Lifestyle Psychologia

Hej, a może to wcale nie nieśmiałość. Co różni osobę nieśmiałą od introwertyka

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
7 czerwca 2016
Fot. iStock / Kosamtu
 

Przyjaciółce całe życie mówili, że jest nieśmiała. Kiedy była dziewczynką wszystkie jej zachowania tłumaczono nieśmiałością. Więc ona sama żyła w przekonaniu, że tak właśnie jest. Że boi się ludzi, nie nadaje się do wystąpień publicznych, a jej życie należy do kiepskich pod względem towarzyskim. No bo inni mają znajomych, przyjaciół, a ona w swoim sprawdzonym gronie, bardzo rzadko otwierała się na nowe znajomości.

Nie mogła sobie poradzić z tym, że jest nieśmiała. Całe życie słyszała: „To wszystko przez tą twoja nieśmiałość”, „Gdybyś była bardziej kontaktowa, żyłoby ci się lepiej”, „Ludzie nie gryzą, przestań się ich bać”. I kto by pomyślał, że nieśmiałość doprowadzi ją na fotel u psychoterapeuty. Ale tak się właśnie stało. Nie zapomnę, kiedy zadzwoniła do mnie i powiedziała: „Wiesz, ze to nie nieśmiałość. Całe życie mi to wmawiali, a ja jego większą część spędziłam na walce z nią, na nieakceptowaniu siebie takiej. A okazuje się, że jestem zwykła introwertyczką. Wyobrażasz sobie? Jakie to proste”.

Ktoś by pomyślał, że jaki to problem – ta nieśmiałość. A jednak. Może dlatego warto sobie uzmysłowić kilka rzeczy, które świadczą o tym, że jesteś introwertykiem, a nie osobą nieśmiałą.

Nie lubisz lekkich rozmów

Wydaje się, że nie jesteś towarzyska, bo nie udzielasz się w rozmowach o tym, kto, gdzie z kim i dlaczego. I co jest najmodniejsze w tym sezonie i jaka dieta najlepsza. Wolisz usiąść z boku niż słuchać tego, co w ogóle cię nie interesuje. Ale jeśli znajdziesz towarzysza rozmowy o czymś ważnym, czymś co ciebie głęboko dotyka, to przesiedzisz z nim cały wieczór dyskutując, spierając się i wymieniając opinie.

Nie lubisz rozmawiać przez telefon

Ty o rachunek martwić się nie musisz. Twój telefon rzadko dzwoni, dlatego, że nie lubisz rozmawiać w ten sposób. Owszem, wymienisz się jakimiś istotnymi informacjami, ale nie bywasz wylewna w codziennych rozmowach. Telefon służy do komunikacji, a nie do zwierzania się.

Nie lubisz tłumów

I to nie dlatego, że się boisz ludzi. Po prostu zdecydowanie wolisz spotkać się po prostu z drugim człowiekiem niż całą chmarą ludzi. Cenisz kontakt jeden na jeden. Kiedy przebywasz w tłumie, chcesz szybko wrócić do domu i naładować baterie.

Lubisz bawić się w grupie ludzi

Bo to nie jest tak, że zamykasz się na ludzi, jak ci mówią – z powodu nieśmiałości. To  nieprawda. Lubisz wyjść w większym gronie na imprezę, koncert, ale raz na jakiś czas, nie żeby było to normą. Zawsze po takim wyjściu musisz zebrać energię na kolejne.

Jesteś dobrym obserwatorem

Lubisz obserwować ludzi, wyłapujesz wiele szczegółów na ich temat i je zapamiętujesz. To powoduje, że ludzie chętnie się przed tobą otwierają, bo czują się dla ciebie ważni.

Zamykasz się w sobie

Kiedy czujesz, że ktoś chce cię skrzywdzić, wykorzystać cię – odsuwasz się i zamykasz. Nie tracisz energii na kontakty z taką osobą, wolisz się wycofać z tej relacji niż zostać zranioną.

Jesteś świetnym słuchaczem

Uważnie słuchasz ludzi, z którymi rozmawiasz, którzy mają coś do powiedzenia. Dla ciebie słuchanie to okazywanie szacunku drugiej osobie. Tak samo działa to w drugą stronę, jeśli ktoś chce zdobyć twoje zaufanie, zależy mu na tobie, to musi cię przede wszystkim umieć wysłuchać.

Uwielbiasz analizować

Co bywa twoim przekleństwem, bo nie potrafisz od razu zareagować na jakąś sytuację, tylko musisz ją przemyśleć, przetrawić w sobie. Zawsze doszukujesz się jakiegoś głębszego sensu.

