Psychologia

Jak nawiązać przyjaźń? 8 wskazówek dla introwertyków

Redakcja
Redakcja
29 czerwca 2021
fot. Martin Dimitrov/iStock
 

Kiedy jesteś z natury introwertykiem, próba zdobycia nowych przyjaciół może wydawać się beznadziejnie trudna. Wszystkie rzeczy, które musisz zrobić, aby poznać nowych przyjaciół — chodzenie na imprezy towarzyskie, poznawanie nowych ludzi, rozmawianie z nieznajomymi — mogą wydawać ci się koszmarem. Ale spokojnie, poszerzenie kręgu znajomych jest wykonalne nawet jeśli jesteś introwertykiem. Oto kilka wskazówek, które mogą Ci pomóc.

1. Znajdź ludzi o podobnych poglądach

Nawiązywanie przyjaźni, gdy jesteś introwertykiem, z pewnością może być zniechęcające. Ale proces ten może wydawać się nieco łatwiejszy, jeśli chcesz zaprzyjaźnić się z ludźmi, którzy mają podobne zainteresowania lub są podobnie myślący. Jeśli dzielisz z kimś wspólną płaszczyznę, naturalnie łatwiej jest znaleźć rzeczy, o których można porozmawiać i nawiązać więź. Jak więc znaleźć ludzi o podobnych poglądach, z którymi można się zaprzyjaźnić? Możesz spróbować dołączyć do klubu lub organizacji. Jeśli lubisz sport, dołącz do drużyny sportowej – możesz wykorzystać social media. Lub jeśli lubisz czytać, dołącz do klubu książki. Łatwiej jest podejść i poznać kogoś nowego, jeśli już na starcie coś was łączy.

2. Spróbuj czegoś nowego

Eksperci zalecają introwertykom, przysłowiowe już, wyjście ze strefy komfortu i spróbowanie czegoś nowego. Nigdy nie wiesz, jak ciekawych ludzi (i potencjalnie wspaniałych przyjaciół!) spotkasz, wchodząc w zupełnie inne środowisko. Może to być wspomniane już w punkcie pierwszym dołączenie do klubu książki, czy zapisanie się na zajęcia, aby nauczyć się nowej umiejętności (kurs językowy, ceramika czy programowanie C++). Świetną sprawą jest też wolontariat. Im więcej osób spotkasz na swojej drodze, tym większą masz szansę na nawiązanie nowych znajomości.

3. Zarządzaj lękiem w zdrowy sposób

Nawiązywanie nowych znajomości może powodować niepokój. Szczególnie w przypadku introwertyków, którzy zwykle czują się bardziej komfortowo trzymając się samych siebie. Jeśli więc dotyczy cię lęk społeczny lub lęk uogólniony, spróbuj sobie z tym poradzić w zdrowy sposób. Przyjmij rutynę głębokiego oddychania, której możesz używać w bardzo stresujących chwilach. Porozmawiaj o swoich lękach z terapeutą. Pomyśl o tym jak o przeszkodzie do pokonania.

4. Przyjmuj zaproszenia na imprezy i najdrobniejsze nawet spotkania

Kiedy jesteśmy dorośli, poznawanie ludzi nie jest już takie proste, jak kilkanaście lat temu. Ale są też chwile, kiedy okazje do nawiązania nowych znajomości po prostu spadają nam z nieba. Dawniej w pierwszym odruchu odrzucałaś spływające zaproszenia. Zobacz, co się stanie, jeśli zaczniesz je przyjmować. Oczywiście nigdy nie musisz uczestniczyć w wydarzeniu, z którym naprawdę nie czujesz się komfortowo.

5. Angażuj się w tzw. small talki

Jako introwertyk prawdopodobnie nienawidzisz small talku. Niestety jednak small talk może być pierwszym krokiem do zdobycia nowego przyjaciela. Dobrze, jeśli masz w zanadrzu listę tematów, które możesz poruszyć ze współpracownikiem, kolegą z klasy, a nawet osobą, która robi kawę.

6. Pamiętaj, że ludzie cię lubią

Ogromną rolę w nawiązywaniu przyjaźni, bez względu na to, kim jesteś, jest świadomość, że masz coś do zaoferowania. Pomimo tego, co wydarzyło się w przeszłości, jesteś sympatyczna i godna przyjaźni. Zrozum, że ludzie nie mają obsesji na punkcie twoich wad. Wszyscy je mamy! Pamiętaj, że jest mnóstwo osób, które chciałyby być twoimi przyjaciółmi, gdyby tylko mogły. Więc nie podchodź do ludzi z nastawieniem, że nie jesteś wystarczająco dobra, aby być ich przyjacielem. Jesteś!

