Lifestyle

5 pomysłów na wiosenną metamorfozę mieszkania

Redakcja
Redakcja
24 marca 2022
 

Wiosna to dobry moment na odświeżenie domu i przearanżowanie przestrzeni, która w starej odsłonie już dawno spowszechniała. Oto 5 pomysłów jak w jeden dzień ożywić przestrzeń w salonie, sypialni czy kuchni i zaskoczyć pozostałych domowników.


Remont mieszkania stanowi dużą inwestycję finansową i czasową. Bywa zarzewiem wielu napięć i kłótni wśród poirytowanych chaosem członków rodziny. Nic zatem dziwnego, że najczęściej odkładamy decyzję o jego przeprowadzeniu na kolejny rok, a czasem wręcz na bliżej nieokreśloną przyszłość. Nie oznacza to jednak bycia skazanym na ciągłe przebywanie w nudnych i dawno nie odświeżonych wnętrzach. Poniższe pomysły zrealizujemy nawet w jeden dzień, a efekty będą widoczne natychmiast.

Przyroda się budzi, postaw na kolor

Jeżeli we wnętrzu salonu lub sypialni dominują szarości, to wiosną trzeba dodać tu kolorowych akcentów. Pierwszym pomysłem jest zakup lub zmiana zasłon. W zależności od kolorów ścian i mebli można dobrać modne w tym sezonie odcienie mięty, pistacji, ale też jasnego fioletu, lawendy i bladego różu. Kolejnym krokiem będzie zakup narzut i poduszek w podobnym odcieniu. Całości dopełnią efektowne dodatki np. samodzielnie wykonane makramy na ścianach czy oryginalne wazony.

Więcej niż obrazy – Banksy, van Gogh, Picasso a może…

Alternatywą lub kolejnym krokiem do wypełnienia pustych ścian, a czasem ukrycia drobnych rys – jest powieszenie kilku obrazów. Po pierwsze, warto zastanowić się, które reprodukcje najlepiej dodadzą klimatu pomieszczeniu – np. żółty akcent w postaci „Słoneczników” Van Gogha w stonowanym pokoju, w którym dominują szarości i biel czy klimatyczne reprodukcje Banksy’ego w salonie urządzonym w stylu industrialnym. Po drugie, należy przemyśleć jak wybrane przez nas obrazy współgrają ze sobą na danej przestrzeni. Żeby nie przesadzić – zawsze pamiętajmy o spójności całej aranżacji i wykorzystujmy do tego konkretny wzór, kształt, kolor czy fakturę, które będą się powtarzać na dalej powierzchni.

Przykuwaj uwagę i zaskakuj nietypowymi elementami wystroju

 

Meble w bieli zaczynają nużyć? Zielone akcenty i piękne, drewniane dodatki mogą odmienić takie wnętrze nie do poznania. Kilka nowych roślin (mogą być też sztuczne), jak również piękny „las w słoiku” przykują uwagę każdego, kto przekroczy próg pomieszczenia. Drewniane miseczki w kształcie liścia klonu. Ręcznie plecione kosze. Piękna, ozdobna szkatułka np. z kamieniem półszlachetnym – zielonym awenturynem. Unikalna szafka wisząca na biżuterię, która wygląda jak obraz z drewnianym motywem kwiatowym. Wszystkie wspomniane przedmioty na długo zapadają w pamięć. Dodatkowo, możemy mieć pewność, że takich ozdób nie znajdziemy u wielu osób w domach, zwłaszcza, że każdy jest unikalnym projektem.

Designerskie urządzenia, które nie tylko wyglądają, ale się przydają

Porozrzucane na komodzie, stole czy podłodze kable psują odbiór nawet najpiękniej zaaranżowanej przestrzeni. Wieczne szukanie ładowarki lub brak odpowiedniego kabla do ładowania danego modelu telefonu również bywają uciążliwe. Z kolei zakup nowego zestawu Hi-Fi to nie tylko większy wydatek, ale też konieczność solidniejszego przemeblowania pomieszczenia na potrzeby kącika muzycznego.

