Choroby Dieta Zdrowie

7 oznak celiakii. Czy naprawdę dotknęła cię nietolerancja glutenu?

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
4 czerwca 2019
7 oznak celiakii. Czy naprawdę dotknęła cię nietolerancja glutenu?
Fot. iStock / SolStock – 7 oznak celiakii. Czy naprawdę dotknęła cię nietolerancja glutenu?
 

Nietolerancja glutenu to ostatnio bardzo popularne słowo wytrych. Źle się czujemy, boli nas brzuch, ogólnie spada kondycja zdrowotna naszego organizmu, to myślimy: może to celiakia, może nie toleruję glutenu? Często bez porozumienia z lekarzem odstawiamy gluten, bo to teraz takie modne i wszyscy mówią, że gluten jest be. Tymczasem celiakia to poważna choroba, której nie można ignorować, a co więcej można się jej nabawić właśnie przez bezmyślne odstawienie glutenu. Przerwa w jego spożywaniu może sprawić, że naprawdę nabawimy się nietolerancji glutenu. Więc nim postanowicie go odstawić, zastanówcie się, czy faktycznie gluten jest źródłem waszego gorszego samopoczucia. Wybierzcie się do lekarza, zróbcie badania.

Warto znać objawy celiakii.

Niedobór żelaza

Jeśli podczas rutynowego badania krwi okaże się, że cierpisz na niedobór żelaza, może to wskazywać na celiakię, zwłaszcza, gdy towarzyszą jej inne objawy.

Masz wysypkę na łokciach lub kolanach

Drapiesz się? Często występującym objawem celiakii jest swędząca i często pęcherzowa wysypka na łokciach lub kolanach. Jest to jeden z objawów, który często prowadzi do diagnozy i może się rozwinąć, jeśli nie celiakia nie będzie leczona.

Problemy z brzuchem

Czy to wzdęcia, luźne stolce, nudności lub skurcze, celiakia może pojawić się w wielu bolesnych objawach w układzie pokarmowym. Spożywanie produktów zawierających gluten powoduje powstawanie dużych fragmentów białek, stymulując reakcję zapalną w ścianie jelita.

Ból pleców

To może wydawać się szczególnie zaskakujące, ale reakcja zapalna spowodowana nietolerancją glutenu pojawia się na wiele sposobów, jednym z nich jest ból pleców. Większość z nas nie wie, że istnieje bezpośrednia korelacja między funkcją trawienia a bólem pleców, dzieje się tak, gdyż obciążony układ pokarmowy może wywoływać bóle mięśniowe.

Gęsia skórka na ramionach

Wśród tych, którzy cierpią na celiakię, gluten jest w stanie wywołać szerokie spektrum chorób zapalnych i autoimmunologicznych. Może wywołać stan zapalny lub reakcje alergiczne w dowolnym miejscu na ciele, które często pojawiają się na skórze. Jeśli masz stale „gęsią skórkę” na ramionach, zwaną również rogowaceniem żylnym, może to być jedna z takich reakcji.

Zmiana nastrojów, stany depresyjne

Nie bez powodu mówi się, że nasz drugi mózg mieści się w jelitach. Jednym z najczęstszych skutków ubocznych celiakii jest jej wpływ na nasz nastrój. Jelito jest jednym z kluczowych producentów serotoniny, której produkcja się zmniejsza jeśli cierpimy na nietolerancją glutenu.

Problem z zębami

Celiakia może dotknąć nawet zębów. Problemy pojawiają się wskutek złego wchłaniania składników odżywczych spowodowanego uszkodzeniem jelita, co prowadzi do osłabienia uzębienia i ubytków.

Jeśli zauważasz u siebie te objawy, które na siebie się nakładają, powinieneś liczyć się z tym, że możesz cierpieć na celiakię i pożegnać się z pączkami i pysznymi świeżymi bułeczkami.


Choroby Dieta Zdrowie

Trzy rodzaje umysłów, który charakteryzuje ciebie?

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
4 czerwca 2019
Fot. iStock / wildpixel
 

Mówienie o umyśle to mówienie o nieco abstrakcyjnym pojęciu, które obejmuje procesy zachodzących w naszym mózgu: myśli, świadomość, percepcję, przekonania, pragnienia, doznania. Pamiętajmy, że umysł jest miejscem, gdzie zachodzą zarówno świadome, nieświadome i funkcjonalne procesy.

