Na weekend Podróże

Zatrzymaj się i powąchaj kwiaty. Pięć sposobów na klimatyczną majówkę w Londynie

Redakcja
Redakcja
27 marca 2019
Fot. iStock / Geber86
 

Nikt tak nie docenia wiosny, jak londyńczycy. Mieszkańcy miasta, które spowija na co dzień gęsta mgła, potrafią czerpać garściami z każdego słonecznego dnia. Gdy tylko przyroda zaczyna budzić się do życia, mieszkańcy Londynu opuszczają duszne kawiarnie na rzecz wonnych ogrodów i parkowych trawników. Eksperci Ahmad Tea London doradzają, jak spędzić wymarzone popołudnie w najpiękniejszych zielonych zakątkach angielskiej stolicy – koniecznie z przerwą na herbatę!

Ładny nieład w Ogrodach Chelsea

Choć Brytyjczycy kojarzą nam się z opanowaniem i spokojem, brytyjskie ogrody stanowią zaprzeczenie tych szlachetnych idei. To miejsce, w którym na jaw wychodzi skrywany przez nich romantyzm! Brytyjski ogród to sposób na ukazanie piękna nieskrępowanej niczym przyrody. Zamiast przystrzyżonych trawników, płotów i murów, znajdziemy w nim swobodę i… odrobinę dzikości. Przechadzka po takim ogrodzie miała nawet największemu mieszczuchowi dać namiastkę spaceru po wiejskiej łące. Znajdujący się w Londynie ogród Chelsea to jeden z najstarszych ogrodów botanicznych na świecie. Kiedyś badano w nim rośliny o leczniczych właściwościach. Dziś dostarcza on uciech nie tylko botanikom, ale i każdemu spragnionemu zieleni londyńczykowi i turyście. Proponujemy uszanować historię ogrodu Chelsea, spożywając w nim leczniczy, ziołowy napar – na przykład na bazie rześkiej mięty, jak Mint Mystique od Ahmad Tea London.

Notting Hill, London | Fot. iStock / Alena Kravchenko

Japońska harmonia w Ogrodach Kyoto

Odrobina Wschodu w sercu Londynu? Czemu nie! W przeciwieństwie do wielu ogrodów botanicznych inspirowanych – z lepszym lub gorszym skutkiem – japońskim stylem życia, Ogród Kyoto to prawdziwa Japonia w środku Wielkiej Brytanii. Ten pełen urokliwych atrakcji zakątek powstał jako prezent Japończyków w podziękowaniu za wieloletnią przyjaźń między dwoma państwami. Znajdziemy w nim piętrowe wodospady, kamienne latarnie, staw z karpiami koi oraz, oczywiście, liczne przykłady japońskiej flory. To doskonałe miejsce, by odpocząć od zgiełku i nabrać dystansu do życia. Aby wpisać się idealnie w panujący w ogrodzie klimat, zabierz ze sobą termos z gorącym napojem. Przesycona aromatem płatków jaśminu zielona herbata, np. Jasmine Romance od Ahmad Tea London, rozjaśni twój umysł i doda sił, by zwiedzić resztę parku.

St. James’s Park – Londyn | Fot. iStock / chechele

Smak wolności w Hyde Parku

Kiedy londyńską ziemię wreszcie ogrzewają promienie słońca, mieszkańcy mglistego miasta niechętnie korzystają z usług metra. Podziemny transport ma sens, gdy unikamy zacinającego pod kołnierz deszczu. W piękny, wiosenny dzień londyńczycy przesiadają się na rowery i mkną do jednego z najbardziej okazałych miejskich parków na świecie. Zajmujący ponad 140 hektarów Hyde Park pozwala spędzać czas na tysiące różnych sposobów. Pływanie łódką? Triki na deskorolce? A może jazda konna? Jeśli chcesz aktywnie odpocząć, trudno o lepsze warunki. Chwile przerwy spędzić możesz w jednej z klimatycznych kawiarenek lub robiąc piknik w pobliżu jednej z fontann. Po uczczeniu aktywnego dnia filiżanką klasycznej, angielskiej herbaty, udaj się do Speaker’s Corner, gdzie usłyszysz charyzmatycznych mówców z całego świata i rozmowy na każdy temat. Być może jedną z nich kontynuować będziesz przy wspólnej herbacie? Zasmakujcie klasyki – English Breakfast  od Ahmad Tea London!