Nie flirtujesz

CO bywa ci zarzucane, że zawsze wokół siebie masz jakiś adoratorów. Ale to nie jest wynikiem twojej otwartości, czy też walki z nieśmiałością. Hej, jesteś introwertykiem, umiesz słuchać, a to wielu ludzi przyciąga do ciebie jak magnes.

Nie ufasz

Zdobyć twoje zaufanie to jak zdobycie wysokiego szczytu. Nie ufasz nie dlatego, że boisz się ludzi, ale dlatego, że jesteś ostrożna w bliskich relacjach. Nie zwierzasz się pierwszej lepszej napotkanej osobie.

Masz kilku bliskich przyjaciół

Dwóch, a może trzech. A może tylko jednego. Ale to taki przyjaciel, za którym wskoczysz do najgłębszej studni, a on za tobą będzie stał jak mur. Którego jesteś pewna i wiesz, że zawsze możesz na nim polegać.

Chronisz swoją prywatność

Co w dobie społecznościowych portali i świadomości tego, że wszyscy wiedzą o wszystkich wszystko jest bardzo trudne. Ty jednak nie obnosisz się z swoim prywatnym życiem. Gdyby ludzie, którzy cię znają tak chwilę dłużej się zastanowili, to okazałoby się, że niewiele o tobie widzą.

Wolisz pisać niż mówić

Zdecydowanie. Szybciej napisze e-maila, bo pisanie daje ci przestrzeń i czas na poukładanie myśli, na dokładne wyrażenie siebie i swoich uczuć.

Tworzysz atmosferę tajemniczości

Często słyszysz: „A co ty taka tajemnicza” i dziwisz się, skąd komuś mogło przyjść takie skojarzenie do głowy. A ty nie jesteś tajemnicza, trzymasz się na obrzeżach tłumu, bo nie lubisz być w centrum uwagi, nie lubisz wszystkim wokół mówić o sobie i tyle. Co to za tajemniczość. To też nie nieśmiałość.

Następnym razem, gdy usłyszysz: „Weź coś zrób z tą twoją nieśmiałością”, odpowiedz: „Jaką nieśmiałością? Jestem po prostu introwertykiem”. I po kłopocie ;).


Lifestyle Psychologia

Poranny detoks na osiem (prostych) sposobów

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
7 czerwca 2016
detoks
Fot. Pixabay / epicantus / CC0 Public Domain
 

Jaki jest pierwszy napój, po jaki sięgasz rano? Kawa z mlekiem lub czarna herbata do naprędce zrobionej kanapki (a może i bez posiłku). Jest to szybki sposób na ogrzanie żołądka i rozbudzenie zaspanego umysłu, ale wcale nie taki zdrowy dla całego organizmu. 

Noc jest specyficznym czasem dla naszych ciał, podczas głębokiego snu nie tylko wypoczywamy i pozwalamy na regenerację organizmu, który pracuje na zwolnionych obrotach. W tym samym czasie, gromadzimy w sobie produkty uboczne przemiany materii, które nie są usuwane z ciał przez długie godziny, a kumulacja toksyn w organizmie obciąża wątrobę, co zmniejsza zdolność organizmu do samooczyszczania.

Co się dzieje z toksynami w naszym organizmie?

Nasze ciała są wstanie oczyścić się z nagromadzonych substancji  w kilka sposobów. Część toksyn z wątroby tafia do jelit, gdzie z  kałem pozbywamy się niestrawionych resztek i toksyn. Część toksyn po rozpuszczeniu w  wodzie, razem z krwią trafia do dróg moczowych. Tam nerki odfiltrowują krew i wytwarzają mocz, którego się regularnie pozbywamy wraz ze skutkami ubocznymi przemiany materii. Toksyny wydalane są również przez skórę, podczas pocenia. Warto wesprzeć organizm w procesie usuwania szkodliwych substancji i zamiast kawy i kanapki z samego rana, wypić i zjeść coś zupełnie innego, co pomoże uporać się z nagromadzonymi przez noc toksynami i doda energii na nadchodzące godziny.