W dodatku wymarzone urządzenie grające nijak nie pasuje wyglądem do stylu i pozostałych elementów pokoju. Jak rozwiązać powyższe problemy? Warto postawić na stylowe, mobilne urządzenia. Zamiast wielu kabli – podkładka ładująca, która przyciąga wzrok designem, kolorem i materiałem wykończeniowym np. Base Duo Fresh ‘n Rebel, na której możemy ładować jednocześnie dwa telefony. W oczekiwaniu na wymarzony sprzęt Hi-Fi można wybrać mobilny głośnik np. Soul Fresh ‘n Rebel, charakteryzujący się wysoką jakością dźwięku, imponującą głośnością i świetnym wyglądem, który możemy zabrać ze sobą np. do kuchni, łazienki, na balkon czy na grilla w ogrodzie.

Znajdź różnice czyli metamorfozy znanych przedmiotów

Czasem zamiast wyrzucać stare rzeczy np. wysłużony, ale ulubiony fotel lub wygodne, lecz nudne białe krzesła przy stole, lepiej poddać je małej renowacji. Zmiana tapicerki w fotelu na zupełnie inny wzór czy przemalowanie krzeseł na atrakcyjny i modny kolor pozwoli równie skutecznie przearanżować całe wnętrze, co zmiana koloru ścian i mebli. Renowacje sprzętów można zlecić, ale też przeprowadzić samemu. W przypadku drugiej opcji warto np. zapisać się na warsztaty online z renowacji przedmiotów codziennego użytku – dzięki temu ograniczać będzie nas później tylko własna wyobraźnia.

Warto pamiętać, że prostota jest szczytem wyrafinowania, jak zwykł mawiać Leonardo da Vinci. Jeśli chodzi o wystrój mieszkania, to bardzo często mniej znaczy więcej, a sporą różnicę może zrobić kilka prostych zmian w otoczeniu.


Lifestyle

Co z nami robi zmiana czasu. Pamiętajcie, to już dziś

Redakcja
Redakcja
24 marca 2022
fot. iStock/ lolostock
 

Od dziś śpimy krócej. W nocy przesunęliśmy nasze zegarki o całą godzinę do przodu, by cieszyć się letnim czasem. I, jak co roku, mimo że zmiana wypada w niedzielę, będzie nam ciężko do niej przywyknąć. Wiecie, jak sobie z tym poradzić?

Ile czasu organizm potrzebuje, by przywyknąć do zmiany czasu

Zdaniem ekspertów, nasz organizm przyzwyczaja się do nowych godzin funkcjonowania  (podobnie jak w przypadku zjawiska jet lag) około tygodnia. Przez ten czas możemy odczuwać dolegliwości, takie jak nadmierna senność, zmęczenie bądź podenerwowanie, zaburzenia trawienia, zaburzenia nastroju, zaburzenia rytmu życia, ogólna. dezorientacja.

Jak możemy sobie pomóc

Możemy spróbować zaradzić kłopotom związanym ze zmianą czasu. Dr Magdalena Łużniak-Piecha, psycholog z Uniwersytetu SWPS  radzi, by w dniu poprzedzającym noc przesunięcia wskazówek zegara spróbować pójść wcześniej spać. Im łagodniej wprowadzimy wszelkie zmiany, tym lepiej. A póki pogoda nas nie rozpieszcza, spróbujmy rozpieścić się sami, na przykład porcją ulubionej porannej kawy.

Trudno nam się przyzwyczaić do myśli, że i ranek i  wieczór zapadają szybciej, niż byśmy chcieli i wciąż wydaje nam się, że możemy „dłużej posiedzieć”, że jeszcze mamy trochę czasu… Co się dzieje następnego dnia, rano, wszyscy wiemy.

Cóż, pozostaje nam podążyć za radami ekspertów i dać sobie trochę czasu. Bądźmy dla siebie w tym tygodniu bardziej wyrozumiali. Następna okazja zdarzy się za pół roku 😉

Zmiana czasu – skąd się wzięła?

Do zmiany czasu w dużej mierze przyczynił się Benjamin Franklin, który zauważył, że ludzie kładą się do łóżka o konkretnej, ustalonej godzinie. Nie kierują się słońcem, a tym samym więcej korzystają ze sztucznego oświetlenia. Choć w przygotowanym przez niego artykule było zbyt mało argumentów, by kogokolwiek przekonać do zmiany czasu, to tematem zaczęli interesować się inni.

