Lifestyle

Co mówi o Was pozycja w jakiej śpicie (w parze)?

Redakcja
Redakcja
16 czerwca 2021
Photo by Claudia van Zyl on Unsplash
 

Czy pozycja, jaką przyjmujemy w trakcie snu naprawdę coś mówi o naszych relacjach w związku? A może to tylko kwestia wygody? Tak po prostu. Czy kiedykolwiek obudziłaś się i zastanawiałaś, jak i dlaczego twoje ciało znalazło się w takiej (dziwnej) pozycji? Wiercisz się podczas snu? Wolisz być blisko czy lepiej ci, kiedy masz wokół siebie przestrzeń podczas snu? 

Wszyscy wiemy, że sen ma kluczowe znaczenie dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia, a pozycja, w której śpimy może być równie ważna dla jakości snu, zdrowia, ale też relacji, jeśli dzielimy łóżko z drugą osobą. Może też mieć głębsze znaczenie. Okazuje się, że pozycja, w jakiej śpimy może być dowodem błogiej szczęśliwości, ale też sygnalizować niewypowiedziany problem emocjonalny.

Od słynnej łyżki do mniej znanej uwięzionej kuli – sprawdź, czy pozycja, jaką przyjmujesz podczas sny naprawdę coś znaczy, czy jest po prostu tą możliwie najwygodniejszą.

Łyżeczka

Jedna z najczęstszych pozycji, w jakich śpią pary. Polega na tym, że jedna osoba przytula drugą w bocznym uścisku. Co oznacza? Osoba, która jest z tyłu przytulając partnera w ten sposób, wyraża swoją o niego troskę. Chce chronić i opiekować się tą drugą osobą. Strona przytulana natomiast ma w tej sytuacji zapewnioną sporą dawkę tak potrzebnego każdemu poczucia bezpieczeństwa.

Spanie na boku jest uważane za najwygodniejszą pozycję i najlepszą dla naszego zdrowia. Nie blokuje dróg oddechowych tak bardzo jak inne pozycje. Jest też idealne dla osób, które mają problemy z chrapaniem. Może też łagodzić bóle pleców. Ale ma też pewne wady. W tej pozycji garbimy się i kulimy ramiona i kolana. Jest niezbyt korzystne dla naszej cery. Przyciskana do poduszki może stracić jędrność i elastyczność.

Pozycja łyżki nie jest też najwygodniejszą na świecie. Nie mamy w niej zbyt wiele przestrzeni, żeby się przeciągnąć, czy rozprostować kości. Na niektórych taki uścisk może też działać klaustrofobicznie.

Wg badań, śpi w tej pozycji 20 proc. par – głównie w pierwszej fazie związku.

„Luźna” łyżka

Kiedy jesteśmy już długo w związku, często łyżka nieco rozluźnia uścisk. Jest ona mniej ograniczająca dla obu stron. Nie myśl, że to oznaka rozluźnienia w relacji! Eksperci mówią, że ta pozycja nadal daje nam poczucie bliskości i bezpieczeństwa, ale jednocześnie więcej przestrzeni. Możemy więc skuteczniej się zrelaksować i lepiej nam się oddycha.

„Goniąca” łyżka

To pozycja, w której jedna osoba przesunęła się na jedną stronę łóżka, a druga wydaje się ją „gonić” we śnie. Mówi się, że ta pozycja ma kilka znaczeń: że jedna osoba chce być ścigana przez drugą lub że potrzebuje przestrzeni od swojego partnera. Do zalet i wad powyższych „łyżek”, tutaj dochodzi ryzyko… spadnięcia z łóżka.

Twarzą w twarz, dotykając się

Oczywiście obie osoby są skierowane do siebie twarzami, a ich ciała są splecione. Spanie w ten sposób sugeruje, że jesteście ze sobą niesamowicie blisko, a wasz związek jest szczęśliwy. Ale szczerze mówiąc, prawdopodobnie nie jest to idealna pozycja, zapewniająca spokojny sen. W końcu kto chciałby, żeby ktoś chuchał mu w twarz przez 8 godzin? No właśnie… W badaniu przeprowadzonym przez brytyjski University of Hertfordshire tylko 4 procent par przyznało, że śpi w tej pozycji.

Plecami do siebie, dotykając się

Spanie tyłem do siebie, pozostając w kontakcie ze sobą, to bardzo zrelaksowana pozycja do spania. Chociaż może to być oznaką bliskości, częściej występuje u par, które są razem krócej niż rok. Ponownie, jest to forma spania na boku, więc twoje plecy mogą czuć się lepiej rano, podczas gdy inne stawy mogą być nieco zmęczone.

