Lifestyle

Czy warto jeść ziemniaki?

Redakcja
Redakcja
9 września 2022
 

Ziemniaki to tradycyjny dodatek do dań obiadowych i nie tylko, spożywany w różnych postaciach. Według niektórych opinii ziemniaki tuczą i mają mało wartości odżywczych. Jednak zawierają one witaminy i minerały, nie są też bardzo kaloryczne. Jak przygotowywać ziemniaki, by zachowały swoje właściwości zdrowotne?

Bardzo popularne jest purée, frytki, jak również ziemniaki z wody i pieczone. Niektóre potrawy z ziemniaków są jednak bardzo kaloryczne. Należą do nich frytki, placki ziemniaczane, chipsy itp. Są to potrawy smażone w głębokim tłuszczu, i to nie z winy ziemniaków można od nich sporo przytyć. Kartofle to warzywa lekkostrawne, mają niedużo kalorii, łatwo się przyswajają. Lekkie i smaczne są zwykłe ziemniaki z wody. Równie zdrowe są ziemniaki w mundurkach, czyli przygotowywane bez obierania. Można je upiec w piekarniku lub ugotować. To właśnie one zachowują najwięcej witamin i wartości odżywczych. Jakie właściwości zdrowotne mają ziemniaki?

Właściwości ziemniaków

Tak jak inne warzywa, ziemniaki dostarczają organizmowi żelazo i witaminy: C, A, PP, oraz z grupy B. Bulwy ziemniaka zawierają także błonnik pokarmowy, białko oraz skrobię. Skrobia jest węglowodanem złożonym, dostarczającym energii do pracy wszystkim komórkom organizmu, dlatego po zjedzeniu ziemniaków czujemy się długo syci.

Ziemniaki można jeść nawet na niskokalorycznej diecie, trzeba tylko odpowiednio je przyrządzić. Mają niewiele kalorii. W 100 g gotowanych ziemniaków jest tylko około 70 kcal. Kartofle są bogatym źródłem potasu, dlatego pomagają w regulacji prawidłowego ciśnienia i wpływają pozytywnie na pracę mięśni. Oprócz tego zawierają magnez, wpływający korzystnie na układ nerwowy.

Wprowadź ziemniaki do diety odchudzającej

Ziemniaki są sycące, nie zachęcają nas więc do przejadania się. Odpowiednio przygotowane, będą dietetyczne i zdrowe. Bardzo skuteczne są diety ziemniaczane. Nie są one wskazane jednak dla osób chorych na cukrzycę.

Ziemniaki bez kalorycznych dodatków, ciężkich sosów czy masła, są sycące i mało kaloryczne. Jeśli chcesz stracić kilka zbędnych kilogramów, gotuj je w wodzie lub na parze. Najzdrowsze są ziemniaki w mundurkach. Bezpośrednio pod skórką znajduje się najwięcej witamin i składników odżywczych. Z ziemniaków gotowanych lub pieczonych w skórce można przygotować również pyszne i zdrowe sałatki.

Lekkie i smaczne potrawy z ziemniaków

Tradycyjne purée ziemniaczane przygotowuje się, dodając do ziemniaków masło i śmietankę. Purée dietetyczne uzyskasz, ucierając gotowane kartofle z chudym mlekiem. Warto dodać do tej potrawy zioła: rozmaryn, majeranek, lub tradycyjnie świeży koperek albo szczypiorek.

Pieczone ziemniaki w mundurkach wystarczy lekko skropić oliwą. Aby nie były suche, można wykorzystać również bulion warzywny. Będą smaczne, jeśli nadasz im aromat, przyprawiając mieszankami ziół, lub gotowymi przyprawami do ziemniaków o dobrym składzie.

Smaczne są także ziemniaki z kefirem, zapiekanki ziemniaczane z innymi warzywami lub grzybami, frytki z ziemniaków pokrojonych w słupki i pieczonych w piekarniku. Do zapiekanek nie używaj śmietany i żółtego sera, lecz ziół, wywarów z warzyw i oliwy.

Dietetyczne mogą być także odpowiednio przygotowane sałatki ziemniaczane. Zimne ziemniaki są mniej kaloryczne, niż świeżo ugotowane, dzięki zawartości tzw. skrobi opornej, której organizm nie trawi. Ziemniaki na zimno są wskazane również dla cukrzyków.

Z czym łączyć ziemniaki?

Tradycyjny polski obiad to zestawienie ziemniaków z mięsem. Jest to smaczne rozwiązanie, lecz nie najzdrowsze. Ziemniaki zawierają głównie węglowodany, a mięso – białko. Produkty te nie mogą więc być jednocześnie trawione, ponieważ węglowodany wymagają środowiska zasadowego, a białko kwaśnego. Ziemniaki jedzone jednocześnie z mięsem mogą powodować podrażnienie żołądka, zgagę, gazy.

