Firma Gedeon Richter wraz z Andrzejem Pągowskim, dyrektorem artystycznym przedsięwzięcia, po raz dwunasty prezentuje edycję Kalendarza Artystycznego. Pandemia, wojna w środku Europy, niepewność i nieprzewidywalność czasów, w których żyjemy, skłoniły pomysłodawców do poszukania równowagi pomiędzy tym co rzeczywiste, a tym co ezoteryczne, nie do końca poznane, ale równie fascynujące. Tegoroczny Kalendarz nawiązuje do gwiezdnych konstelacji i znaków zodiaku. Zadaniem artystów było zinterpretowanie tych cech charakteru poszczególnych znaków, które są do nich przypisane, a jednocześnie są zbieżne z wartościami Firmy.
Gedeon Richter niezmiennie od wielu lat koncentruje się na kobietach i wspiera je na wiele sposobów. Nie tylko poprzez stały rozwój produktów skierowanych przede wszystkim do nich, ale także przez różnorodne akcje edukacyjne i wizerunkowe. Działania te mają na celu uzmysłowienie kobietom ich siły, potencjału i wyjątkowej mocy sprawczej.
Kobiety zaczynają zmieniać porządek świata. Przez wiele dekad były przysłowiową „szyją”, mężczyzna zaś „głową”, ale teraz okazało się, że są w stanie przejąć rolę przywódczą. Kobiety pracują, zajmują się domem, rodziną, ale często nie uświadamiają sobie, jak ważne są te wszystkie działania i jaką posiadają siłę, aby tym wszystkim zadaniom podołać. Jednym z celów Kalendarza jest właśnie uzmysłowienie kobietom ich potężnej mocy – wyjaśnia Aneta Grzegorzewska, Dyrektorka ds. Korporacyjnych i Relacji Zewnętrznych Gedeon Richter Polska
Tematyka kobieca jest obecna w Kalendarzu Artystycznym od wielu lat, ale oscylowała głównie wokół szeroko pojętej społecznej roli kobiety. W tym roku zadaniem artystów było zobrazowanie wybranych cech kobiet.
Żyjemy w racjonalnym świecie, w którym zewsząd otacza nas technologia, nadmiar informacji i bodźców. Wiele osób zwraca się w kierunku ezoteryki, czekamy, co przyniesie los, zaglądamy do horoskopów, robimy analizy numerologiczne. Jest to pewna forma ucieczki, ale jednocześnie próba odnalezieniu równowagi pomiędzy tymi dwoma światami. Stąd narodził się pomysł nawiązania do znaków zodiaku. Sama idea na początku wydawała się mi się nieco przewrotna i ryzykowna, ale po obejrzeniu prac wiedzieliśmy już, że to była dobra decyzja – dodaje Aneta Grzegorzewska.
Interpretacja wybranych określonych cech przypisanych znakom był jedynym wymogiem dla artystów. Pomysł, technika, forma były już sprawą indywidualnego wyboru.
Nigdy nie ograniczaliśmy artystom wolności twórczej ani nie narzucaliśmy z góry wizji pracy, jaką spodziewamy się otrzymać. Stąd Kalendarz Artystyczny Gedeon Richter jest pod tym względem wydawnictwem wyjątkowym. Firma nie prezentuje na kartach swoich produktów, ale jest mecenasem sztuki, który wspiera artystów i ich wizje. Kryterium poziomu artystycznego było jedynym, jakie obowiązywało również w tym roku. Stąd w kalendarzu znajdziemy prace wykonane różnymi technikami. Wiele prac niesie ze sobą dużą dawkę humoru, niektóre ocierają się o bajkowość. Różnorodność prac jest także ogromną siłą tego wydawnictwa – wyjaśnia Andrzej Pągowski, Dyrektor Artystyczny.
Koncepcja kalendarza artystycznego Gedeon Richter zrodziła się wraz z pomysłem konkursu na plakat z okazji 110. rocznicy istnienia firmy Gedeon Richter. Idea zakładała, że jest on skierowany przede wszystkim do młodych twórców. Tak powstała pierwsza edycja kalendarza, który prezentował 12 najlepszych prac. Przez lata tematyka zmieniała się, zawsze jednak oscylowała wokół zdrowia i kobiecości. Wydawnictwo znają nie tylko lekarze, farmaceuci czy osoby biznesowo powiązane
z marką Gedeon Richter, ale także aktorzy, pisarze i dziennikarze. Wielu z nich zaufało twórcom wydawnictwa i sami pojawili się na jego kartach. Czasami jako autorzy, osoby portretowane lub twórcy cytatów, które były ilustrowane. Kalendarz cieszy się uznaniem wśród odbiorców, z których wielu zachowuje wybrane karty na długie lata, traktując je nie jako kalendarz, lecz dzieło sztuki. Nakład jest bardzo ograniczony, a wydawnictwa nie można kupić.Jednym z kluczowych elementów towarzyszących idei Kalendarza jest wernisaż prac w Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie. Jest to wydarzenie skierowane do środowiska opiniotwórczego, związanego z medycyną, kulturą i sztuką oraz mediami.
Kalendarz Artystyczny Gedeon Richter to jedno z nielicznych wydawnictw firmowych, które przetrwało na rynku przez 12 lat. Ponadto w niezmienionej formule, niezmiennie promując sztukę, a nie produkty firmy, a twórcy nigdy nie byli ograniczani pod względem artystycznym. Jest to niewątpliwie zasługa firmy Gedeon Richter, a ta konsekwencja zaowocowała rosnącą popularnością wydawnictwa – podsumowuje Andrzej Pągowski. Od wielu lat traktujemy Kalendarz jako swojego rodzaju manifest kobiecości. Jego zadaniem jest edukacja kobiet i uświadomienie im ich własnej siły. Myślę, że ta misja również przyczyniła się do jego sukcesu” – podsumowuje Aneta Grzegorzewska.