Za inicjatora zmiany czasu na letni uznaje się Williama Willetta, który opublikował broszurę The Waste of Daylight. Zaproponował, by w okresie letnim przestawić zegary o 80 minut, co jego zdaniem przyniosłoby oszczędności na oświetlaniu. Ostatecznie pionierami zmiany czasu byli Niemcy, którzy to 30 kwietnia 1916 roku podczas pierwszej wojny światowej przesunęli wskazówki zegara o godzinę do przodu, a do tyłu 1 października 1916 roku. W Polsce nieprzerwana zmiana czasu została wprowadzona w 1977 roku, choć po raz pierwszy miała miejsce w 1919 roku.


Na podstawie: centrumprasowe.swps.pl

 


Lifestyle

Nie możesz rzucić palenia, są alternatywy

Redakcja
Redakcja
24 marca 2022

Według Naczelnego Lekarza Stanów Zjednoczonych składniki dymu mogą generować nawet kilkanaście miejsc nowotworowych w organizmie palacza. W Polsce regularnie pali prawie 8 milionów osób – nałóg ten jest jedną z głównych przyczyn przedwczesnych zgonów wielu Polaków. Okazuje się jednak, że istnieją przebadane, mniej szkodliwe alternatywy i jeżeli nie jesteśmy w stanie z dnia na dzień zerwać z nałogiem, warto po nie sięgnąć.

Do takich alternatyw zaliczamy na przykład papierosy elektroniczne lub urządzenia podgrzewające tytoń. Naukowcy opracowali pojęcie tzw. skali obniżania ryzyka (risk continuum), która przedstawia poziom ekspozycji konkretnych produktów na toksyny. Według tej skali, potencjalnie najmniej szkodliwa jest tzw. nikotynowa terapia zastępcza (NRT), na drugim miejscu są tzw. modern oral products, czyli np. saszetki nikotynowe, następnie e-papierosy, za nimi tzw. traditional oral products, wśród których są podgrzewacze tytoniu oraz sproszkowany tytoń, a na końcu tradycyjne papierosy i cygara. Alternatywy dla tradycyjnych papierosów też szkodzą, ale według większości badań międzynarodowych e-papierosy i podgrzewacze tytoniu są aż o około 90-95 proc. mniej szkodliwe od standardowych papierosów. Dzieje się tak dlatego, że nie zawierają dymu, czyli najbardziej szkodliwej substancji. E-papierosy mogą działać w tzw. systemach otwartych lub zamkniętych, z gotowymi wymiennymi kartridżami, jak np. w przypadku Vuse ePod, co potwierdza ich bezpieczeństwo dla użytkownika. Podobnie jest w przypadku podgrzewaczy tytoniu glo hyper+, które dzięki wielu badaniom są bezpiecznym produktem dla użytkownika.

Według psychologów nałóg nie jest tylko kwestią uzależnienia od nikotyny, ale też powtarzania codziennych rytuałów. Zdaniem dr Katarzyny Korpolewskiej, psycholożki społecznej, wykładowczyni akademickiej, autorki dwóch programów profilaktyki uzależnień dla młodzieży oraz programu rzucania palenia rzucanie palenia to walka z nałogiem na trzech poziomach.

Pierwszy związany jest z uzależnieniem od nikotyny. Na drugim trzeba poradzić sobie z typowymi nawykami i zachowaniami, np. papieros po jedzeniu, do kawy, przy długiej rozmowie telefonicznej.
A także z przyzwyczajeniem trzymania papierosa w dłoni i wkładania go do ust. Trzeci poziom to zachowania społeczne, czyli np. spotkania w palarni, wzajemne częstowanie się papierosami, poczucie wspólnoty z innymi palaczami. Zerwanie z nałogiem oznacza więc zmianę trybu życia
, mówi
dr Korpolewska.

Parlament Europejski zatwierdził niedawno raport Komisji Specjalnej ds. Walki z Rakiem (BECA), twierdząc, że skutki wapowania będą musiały być porównywane ze zdrowiem osób palących, a nie ze zdrowiem osób, które nie palą. Pierwszy raz w historii instytucja europejska formalnie uznała rolę e-papierosów w procesie rzucenia palenia.

Nadchodzą cieplejsze dni, więc są to okoliczności, dzięki którym można wyeliminować papierosowy dym z naszego otoczenia.

 

 


Zobacz także

Czas na rozmowę – Rozmowa na czas

Szymborska pod choinkę – must read dla fanów czytania i noblistki

50 sposobów na to, by obłaskawić szczęście

Jak sobie stworzyć dobrą karmę. Sam jesteś odpowiedzialny za swoje szczęście