Warto wypróbować kilka sposobów na poranny detoks

Woda z cytryną

Ten prosty, ale coraz bardziej popularny sposób na poranny detoks, ma swoje uzasadnienie dla codziennego spożywania. Połączenie soku z połowy cytryny i szklanki wody pitej na czczo, zaraz po przebudzeniu, poprawia trawienie poprzez stymulację produkcji żółci i przyspiesza usuwanie toksyn. Sok z cytryny także odkwasza, dzięki czemu łatwiej wrócić do równowagi kwasowo-zasadowej organizmu  i następuje wzrost sił i energii. Dodatkowa dawka witaminy wzmacnia organizm i tworzy skuteczną barierę dla szkodliwych drobnoustrojów. Antyoksydanty zawarte w soku z cytryny dobroczynnie wpływają na stan cery, rozjaśniają ją, poprawiającej wygląd, ujędrniają. Woda nawilża organizm od środka, poprawiając funkcjonowanie organów wewnętrznych oraz wygląd skóry. Błonnik pektynowy z cytryn osłania jego ścianki przewodu pokarmowego i zapobiega przyklejaniu się trawionego pokarmu do jelit, przyspieszając trawienie. Jeśli nie przekonuje cię smak samej wody z cytryną, można posłodzić ją łyżeczką miodu lub dodać listki mięty.

Semię lniane

Nasiona lnu są skarbnica cennych dla zdrowia i urody właściwości. Niezwykłą ilość  ilość błonnika pokarmowego przywraca prawidłową perystaltykę jelit, regulując wypróżnienia, reguluje procesy przemiany materii. Spożywany regularnie wspiera walkę z dolegliwościami układu pokarmowego typu : wrzody żołądka, zespół nadwrażliwego jelita, zgaga, zaparcia. Osłania błony śluzowe żołądka i przełyku przed szkodliwym działaniem kwasów trawiennych, a nienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w siemieniu, zmniejsza ryzyko wystąpienia nadciśnienia i chorób serca. Wysoka zawartość witaminy E, poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci. Mimo dostępności mielonych nasion lnu, lepiej jest własnoręcznie zmielić je w młynku i spożyć na bieżąco, ponieważ cenne związki zawarte w siemieniu mielonym szybko się utleniają. Zmieloną łyżeczkę siemienia lnianego należy zalać 3/4 szklanki ciepłej wody. Gdy woda przestygnie, powstanie kleik na wzór rozwodnionego kisielu, wtedy można siemię wypić.

Ocet jabłkowy

Najlepiej aby mieć pod ręką ocet niefiltrowany i niepasteryzowany, aby dobroczynnych właściwości miał jak najwięcej. Rano wystarczy łyżkę octu rozpuścić w szklance ciepłej wody, i wypić na czczo. Doskonale wpływa to na przemianę materii, reguluje gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu oraz przyspiesza proces oczyszczania organizmu. Dostarcza do organizmu dużą ilość składników mineralnych, witamin oraz pektyn. Wpływa na szybszy rozkład tłuszczów, usprawnia trawienie pobudzając wydzielanie soków żołądkowych. Można go nie tylko pić, ale i dodawać do mięsa i sałatek. Jedynie osoby z wrażliwym żołądkiem, powinny uważać na niego.

Zielona herbata

Ze względu na smak i prozdrowotne właściwości, cieszy się dużym powodzeniem, zastępując klasyczną, czarną herbatę. Warto pić zieloną herbatę, ponieważ wykazuje właściwości antybakteryjne w układzie pokarmowym, pobudza go do wydzielania soków trawiennych i sprawniejszej pracy. Pobudza działanie pęcherza moczowego, przyspiesza wydalanie toksyn z organizmu, poprawia metabolizm i usuwa zbędne produkty przemiany materii wspierając proces odchudzania. Zawarte w niej flawonoidy wzmacniają naczynia krwionośne, niwelują ryzyko powstawania zakrzepów. Warto pamiętać, że nie wolno zalewać listków wrzątkiem, lecz wodą o temperaturze między 60 a 90 stopni, i pierwsze parzenie działa pobudzająco, a drugie, relaksująco.

 Fot. Pixabay / Bonbonga / CC0 Public Domain


Fot. Pixabay / Bonbonga / CC0 Public Domain

Ziołowa herbatka

Ziołowe herbatki doskonale wpływają na poprawę przemiany materii i usuwanie toksyn z organizmu. Szczególnie przydatne podczas detoksu są herbatki z ostropestu plamistego (sylimaryna zawarta w nasionach pomaga w walce z toksynami, ma działanie przeciwzapalne, żółciotwórcze, obniżające stężenie cholesterolu we krwi),  łopianu większego (poprawia przemianę materii, działa żółciopędnie i moczopędnie), oraz fiołka trójbarwnego (działa odtruwająco).

Ciepły prysznic

Podczas prysznica, pory skóry otwierają się i następuje szybsze usuwanie produktów przemiany materii typu:  mocznik, kwas moczowy i mlekowy, aceton, kreatynina. Im bardziej naturalnych kosmetyków użyjemy do umycia ciała, tym więcej dobroczynnych substancji (np. z dodatkiem soli) wniknie do naszego organizmu.