Hampstead Heath in London | Fot. iStock / VictorHuang


Artykuł powstał we współpracy z Ahmad Tea London


Na weekend Podróże

Zdrowie w jelitach – zadbaj o „centrum dowodzenia” organizmu

Redakcja
Redakcja
27 marca 2019
zdrowe jelita
Fot. iStock
 

Skład i aktywność mikroflory w jelitach może być warunkowana przez wpływ czynników zewnętrznych. Należą do nich np. rodzaj diety, używki, leki (zwłaszcza antybiotyki), higiena czy przewlekły stres, ale bardzo istotne są też genetyka i czynniki geograficzne[1]. Jednak jak wskazują badania, to właśnie będący skutkiem nadmiaru obowiązków stres, jest jedną z najczęściej wymienianych przez Polaków przyczyn dolegliwości brzusznych[2]. Jak w dobie postępującego rozwoju cywilizacji możemy radzić sobie z problemami ze strony układu pokarmowego, w tym z Zespołem Jelita Nadwrażliwego (ZJN)?

Prawidłowa mikroflora jelitowa – za co odpowiada?

W jelicie cienkim zachodzi proces trawienia spożytego pokarmu oraz wchłaniania składników pokarmowych do krwi lub limfy. Z kolei jelito grube stanowi miejsce ostatecznego wchłaniania wody. Z uwagi na korzystne warunki pH, ta część jelita stanowi swoistą „niszę mikrobiologiczną” ludzkiego organizmu, zwaną mikrobiotą jelitową. Odgrywa ona kluczową rolę w regulacji wielu procesów zachodzących w organizmie. Odpowiada między innymi za rozkład nieprzyswajalnych dla człowieka polisacharydów, a w konsekwencji za przyswajanie energii z pożywienia. Również za regulację metabolizmu czy syntezę witamin, takich jak biotyna, kwas foliowy i witamina K, absorpcję jonów magnezu, wapnia i żelaza, wytwarzanie krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, będących źródłem energii dla komórek jelita grubego, a także za modulację odpowiedzi immunologicznej[3]. Inną bardzo istotną rolą mikrobioty jest kontrola ciągłości nabłonka jelitowego, poprzez branie udziału w dojrzewaniu i wymianie komórek jelita cienkiego[4]. Badania przeprowadzone wśród dzieci wskazują, że zaburzenia w obrębie mikrobioty, a w konsekwencji zaburzenia ciągłości bariery jelitowej w okresie niemowlęcym, mogą skutkować aktywacją odpowiedzi zapalnej organizmu. Wiąże się to z rozwojem wielu przewlekłych schorzeń np. nieswoistego zapalenia jelit, zespołu ogólnoustrojowej reakcji zapalnej, cukrzycy typu 1, alergii, astmy, a nawet zaburzeń psychicznych, m.in. autyzmu i depresji[5].

Co szkodzi naszym jelitom?

Na zwiększenie przepuszczalności jelit ma wpływ występowanie zakażeń wirusowych, bakteryjnych i pasożytniczych. Nie bez znaczenia jest również oddziaływanie toksyn ze środowiska zewnętrznego, nadużywanie alkoholu i leków[6]. Naszą uwagę powinien zwrócić także stres, który może mieć wpływ na rozwój stanu zapalnego w obrębie jelit[7]. Wzrost przepuszczalności jelit może być przyczyną rozwoju takich dolegliwości jak ból, biegunki oraz wzdęcia1.

Obecnie rola bakterii jelitowych i jej wpływ na przepuszczalność śluzówki jelita jest również szeroko dyskutowana w złożonej etiopatogenezie zespołu jelita nadwrażliwego, a zwłaszcza w jego poinfekcyjnej odmianie[8]. Także nasilenie objawów ZJN wiąże się często ze stresem lub zaburzeniami emocjonalnymi.