Plecami do siebie, nie dotykając się

Spanie plecami do siebie, ale z zachowanym odstępem może wskazywać na zrozumienie i niezależność w związku (ponadto lepiej się wyśpisz..). Ale jeśli nagle zmieniłeś pozycję z bardziej intymnej na tę, być może będziesz musiała porozmawiać ze swoim partnerem o potrzebie przestrzeni w związku. Postawa „miłośników wolności” (tak nazywają tę pozycję eksperci) może być korzystna dla organizmu, ponieważ zmniejsza nacisk na narządy wewnętrzne. Może jednak również niekorzystnie wpływać na dolną część pleców i ramiona.

Kołyska

Polega na tym, że jedna osoba śpi płasko na plecach, podczas gdy druga opiera głowę na jej klatce piersiowej. Nogi i ręce często też się „przytulają”. Podobnie jak w przypadku łyżki, uważa się, że jest to postawa ochronna. Ale bądźmy szczere: to nie jest zbyt wygodne. Takie pozycje wyglądają dobrze tylko w kadrach filmowych (też zauważyłyście, że kołdra jest zawsze dziwnie ułożona w literę L?). Ktoś prawdopodobnie skończy ze sztywnymi lub zdrętwiałymi kończynami.

Papierowe lalki

Połóż się na plecach obok partnera, trzymając się za ręce lub delikatnie dotykając jego ramienia lub nogi. Jak wyglądacie? Jak dwie papierowe lalki. Ta pozornie sztywna pozycja daje ludziom intymność i szansę na porządny sen. Może to pomóc tym, którzy borykają się z bólami pleców i problemami z krążeniem. Gorzej, jeśli któreś z was chrapie…  Jeśli plecy bolą cię w tej pozycji, podłóż poduszki pod kolana. Dodatkowo, spanie na plecach dobrze działa na cerę – nie robią się zmarszczki.

Kula

Jeśli oboje lubicie spać w zupełnie różnych pozycjach, ale jednocześnie chcecie mieć kontakt w nocy, wypróbujcie tą pozycję. Jedna osoba zwija się w kulkę, podczas gdy druga śpi na plecach, opierając dłoń na biodrze partnera. Proste. Eksperci twierdzą, że nawet najdrobniejszy dotyk może wpłynąć na wasz związek. Liczby? Proszę bardzo. 94 proc. par, które dotykały się (jakkolwiek) podczas snu ocenia swój związek jako udany. Spośród śpiących wspólnie „bezdotykowo” to 68 proc.

Przytulanie się nogami

Niezależnie od tego, czy wasze stopy dotykają się co jakiś czas, czy nogi są w pełni splecione, ta pozycja to kwintesencja intymności. Jeśli oboje to robicie, to dobry znak. Ale jeśli tylko jedna osoba jest w uścisku nóg, może wystąpić lekka nierównowaga w związku. Uścisk nóg pozwala obu osobom spać na plecach, boku lub z przodu, dając im swobodę wyboru tego, co jest dla nich najwygodniejsze.

Na brzuchu

Jeśli oboje tak śpicie, może to symbolizować brak zaufania.

Spanie na brzuchu nie jest dla większości z nas zdrową pozycją. Jest to jedna z najgorszych pozycji, powodująca ból pleców poprzez nacisk na kręgosłup. Spanie na brzuchu utrudnia utrzymanie neutralnej pozycji kręgosłupa i może zmusić obszar lędźwiowy (dolny obszar kręgosłupa) do zgięcia się poza zwykłe granice. Co więcej, trzeba odwracać głowę, żeby oddychać, co powoduje skręcenie kręgosłupa w szyi. Jeśli lubisz spać w ten sposób, spróbuj włożyć pod brzuch poduszkę, aby lepiej wyrównać kręgosłup.

Najważniejsze!

Jeśli chodzi o pozycje do spania, można śmiało powiedzieć, że wszelkie głębsze znaczenia należy przyjmować z przymrużeniem oka. Posłuchaj korzyści i wad zdrowotnych, ponieważ są one zwykle poparte nauką – ale nie stresuj się zbliżającym się rozpadem twojego związku. Możesz po prostu przedkładać wygodę nad bliskość w nocy i nie ma w tym nic złego.