Zdrowsze jest łączenie ziemniaków z warzywami, spożywanie ich w zupach jarzynowych czy sałatkach. Przepisy na zdrowe potrawy z warzyw znajdziesz tutaj: https://www.netto.pl/przepisy/zdrowe-odzywianie/

Ziemniaki komponują się idealnie z cebulą, a także z mizerią, pomidorami, burakami, kapustą, sałatą, rukolą, czosnkiem, szpinakiem, kalafiorem.

Dlaczego warto jeść ziemniaki? Podsumowanie

Ziemniaki to warzywa zdrowe, sycące, smaczne, można je spożywać również na diecie. Dlaczego warto je jeść?

  • Mają niewiele kalorii.
  • Są dobrym źródłem energii dzięki zawartości skrobi, która jest węglowodanem złożonym i w organizmie stopniowo rozkłada się na glukozę.
  • Zapewniają uczucie sytości przez długi czas.
  • Są lekkostrawne, mają działanie dobroczynne na podrażniony układ pokarmowy, można podawać je dzieciom już od 6 miesiąca życia.
  • Zawierają dobrze przyswajalne białko roślinne.
  • Są źródłem błonnika pokarmowego, który poprawia perystaltykę jelit, zapobiega zaparciom, wpływa na prawidłowe wydzielanie soków trawiennych, podtrzymuje uczucie sytości.
  • Zawierają niezbędne witaminy i minerały.
  • Pomagają w utrzymaniu prawidłowego pH w organizmie, zapobiegają jego zakwaszeniu.

Lifestyle

Dermokosmetyki – powakacyjny ratunek dla skóry i włosów

Redakcja
Redakcja
9 września 2022
 

Dermokosmetyki – powakacyjny ratunek dla skóry i włosów Po wakacjach nadchodzi sezon na odnowę i świadomą pielęgnację! Regeneracja, solidna dawka nawilżenia i wzmocnienie – to właśnie tego najbardziej potrzebują teraz Twoje włosy i skóra. Ekspozycja na słońce, wysokie temperatury, wiatr czy klimatyzacja zostawiły po sobie swój ślad w postaci mocno przesuszonej, zmęczonej i często zniszczonej skóry. Takie czynniki zewnętrzne nie oszczędzają również włosów i ich kondycji. Proces ich regeneracji po lecie doskonale wesprą dermokosmetyki, które łączą działanie pielęgnacyjne i lecznicze. Szeroki wybór najwyższej jakości produktów dermokosmetycznych, które kompleksowo zadbają o skórę i włosy po wakacjach znajdziesz na unikatowej platformie online sanbello.pl.

Dermokosmetyki stanowią podstawę świadomej i skutecznej pielęgnacji, w której kluczowe jest holistyczne podejście do dbania o siebie. O sile i efektywności ich działania decydują odpowiednie stężenie substancji aktywnych, odpowiadających na zróżnicowane i konkretne potrzeby skóry. Nie tylko zapewniają one właściwą codzienną pielęgnację, pomogą w niwelowaniu niedoskonałości i problemów skórnych, ale również zapewnią skuteczną regenerację i przyniosą ratunek dla skóry i włosów po letnich miesiącach.

Na ratunek dla ciała

Po wakacjach warto zadbać o optymalny poziom nawodnienia i ochronę bariery ochronnej skóry. W tym przypadku w codziennej pielęgnacji ciała idealnie sprawdzi się mydło oliwkowe ze złotymi drobinkami Hagi. Zostało ono wyprodukowane ręcznie tradycyjną metodą „na zimno” z oliwy z oliwek, oleju kokosowego, rycynowego i masła shea z naturalnym złotym minerałem. Oleje roślinne bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe mają działanie nawilżające i natłuszczające.

Nadmiar olejów wraz z masłem shea pomaga zachować naturalną barierę skóry w dobrej kondycji. Aby zregenerować ciało warto sięgnąć po kąpieli po balsam lekki nawilżający słodka pomarańcza CLOCHEE. Balsam odpowiednio nawilża i jednocześnie zatrzymuje wodę w naskórku. Odbudowuje naturalną barierę ochronną, a także poprawia elastyczność skóry. Pomaga złagodzić podrażnienia skóry i przywrócić jej komfort. Dodatkowo otula skórę aksamitną miękkością i pięknym zapachem.

Akcja-regeneracja skóry twarzy

W powakacyjnej pielęgnacji nie może zabraknąć intensywnego nawilżenia, zwłaszcza, że o tej porze roku skóra jest często bardzo mocno przesuszona. Zapewni je głęboko nawilżający krem do twarzy Medi Pharm, który doskonale sprawdzi się w do każdego rodzaju skóry, szczególnie do suchej i wrażliwej. Krem zapewnia regenerację, odżywienie i solidną dawkę nawilżenie. Regularnie stosowany przywraca skórze blask i zdrowy wygląd.