Aktywność fizyczna

Nie chodzi o to, by z samego rana od razu przebiegać dystans maratonu. Ale lekki rozruch, np. 10 minut rozciągania lub innych, nieforsownych ćwiczeń fizycznych, doskonale pobudzą organizm do przyspieszonej pracy oraz rozruszają zastałe po nocy mięśnie i dotlenią głowę. Po pewnym czasie, poza lepszym samopoczuciem i większą energią od samego rana, dostrzeżesz inne, przyjemne skutki uboczne ćwiczeń, czyli smuklejsza sylwetka i większa sprawność ciała.

Surowe owoce i warzywa

Fot. Pixabay / saida / CC0 Public Domain

Fot. Pixabay / saida / CC0 Public Domain

Warto jeść surowe owoce i warzywa, które dostarczą cennych składników i witamin, będących dobrym zastrzykiem energii na poranek. Zielone warzywa są szczególnie pożądane w porannym menu, ponieważ zawierają chlorofil wspomagający procesy oczyszczania organizmu. Jeśli nie lubisz jeść samych warzyw lub owoców, zrób z nich sałatkę warzywno-owocową lub koktajl. Owocami i warzywami, które chętnie włączane są do planu przeprowadzania detoksu to:

Grejpfrut – oczyszcza z toksyn, wspo­ma­ga pro­ces tra­wie­nia i prze­mia­nę ma­te­rii.

Awokado – zawiera glu­ta­tio­n, który neu­tra­li­zu­je wolne rod­ni­ki i oczysz­cza ciało z pe­sty­cy­dów. Ponadto ten owoc wpływa dobroczynnie na pracę mózgu i serca.

Czosnek – dość ryzykowny z rana, z względu na specyficzny zapach, ale doskonale wspomaga pro­duk­cję en­zy­mów tra­wien­nych w wą­tro­bie i bie­rze udział w pro­duk­cji glu­ta­tio­nu. Jest jednym z trzech najsilniejszych odtruwaczy.

Kapusta i brokuły – Kapusta- szczególnie cenna jest kiszona –  przyspiesza wydalanie  z or­ga­ni­zmu wszelkich zanieczyszczeń, dzięki bogactwu siarki oraz wielu minerałów i witamin. Podobnie jak brokuły, które także oczysz­czają na­czynia krwionośne z tłusz­czu i cho­le­ste­ro­lu.

Żurawina – to kolejne cenne źródło antyoksydantów. Poza skuteczną detoksykacją, owoce żurawiny wykazuja an­ty­bak­te­ryj­ne i prze­ciw­za­pal­ne wła­ści­wo­ści.

 


Lifestyle Psychologia

Zapraszamy cię na 3. edycję cieszącą się ogromną popularnością. Konferencję dla Kobiet „Dobrze mi”… latem

Redakcja
Redakcja
7 czerwca 2016
Fot. Materiały prasowe

Jeśli masz:

– kłopoty ze zdrowiem

– brakuje Ci sił i energii do działania i nie wiesz, jak je odzyskać

– przytłaczają Cię problemy i emocje

– nadal cierpisz z powodu przeszłych wydarzeń

– borykasz się z problemami finansowymi

– nie wiesz, co zrobić, aby pieniądze nie przeciekały Ci przez palce…

Jeśli chcesz:

– wyciszyć się

– poprawić swoje samopoczucie i mieć więcej energii

– mieć większy wpływ na swoje życie

– żyć bardziej świadomie w zdrowiu, spełnieniu, dostatku

– zadbać o swoją finansową przyszłość…

… przeżyć to lato w pełni świadomie i wykorzystać je dla poprawy swojego dobrostanu

przyjdź na 3. Konferencję dla Kobiet „Dobrze mi” 21 czerwca w Warszawie.

W trakcie spotkania:

– przyjrzysz się swojej wewnętrznej przestrzeni

– zobaczysz na czym polega umiejętność uważnej obserwacji pojawiających się myśli i emocji

– zauważysz co przybliża Cię do bycia w pełni sobą

– zobaczysz jak empatia i uważność mogą być pomocne w osiąganiu Twoich celów

– dowiesz się czy i jak pamięć komórkowa ma wpływ na Twoje dzisiejsze problemy

– otrzymasz wiedzę, jak zadbać o siebie finansowo i narzędzia do tego.

