.
  2. Badanie odbędzie się w terminie, który wybierzesz Ty sama. Co więcej, nie zajmie ono dużo czasu – potrwa raptem kilkanaście minut.
  3. Masz ochotę się położyć lub usiąść w ulubionym fotelu? Śmiało! W końcu jesteś u siebie 🙂
  4. Wyniki odbierzesz online, logując się za pomocą indywidualnego numeru pacjenta.
  5. Potrzebujesz konsultacji? W uPacjenta czekają na Ciebie lekarze i diagności, którzy zinterpretują wyniki badań i przekażą Ci zalecenia za pośrednictwem czatu lub telefonu.

Nie jest łatwo zadbać o wewnętrzny spokój, ale pamiętaj – pierwszy krok musisz wykonać Ty sama. Trzymamy kciuki, aby Twoja codzienność zamiast stresu przynosiła satysfakcję i radość!

autor: Justyna Błasiak


Lifestyle

Damskie spodnie dresowe w biurze na 5 sprawdzonych sposobów

Redakcja
Redakcja
31 maja 2021

Kiedyś damskie joggery były uznawane wyłącznie jako odzież sportowa. Dziś nurt athleisure zyskuje na popularności, szczególnie wśród milenialsów. Sercem tego trendu są damskie spodnie dresowe. Dodatkowo ta część garderoby daje spore pole do popisu za naprawdę niewielkie pieniądze. Jak powinny pasować i jak je nosić w różnych stylizacjach? Odpowiedzi znajdziesz w niniejszym poradniku.

Co musisz wiedzieć o damskich joggerach?

Spodnie dresowe joggery damskie są najczęściej wykonane z wygodnych i elastycznych materiałów. Zwężają się do kostki i mają zazwyczaj dopasowany krój, podobny do spodni dresowych. Spodnie joggery są obecnie najmodniejszym elementem garderoby, a ich wzrost popularności jest spowodowany boomem w kulturze sportowej i co za tym idzie – promocji odzieży treningowej poza siłownią i domem. Dobrym przykładem popierającym tę tezę jest oferta sklepów internetowych, np. Denley, gdzie spodnie dresowe damskie to jedne z najlepiej sprzedających się elementów odzieży. Spodnie te dają spore pole do popisu: można je łączyć z wieloma rodzajami odzieży i akcesoriami, a dzięki rosnącemu trendowi athleisure, są teraz absolutnie na topie!

Spodnie dresowe marki Denley znajdziesz tutaj: https://www.denley.pl/pol_m_Odziez-damska_Spodnie-damskie_Spodnie-dresowe-34817.html.

Różnice między joggerami a spodniami dresowymi

Wiele osób błędnie uważa, że joggery i spodnie dresowe to wymienne nazwy tego samego rodzaju damskich spodni. Istnieją dwie kluczowe różnice, które odróżniają joggery od dresów:

  • Materiał: najczęściej spodnie dresowe damskie są bawełniane z domieszką elastycznych włókien. Są wykonane z miękkiej bawełny, dzięki czemu są lekkie i przewiewne, co czyni je idealnymi spodniami treningowymi. Joggery za to mogą być wykonane z czystej (nieelastycznej) bawełny, np. diagonalu lub poliestru, dzięki czemu są trwalsze, mniej rozciągliwe, a zatem bardziej wizytowe. Takie eleganckie spodnie dresowe damskie to świetna opcja do biura czy na oficjalne spotkania, pod warunkiem jednak umiejętnego zestawienia z innymi elementami garderoby.
  • Kształt: kształt joggerów i spodni dresowych również znacznie się różni. Podczas gdy luźne spodnie dresowe damskie mogą z czasem się odkształcać, np. na kolanach, joggery znacznie bardziej trzymają swoją formę. Przykładowo spodnie jogger slim fit są obcisłe na łydkach i mają szersze uda, które nadają im balonowy krój.

Jak nosić dresy i joggery w biurze? 5 sprawdzonych sposobów

  1. Wybieraj luksusowe tkaniny – joggery z natury wprowadzają swobodny klimat. Aby zachować większą powagę, wybierz te wykonane z materiałów takich jak sztuczna skóra, jedwab czy satyna. Połącz z klasycznym kardiganem zapinanym na guziki i ulubionymi czółenkami, aby uzyskać swobodny strój biurowy.
  2. Łącz z ciekawą bluzką. Podczas gdy koszula zapinana na guziki jest oczywistym wyborem, aby nadać tym sportowym spodniom nieco charakteru, bluzka o ciekawej fakturze lub wzorze będzie równie skuteczna. Dodaj wyrazisty naszyjnik i naprawdę stylowy strój gotowy!
  3. Wybieraj spodnie z łączonych materiałów – spodnie dresowe damskie z lampasem wprowadzą nieco nonszalancji, ale i wydłużą optycznie nogi. Aby zrównoważyć nieco sportowy charakter, włóż szpilki.
  4. Baw się wzorami, ale tylko na górnej części ciała. Jeśli planujesz nosić swoje joggery do pracy, lepiej nie wybieraj wzorzystych modeli, ponieważ ryzykujesz utożsamieniem ich z piżamą. W zamian za to zupełnie bezkarnie możesz nosić wzory na górnej części ciała.
  5. Załóż marynarkę. Marynarki sprawiają, że wszystko od razu wygląda szykowniej. Połączenie jednej z tymi dalekimi od eleganckich spodniami to niezawodny sposób na szybką transformację weekendowego zestawu w stylowy outfit biurowy.

Nosisz joggery w biurze? Jeśli jeszcze nie miałaś okazji, najwyższy czas to zmienić!

Artykuł partnera


Zobacz także

„To właśnie paradoksalnie te wszystkie nieszczęścia, kłopoty umacniają naszą miłość, bo wystawiona na próby trwa…”. Akcja „Napisz nam swoją historię”

„Od razu pojechałem do szpitala. Jeszcze nie wiedziałem, że właśnie zostałem ojcem. I że nasza córka, będzie miała tylko mnie”

Jak często należy się myć? Niektórzy będą zachwyceni