Źródło: https://www.healthline.com/


Lifestyle

Bezpieczne opalanie – najważniejsze zasady

Redakcja
Redakcja
16 czerwca 2021
 

Opalanie kojarzy się z relaksem, lenistwem, a przede wszystkim z wakacjami spędzonymi w jakimś pięknym miejscu. Mówi się, że słońce to źródło witaminy D. Warto jednak pamiętać, w jaki sposób się opalać i na co zwracać uwagę, aby móc bezpiecznie korzystać z dobrodziejstw promieni słonecznych i nie narazić się na niebezpieczeństwo.

Odpowiednie przygotowanie skóry

Aby opalanie było bezpieczne, warto przede wszystkim w odpowiedni sposób przygotować skórę. Przed letnim sezonem dobrze jest stosować dietę, która jest bogata w antyoksydatny, które świetnie chronią skórę przed działaniem wolnych rodników. Ich źródłem przede wszystkim są warzywa i owoce.

W czasie pierwszych, słonecznych dni, warto przebywać na słońcu nie za długo. Aby skóra miała szansę się przyzwyczaić. Dobrym rozwiązaniem jest także: najlepszy samoopalacz. Na rynku dostępne jest wiele propozycji, które pozwolą idealnie przygotować skórę na lato i zadać o świeżą i piękną opaleniznę.

Unikanie słońca w godzinach szczytu

Specjaliści zgodnie uważają, że podczas opalania powinno się unikać słońca w godzinach między 10. a 15. Jest to bardzo ważne, ponieważ to właśnie w tych godzinach występuje najsilniejsze promieniowanie UV. Są one bardzo niebezpieczne, zwłaszcza gdy skóra jest na nie długo narażona i mogą nawet wywołać nowotwór skóry.

Stosowanie kremów z filtrem

Kremy z filtrem to absolutny obowiązek podczas opalania. Nie powinno się wychodzić na słońce bez odpowiedniej, zewnętrznej ochrony skóry. Warto jednak sięgać po produkty pochodzące od cenionych producentów, które posiadają specjalne atesty.

Przed wyborem preparatu należy także określić swój fototyp skóry. W tym celu dobrze jest skorzystać z podziału, który przygotował dr Thomas Fitzpatrick.

Ochrona znamion i pieprzyków

Kolejną kwestią, której nie można pominąć podczas bezpiecznego opalania jest właściwa ochrona znamion oraz pieprzyków. Większość z nich, to niegroźne, uwarunkowane genetycznie zmiany barwnikowe. Jednak z powodu nadmiernego promieniowania słonecznego, mogą przekształcić się w nowotwór skóry.

Przed każdym wyjściem na słońce, znamię należy zabezpieczyć za pomocą kremu z najwyższym filtrem. Jeżeli na jednej powierzchni występuje wiele znamion, nie należy ich w ogóle eksponować na słońce.

Ochrona oczy i głowy

Zabezpieczenie skóry przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych to jedno. Warto jednak pamiętać, o odpowiedniej ochronie oczu i głowy. Słońce może być bardzo niebezpieczne i może doprowadzić do licznych podrażnień, udarów, a także zapalenia spojówek czy zwyrodnienia plamki żółtej, a nawet do zaćmy.

Dlatego w słoneczne dni, obowiązkowym dodatkiem powinno być nakrycie głowy, a także okulary słoneczne, które posiadają filtr anty – UV. Najlepiej dokonać zakupu u optyka, ponieważ wtedy można mieć pewność, że oczy będą bezpieczne.

Nawadnianie organizmu

Podczas ciepłych dni, organizm mocno się odwadnia. Dlatego nie można zapomnieć o piciu odpowiedniej ilości wody. Wysokie temperatury sprawiają, że wydziela się więcej potu, to znacznie zaburza gospodarkę wodną. W czasie upałów warto zwiększyć ilość płynów o 1 – 1,5 litra dziennie. Odwodnienie może doprowadzić do osłabienia organizmu, a także bardzo poważnych konsekwencji.

Gdzie znaleźć więcej informacji?

Więcej informacji na temat zdrowego opalania należy szukać na stronie https://magazyn.ceneo.pl/. Są tam dostępne różne fakty, które warto wziąć pod uwagę. Dzięki zaawansowanej porównywarce cenowej, można znaleźć kremu z filtrem, nakrycia głowy i inne akcesoria do opalania w bardzo atrakcyjnych cenach.


