Psychologia

Jak wytrenować mózg, by przestał się martwić. To możliwe i potrzebne

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
6 lutego 2017
Fot. istock/martin-dm
 

Martwienie się może przynieść nam naprawdę wiele złego. Niektórzy uważają, że to po prostu zły nawyk, który można, przy odrobinie wysiłku wyeliminować. Inaczej mówiąc, można wytrenować nasz mózg, tak, aby nie skupiał się na niepewnej przyszłości, której nie możemy kontrolować, albo na przeszłości, której już nie zmienimy. Naprawdę, są na to sposoby!

mozg

 


Na podstawie: powerofpositivity.com

 


Psychologia

O czym musisz pamiętać, kiedy spotykasz się z rozwodnikiem. 9 porad dla zakochanych

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
6 lutego 2017
Fot. iStock/izusek
 

„Rozwiedziony facet? Nigdy w życiu!” – powiedziała kiedyś moja znajoma. Niespełna dwa lata później była już żoną pewnego przystojnego bruneta i macochą dla jego córki z pierwszego związku. Brzmi pięknie, ale łatwo nie było, zanim wszystko się jakoś ustabilizowało. Bo wątpliwości i niepewność, czy ten związek przetrwa, pojawiały się prawie na każdym kroku.

Jasne, piękna, dobra miłość, warta jest ryzyka. Ale nie zapominajmy, że powinniśmy przede wszystkim zadbać w tej miłości o siebie. Jest kilka rzeczy, które trzeba sobie wyjaśnić, zanim zaangażujemy się na tyle poważnie, że coraz trudniej będzie nam się wycofać.

O czym powinnaś pamiętać, kiedy spotykasz się z rozwodnikiem

 1. Musisz wiedzieć, na jakim etapie jest sprawa rozwodowa

Zaskoczenia w tej kwestii należą do szczególnie nieprzyjemnych. Czy on na pewno jest już po rozwodzie? Czy małżeństwo zakończyło się całkiem niedawno (związek w takim wypadku, może być prawdziwym wyzwaniem), czy już jakiś czas temu?

 2. Powinnaś mieć świadomość, że była żona istnieje w jego życiu

Niezależnie od tego, w jakich relacjach pozostają byli małżonkowie, przez jakiś czas byli dla siebie bardzo ważni, wiele ich łączy, zwłaszcza jeśli wychowują dzieci. Musisz umieć zaakceptować i obecność byłej żony i fakt, że w ogóle istniała. Inaczej będzie ci bardzo ciężko funkcjonować w tym związku.

3. Nie drąż jednak zbyt mocno przeszłości

Fakt, że twój ukochany był kiedyś wcześniej z kimś mocno związany, może sprawiać, że za bardzo skoncentrujesz się na jego przeszłości, zamiast budować z nim przyszłość. Nie dopytuj, nie analizuj, nie przeglądaj jej zdjęć na Facebooku. Nie ma w tym nic, co przyniosłoby ci jakąś korzyść.

4. Zrozum sytuację dzieci

Jeśli twój partner ma z poprzedniego związku, musisz poważnie zastanowić się, czy na pewno będziesz w stanie unieść tę sytuację psychicznie i emocjonalnie. Rozstanie rodziców, to dla nich cios. Pojawienie się nowej partnerki w życiu taty, nie zawsze wzbudzi ich entuzjazm. To sytuacja trudna i bardzo delikatna, wymagająca ogromnej cierpliwości i zrozumienia z twojej strony, ale także taktu i poświęcenia się w wielu sytuacjach, dla ich dobra.

5. Musisz uzbroić się w cierpliwość

Rozwiedziony partner może być bardziej zachowawczy, ostrożny, mniej spontaniczny i odważny w okazywaniu uczuć. Trudno mu się dziwić. Rozwód to traumatyczne przeżycie, rozczarowanie i porażka, która zostaje w nas, w jakiś sposób, na całe życie. Lęk, że i tym razem może się nie udać, jest czymś naturalnym, należy to zaakceptować i dać ukochanej osobie trochę czasu.

6. Ale też nie godzić się na bycie na „drugim planie”

Tamto małżeństwo już się zakończyło. Można wspierać byłą małżonkę, ale nigdy kosztem obecnego związku, o którym mówi się i myśli „na poważnie”. Jeśli tamten etap jest zakończony, to WY macie przed nim pierwszeństwo, wasza przyszłość i wasze szanse są najważniejsze.

7. Powinnaś mieć pewność, że tamten związek jest rzeczywiście zakończony

Czasem, mimo, że rozwiedzeni, byli małżonkowie (lub jedno z nich) nadal „coś” do siebie czują. Stale porównują aktualnych partnerów eks-małżonków, nie potrafią do końca zaangażować się uczuciowo, bo ich serce jest ciągle jeszcze zajęte. Szkoda energii i czasu na bycie „tą drugą”.

8. Powinnaś mieć świadomość, czego on tak naprawdę chce

Seksu, przyjaźni, wsparcia, flirtu czy miłości i poważnego związku? Ktoś, kto ma za sobą nieudany, poważny związek, niekoniecznie chce na nowo szybko odnaleźć „drugą połówkę jabłka”, wziąć ślub i mieć dzieci.

