Lifestyle Psychologia

Jak przezwyciężyć nieśmiałość. Zamiast być doskonały, staraj się być szczęśliwy

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
18 stycznia 2017
Fot. iStock / Martin Dimitrov
 

Nieśmiałość może stanowić prawdziwy problem, wpływając na wiele aspektów naszego życia. Jeśli przeszkadza nam funkcjonować na polu zawodowym i osobistym tak, jak byśmy tego chcieli – można i warto ją przezwyciężać.

Dlaczego niektórzy ludzie są nieśmiali?

Nieśmiałość to bardzo indywidualna kwestia, najczęściej związana z trzema czynnikami, których źródła należy szukać w naszych relacjach z innymi, które kształtowały się już w dzieciństwie. Pomijając skłonności charakterologiczne, najczęściej jesteśmy nieśmiali, gdy:

1. Mamy zaniżoną samoocenę

Nie wierząc, że jesteśmy warci zainteresowania, lekceważąc swoją wartość, wstydzimy się „zajmować” innych swoją osobą, propozycjami, opiniami, problemami – jest to dla nas zbyt niekomfortowe.

2. Jesteśmy zbyt mocno skoncentrowani na sobie

W złym znaczeniu: obsesyjnie doszukujemy się w sobie błędów, słabości, śmieszności. I boimy się, że to, co my widzimy, zostanie zauważone i wyśmiane przez innych.

3. Uprzedziliśmy się do swojej nieśmiałości

Gdy tylko uwierzyliśmy, że jesteśmy nieśmiali, zaczęliśmy „dopasowywać” swoje zachowanie, nawet na siłę, do tej właśnie cechy. Inni widzą nas już teraz jako „tę cichą myszkę” i nie wymagają od nas tyle, ile można by wymagać, by działało to na naszą korzyść.

Jak przezwyciężyć nieśmiałość

Jeśli czujesz się bardzo niezręcznie w nowym, nieznanym środowisku, do tego stopnia, że twoja nieśmiałość paraliżuje cię i uniemożliwia swobodne nawiązywanie relacji, pokazanie całego twojego potencjału, wypróbuj kilka ciekawych wskazówek i technik, które mogą ci pomóc.

1. Wiedza to potęga

Jeśli jesteś w stanie zrozumieć, dlaczego jesteś nieśmiały, znajdujesz się w połowie drogi do pokonywania jej. Co jest przyczyną twojej nieśmiałości? Jakie są Twoje „wyzwalacze”? Przeanalizuj sytuacje, w których twoja nieśmiałość bierze górę i przejmuje kontrolę nad twoim zachowaniem.

2. Bądź świadomy

Samoświadomość jest jednym z podstawowych kroków, który pozwoli ci przezwyciężyć nieśmiałość. Warto zdać sobie sprawę z tego, że świat nie kręci się wokół nas.

3. Bądź silny

Możesz mieć niską samoocenę, ale spróbuj znaleźć kilka swoich pozytywnych cech. Każdy je ma! Znajdź sposób, by je wykorzystać i bądź z nich dumny. Powoli, sposób w jaki na siebie patrzysz ulegnie pozytywnej zmianie.

4. Polub to, kim jesteś

Zbyt często nieśmiali ludzie zaniedbują siebie i swoje potrzeby, bo boją się prawdy o sobie. Ważne jest, aby nauczyć się kochać i doceniać siebie.

5. Bądź sobą

Czasami nieśmiali ludzie czują obowiązek „dostosowania się” do środowiska, by zyskać jego akceptację. Jeśli ludzie nie lubią cię za to, kim jesteś, nie męcz się i nie trać na nich czasu – nie są tego warci.

6. Weź głęboki oddech

Czasem to wystarczy, aby wrócić na właściwe tory. Naucz się wykonywać kilka relaksujących i uspokajających ćwiczeń oddechowych i wykorzystuj je w praktyce, w stresującej sytuacji społecznej.

7. Zaczynaj od małych kroków

Ustalaj sobie małe cele, każdego dnia i krok po kroku pracuj nad swoją nieśmiałością. Ćwicz, oswajaj się z ludźmi, najpierw podczas mniej licznych spotkań towarzyskich. Pewność siebie buduje się powoli.

