Go to content

Jak skutecznie szukać pracowników? Jak przeprowadzać rozmowy kwalifikacyjne, by nie zniechęcały?

Fot. Materiały prasowe

Jeśli firma ma się rozwijać, musi zatrudniać nowych pracowników. Co ma jednak zrobić pracodawca, jeśli ludzie nie chcą dla niego pracować? Jest to problem, z którym mierzy się dziś coraz więcej organizacji. Aby przyciągnąć do siebie pracowników nie wystarczy tworzyć miejsc pracy. Trzeba sprawić, by ludzie chcieli je zapełnić. Trzeba dbać o doświadczenia kandydatów. Trzeba traktować ich jak klientów. Odpowiedzieć na pytanie „jak to zrobić?” znaleźć można w książce „Candidate experience. Jeszcze kandydat czy już klient?” autorstwa Mai Gojtowskiej.

Candidate experience to ogół doświadczeń osób aplikujących do pracy w danej organizacji, bazujący na kontaktach przed, w trakcie i po zakończeniu procesu rekrutacyjnego. Dlaczego jest on tak ważny? Ponieważ każdy odrzucony dziś kandydat, jest przyszłym potencjalnym kandydatem, klientem czy partnerem biznesowym firmy. Spojrzenie na doświadczenia kandydatów to dla organizacji szansa o znaczeniu strategicznym. Każdy kandydat był, jest lub będzie klientem firmy. Dlatego wymaga traktowania z najwyższą starannością.

– Wśród kandydatów panuje dziś powszechne przekonanie, że pracodawcy nie dbają o relacje z nimi. Zarzutów pada sporo. Do najpopularniejszych należą utrudniony kontakt z pracodawcą lub po prostu osobą prowadzącą rekrutację, nie odpowiadanie na aplikacje kandydatów, a później ich maile i telefony, nie dotrzymywanie złożonych obietnic, dotyczących choćby długości trwania procesu rekrutacji czy terminu powrotu do kandydata z informacją zwrotną na temat samej aplikacji – przekonuje Maja Gojtowska, autorka książki „Candidate experience. Jeszcze kandydat czy już klient?”. Kandydaci skarżą się na trudności komunikacyjne wewnątrz organizacji, do której aplikują – osoby prowadzące kolejne rozmowy rekrutacyjne, wciąż pytają o to samo lub cały czas sobie zaprzeczają. Czasem proces rekrutacyjny to nic innego jak poszukiwanie haka na kandydata i próba dowiedzenia mu, że się nie nadaje. – W takich warunkach zwyczajnie trudno o pozytywne, budujące doświadczenia, które urosną w kandydacie i zmienią go w zaangażowanego pracownika, a dalej ambasadora marki w ogóle – dodaje autorka.

Firmy często są zbyt skoncentrowane na swoich klientach – analizują słupki sprzedażowe, akceptują plany marketingowe, testują nowe rozwiązania, aby martwić się o samopoczucie pracowników, a co dopiero osób, które w firmie jeszcze nie pracują. To bardzo krótkowzroczna strategia. Bo choć nowe technologie, automatyzacja i robotyzacja zmienia rynek pracy, to do pracy, zdecydowana większość firm potrzebuje nie robotów, a ludzi. A dla nich doświadczenia to podstawowe narzędzie nauki i wyrabiania sobie opinii o świecie.

Książka „Candidate experience. Jeszcze kandydat czy już klient?” to pierwsza w Polsce i na świecie książka w całości poświęcona budowie doświadczeń kandydatów w procesach. Maja Gojtowska łączy teorię, zasady i praktyczne wskazówki z historiami polskich pracodawców: m.in. McDonalds’s Polska, Grupy spółek DANONE, CONTMAN,  Grupy Pracuj czy Aviva Polska, które z candidate experience uczyniły swoją przewagę rynkową.

O autorce:

Maja Gojtowska wierzy, że każda firma powinna traktować swoich kandydatów i pracowników przynajmniej tak dobrze jak klientów. Od ponad 10 lat doradza i wspiera firmy w zakresie budowy wizerunku i komunikacji. Specjalizuję się w komunikacji wewnętrznej i działaniach wizerunkowych z obszaru HR i employer brandingu. Współtworzyła i realizowała kilkanaście różnych kampanii
z zakresu komunikacji zewnętrznej, wewnętrznej i employer brandingowej. Od 2016 roku prowadzi popularnego bloga www.gojtowska.com. Prywatnie żona, mama i fanka kawy.

Fot. Materiały prasowe