9. Powinnaś mieć się na baczności, jeśli on bardzo negatywnie wypowiada się o swojej byłej żonie

W każdym związku są i dobre i złe strony. Jeśli on, nie potrafi mówić o byłej partnerce inaczej niż w silnych emocjach, to może oznaczać, że ciągle darzy ją jakimś uczuciem, nie pogodził się do końca z rozstaniem, nie potrafi zapomnieć i wybaczyć, a więc, zdecydowanie nie jest gotowy na nowy związek.

Miłość wiele trudności pokona. Ale zawsze lepiej zaczynać coś nowego, wiedząc czego możemy od tej naszej miłości oczekiwać, a czego nie dostaniemy na pewno.

.

 

 


Psychologia

Wyrzuć ten gniew. 5 technik zarządzania złością, które pomogą ci zachować spokój

Karolina Krause
Karolina Krause
6 lutego 2017
Fot. iStock/123foto

Jak wiele zdarzyło się wam stracić z powodu niepohamowanej złości? Niezależnie od tego, czy sami mamy problemy z wyrażaniem gniewu, czy dotyczy to kogoś z najbliższego otoczenia koszta, jakie przy tym ponosimy są zdecydowanie zbyt duże. Kiedy to uczucie wymyka się spod naszej kontroli rozprzestrzenia się na kolejne dziedziny naszego życia, taranując i niszcząc wszystko, co stanie mu na drodze. Siejąc spustoszenie w naszych relacjach, a niekiedy także w życiu zawodowym. Dlatego tak ważne jest, abyśmy wiedzieli, jak nad nim panować.

Oto 5 technik zarządzania gniewem, które pomogą ci zachować spokój:

Poszukaj rozwiązania

Jeśli czujesz, że wzbiera się w tobie złość, zacznij oddychać głęboko, zachowaj pewną samodyscyplinę i skup się nad wypracowaniem racjonalnego rozwiązania.

Wielu ludzi w sytuacji złości, skupia nadmierną uwagę na tym, co ją powoduje zamiast zastanowić się nad jakimś rozwiązaniem. W ten sposób tylko pogarszając swój stan.

Jeżeli na przykład marudzenie twojego dziecka sprawia, że balansujesz na skraju wytrzymałości, pomyśl o czymś, co mogłoby je zająć. A może to twój partner drażni cię swoim zachowaniem? Zachowaj spokój, by móc spokojnie porozmawiać o nie przekraczaniu czyichś granic.

Pamiętaj, że złością niczego nie osiągniesz.

Przebacz dla swojego dobra

Przebaczenie jest „lekiem na całe zło”, a szczególnie to, które powstaje w wyniku niekontrolowanych wybuchów złości.

Kiedy wybaczamy komuś, kto przelał na nas swą czarę goryczy, wszyscy możemy się przy tym czegoś nauczyć. Dla ciebie będzie to lekcja, że nikt nie jest w stanie wyprowadzić cię z twojej wewnętrznej „oazy spokoju”. A tej drugiej osobie łatwiej będzie przyznać się do popełnienia błędu.

Jeśli jednak, ktoś notorycznie nadużywa twojego zaufania, to dla własnego dobra, warto by się zastanowić nad sensem utrzymywania takiej relacji.

Postaraj się być lepszym słuchaczem

Szlifowanie swoich umiejętności z zakresu uważnego słuchania, wbrew pozorom, bardzo przydaje się w panowaniu nad negatywnymi emocjami.

Zdarza się, że ta druga strona, jedynie chce być wysłuchana i zrozumiana. Aktywne słuchanie pozwala na zaspokojenie tych potrzeb, budując między wami pomost zwany zaufaniem. Dzięki któremu łatwiej będzie wam przetrwać wszystkie nadchodzące burze.

Ćwicz relaksację

Niejednokrotnie udowodniono już, jak pozytywny wpływ na radzenie sobie z negatywnymi emocjami, ma trening relaksacji.

Obejmuje on zarówno szereg ćwiczeń, związanych z głębokim oddychaniem, jaki i powtarzanie budujących słów. Takich jak: „Nie przejmuj się”, „Odpręż się”, czy „Mam wszystko pod kontrolą”.

Techniki relaksacyjne takie jak joga, czy medytacja, pomogą ci dodatkowo odprężyć mięśnie, które napinają się w wyniku wielu stresów.

Restrukturyzacja poznawcza

Gdy wpadamy w złość, nasze myśli zdają się podążać utartym szlakiem, prowadząc nas nieuchronnie do wyolbrzymiania i dramatyzacji.

Dlatego tak ważne jest, abyśmy dokonali tak zwanej „restrukturyzacji poznawczej”. Restrukturyzacja poznawcza to nic innego, jak po prostu zmiana sposobu myślenia.

Kiedy więc następnym razem zdenerwujesz się stojąc w kolejce do sklepu, która zdarza się nie mieć końca, a ty jesteś już spóźniona. Zastanów się, czy masz jakikolwiek wpływ na swoją sytuację. Jeśli tak postaraj się ją zmienić, jeśli nie – oszczędź sobie przykrych myśli i wyobrażeń na temat potencjalnych skutków swojego spóźnienia.

Myśl konstruktywnie. Szukaj rozwiązania.


Źródło: powerofpositivity.com


Zobacz także

Jeśli nie traktujesz mnie poważnie, nie marnuj dłużej mojego czasu – znikaj z mojego życia

zdrada emocjonalna

10 rzeczy, które krzywdzą w związku równie mocno (lub bardziej) niż zdrada

Depresja ma wiele twarzy. 16 depresyjnych zachowań, które pomogą ci zrozumieć tę chorobę