W pielęgnacji naprawczej po lecie warto też sięgnąć po kosmetyki do zadań specjalnych – takie jak serum z witaminą C 15% nawilżenie i rozświetlenie BasicLab Esteticus. To specjalistyczne serum z 15% witaminą C – Ascorbic Acid, 1% witaminą E i 0,5% kwasem ferulowym, które zapewnia intensywną ochronę antyoksydacyjną, nawilża i rozświetla skórę. Nie wolno zapominać również o codziennym oczyszczaniu skóry twarzy – to kolejny fundament świadomej pielęgnacji.

Tutaj warto postawić na produkty o łagodzącym działaniu – np. emulsję do mycia twarzy Afronis Clean. Emulsja nie zawiera mydła, dlatego jest również odpowiednia dla skóry wrażliwej. Produkt nie tylko normalizuje wydzielanie sebum, łagodzi wszelkie podrażnienia skóry, ale również odnawia naturalną barierę lipidową.

SOS dla włosów

Po lecie osłabione i często zniszczone włosy potrzebują intensywnej kuracji wzmacniającej. Zapewni ją szampon przeciw wypadaniu włosów Biokap Anticaduta. Wieloletnie doświadczenie firmy Biokap pozwoliło opracować formułę, która dzięki bogactwu naturalnych składników nie tylko wzmacnia włosy, ale wykorzystuje siłę natury w walce z ich wypadaniem. Formuła szamponu – oparta na roślinnych składnikach myjących, ekstraktach roślinnych oraz oczyszczonych olejkach eterycznych – jest niezwykle łagodna dla włosów, zapewniając im piękny wygląd i równowagę. Szampon dba również o ich świeży i zdrowy wygląd.

Dodatkowe wzmocnienie oraz dogłębną regenerację zapewni włosom maska intensywnie regenerują Biovax Botanic. To naprawcza kuracja przeznaczona do włosów potrzebujących wzmocnienia, wygładzenia i przywrócenia im naturalnego blasku. Po zastosowaniu włosy będą nie tylko wygładzone i odświeżone, ale również nawilżone i miękkie na całej długości.

Produkty do kompleksowej pielęgnacji po lecie znajdziesz na platformie online sanbello.pl. W ofercie przestrzeni znajduje się nie tylko pełna gama specjalistycznych kosmetyków, adresowanych do każdego rodzaju skóry czy włosów, ale również dopasowana do każdego wieku oraz grupy użytkowników.


Lifestyle

„Drogi tato, twoja samobójcza śmierć złamała mi serce”

Listy do redakcji
Listy do redakcji
9 września 2022
fot. Anton Darius/Unsplash

Niedługo będzie dwa lata. 30 października. Dlaczego zrobiłeś to w swoje urodziny? Tak, wyjaśniłeś mi to w liście, choć nazwać to listem to jednak duże nadużycie. Wciąż nie rozumiem.

Wiedziałeś, że w niedzielę przyjadę…

Myślałeś, że z moim mężem, twoim zięciem, więc będę bezpieczniejsza? Przeżyję mniejszą traumę? Tak właśnie myślałeś? Ale przyjechałam z Julką, twoją córką, która w maju zdała maturę i zaczęła wymarzony kierunek: prawo. Wiesz, że gdy odkryłyśmy twoje ciało, dostała takiej histerii, że myślałam, że ona też umrze. Ja, ta starsza, musiałam zachować spokój.

Czy zrobiłeś to dlatego, że nagle zostałeś sam w dużym domu? W domu, który kilkanaście lat wcześniej tętnił życiem. Mieszkałyśmy w nim my, twoje córki i mama. Miałam wtedy wrażenie, że wolisz pracować niż spędzać z nami czas. Pamiętam, jak rysowałeś nowe projekty biurowców i osiedli i nie odrywając się od pracy, rzucałeś: „Potem”. Albo nie wracałeś do domu na kolację.

Mijały lata, mama powiedziała, że potrzebuje czasu i zamieszka na jakiś czas z Julą u swojej siostry. Mnie to nie dotyczyło, nie mieszkałam już z wami, ale bolało. Ale też zrozumiałam. Nigdy nie widziałam, żebyś mamę przytulił, byłeś jakby obok.
Praca cię w końcu zawiodła, prawda? Ufałeś niewłaściwym osobom.

Ojcem bywałeś świetnym…

Wypady na narty, rowery, mecze siatkówki. I czytanie. Byłeś dumny, że chcę zostać architektem, dopingowałeś mnie na studiach. Po nich. Odnaleźliśmy się, gdy byłam już dorosła. Z Julą wciąż nie miałeś tak dobrego kontaktu, jak ze mną.