To, co kryje nasz umysł znajduje odzwierciedlenie w ideach, działaniach i różnych przejawach aktywności mózgu. Wszystko to powstaje z ustrukturyzowanych procesów. Innymi słowy, cała nasza aktywność umysłowa nie jest przypadkowa, lecz zgodna z wzorcami lub planami, których uczymy się przez całe życie. Nie oznacza to jednak, że jest niezmienna. W mózgu wszystko jest podatne na zmiany.

Na podstawie tego, jakie w naszym mózgu zachodzą procesy, wyróżnia się istnienie trzech typów umysłu: sztywnego, płynnego i elastycznego. Każdy z nich ma swoje własne cechy. Który z typów charakteryzuje ciebie?

Sztywny umysł: opór przed przyjęciem nowych perspektyw

Edukacja jest czynnikiem, który najbardziej wpływa na konfigurację naszych umysłów. Naturalną rzeczą jest, że ludzie o sztywnych umysłach są dziećmi rodziców, którzy także charakteryzują się tym typem. Warto wiedzieć, że ta sztywność jest w zasadzie mechanizmem obronnym, daje poczucie większej kontroli i chroni przez poczuciem niepewności. Osoby o sztywnym umyśle świetnie sprawdzają się w bardzo w bardzo zdyscyplinowanych zawodach. Z drugiej jednak strony mogą być nieco powierzchowni. Nie przestają analizować ani oceniać zasadności pomysłów lub działań. Zakładają, że wszystko musi się wydarzyć w sposób uporządkowany, który jest również z góry określony.

Niestety taki sposób myślenia prowadzi to do ich wielkich trudności w byciu kreatywnym, dlatego ogranicza często do powtarzania stałych zachowań i procesów. Ci, których cechuje sztywny umysł mogą czuć się zdezorientowani i bezradni, kiedy ktoś lub coś wyprowadza ich ze strefy komfortu.

Płynne umysły: perspektywa kameleona

Przeciwieństwem sztywnych umysłów są umysły płynne. To charakterystyczne dla tych, którzy nie potrafią być konsekwentni, dlatego dostosowują się do tego, co się wokół nich dzieje. Mówią metaforycznie: przyjmują kształt naczynia, w którym się znajdują, rezygnują z jakiejkolwiek kontroli nad tym, co sami myślą, mówią, robią.

Ten rodzaj umysłu jest reprezentatywny dla tych, którzy potrzebują kogoś, kto nimi pokieruje. Trudno im podejmować decyzje i, co więcej, zajmować stanowiska w różnych sprawach. Nie wiedzą, co myśleć. A ponieważ nie wiedzą, przekazują to zadanie innym, którzy uważają, że mają pewność, której im brakuje. Łatwo im narzucać cele. Takie osoby świetnie sprawdzają się w zadaniach, które wymagają dużego podporządkowania.

Elastyczne umysły: punkt równowagi

Elastyczne umysły charakteryzują się ogromną możliwością adaptacji. Bycie zdolnym do adaptacji nie oznacza, że ​​podobnie jak płynne umysły, pasywnie akceptują to, co się dzieje. Ta adaptacja jest przemyślana i twórcza. Osoby, których cechuje elastyczny umysł wiedzą, jak sytuować się w rzeczywistości bez narzucania swojej woli, ale także bez ulegania akceptacji innych.

W tym przypadku myśli kierują działaniami. Rzeczywistość jest obiektem, który jest przetwarzany i dla którego istnieje analiza i ekspansja. Otwartość na dyskusje oznacza, że umiejętność zmieniania opinii i dostosowywania się do pomysłów innych. W pewnym sensie umysł płynny jest umysłem skromnym. Nie wierzy w swoją siłę, ale też nie poddaje się irracjonalnym lub błędnym opiniom, ponieważ posiada swoje własne kryteria oceny rzeczywistości.

To wszystko sprawia, że relacje takich osób ze światem są bardziej przyjazne i konstruktywne. Ten rodzaj umysłu stwarza warunki do rozwoju. Życie jest zmianą, a zmiana jest pozytywna, ponieważ rzuca nam wyzwanie i jednocześnie pomaga nam wzrastać.