ZJN to choroba, która charakteryzuje się zaburzeniami czynności jelita grubego. Objawia się bólem brzucha i zaburzeniami rytmu wypróżnień, które nie są uwarunkowane zmianami organicznymi lub biochemicznymi9. W związku z tym wyróżniamy trzy postacie ZJN: zaparciowe, biegunkowe i mieszane. ZJN jest schorzeniem, które dotyka przeważnie ludzi młodych, w większości przypadków ujawnia się już przed 45. rokiem życia, a aż 80% pacjentów z nasilonymi objawami to kobiety[9]. Co więc może nam pomóc, gdy zmagamy się z dokuczliwymi objawami ZJN? W leczeniu ZJN za pierwszoplanową metodę leczenia uznaje się stosowanie do zaleceń dietetycznych. Ponadto, aktywność fizyczna jest niezbędna dla podtrzymania dobrej perystaltyki (aktywności motorycznej) naszych jelit. Dlatego systematyczny, codzienny ruch, może skutecznie wspomagać pracę układu pokarmowego[10].

Dieta, która ma znaczenie

Według badań, istnieją produkty, które mogą nasilać objawy ZJN – są to głównie węglowodany łatwo fermentujące, słabo wchłaniane i produkty o wysokim ciśnieniu osmotycznym – tzw. FODMAP (np. fruktoza, laktoza, fruktany oraz alkohole polihydroksylowe). FODMAP trafiają do jelita i  przez działanie osmotyczne przyczyniają się do gromadzenia płynów w jelitach. Następnie, przechodząc do jelita grubego, podlegają fermentacji bakteryjnej, czemu towarzyszy wzrost produkcji dwutlenku węgla i wodoru. Czynniki te mogą odpowiadać za pojawiające się uczucie dyskomfortu w obrębie jamy brzusznej (ból oraz wrażenie przelewania), biegunki lub zaparciawzdęcia. Stąd uważa się, że skuteczną formą postepowania  dietetycznego w zespole jelita nadwrażliwego jest dieta o małej zawartości składników FODMAP[11]. Zaleca się zatem eliminację z diety produktów bogatych w FODMAP, a należą do nich m.in. warzywa i owoce wzdymające (np. brokuły, kalafior), nasiona roślin strączkowych, orzechy nerkowca, pistacje czy produkty pszenne11.

Zdrowie jest w jelitach – dowiedz się więcej!

Kampania „interAKTYWNIE po zdrowie” ma niestandardową formę bezpośredniego kontaktu z odbiorcami w ramach interaktywnych stref edukacyjnych, w dwóch centrach handlowych – w Warszawie (CH Blue City) i w Łodzi (CH Manufaktura). Przy użyciu zaawansowanych technologii i narzędzi (m.in. hologramy, Virtual Reality, Augmented Reality, ekrany multimedialne, instalacje interaktywne), zaprezentowane zostaną zagrożenia cywilizacyjne (m.in. smog, stres, degradacja środowiska, dziura ozonowa, niewłaściwa dieta) i ich wpływ na nasze zdrowie m.in. w aspekcie trawienia, systemu odpornościowego czy alergii. Akcji towarzyszy hasło „Zdecyduj teraz czy wybierasz zdrowie”, które zachęca do tego, aby zastanowić, jak możemy zmienić nasz styl życia, aby jak najdłużej cieszyć się dobrym zdrowiem.

Akcję wspierają eksperci: psycholog Ewa Jarczewska-Gerc oraz dietetyk Klaudia Wiśniewska.

Organizatorem kampanii „interAKTYWNIE po zdrowie” jest firma Sanofi.


[1] Rozmowa z prof. B. Skrzydło-Radomańska oraz dr n. med. Mirosławą Gałęcką. Zapisane w jelitach, Elle nr 2, 2017, 144-145.

[2] Badanie „Co boli Polaków?” przeprowadzone w okresie marzec–kwiecień 2014 r. na zlecenie marki NO-SPA® (Sanofi-Aventis). Ankietę przygotowała firma Publicis. W badaniu wzięły udział 5222 osoby: 3591 kobiet oraz 1631 mężczyzn. Grupa badanych została pozyskana dzięki bannerom z informacją o ankiecie umieszczonym w internecie – dane w posiadaniu firmy.

