Dom i wnętrze Książki

Przepis na święty (s)pokój

Redakcja
Redakcja
19 października 2019
Katarzyna Dwornik w swoim poradniku pt. “Zdrowy dom” pokazuje jak zmienić nasze cztery kąty, aby żyło się lepiej.
Fot. Materiały prasowe

Moda na zdrowe życie kwitnie. Dbamy o swoją dietę, aktywność fizyczną, zwracamy uwagę na skład produktów i coraz częściej wybieramy naturalne kosmetyki. Zapominamy jednak, że do zdrowego życia niezbędny jest ZDROWY DOM.

Katarzyna Dwornik w swoim poradniku pt. “Zdrowy dom” pokazuje jak zmienić nasze cztery kąty, aby żyło się lepiej. Znajdziemy w nim praktyczne informacje dotyczące każdego pomieszczenia. Dowiemy się jak w prosty sposób stworzyć bezpieczną przestrzeń, która pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie. Oto kilka porad:

1. Jak dbać o owoce i warzywa?

Żadnych warzyw i owoców nie przechowuj owiniętych w foliowe torebki. Szczelne zamknięcie powoduje skraplanie się pary wodnej i szybsze psucie się żywności. Co gorsza, w produktach nawożonych sztucznymi nawozami po owinięciu w folię azotany szybciej zmieniają się w szkodliwe azotyny.

Jeśli na owocu, warzywie lub jakimkolwiek innym produkcie pojawi się nawet odrobina pleśni, od razu go wyrzuć. Odkrawanie nic nie pomoże, bo nawet gdy tego nie widać, grzyb zainfekował całość.

2. Jak dobrać odpowiednie oświetlenie?

W miejscach, w których zależy ci na koncentracji i produktywności, należy używać oświetlenia o barwie chłodnej, która przypomina światło dzienne. Barwa neutralna sprawdzi się najlepiej w przedpokoju, gdzie nie potrzebujesz wiernego odwzorowania kolorów, a jedynie wystarczającej ilości światła, żeby znaleźć klucze, nie pomylić butów i odwiesić bez problemu płaszcz na wieszak. W salonie dla oświetlenia centralnego należy wybrać barwę chłodniejszą, z kolei oświetlenie punktowe powinno być ciepłe o lekko żółtej, a nawet bursztynowej barwie, która sprzyja relaksowi.

3. Jak wydłużyć życie roślin?

Gdy nie masz pod ręką gotowego preparatu, skorzystaj z kilku domowych sposobów:

  • cukier– odżywi kwiaty i dostarczy im niezbędnej energii,
  • aspiryna– zapobiegnie rozwojowi bakterii i grzybów,
  • kwas cytrynowy– odrobinka wzmocni barwę kwiatów i ułatwi transport wody,
  • wódka– pół kieliszka wódki dodane do wody pomoże kwiatom odzyskać turgor,
  • kawałek miedzi– wrzucony do wazonu grosik lub kawałek drucika zabije bakterie gnilne, które niszczą łodygi,
  • zapałka– obecna w jej główce siarka również powstrzymuje bakterie gnilne przed atakiem.

4. Jakie kosmetyki przechowywać w lodówce?

Lakiery do paznokci należy trzymać w lodówce, bo w cieple gęstnieją, a po otwarciu wysychają. Przed użyciem ogrzej słoiczek w dłoniach i wstrząśnij, żeby usunąć rozwarstwienie. Także szminki i inne kosmetyki do makijażu ust nie lubią wyższych temperatur, słońca ani wilgoci, bo wtedy mogą się roztapiać.

P.S. Podobno perfumy przetrzymywane w chłodzie będą miały intensywniejszy zapach, bo nie zwietrzeją zbyt szybko.

Te oraz wiele innych porad znajdziecie w książce pt. “Zdrowy dom”.

Katarzyna Dwornik w swoim poradniku pt. “Zdrowy dom” pokazuje jak zmienić nasze cztery kąty, aby żyło się lepiej.

Fot. Materiały prasowe

Artykuł powstał we współpracy z Wydawnictwem Otwartym


Dom i wnętrze Książki

Head & Shoulders zachęca do recyklingu. Wprowadza na polski rynek butelkę szamponu wykonaną z plastikowych odpadów, zebranych na plażach

Redakcja
Redakcja
19 października 2019
Fot. iStock
 

Procter & Gamble i marka Head & Shoulders wprowadzają na polski rynek szampon w butelce wykonanej w 20 proc. z plastiku zebranego na  plażach. Head & Shoulders jest pierwszą marką produktu do pielęgnacji włosów, która zastosowała takie rozwiązanie w swoich opakowaniach. Wprowadzeniu produktu na polski rynek towarzyszą inicjatywy mające na celu zwiększenie świadomości konsumentów na temat recyklingu plastikowych odpadów. Wspólnie z siecią Carrefour, która oferuje tę specjalną edycję na swoich półkach oraz Fundacją Nasza Ziemia, marka Head & Shoulders i inne marki Procter & Gamble angażują konsumentów do włączenia się w akcje sprzątania linii brzegowych polskich rzek, jezior i Bałtyku.