Nasza konferencja to pierwszy w Polsce projekt biorący na tapet to, po co żyjemy – czyli szczęście, dobre samopoczucie i spełnienie w życiu. Sukces połączony z harmonią. Jest to inspirujące, interaktywne wydarzenie dla kobiet, które chcą podnieść jakość swojego życia, zadbać o ciało i ducha, poczuć w sobie moc do działania, przełamać stereotypy. Unikalne połączenie wiedzy, motywacji i inspiracji przekazywanej przez najwyższej klasy coachów, specjalistów od samorozwoju, związków, autorów książek, ludzi sukcesu.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

****

Agenda:

18.00 – Start

Wykład  – „Poczuj siebie tu i teraz” – Agnieszka Szczepaniak

Wykład – „Jakie historie opowiada Twoje ciało? – o podróżach w głąb siebie” – Małgorzata Bęben

Wykład – „Kobieta i pieniądze” – Dominika Nawrocka

Loteria upominkowa

21.00 – Zakończenie

****

PRELEGENCI:

AGNIESZKA SZCZEPANIAK – Zen Coach, terapeuta TSR, praktyk Soul Body Fusion, twórca terazcoach.pl. Z wykształcenia politolog. Ukończyła również Zarządzanie na Uniwersytecie Warszawskim w kierunku Rozwój Potencjału Społecznego Firmy oraz studia podyplomowe z zakresu Rozwoju Kompetencji Pracowników na Akademii Leona Koźmińskiego.

Obecnie w trakcie II stopnia certyfikacji Zen Coach (Tine Vindeløv, Kåre Landfald) oraz pogłębiającej praktyki łączenia coachingu z pracą z ciałem „Świadomość ciała w zen coachingu” (Hanne Pedersen).   Przygotowuje się do uzyskania II stopnia terapii TSR oraz ciągle eksploruje praktyki 5Rytmów.

MAŁGORZATA BĘBEN – trener emocji. Jako pierwsza i jedyna osoba w Polsce jest Certyfikowaną Trenerką Metody The Journey (Podróż) wg Brandon Bays, która służy docieraniu do emocji zablokowanych w pamięci komórkowej ciała, w celu poprawy zdrowia i komfortu bycia. Pasjonuje ją Totalna Biologia, która ułatwia zrozumienie przyczyn naszych chorób i zachowań od strony biologii i natury.

Trener rozwoju osobistego, ukończyła Szkołę Treningu i Warsztatu Psychologicznego INTRA. Od ponad 10 lat interesuje się rozwojem osobistym. Uwielbia pracować z kobietami – oferując Podróże w głąb siebie, pomaga w radzeniu sobie ze stresem, odzyskiwaniu zdrowia, poprawie relacji ze sobą i z innymi oraz w sięganiu po marzenia.

Wcześniej przez 17 lat zajmowała się komunikacją „komórek” i usług mobilnych u operatora komórkowego. Uważa, że nic w życiu nie dzieje się przypadkowo a jej osobista podróż przez życie jest tego doskonałym przykładem.

Absolwentka podyplomowych studiów Executive MBA w Akademii Leona Koźmińskiego.

Uwielbia podróże, nie tylko te w głąb siebie.

DOMINIKA NAWROCKA – mama dwójki dzieci, żona, przedsiębiorca. Na koncie sporo doświadczeń związanych z pieniędzmi. Od kilku lat stale uczy się, jak nimi skutecznie zarządzać i jak je efektywnie pomnażać. Wiedzę nieprzerwanie czerpie z książek, szkoleń i własnych doświadczeń. Ma ukończone studia doktoranckie z ekonomii w Szkole Głównej Handlowej.

Autorka książki „Kobieta i Pieniądze. 7 kroków edukacji finansowej dla kobiet”. To wyjątkowa publikacja na temat finansów osobistych skierowana do kobiet dostępna na www.kobietaipieniadze.pl także w wersji elektronicznej (ebook i audiobook).

****

KIEDY: 21 czerwca – wtorek

GODZINY: 18.00 – 21.00

GDZIE: Golden Floor Sky – Millenium Plaza

Al. Jerozolimskie 123 A (przy Placu Zawiszy) Warszawa

Piętro 26 sala nr A

Do 15 czerwca do 23:59 trwa przedsprzedaż, bilety w cenie 49 zł, później cena rośnie do 79 zł.

REZERWACJA MIEJSC: http://www.dobrzemi.com.pl/

Przyjdź, skorzystaj i dowiedz się, jak może być Ci w życiu dobrze!


Zobacz także

Droga przyjaciółko, rozwodzę się i potrzebuję twojej pomocy. Powiem ci, co masz robić

Za co być wdzięcznym, gdy… nie ma za co być wdzięcznym

Jakim typem jest twoje dziecko? Sprawdź i zobacz w czym się będzie czuło najlepiej