[3] Wpływ naturalnej flory jelitowej na odpowiedź immunologiczną. Anna Strzępa, Marian Szczepanik. Postepy Hig Med Dosw (online), 2013; 67: 908-920.

[4] Mikrobiota jelitowa jako potencjalna przyczyna zaburzeń funkcjonowania emocjonalnego człowieka, Karolina Skonieczna-Żydecka i wsp., MED. DOŚW. MIKROBIOL., 2017, 69: 163 – 176.

  1. Tight junctions, leaky intestines, and pediatric diseases.Liu Z, Li N, Neu J.Acta Paediatr. 2005 Apr;94(4):386-93.

[8] Rola bakterii jelitowych w patofizjologii i leczeniu zespołu jelita drażliwego. Władysław Januszewicz.. Gastroenterologia Kliniczna 2014, tom 6, nr 1, 34–40.

[9] Zespół jelita drażliwego – możliwości lecznicze i sposoby postępowania z chorymi. Tacikowski T i wsp. Terapia 2006; 6 (180): 19-22.

[10] Wielka Interna, Gastroenterologia cz. II pod red. Dąbrowskiego. Wyd. I. Paradowski L. Zespół Jelita Nadwrażliwego. Antczak A., redaktor. Medical Tribune Polska, Warszawa 2011; 263-265.

[11] D. Wnęk, Dieta FODMAP (dieta zalecana w zespole jelita drażliwego), https://www.mp.pl/pacjent/dieta/diety/diety_w_chorobach/111607,dieta-fodmap-dieta-zalecana-w-zespole-jelita-drazliwego, dostęp marzec 2019.

 


Na weekend Podróże

Alergia krzyżowa. Tabela alergenów krzyżowych i objawy

Redakcja
Redakcja
27 marca 2019
Alergia krzyżowa
Fot. iStock – Alergia krzyżowa

Alergia krzyżowa może pojawić się po kontakcie z różnymi alergenami wziewnymi oraz pokarmowymi. Najczęściej dotyczy ona uczulenia na pyłki roślinne, które najczęściej pojawia się w okresie dojrzewania. Jeśli u kogoś stwierdzono uczulenie na pyłki albo sierść zwierzaków, istnieje ryzyko rozwinięcia się również alergii na produkty typu: warzywa owoce lub mięso.

Z alergią krzyżową stykamy się, gdy przeciwciała IgE wytworzone przez organizm pierwotnie w kierunku jednego alergenu, rozpoznają podobne białko pochodzące z innego alergenu. W jednym czasie pojawia się reakcja alergiczna na co najmniej dwa alergeny.

Polskie Towarzystwo Alergologiczne szacuje, że ok 30% pacjentów uczulonych na pyłki roślin reaguje krzyżowo z pokarmami. Problem nasila się latem i wiosną, kiedy pylą najbardziej alergizujące drzewa, trawy i zboża. Objawy alergii krzyżowej w większości przypadków wyglądają podobnie, jak przy zwykłej alergii. Alergicy także w tym przypadku mogą uskarżać się na katar, kaszel, łzawienie oczu, zapalenie spojówek, pokrzywkę, wysypkę, swędzenie ust, opuchnięcie języka, a także mrowienie w gardle. Niekiedy pojawia się obrzęk krtani oraz duszność i w najgorszym przypadku, wstrząs anafilaktyczny. Najczęściej reakcja na alergię krzyżową ma przebieg łagodniejszy, choć nadal uciążliwy dla pacjenta.

8 zaskakujących alergenów krzyżowych

Zobaczcie, jakie alergeny chodzą parami. Pełną tabelę alergenów krzyżowych znajdziecie niżej.

Alergia krzyżowa – Roztocze kurzu domowego i owoce morza

Alergia krzyżowa

Fot. iStock

Jeśli cierpisz na alergię spowodowaną obecnością roztoczy, bądź ostrożna, gdy owoce morza pojawią się na twoim talerzu. Alergeny z mięsa owoców morza są odporne na wysoką temperaturę, dlatego są bardzo niebezpieczne. Niektórzy reagują alergicznie nawet na sam zapach gotowanych skorupiaków, mięczaków, ślimaków czy głowonogów. Uczuleni na owoce morza, negatywnie mogą również reagować na ryby.