Lifestyle

48 drobnych, miłych rzeczy dla siebie. Do zrobienia od razu

Redakcja
Redakcja
16 czerwca 2021
Photo by Max van den Oetelaar on Unsplash

Aby być dobra dla swojej rodziny i przyjaciół, musisz być dobra dla siebie. Zrozumienie tego, a wykonanie to dwie różne rzeczy. W ciągu dnia nie zawsze jest wystarczająco dużo czasu, żeby zająć się sobą. Co więcej, wydzielenie czasu dla siebie może sprawić, że poczujesz się, jakbyś zabierała czas np. swoim dzieciom. Co możemy zrobić dla siebie?

Nie da się jeździć na rowerze z przebitą oponą. Oznacza to, że w dzisiejszych czasach wszyscy jesteśmy zestresowani i przytłoczeni i nie ma takiej możliwości, żebyśmy dawali z siebie 100 proc., jeśli o siebie nie zadbamy. Dlatego tak ważne jest, aby każdego dnia poświęcać czas na dbanie o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne. Znalezienie czasu na spacer, hobby czy sport mogą sprawić, że staniesz się – przysłowiową już – lepszą wersją siebie.

Poniżej lista  małych, miłych rzeczy do zrobienia dla siebie. Nie wszystko na tej liście przypadnie Ci do gustu. Niektóre z nich prawdopodobnie sprawią, że pomyślisz, że jesteśmy zwariowałyśmy :). Ale mamy nadzieję, że jest tu coś, co Ci pomoże.