Według szacunków Fundacji Ellen MacArthur, każdego roku do oceanów trafia około 8 milionów ton plastikowych odpadów. To tak, jakby co minutę, opróżniać do oceanu zawartość jednej śmieciarki. Blisko 80 procent wszystkich odpadów z tworzyw sztucznych zanieczyszczających oceany to śmieci, które są pozostawiane na lądzie. Przenoszone przez wiatr i deszcz trafiają do rzek, którymi płyną do mórz i oceanów. Ten stan rzeczy nie jest obojętny dla środowiska naturalnego.

Fot. Materiały prasowe

Odpowiedzialna butelka – odpowiedzialne dbanie o urodę

Ograniczenie ilości odpadów plastikowych w morzach i oceanach jest także priorytetem Procter & Gamble, który wykorzystuje siłę swoich marek, by rozwiązywać ważne dla środowiska kwestie. Dla przykładu, firma, a co za tym idzie także jej wiodące marki, takie jak Head & Shoulders podjęła zobowiązanie, by żadne opakowanie jej produktów nie trafiło do oceanów.

Wyrazem tej ambicji jest wprowadzane właśnie na rynek innowacyjne opakowanie wykonane z plastikowych odpadów zebranych na plażach w Europie. Marka zadeklarowała, że wykorzysta ten rodzaj tworzywa sztucznego jako bazę procesu produkcyjnego specjalnej edycji opakowania. Zebrane i przetworzone odpady plastikowe stanowią 20% innowacyjnej butelki, a  opakowanie Head & Shoulders nadaje się do recyklingu.

Fot. Materiały prasowe

Dzięki temu rozwiązaniu, marka nie tylko czyni istotny krok w obszarze odzysku odpadów z tworzyw sztucznych, ale także skupia się na podniesieniu świadomości konsumentów na temat recyklingu oraz zachęca konsumentów do odpowiedzialnych wyborów podczas codziennych czynności, takich jak dbanie o urodę.

W partnerstwie siła

Aby stworzyć ten wyjątkowy produkt, Head & Shoulders połączyło siły z partnerami, którzy są ekspertami w dziedzinie odzyskiwania surowców wtórnych: TerraCycle, który zbierał i sortował odpady i SUEZ, który odpowiadał za proces przetwarzania tworzywa sztucznego. Eksperci działu Badań i Rozwoju marki Head & Shoulders pracowali przez ponad 10 miesięcy, aby zaprojektować butelkę, która jest żywym dowodem na to, że plastikowe odpady można efektywnie wykorzystać w procesie recyklingu i nadać im drugie życie.

Do dziś, na kilkanaście rynków na świecie, trafiło już ponad milion butelek z plastiku zbieranego na plażach. W Polsce produkty z tej serii oferowane są w sklepach sieci Carrefour na terenie całego kraju.

Fot. Materiały prasowe

„We współpracy z organizacjami i partnerami, którym przyszłość naszego środowiska nie jest obojętna, zobowiązaliśmy się do stworzenia rozwiązań, dzięki którym żadne opakowanie produktów P&G nie trafi do oceanów. Mamy nadzieję, że dzięki naszym markom takim jak Head & Shoulders, która jest najpopularniejszą marką szamponu do włosów na świecie i w Polsce, zainspirujemy konsumentów do podejmowania odpowiedzialnych wyborów w życiu codziennym” – mówi Geraldine Huse, CEO i prezes Procter & Gamble w Europie Centralnej.

Head & Shoulders sprząta plaże w Polsce

Butelka Head & Shoulders z plastikowych odpadów zebranych na plażach powstała dzięki pracy tysiąca wolontariuszy i setek organizacji. Dzięki wspólnym akcjom oczyszczania plaż udało się zebrać wystarczającą ilość odpadów z tworzyw sztucznych, które posłużyły do jej wytworzenia. Akcja sprzątania plaży odbyła się również w Polsce, 23 września br. w Warszawie. Kilkudziesięciu wolontariuszy wspólnie z przedstawicielami Fundacji Nasza Ziemia, podczas jednego dnia zebrało około 230 kg odpadów, znajdujących się w pobliżu plaży „Poniatówka” nad Wisłą.

Fot. Materiały prasowe

W działania związane ze sprzątaniem plaż marka angażuje także konsumentów w całej Polsce. Kupując szampony Head & Shoulders oraz inne produkty P&G, mieli oni okazję przyczynić się do prowadzonych przez Fundację Nasza Ziemia akcji oczyszczania linii brzegowych polskich rzek, jezior oraz Bałtyku.

