Go to content

Drogie panie, a wy jaki macie talent? Czy ta reklama obraża kobiety? Na pewno ich nie docenia! Zobaczcie

Fot. Screen/Facebook

Czyżby reklamowy strzał w kolano? Pepco pokazało swój nowy spot reklamowy, który zaczyna się od: „Zapytaliśmy kobiety, jaki mają talent”. Okazuje się, że żadna z nich nie potrafiła odpowiedzieć, bo tak trudno jest mówić o sobie i swoich talentach. Naprawdę? Nadal pokutuje w nas ta fałszywa skromność, która nie pozwala się nam pochwalić tym, co wychodzi nam najlepiej? Co za cholerne powielanie stereotypów. Oj czasem się nie chwal, spytamy twoich najbliższych, jaki jest twój talent, przecież oni na pewno wiedzą.

I tak Pepco popełnia błąd drugi – dzieci mówią, jak zawsze szczerze – i są w tym rozczulające. Ale panowie? Moja żona ma talent do tego, że zawsze świetnie wygląda? Ma talent do dekorowania domu i przygotowywania Wigilii? To jakiś żart. Bardzo kiepski żart, kiedy jeszcze mama jednej z kobiet dorzuca, że córka jest taka zaradna. A jak ma nie być? A ile ją ta zaradność kosztuje?

Trochę mną potrząsnęło, bo przecież walczymy z takim seksizmem, powtarzamy, że kobiety nie są tylko od zarządzania domem, kuchnią, nie skupiają się na swoim wyglądzie. Jesteśmy mądre, zdolne, doświadczone z wieloma talentami! Zresztą na Facebooku Pepco, pod spotem reklamowym pojawiają się komentarze:

Mam bardzo wiele talentów, drogie Pepco. Jestem grafikiem, rysuję, maluję, projektuję, szyję, dziergam, wyszywam, śpiewam, uprawiam sport i jestem w tym dobra. Zdolności organizacyjne to też jakiś talent. Każda z nas ma wiele talentów. I nie ograniczają się do tych związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego. Puszczanie takich tendencyjnych reklam to umacnianie seksistowskiego sprowadzania kobiet do roli ładnie wyglądającej matki i żony, która nawet wigilie skleci.

Już wiem, czemu nigdy nie byłam w pepco. Po prostu mam nieodpowiednie talenty.

Wyglądanie pięknie to talent? Powtórzone dwa razy?
A może ‚jak nikt tłumaczy matematykę’ albo ‚jest świetna w swojej pracy i dzięki temu jeździmy co roku na wakacje’.
Kobiety naprawdę potrafią więcej niż być pięknymi matkami i paniami domu… 

Ja rozumiem, że spot jest celowany w asortyment sklepu, ale naprawdę nie można było wymyślić tego inaczej?

A wy? Co myślicie?