Go to content

Jak napisać CV, które pozwoli Ci zdobyć wymarzoną pracę?

Dobrze napisane CV pomoże Ci zdobyć uwagę pracodawcy i może sprawić, że zostaniesz zaproszony na rozmowę. Odpowiednie skonstruowanie dokumentu oraz umieszczenie w nim najważniejszych informacji to połowa sukcesu podczas starania się o pracę. W jaki sposób stworzyć profesjonalne curriculum vitae? Wyjaśniamy, na co zwrócić uwagę, opracowując wspomniany dokument.

Pisanie CV krok po kroku – zacznij od właściwego edytora tekstu

Jak napisać CV? Zanim przejdziemy do najważniejszych sekcji w dokumencie, wyjaśnijmy, w czym napisać CV. Pozornie odpowiedź na to pytanie jest prosta – wystarczy wykorzystać popularne edytory tekstu, takie jak np. MS Word. W rzeczywistości jednak narzędzia te mogą stwarzać trudności dotyczące np. procesu formatowania albo wykorzystania nieodpowiednich szablonów. Jeśli jednak znasz bardzo dobrze tego typu narzędzia, nic nie stoi na przeszkodzie, aby z nich skorzystać podczas tworzenia CV. Pamiętaj jednak, aby na końcu zapisać plik w formacie PDF, a nie DOC czy DOCX.

Alternatywą dla tego rozwiązania są profesjonalne narzędzie do tworzenia CV. Szablon, który znajdziesz w takim programie, poprowadzi Cię krok po kroku przez proces kreowania dokumentu. W specjalistycznym narzędziu znajdziesz niejeden szablon CV https://cveasy.pl/szablony-cv, który pozwoli Ci stworzyć odpowiedni dokument. Co ważne, tego typu wzór CV zawiera wszystkie niezbędne sekcje, które powinny się znaleźć w curriculum vitae, a także odpowiedni układ, dzięki któremu CV wzór wygląda estetycznie i profesjonalnie.

Struktura tekstu

Po wyborze konkretnego programu do stworzenia dokumentu zastanów się, jak umieścisz w nim treści. Do podstawowych układów tekstu należą: chronologiczny (od najnowszych do najstarszych aktywności), funkcjonalny, który skupia się na miękkich i twardych umiejętnościach, a także łączony, stanowiący połączenie pozostałych formatów.

Podstawowe informacje

W każdym CV powinny znaleźć się podstawowe informacje, takie jak najważniejsze dane osobowe, adres, historia zatrudnienia, umiejętności, podsumowanie kwalifikacji i celów zawodowych oraz wykształcenie. Opcjonalnie możesz też zamieścić w dokumencie swoje osiągnięcia i najważniejsze kroki w karierze, zainteresowania, nagrody, certyfikaty i organizacje, jak również inicjatywy społeczne oraz projekty.
Co ważne, znaczenie wybranych sekcji może zmieniać się w zależności od branży oraz stanowiska, na które aplikujesz. Tworząc CV, zastanów się więc, które dane okażą się najważniejsze podczas rekrutacji do konkretnej pracy. Weź pod uwagę, co zwiększy Twoje szanse na zatrudnienie, czy wywrze pozytywne wrażenie na rekruterze lub pracodawcy, a także czy informacje te odpowiadają wymogom stanowiska.

Podkreśl swoje atuty

Jeśli chcesz wyróżnić siebie i swoje CV, musisz zawrzeć w nim informacje indywidualne, które pozwolą pokazać Twoją osobowość. W podsumowaniu celów bądź umiejętności możesz więc wskazać swoje wyróżniające cechy i zalety, np. „Doświadczony specjalista ds. sprzedaży”, przedstawić dokonania, z których jesteś bardzo dumny oraz określić najważniejsze umiejętności miękkie i twarde.