Alergia krzyżowa – Pyłki traw i pomidory

Alergia krzyżowa

Fot. iStock

Klasyczne uczulenie na pyłki traw bardzo często idzie w parze z alergią na pomidory, a także seler oraz brzoskwinie. Na szczęście jest prosty ratunek — wystarczy obróbka termiczna warzyw lub owoców, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia przykrej reakcji alergicznej.

Alergia krzyżowa –  Srebrne sztućce i biżuteria

Alergia krzyżowa

Fot. iStock

Srebrne sztućce, których raczej używamy od święta, także mogą powodować alergię. Wynika to z faktu, że srebro może zawierać nikiel, który często występuje w biżuterii. Osoba uczulona na tę substancję narażona jest na swędzącą wysypkę, po kontakcie z tymi przedmiotami.

Alergia krzyżowa – Kiwi i lateks

Alergia krzyżowa

Fot. iStock

Lateks jest substancją pozyskiwaną z roślin kauczukodajnych i może powodować reakcje alergiczne. Uczuleni na lateks mogą również cierpieć z powodu zespołu alergii ustnej, wywołanej podczas spożywania kiwi. W podobnej sytuacji alergię mogą również sprowokować banan i awokado oraz inne owoce południowe.

Alergia krzyżowa – Rośliny strączkowe i orzeszki ziemne

Alergia krzyżowa

Fot. iStock

5% osób, które skarżą się na alergię na orzeszki ziemne, może również odczuć skutki alergii, spożywając groch, fasolę, soczewicę i inne rośliny strączkowe.

Alergia krzyżowa – Pyłki drzew i owoce

Alergia krzyżowa

Fot. iStock

Jeżeli cierpisz na alergię spowodowaną pyłkami z drzew, owoce, które na nich rosną, też mogą uczulać. Uczuleni na pyłki drzew mogą również cierpieć z powodu alergii krzyżowych ze strony marchewki oraz selera.

Alergia krzyżowa – Wieprzowina i sierść kota

Alergia krzyżowa

Fot. iStock

Często się zdarza, że osoby uczulone na wieprzowinę negatywnie reagują również podczas kontaktu z sierścią kota. Nazywa się to „zespołem wieprzowina – sierść kota”.

Alergia krzyżowa – Krowie mleko i wołowina

Alergia krzyżowa

Alergia na mleko od krowy łączy się z alergią na wołowinę. Wynika to faktu, że mięso i nabiał to żywność, w której występuje to samo białko wywołujące reakcję alergiczną. Około 10% ludzi, którzy skarżą się na alergię na mleko krowie, cierpi również z powodu alergii na wołowinę. W tym przypadku mogą pojawić się również w reakcje z alergenami pochodzącymi z sierści takich zwierząt jak krowy psy chomiki i inne. Tę zależność potwierdzają badania doktora Scotta Sicherera z Nowego Jorku, specjalisty w dziedzinie alergii.

Tabela alergenów krzyżowych

Jedzenie

Alergen podstawowy Alergeny reagujące krzyżowo
groch bylica, orzech ziemny
jajo kurze lateks
kasztan jadalny lateks
mak kiwi, orzechy, mąki (żytnia, pszenna, owsiana)
mąki (żyto, pszenica, owies) trawy, zboża, kiwi, orzechy, ryż, sezam, mak
mięso wieprzowe sierść kota
orzech ziemny bylica, owoce pestkowe (śliwka, brzoskwinia), groch, soja, pomidor (surowy), lateks
orzechy (pozostałe) brzoza, leszczyna, bylica, owoce pestkowe, (śliwka, brzoskwinia) kiwi, mąki, (żyto, pszenica, owies), sezam, mak
ryż trawy, zboża, mąki (żytnia, pszenna, owsiana)
sezam kiwi, orzechy,mąki (żytnia, pszenna, owsiana)
skorupiaki roztocza kurzu domowego