Fot. Materiały prasowe

Kluczowym partnerem projektu jest też Carrefour Polska. Barbara Kowalska, Dyrektor ds. Jakości i Zrównoważonego Rozwoju sieci, zaznacza, jak ważne dla przyszłości naszej planety są wszelkie inicjatywy zmierzające do ograniczenia ilości plastiku w środowisku: „W Carrefour dostrzegamy problem opakowań z tworzyw sztucznych, które w znaczący sposób zanieczyszczają morza i rzeki na całym świecie. Przeciwdziałanie temu zjawisku jest priorytetem naszej strategii biznesu odpowiedzialnego społecznie. W 2018 roku Carrefour Polska podjął szereg konkretnych działań w ramach realizowanej polityki opakowaniowej, w tym m.in. redukcję masy opakowań produktów marki własnej, wprowadzenie do oferty toreb kasowych pochodzących z recyklingu odpadów, czy umożliwienie klientom w całej Polsce zakupów produktów na wagę do własnych opakowań wielokrotnego użytku. Chętnie angażujemy się również w akcje z naszymi partnerami. Współpraca z P&G pozwala nam jeszcze mocniej zaangażować klientów w problem walki z plastikiem, a także aktywne kształtowanie postawy proekologiczne podczas zakupów w naszych sklepach”.

Fot. Materiały prasowe

Butelka Head & Shoulders wykonana z plastiku plażowego jest dostępna w Carrefour od września 2019 r.

Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź www.headandshoulders.pl


Dom i wnętrze Książki

Kiedy odchodzi człowiek, który jest dla nas całym światem – umieramy wraz z nim

Agnieszka Żukowska
Agnieszka Żukowska
18 października 2019
Zorkownia powstała z czysto egoistycznych pobudek. Bardzo chciałam przychodzić do hospicjum, ale nie dawałam sobie rady z emocjami.
Fot. Unsplash / Peter Miranda / CC0 Public Domain

Kiedy odchodzi człowiek, który jest dla nas całym światem – umieramy wraz z nim. Nie ma terapii dla wszystkich, bo każda strata jest osobna i zawsze zostawia osobną wyrwę w sercu.

Lisa.M.Shulman jest profesorem neurologii na Uniwersytecie Maryland i autorką niezwykłego zapisu jej zmagań ze śmiertelną chorobą i śmiercią jej męża, wybitnego neurologa. „Mózg w żałobie” to poruszająca historia kobiety, która walcząc o życie swojego męża prowadziła dziennik, który dzisiaj stanowi jeden z najważniejszych dokumentów podejmujący problem rozumienia straty i uzdrawiania tożsamości człowieka, któremu przyszło oswoić się ze śmiercią bliskich:

„I właśnie o tym jest ta książka: o doświadczaniu utraty znanego ci życia i poszukiwanie sposobów na uzdrowienie emocjonalne. Od najwcześniejszych dni zachodziła potrzeba zrozumienia tej bezsensownej straty… (…)”.

Lisa M. Schulman od lat zajmowała się przekazywaniem pacjentom informacji, które zmieniały ich życie. Szczęśliwcem wydaje się ten, kto nie słyszał w swoim życiu tego werbalnego wyroku – „ to rak” – słowa po których wywrócony świat do góry nogami rozumieją tylko ci, którzy przez to piekło przeszli… Nikt nie jest i nie był przygotowany na taką wiadomość, a walka jest nierówna i każdy jest w niej sam. I kiedy, tak jak Lisa, walczymy o życie osoby, którą kochamy bardziej, niż własne życie, każdy dzień staje się traumą. – „Jako praktykujący neurolog myślałam, że jestem przygotowana – opowiadała Lisa. – Walczyłam. Minęło wiele miesięcy, zanim dostałam olśnienia i po raz pierwszy zobaczyłam swoje doświadczenie oczami neurologa. Uświadomiłam sobie, że problemem nie był smutek, lecz dezorientacja i złudzenie. To zachęciło mnie do zbadania, w jaki sposób utrata wpływa na mózg, a to, czego dowiedziałam się o traumie emocjonalnej, stało się podstawą przed i po utracie”.

Kiedy myślimy o urazie mózgu, zwykle myślimy o urazie fizycznym. Emocjonalna trauma utraty ma głęboki wpływ na umysł, mózg i ciało. Szczególnie wyraźnym przykładem jest zespół złamanego serca, w którym hormony stresu powodują nieprawidłowe ruchy serca oraz objawy bólu w klatce piersiowej i duszności.

„Mózg w żałobie”, ta niezwykła historia straty i  dążenie do jej zrozumienia wyjaśnia, w jaki sposób mózg i ciało reagują i goją się po traumatycznej utracie. Jak możemy wykorzystać to nowe rozumienie traumatycznego urazu mózgu w celu przywrócenia równowagi emocjonalnej? Czy śmierć może nas czegoś nauczyć? Czy możemy wyjść z niej silniejsi? Lepsi? Jak działa mózg, by chronić nas podczas traumatycznych przeżyć?

Wszystkie odpowiedzi na powyższe pytania znajdziecie w  szczerej i empatycznej relacji Lisy M. Shulman z jej osobistych traum. Bez tych odpowiedzi, nie można iść dalej przez życie…

mózg w żałobie

Artykuł powstał we współpracy z wydawnictwem FILIA.


Zobacz także

Mieszanie detergentów i inne mądre pomysły. Lista błędów, które popełniasz podczas sprzątania

Książka idealna dla wielbicieli historii z dreszczykiem… Instytut

Nie masz dobrej ręki do kwiatów? Nic straconego, jeśli zaczniesz od tych 8 roślin doniczkowych