7. Dąż do tego, by mieć kilku wspaniałych przyjaciół, a nie niezliczoną liczbę przeciętnych znajomości

Jeśli aktywnie próbujesz nawiązać przyjaźnie, możesz dać się ponieść wrażeniu, że musisz spróbować z każdą napotkaną osobą. Tak nie jest. W przyjaźni liczy się jakość, a nie ilość. Lepiej mieć kilku wspaniałych przyjaciół niż nieskończoną liczbę znajomych. Poznawaj nowych ludzi, angażuj się w małe pogawędki i na spokojnie obserwuj, które rozmowy naturalnie się rozwijają. Z większości nic nie będzie, ale na pewno będzie też kilka celnych strzałów.

8. Podejmij wysiłek, żeby zbudować swoje nowe przyjaźnie

Po poznaniu kogoś nowego naturalnym kolejnym krokiem jest coraz częstsze spędzanie razem czasu. Może to początkowo być dla ciebie niewygodne lub wywoływać niepokój, ale postaraj się bliżej poznać osobę, z którą chcesz nawiązać przyjaźń. Chodźcie na spacery, na kolację lub na drinka. Im więcej czasu z nim spędzisz, tym szybciej naturalnie rozkwitnie przyjaźń.

Psychologia

Nie masz ochoty na seks? 8 dowodów na to, że to całkowicie normalne

Redakcja
Redakcja
29 czerwca 2021
fot. brizmaker/iStock
 

Seks jest postrzegany jako ważna część życia, niezależnie od tego, czy jesteś w związku, czy nie. Ale nie dotyczy to wszystkich. Niektórzy z nas mają okresy w swoim życiu, w których nie interesują się seksem. Inni nigdy nie okazywali zainteresowania seksem na żadnym etapie życia. Niezależnie od powodu, wiedz, że to zupełnie normalne, jeśli czujesz się w ten sposób. 

To absolutnie normalne, kiedy ktoś nie ma pociągu seksualnego do nikogo. Podobnie normalne jest przechodzenie okresów, w których nie chce się z nikim uprawiać seksu. Każdy jest inny. Niektórzy ludzie nie interesują się seksem, ale cieszą ich inne formy intymności, takie jak trzymanie się za ręce i przytulanie. Inni wolą nie angażować się w żadną z tych czynności. Wszystko jest ok! Nie ma powodu, aby na siłę zmieniać to, kim jesteś.

1. SEKS NIE JEST JEDYNYM SPOSOBEM NA INTYMNOŚĆ

Nie musisz inicjować seksu, aby pokazać komuś, co do niego czujesz. Intymność może przybierać różne formy. Można ją okazać poprzez pocałunki, trzymanie się za ręce, przytulanie, szczerość i po prostu wspólne spędzanie czasu. Jeśli nie interesujesz się seksem, nie oznacza to, że nie możesz być w związku. Tylko upewnij się, że najpierw przedyskutujesz to ze swoim partnerem, aby sprawdzić, czy dla obojga jest to ok!

2. NISKIEGO LIBIDO DOŚWIADCZA KAŻDY Z NAS

Prawda jest taka, że ​​wiele osób w pewnym momencie swojego życia doświadczy niskiego libido. Może to być spowodowane stresem, zmęczeniem, pigułkami antykoncepcyjnymi, schorzeniami lub bez powodu. Twoja awersja do seksu może wymknąć się spod kontroli. Najlepszą rzeczą do zrobienia jest udanie się do lekarzy, aby wykluczyć jakiekolwiek podstawowe problemy. Może to być tak proste, jak zmiana pigułki antykoncepcyjnej lub ćwiczenie jogi, aby zmniejszyć stres w swoim życiu.