8. Wizualizuj

Innymi słowy: „Udawaj, póki się nie uda”. Powtarzaj sobie, że jesteś pewny siebie, że jesteś odważny i szczęśliwy. Wyobrażaj sobie siebie wśród ludzi, to jak się z nimi śmiejesz, rozmawiasz, swobodnie żartujesz.

9. Postaw sobie wyzwanie: pokonam nieśmiałość w konkretnej sytuacji

Być może nie chcesz tego zrobić, ale jeśli chcesz dowiedzieć się, jak przezwyciężyć nieśmiałość, jest to konieczne.  Zaciśnij zęby i postaw się w niewygodnej sytuacji. Będzie cię korciło, by uciec – wytrzymaj. Za chwilę będzie o niebo lepiej. Poczujesz dumę.

10. Bądź gotowy na odrzucenie

Nieśmiałość często wynika ze strachu przed odrzuceniem. Jeśli zaakceptujesz fakt, że ono zdarza się każdemu z nas i że nie każdy musi nas darzyć sympatią, łatwiej będzie ci uwierzyć w siebie.

11, Bądź niedoskonały

Nikt nie jest doskonały, i ważne jest, aby zawsze o tym pamiętać. Ludzie, którzy są nieśmiali często myślą, że nie są wystarczająco dobrzy. Dlaczego? Ponieważ często porównują się do tych, których sukcesy są dla nich nieosiągalne. Doskonałe ciała, idealne miejsce pracy, idealny związek – to nie jest realne. Zamiast być doskonały, staraj się być szczęśliwy.

12. Przestań się „etykietować”

Etykiety są dla słoików, a nie dla ludzi. Możesz być kim chcesz.

13. Ćwicz pokonywanie nieśmiałości w kontaktach z ludźmi

Przestań się chować, zacznij „wychodzić” do innych. Świętuj każdy mały postęp. Kiedy poczujesz się swobodniej, natychmiast odbije się to na twoich relacjach z tymi, na których ci zależy.


Lifestyle Psychologia

5 znaków, że czeka was wojna rozwodowa

Karolina Krause
Karolina Krause
18 stycznia 2017
Fot. iStock / Anetlanda
 

Stres, towarzyszący nam w trakcie rozwodu porównywany jest często z bólem, związanym z odejściem któregoś z członków rodziny albo tym, którego doświadczają osoby pozbawione wolności. Jedynie utrata dziecka lub śmierć współmałżonka uznawane są za zdarzenia bardziej traumatyczne niż to. Ranga tego problemu diametralnie wrasta, jeśli jedno współmałżonków posiada tak zwaną „osobowość wysokokonflitkową” (ang. high-conflict personality).

Czego możesz spodziewać się, po rozwodzie z HCP?

5 znaków, że czeka was wojna rozwodowa

Kłamliwe usposobienie

Kłamliwe usposobienie, to charakterystyczna cecha dla tych osób. Kiedy uczucia są nieadekwatne do sytuacji, HCP tworzy „własną rzeczywistość”. Nagina prawdę w taki sposób, by dopasować ją do swoich emocji. Aby dowieść, że to, co czuje ma sens. Trzeba być gotowym na różnego rodzaju nieścisłości, fałszywe oskarżenia albo kłamstwa skierowane w twoją osobę. Im bardziej mijają się przy tym z prawdą, tym ostrzejszego języka będą używać.

Obwinianie

Czego byś nie zrobiła i tak zawsze będziesz winna. A przynajmniej on będzie tak uważał. Jeśli twój partner regularnie bije ciebie albo twoje dzieci, to i tak postara ci się wmówić, że to twoja wina. HCP nie jest w stanie zmierzyć się ze swoimi wadami i dlatego projektuje je na innych. Często bywa agresywny i obraźliwy.