Czy to dlatego adresowałeś list do mnie? Leżał na biurku. „Dla D”. Myślałam, że znajdę tam odpowiedzi, a tam było tylko napisane: „Przepraszam, ale… opiekuj się siostrą, ucałuj mamę”. Z czym mnie zostawiłeś? Z jaką odpowiedzialnością?

30 października nie odbierałeś telefonu…

…chciałam ci powiedzieć, że spóźnimy się z Julą. Obiecałeś, że zabierzesz nas do meksykańskiej knajpy, uwielbiałyśmy tam jeść.
Dojechałyśmy przed 16.00. Ale ty nie otwierałeś drzwi. Do domu weszłam, jak zwykle, przez uchylone okno. Tak robiłam jako nastolatka. Wiedziałeś, że to zrobię?

Że będę wołać: „tato?”. Wpuściłam Julię, na dole cię nie było, weszłyśmy na górę. I wtedy cię zobaczyłam. Wisiałeś na linie, powiesiłeś się na drążku na którym wiele lat ćwiczyłam podciąganie. Co ty sobie myślałeś? Jak mogłeś nam zrobić coś takiego? Czy wiesz, że Julia do tej pory nie może spać? Jest na lekach, a w nocy ma koszmary, że chodzisz po jej mieszkaniu z twarzą dokładnie taką, jak wtedy, gdy cię znalazłyśmy.

Nie pomyślałeś o tym, co? Że twoja córka będzie się ciebie bać. A widziałeś wcześniej, zanim to zrobiłeś, wisielców?

Nie wiedziałam, gdzie dzwonić i co robić…

Dopiero po chwili wykręciłam numer alarmowy. Karetka, policja, sąsiedzi. I pytania, pytania, pytania.

Płakałam kolejne dni. Nie obchodziło cię to, że mam trzyletniego syna? Że zostawiasz swojego malutkiego wnuka?

Te pytania zadawałam sobie kolejne tygodnie. Nie było mi przykro, smutno, narastała we mnie złość. Powoli odkrywałam twoje tajemnice: długi, kochanki, upadłość. Przed nami do końca grałeś silnego. „Jest pandemia, ale wszystko się ułoży. Jak zawsze”.

Ogarniałam, ogarniałam. Dom, sprawy. Potem minęła mi złość, nagle. I pojawiły się potworne wyrzuty sumienia. Jak musiałeś być samotny, jak bardzo nam nie ufałeś? Byłeś tatą od dowcipów i zabierania nas do knajp. Tatą od spełniania zachcianek Julki. Nie pomyślałeś, że jestem dostatecznie dorosła, by ci pomóc. A może nie potrafiłam cię słuchać? Miliony razy odtwarzałam w pamięci każdą wspólną chwilę, żeby znaleźć jakąś wskazówkę. Nie mogłam znaleźć.

Wciąż mam przed sobą same niewiadome…

Jednego dnia płaczę, drugiego normalnie żyję, trzeciego dnia się złoszczę, czwartego myślę, że też nie chce mi się żyć. Też się boję i myślę o śmierci. Dziś dni radosnych jest już więcej: mam męża, syna, jestem w kolejnej ciąży. Ale tęsknię. Bardzo za tobą tęsknię.

PS. Jeśli chciałeś, żeby mama znów myślała o tobie i cierpiała, udało ci się. Od dwóch lat też jest na lekach. A ja się boję, że Julia się z tego nie podniesie przez lata. Mam nadzieję, że chociaż jesteś spokojny. Bo że cię w ogóle nie ma, nie istniejesz, to do mnie nie dociera. I nigdy nie dotrze.


W artykule podjęty jest temat śmierci samobójczej. Jeśli masz myśli o odebraniu sobie życia, nie czekaj i poszukaj pomocy. Powiedz o tym zaufanej osobie, swojemu lekarzowi lub skorzystaj z jednej z darmowych infolinii pomocowych. Nie jesteś sam.

eśli zmagasz się z myślami samobójczymi, możesz skorzystać z darmowych infolinii:

  • Antydepresyjny Telefon Zaufania (od poniedziałku do piątku w godz. 15-20) – 22 484 88 01,
  • Telefon zaufania dla osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym, codziennie od godz. 14 do 22 – 116 123,
  • Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, czynny codziennie przez całą dobę – 116 111,
  • Zawsze możesz po prostu zadzwonić pod nr alarmowy 112 i zgłosić zagrożenie życia swojego lub osoby, o której wiesz, że planuje samobójstwo.

 


Zobacz także

Zauważ, zrozum, wesprzyj – #podarujurlop

Jak obliczyć wysokość alimentów? Pamiętaj, że każdy z obojga rodziców jest odpowiedzialny za finansowe bezpieczeństwo dziecka

A ty? Czego się boisz? Oswój swoje demony. Akcja #MiesiącKobiet