3. TWOJE POTRZEBY SEKSUALNE MOGĄ SIĘ ZMIENIAĆ

To jasne, że wraz z wiekiem Twoje potrzeby i preferencje seksualne mogą się zmieniać. Coś, co kiedyś ci się podobało, może cię już nie satysfakcjonować. Być może twój partner seksualny nie rozumie twoich potrzeb, ponieważ nie rozmawiałaś z nim o tym. Aby seks był przyjemny, musisz mieć możliwość prowadzenia otwartej dyskusji z samą sobą i z partnerem. Bądź szczera co do tego, co lubisz, a czego nie. Jeśli twój partner seksualny nie słucha twoich potrzeb, daj mu znać. Prosta, otwarta rozmowa może zmienić twoje podejście do seksu.

4. JESTEŚ ZNUDZIONA SWOIM ŻYCIEM SEKSUALNYM

Przyznanie się do tego może być trudne, ale istnieje możliwość, że twoje życie seksualne po prostu już cię nie zadowala. Przyczyn może być wiele. Może jesteś zmęczona tą samą pozycją lub tęsknisz za spontanicznością. Bez względu na przyczynę, warto zmienić wszystko, aby sprawdzić, czy zmienią się twoje uczucia wobec seksu. Nawet jeśli się nie zmieniają, nie martw się. Nie musisz angażować się w coś, czego nie chcesz robić.

5. PRZESZKODĄ MOGĄ BYĆ CODZIENNE PROBLEMY

Życie może być stresujące. Dla niektórych ludzi seks może być więc ostatnią rzeczą, o której myślą. To normalne, że masz w życiu pracowite okresy, w których nie myślisz o seksie.

6. MOŻESZ NIE ZNALEŹĆ WŁAŚCIWEGO PARTNERA SEKSUALNEJGO

Znalezienie odpowiedniego partnera seksualnego może być trudne, ponieważ musicie zgadzać się w wielu sprawach. Jeśli jedna osoba chce seksu codziennie, a druga raz w tygodniu, może być problem. I oczywiście musisz upewnić się, że twój partner jest otwarty na rozmowy o seksie. Nie może być samolubny i dbać tylko o własne potrzeby – musi cały czas brać pod uwagę Twoje! Kiedy znajdziesz kogoś, kto będzie idealnie pasował, może ujrzysz seks w nowym świetle.

7. DO SEKSU NIE TRZEBA DWOJGA

Seks jest intymną, przyjemną czynnością, z której możesz czerpać przyjemność sama, z inną osobą lub z więcej niż jedną osobą. Tak naprawdę nie ma żadnych zasad, o ile wszystkie strony dobrze się bawią. Jeśli nie lubisz seksu z innymi ludźmi, to jest to absolutnie normalne. Znasz swoje ciało lepiej niż ktokolwiek inny, więc wiesz, co działa na Ciebie, a co nie.

8. SEKS TO TYLKO CZĘŚĆ KAŻDEGO ZWIĄZKU

Być może słyszałaś, jak ludzie mówią ci, że seks jest ważną częścią związku i może go nawet zniszczyć. Chociaż dotyczy to niektórych par, nie dotyczy to każdej. Dla wielu par seks jest tylko dodatkiem do związku i nie jest absolutnie niezbędny. Nie musisz często uprawiać seksu, aby pokazać partnerowi, że go kochasz. Uczciwość, słuchanie siebie nawzajem i spędzanie ze sobą czasu to najważniejsze aspekty związku.

 


Psychologia

Keto dieta pudełkowa: cena, jadłospis, produkty

Redakcja
Redakcja
29 czerwca 2021

Jak jednym zdaniem opisać główne założenia diety ketogenicznej? “Jedz tłuszcz, by spalać tłuszcz”. To krótkie stwierdzenie mieści w sobie cały sens kryjący się w powyższym sposobie odżywiania. Czym jest proces ketozy i jak wygląda jadłospis na keto diecie pudełkowej? Odpowiadamy.

Ketoza – co to takiego?

Dieta ketogeniczna zakłada ograniczenie podaży węglowodanów przy jednoczesnym zwiększonym spożyciu tłuszczów. Udział tłuszczów w posiłkach spożywanych w ramach tradycyjnej diety wynosi około 35% wszystkich makroskładników. W przypadku diety ketogenicznej proporcje te ulegają diametralnej zmianie. Wówczas tłuszcze zajmują aż do 80-90% całego dziennego jadłospisu.

Powyższy model żywienia ma na celu wytworzenie pożądanego procesu rozpadu tłuszczów, czyli tak zwanej ketozy.