  1. Wybierz się na spacer w najbardziej bliskie natury miejsce, jakie znajdziesz w swojej okolicy
  2. Zadzwoń do koleżanki, z którą nie rozmawiałaś od dłuższego czasu
  3. Utwórz listę odtwarzania wszystkich piosenek, które kochałaś, gdy byłeś młodsza, ale nie słyszałaś ich od jakiegoś czasu. Słuchaj ich. Puść je swoim dzieciom
  4. Może technika oddychania 4-7-8, może zrobienie jak największej liczby brzuszków w 5 minut. Cokolwiek to jest, opracuj metodę, która pomoże Ci się zrelaksować, gdy czujesz się zła lub zestresowana
  5. Porozmawiaj z kimś o swoich uczuciach. Bądź bardziej otwarta na swój wewnętrzny świat
  6. Poświęć chwilę i zastanów się, jak do siebie mówisz. Czy nie za bardzo się ochrzaniasz? Pracuj nad swoim wewnętrznym dialogiem, ponieważ współczucie dla samej siebie jest kluczowe
  7. Rozciągaj się przez co najmniej 20 minut każdego ranka. Oddychaj długo i powoli.
    Właściwie rób też przerwy na rozciąganie w ciągu dnia
  8. Oglądaj filmiki z psami robiącymi głupie psie rzeczy lub idź zrobić głupie psie rzeczy z własnym psem
  9. Płacz. Umówmy się, codzienność nie jest prosta, zasługujesz na to
  10. Kup/przygotuj ulubioną przekąskę, kanapkę, kawę lub smakołyk — i delektuj się nimi. Naprawdę skup się na każdym łyku i kęsie.
  11. Zarejestruj się na bezpłatną wersję próbną usługi, której zawsze chciałaś, ale której nigdy nie próbowałaś (treningi z Chodakowską, Netflix, Calm, cokolwiek)
  12. Naucz się naciskać „pauzę” podczas kłótni, jeśli czujesz, że się denerwujesz. Powiedz osobie, z którą rozmawiasz, że potrzebujesz kilku minut. Wróć spokojniejsza
  13. Idź do galerii sztuki i po prostu posiedź trochę z obrazami
  14. Zrób sobie drzemkę
  15. Zasadź coś na podwórku. Lub po prostu zdobądź fajne rośliny doniczkowe. To niesamowite, jak rośliny mogą nam pomóc
  16. Bądź jak Ewa Kasprzyk w „Komedii małżeńskiej”  – zamykaj za sobą drzwi sypialni, kiedy każdy członek twojej rodziny głośno się czegoś domaga. Stój na głowie pod ścianą, leż plackiem na łóżku, cokolwiek z dala od nich
  17. Napisz (odręcznie) najbardziej zjadliwy list do osoby, która sprawia Ci najwięcej stresu. Weź głęboki oddech. Wyrzuć go do śmieci
  18. Partner cię wkurzył, niesłusznie posądził, zrobił przykrość – wybacz mu
  19. Spędź co najmniej 20 minut w naturalnym świetle słonecznym
  20. Baw się jak dziecko ze swoimi dziećmi. Poważnie. Baw się dobrze. Daj się ponieść wyobraźni
  21. Wybierz się w podróż. Może być bardzo blisko. Poczujesz się znacznie lepiej
  22. Na koniec każdego dnia zrób listę rzeczy, za które jesteś wdzięczna. Pozytywne afirmacje mogą brzmieć głupio, ale są niezwykle pomocne w zmianie twojego myślenia
  23. Zawias skrzypi? Odkleił się róg tapety? Napraw to. Takie małe niedogodności sumują się. Zajęcie się nimi ma duże znaczenie w codziennym życiu
  24. Zmień aranżację pokoju, w którym spędzasz dużo czasu. Wiele korzyści psychicznych wynika z niewielkiej korekty scenerii — zwłaszcza, gdy jest to sceneria, którą często widujesz
  25. Joga. Taniec z dziećmi. Cokolwiek lubisz lub możesz robić, zawrzyj ze sobą umowę, że będziesz codziennie się ruszać co najmniej 25 minut. I bądź w tym konsekwentna. W ten sposób pobudzisz endorfiny i poczujesz się lepiej
  26. Przytul się do pleców partnera. Pocałuj go w szyję. Powiedz mu, że go kochasz
  27. Wyłącz powiadomienia push w telefonie. Dlaczego? Im mniej jesteś zmuszona do patrzenia na coś, tym bardziej patrzysz na rzeczy, które chcesz zobaczyć i odzyskujesz siebie
  28. Nie chwytaj za telefon od razu po przebudzeniu. Daj sobie godzinę. Obudź się, napij kawy/herbaty/wrzątku. Rób cokolwiek. Sprawdzanie wiadomości i Facebooka może zaczekać
  29. Daj sobie godzinę bez ekranu dziennie
  30. Przestań obserwować dziesięć kont w mediach społecznościowych, które nie przynoszą Ci radości
  31. Spacerujesz codziennie? Spróbuj wybrać inną trasę, niż zwykle
  32. Umawiaj się ze swoim partnerem na randki na kanapie po tym, jak dzieci zasną. Udawaj, że wróciłaś do liceum
  33. Znajdź pomoc, której potrzebujesz, ale wciąż odkładasz. To znaczy: zapisz się do terapeuty, idź do lekarza, umów się na wizytę u dentysty
  34. Spędź czas na modlitwie lub medytacji
  35. Zapisz się na te lekcje muzyki lub zajęcia treningowe, o których zawsze marzyłaś
  36. Zapisz się na zajęcia, które wydają ci się trudne. Szukaj rzeczy, które zmuszają cię do nauki i rozwoju
  37. Poświęć dziesięć minut więcej dziennie na swoje hobby. Nawet jeśli oznacza to, że poświęcasz tylko dziesięć minut, to jest świetny początek
  38. Nie masz hobby? Zobowiąż się do znalezienia jednego. Wszyscy potrzebujemy kreatywnych zajęć
  39. Pozbądź się pięciu ubrań, których nie nosisz. Oddaj, sprzedaj, podaruj
  40. Wypróbuj nowy przepis na coś pysznego
  41. Pij więcej wody
  42. Kup to dziwne warzywo, które zawsze widzisz w sklepie spożywczym, ale nie wiesz, co to jest. Dowiedz się, jak to przygotować
  43. Skup się na dobrej rutynie na koniec dnia, aby przygotować ciało do snu
  44. Skoro już przy tym jesteśmy: ogólnie skup się na dobrym śnie
  45. Masz przyjaciela, który ma punkt widzenia, z którym się nie zgadzasz? Pogadajcie o tym. Uczcie się od siebie nawzajem.
  46. Dodaj „Czas na śmiech” w swoim kalendarzu. Brzmi głupio, prawda? Ale poświęć ten pięcio- lub dziesięciominutowy odcinek czasu na opowiadanie dowcipów swoim dzieciom lub oglądanie filmów, które sprawiają, że zaczynasz chichotać. Czyni cuda dla twojego stanu umysłu
  47. Przytul swoją rodzinę
  48. Wybacz sobie. Zobowiąż się, że następnym razem zrobisz lepiej.

Zobacz także

Znowu zakalec? Sprawdź, jak uniknąć wpadek podczas pieczenia ciast!

Jaki najmodniejszy wózek wybrać?

5 twarzy narcyza. Typy osobowości, od których bezpieczniej się trzymać z daleka