Manipulowanie innymi

HCP w oczach inny chciałby być postrzegany jako „ten lepszy” (tutaj: „ten lepszy rodzic”) lub niewinna ofiara. Aby to uzyskać HCP będzie starał się nawiązać kontakt z twoją rodziną, przyjaciółmi, opiekunami czy nauczycielami dziecka i przedstawić im swoją wersję wydarzeń. Być może uda mu się w ten sposób przeciągnąć ich na swoją stronę, za to na pewno zaspokoi przy tym swoją potrzebę bycia w centrum uwagi.

Fot. iStock/Sohl

Fot. iStock/Sohl

Bezwzględność

Przekonasz się, że negocjowanie jakichkolwiek warunków separacji z HCP jest niezwykle trudne (o ile w ogóle możliwe). Taka osoba nie zna słowa „kompromis”. Z lęku przed porzuceniem, po prostu nie może pozwolić ci odejść. Za wszelką cenę będzie się więc starać postawić na swoim. Nawet jeśli już wydawało ci się, że w jakichś kwestiach doszliście już do porozumienia, HCP może na nowo starać się renegocjować warunki.

Brak empatii

Wysokokonfilktowiec zrobi wszystko, by dostać to, czego chce. Jeżeli zależy mu na wyłącznej opiece nad dzieckiem, możesz spodziewać się dowodów na to, że w jakikolwiek sposób zaniedbywałaś lub źle traktowałaś swoje dziecko. HCP nie cofnie się przed niczym, nawet jeśli będzie musiał te dowody sfabrykować. Za nic będzie miał uczucia i potrzeby innych. Najważniejsze jest bowiem dla niego, aby zrealizować własny cel – wymierzyć ci wystarczająco wysoką karę.

Dla dobra siebie (i swojego dziecka), nie możesz do tego dopuścić. Skup się więc na tych kilku rzeczach:

1. Dokumentuj wszystko, co tylko możliwe

Pamiętaj też, że nie musisz o wszystko walczyć. Każdy mały problem, będzie dla niego pretekstem do wszczęcia konfliktu. Zdecyduj się, którą bitwę chcesz podjąć, a z której lepiej będzie zrezygnować. Wybierz te sprawy, które mają dla ciebie kluczowe znacznie.

2. Zachowaj trzeźwość umysłu

Nie daj się wciągnąć w cały ten dramat. Twoja uwaga i zaangażowanie to woda na młyn dla takiej osoby. Nie inwestuj więcej emocji w kogoś, kto niczego nie jest już w stanie ci dać.

3. Szukaj wsparcia

Wśród rodziny i przyjaciół, a przede wszystkim znajdź dobrego prawnika. Osobę, która zrozumie z jakim typem osobowości ma do czynienia. Jeśli tego potrzebujesz skorzystaj z pomocy terapeuty, dzięki temu łatwiej pozbędziesz się tkwiącego w tobie, destrukcyjnego żalu i gniewu.


Źródło: huffingtonpost.ca


Lifestyle Psychologia

Bardzo często pytacie, co robię, że tak wyglądam… Koniecznie zobaczcie kolejny, cudowny filmik od Matko Jedyna. Fitness dla mam

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
18 stycznia 2017
Fot. Screen z Facebooka DZIECKO

Przecież powszechnie wiadomo, że kto jak kto, ale matka na to, żeby zadbać o swoją sylwetkę, ma mnóstwo czasu i możliwości.  Zwłaszcza, że i tak chodzi w domu ubrana w dresy…

Jeśli więc ćwiczycie nogi, wykonujecie skłony i pasjonujecie się crossfitem :), koniecznie obejrzyjcie te cudowny filmik przygotowany przez Matko Jedyna. Nie tylko matki zrozumieją i puszczą do nas oko, prawda?…


Zobacz także

Jesteśmy pełni złości, irytujemy się, a w gruncie rzeczy niczego tak bardzo nie potrzebujemy na świecie jak drugiego człowieka

Koleżanka wytyka mi, że spoczęłam na laurach i nie rozwijam się, a ja… jestem szczęśliwa!

Niektórzy, z miłości zbierają gwiazdy…Ten krótki film wzrusza, bo przekazuje prostą prawdę o życiu, które się kończy