I jak? Jesteście w stanie dopasować się do jednego typu umysłu? Jeśli nie, nie ma co powodów do zmartwień. Prawda jest taka, że niewielu z nas nie ma jednego z tych typów umysłu. Każdego z nas cechują elementy jednego lub drugiego typu. Poza tym nie można powiedzieć, że istnieją „złe” lub „dobre” umysły. Warto jednak zrozumieć, że istnieją sposoby myślenia, które pomagają nam być szczęśliwszymi, podczas gdy inni sprawiają, że zostajemy w stagnacji lub jesteśmy zdominowani przez innych.


Choroby Dieta Zdrowie

Jak osiągnąć równowagę emocjonalną w życiu i nie załamywać się w trudnych sytuacjach

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
4 czerwca 2019
jak uczynić niemożliwe możliwym
Fot. iStock / Yuri_Arcurs

Powiecie zaraz, że taki poradnik nie istnieje. Że nie ma złotej, uniwersalnej rady dla wszystkich, na każdą okazję. I oczywiście, będziecie mieli rację. Są jednak pewne, dość oczywiste sprawy, zasady, które nam życie znacznie ułatwiają. I sprawiają, że nie pakujemy się w kłopoty na własne życzenie, co oczywiście znacznie wpływa na komfort psychiczny owego życia. Jeśli myślicie, że dla was jest już za późno, żeby osiągnąć wewnętrzną harmonię i spokój – mylicie się. Niezależnie od sytuacji, w jakiej się właśnie znaleźliście, zacznijcie już dziś stosować te kilka zasad.

1. Mów o swoich problemach

Ukrywanie problemów przed bliskimi i przyjaciółmi to jedno z najczęstszych źródeł  tej całej plątaniny nieszczęść, która nam się przydarza i sprawia, że ciągle jesteśmy w emocjonalnym dołku. Bywa, że jest nam bardzo trudno przyznać się do życiowej porażki, do podjęcia złej decyzji, do błędu. Wstydzimy się i wolimy udawać, że wszystko jest super, że sobie świetnie radzimy, że „damy radę”. Niepotrzebnie. Jesteśmy tylko ludźmi. Ci, którzy nas cenią i kochają nas, zaakceptują nas takimi, jacy jesteśmy. Kiedy się wali i pali, nie udawaj, że wszystko masz pod kontrolą. Zacznij od przyznania przed samym sobą, że masz kłopoty, które trzeba rozwiązać. Krok po kroku.

2. Nie przyjmuj wszystkiego, co otrzymujesz, bez zastanowienia

Nie chcesz przecież być stale wdzięczny za coś, czego wcale nie chciałeś. Zwracaj większą uwagą na ludzi, którzy chcą ci coś podarować i którzy oczekują czegoś w zamian. Bardzo łatwo uwikłać się w życiu w toksyczne relacje z innymi, relacje o niejasnych zasadach, które zabierając ci wszystko, co najcenniejsze – energię i emocjonalny spokój.

3. Pożegnaj przeszłość

Nic już w niej nie zmienisz. Dawne błędy, choćby do dziś odbijały ci się czkawką, do tylko dawne błędy, a ty nie jesteś już tą samą osobą, co kiedyś. Pewnie, teraz zadziałałbyś inaczej, wybrał inaczej, ale przeszłość odeszła. Niezależnie od tego jak bardzo czegoś żałujesz, jak bardzo nad czymś ubolewasz. Dlatego oddychaj głęboko i skupiaj się na tym, co teraz. Bo za chwilę twoje „teraz” również zniknie.

4. Zaakceptuj fakt, że na pewne rzeczy nie masz wpływu

Pewne sytuacje po prostu się zdarzają. Wiele z nich stanowi konsekwencje naszych decyzji z przeszłości, ale tego również nie możesz już kontrolować. Przyjmij lekcję, którą otrzymujesz jako mądrość, która ma ostrzec cię przed błędami i… żyj. Jedno masz życie, a jutro jest zawsze wolne od błędów. Nie masz wpływu na decyzje i uczucia innych, na sprawy losowe, które są często kwestią przypadku. Tłumacz to sobie jak mantrę, praktykuj medytację i dbaj o zdrowie psychiczne.


Zobacz także

Za co kochamy lody? Są pyszne i orzeźwiające a także dietetyczne, o ile to lody jogurtowe

Sprawdź, ile kalorii spalisz podczas różnych aktywności. „Polka na diecie”, dzień #9

O kangurowaniu