Na czym ona polega? To stan, w którym nasz organizm posiłkuje się zarówno tłuszczem spożytym, jak i tym nagromadzonym na długo przed rozpoczęciem diety. Zaczyna tym samym wykorzystywać zalegające zapasy tkanki tłuszczowej. Ten wyjątkowy proces przyczynił się do ukłucia wspomnianego na wstępie hasła: “Jedz tłuszcz, by spalać tłuszcz”. Ale co w gruncie rzeczy należy jeść? Przyjrzyjmy się teraz produktom, które wypełniają codzienne menu na keto diecie pudełkowej.

Jadłospis na diecie Keto

Jadłospis na diecie wysokotłuszczowej jest zbudowany przede wszystkim w oparciu o wszelkiego rodzaju mięsa, ryby, owoce morza, jaja, pestki, orzechy, nasiona i drogocenne oleje. Często spotykanym produktem na keto diecie pudełkowej jest także zdrowe i pożywne awokado. Poniżej przedstawiono przykładowy dzienny jadłospis na diecie wysokotłuszczowej.

Śniadanie:

Pasta z makreli, cebuli, kiszonego ogórka oraz jajka.

Drugie śniadanie:

Warzywa pokrojone w słupki (seler naciowy, marchewka, ogórek, papryka), maczane w jogurcie greckim wzbogaconym o ząbek czosnku.

Obiad:

Pieczona pierś z indyka w sosie śmietanowo szpinakowym ze szparagami.

Podwieczorek:

Sałatka grecka z serem feta.

Kolacja:

Polędwiczki wieprzowe w maślanym sosie śliwkowo-cebulowym podane z pieczonymi warzywami.

Dieta keto: efekty

Jakie są pozytywne rezultaty stosowania diety ketogenicznej? Zalicza się do nich między innymi:

  • redukcja tkanki tłuszczowej,
  • przypływ energii i polepszenie koncentracji,
  • poprawa funkcjonowania systemu metabolicznego,
  • osłabiony i spowolniony rozwój nowotworów,
  • poprawa stanu zdrowia dzieci cierpiących na padaczkę lekoodporną,
  • wspomaganie leczenia choroby Alzheimera i Parkinsona u osób w podeszłym wieku.

Aby dieta wysokotłuszczowa stanowiła całkowicie bezpieczny i skuteczny model żywienia, musi być przeprowadzana pod bacznym okiem doświadczonych specjalistów. Idealnym rozwiązaniem jest wówczas ketogeniczna dieta pudełkowa, która gwarantuje smaczne i świeże potrawy oraz niezbędny nadzór profesjonalnych dietetyków. Sprawdźmy zatem w jaki sposób znaleźć najlepszy catering dietetyczny w danej okolicy.

Dieta Keto pudełkowa: gdzie zamówić?

Jeśli jesteś jedną z osób, które pragną skorzystać z ketogenicznej diety pudełkowej, możesz skorzystać z wygodnej porównywarki cateringów dietetycznych cateromarket.pl. Wystarczy wybrać odpowiednie miasto, rodzaj diety oraz jej kaloryczność, aby zapoznać się ze zgromadzonymi w jednym miejscu ofertami keto diety pudełkowej. Nieocenioną pomocą okażą się także opinie klientów, przydatna funkcja sortowania oraz zestaw pomocnych filtrów, które sprawią, że poszukiwania okażą się łatwe, przyjemne i co najważniejsze owocne.

Pozostała jeszcze jedna istotna kwestia: ile trzeba zapłacić za usługę cateringu dietetycznego? Cena dziennego wyżywienia w ramach pudełkowej diety wysokotłuszczowej waha się od 30 do 90 zł. Skąd taka duża rozpiętość cenowa? Otóż ostateczny koszt diety ketogenicznej zależy od wielu rozmaitych czynników, takich jak: wybrana kaloryczność posiłków, różnorodność dań, gatunek użytych pudełek czy wsparcie doświadczonego dietetyka. Wraz z ceną wybranej oferty rzecz jasna wzrasta także jej jakość. Jedno natomiast jest pewne: na zdrowiu nie warto oszczędzać.


Zobacz także

5 rzeczy, które powinnaś sobie uświadomić, jeśli wychowywałaś się bez ojca

Przyjaźń czy kochanie? Co on naprawdę do ciebie czuje

„Nie szukamy matki. Krytykowani uciekamy, byłe zapominamy”. Jak kocha mężczyzna. Wyznanie faceta

Mamo, daj już spokój! 5 zasad relacji matki z jej dorosłą córką