Pyłki i rośliny

Alergen podstawowy Alergeny reagujące krzyżowo
ambrozja jesion, bylica, rumianek, jabłka, gruszka,melon, seler, lateks
bez jesion, drzewo oliwne
Brzoza buk, dąb, olcha, jesion, leszczyna, kasztan, drzewo oliwne, topola, trawy, zboża, bylica, rumianek, owoce pestkowe (jabłko, gruszka, śliwka, brzoskwinia), banan, kiwi, liczi, mango, pomarańcza, marchewka (surowa), ziemniak (surowy), seler, soja, pomidor (surowy), anyż, curry, papryka, pieprz, kminek, kolendra, orzechy, lateks
buk brzoza, olcha, leszczyna
Bylica brzoza, drzewo oliwne, trawy, zboża, ambrozja, rumianek, złocień (margaretka), słonecznik, owoce pestkowe (jabłko, gruszka, śliwka, brzoskwinia), kiwi, mango, groch, marchewka (surowa), seler, pomidor (surowy), anyż, curry, koper, papryka, pieprz, kminek, kolendra, orzech ziemny i inne orzechy, lateks
drzewo oliwne brzoza, jesion, bez, bylica trawy, zboża, słonecznik
jesion brzoza, bez, drzewo oliwne, trawy, zboża, ambrozja
kasztan bylica
Lateks brzoza, trawy, zboża, bylica, ambrozja, owoce pestkowe  (śliwka, brzoskwinia), banan, kiwi, mango, melon, papaja, awokado, ziemniak (surowy), seler, pomidor (surowy), orzech ziemny, kasztan jadalny, fikus
leszczyna brzoza, buk, dąb, olcha, orzechy
margaretka bylica, słonecznik
olcha brzoza, buk, leszczyna
rumianek trawy, zboża, brzoza, bylica, ambrozja
rzepak brzoza, trawy, zboża
słonecznik i jego ziarna drzewo oliwne, trawy, zboża, bylica, złocień
topola wierzba
trawy, zboża brzoza, jesion, drzewo oliwne, rzepak, bylica, słonecznik, owoce pestkowe (jabłko, gruszka, śliwka, brzoskwinia), kiwi, melon, seler, pomidor (surowy), cebula, mąki (żyto, pszenica, owies), ryż, lateks
wierzba topola

Owoce i warzywa

Alergen podstawowy Alergeny reagujące krzyżowo
awokado banan, kiwi, lateks
banan brzoza, kiwi, melon, awokado, lateks
cebula trawy, zboża
jabłko i gruszka brzoza, trawy, zboża, bylica, ambrozja, śliwka, brzoskwinia, ziemniak (surowy), seler, pomidor (surowy)
kiwi brzoza, trawy, zboża, bylica, banan, awokado, orzechy, mąki, sezam, mak, lateks
liczi brzoza
mango brzoza, bylica, marchewka (surowa), seler
marchewka (surowa) brzoza, bylica, mango, melon, ogórek, seler
melon trawy, zboża, ambrozja, banan, ogórek, marchewka (surowa), seler, lateks
ogórek melon, marchewka (surowa), seler
papaja lateks
papryka brzoza, bylica, seler
pomarańcza brzoza
pomidor (surowy) brzoza, trawy, zboża, bylica, jabłko, gruszka, orzech ziemny, lateks, ziemniak (surowy), seler
Seler brzoza, trawy, zboża, bylica, ambrozja, jabłko, gruszka, mango, melon, ogórek, marchewka (surowa), pomidor (surowy), koper, papryka, pieprz, kminek, kolendra, lateks
śliwka i brzoskwinia brzoza, trawy, zboża, bylica, lateks, jabłko, gruszka, orzech ziemny i inne orzechy
ziemniak (surowy) brzoza, jabłko, gruszka, pomidor (surowy), lateks

 


źródło: www.hellozdrowie.plwww.mojealergie.plwww.medme.pl


Zobacz także

Osiem powodów, dla których nie warto jechać do Portugalii. Lepiej zrezygnuj nim będzie za późno

Rodzinne wakacje nad morzem. Jaki hotel wybrać, żeby każdy z was był zadowolony?

Talaria SPA

„Jest takie miejsce, gdzie zatrzymał się czas, a przed wyjazdem nie trzeba sprawdzać prognozy pogody”