Patronaty

Ostatnie dwa tygodnie na zgłoszenie Położnej na medal

Połozna na medal
Połozna na medal
20 lipca 2016
Fot. Materiały prasowe
 

Jeszcze przez dwa tygodnie można zgłaszać położne do ogólnopolskiego konkursu „Położna na medal”. Nominacje przyjmowane są do 31 lipca na stronie www.poloznanamedal2016.pl Obecnie zgłoszonych zostało 228 położnych, na które oddano łącznie 27 633 głosów. Dla pierwszych 25 osób, które w terminie od 16 do 31 lipca zgłoszą położną do plebiscytu, organizator Akademia Malucha Alanan, ufundował zestawy hypoalergicznych dermokosmetyków alantandermoline. 

Po 3,5 miesiącach trwania konkursu pierwsze miejsce należy obecnie  do Arlety Kwiatkowskiej-Król z Gniezna, która do tej pory otrzymała 1345 głosów. Drugie miejsce obejmuje położna Barbara Majchrzak z Lubina z ilością 1317 głosów. Na trzecim miejscu znajduje się Krystyna Szwaja z Lubina, na którą oddano 1205 głosów.

Rola jaką położna pełni w życiu kobiety to nie tylko praca, często bardzo ciężka, ale coś więcej. Położna to przyjaciel rodziny, który wysłucha i doradzi, pomoże w trudnych momentach. Dlatego tak ważne jest dla nas wyróżnienie takich położonych, które otaczają przyszłą mamę i jej rodzinę empatią i zaufaniem. Pacjentki mogą nominować lub oddać głoś na położne. Jest to swojego rodzaju podziękowanie za zaangażowanie i opiekę – mówi Iwona Barańska z Akademii Malucha Alantan, organizatora kampanii i konkursu „Położna na medal”.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Zgłoś położną i odbierz zestaw dermokosmetyków alantandermoline

Położne można jeszcze nominować do 31 lipca. Organizator kampanii i konkursu „Położna na medal” – Akademia Malucha Alantan –  ufundował 25 zestawów hypoalergicznych dermokosmetyków alantandermoline dla osób, które w terminie od 16 do 31 lipca jako pierwsze zgłoszą swoją kandydatkę do plebiscytu.

Oddawanie głosów trwa przez cały czas trwania konkursu, czyli od początku kwietnia do 31 grudnia 2016 roku. Nominacje i głosy przyjmowane są za pośrednictwem strony www.poloznanamedal2016.pl

Po dziewięciu miesiącach trwania konkursu wyłonione zostaną trzy najlepsze położne w kraju oraz położne, które uzyskały najwyższą liczbę głosów w poszczególnych województwach.

Więcej informacji o lipcowej promocji znajduje się tu: www.poloznanamedal2016.pl/artykuly/41-kolejna-edycja-lipcowej-promocji

__________________________________________________________________

Trzecia edycja kampanii Położna na medal_Partnerzy merytoryczniPołożna na Medal to prowadzona od 2014 roku kampania społeczno-edukacyjna zwracająca uwagę na kwestie związane z koniecznością podnoszenia standardów i jakości opieki okołoporodowej w Polsce poprzez edukację i promocję dobrych praktyk. Istotną kwestią kampanii jest również podnoszenie świadomości społecznej na temat roli położnych w opiece okołoporodowej.

Jednym z kluczowych elementów kampanii jest konkurs na najlepszą położną w Polsce. Zgłoszenia do tegorocznej, trzeciej edycji konkursu przyjmowane są od 1 kwietnia do 31 lipca 2016 r. Głosy na nominowane położne można oddawać od 1 kwietnia do 31 grudnia 2016 roku. Nominacje i głosy odbywają się na stronie www.poloznanamedal2016.pl

Patronat honorowy nad kampanią i konkursem objęła Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych. Patronat merytoryczny sprawują: Polskie Towarzystwo Położnych, Fundacja Rodzić po Ludzku oraz Stowarzyszenie Dobrze Urodzeni. Mecenasem kampanii jest marka Alantan Plus.


Patronaty

Co i jak jeść w ciąży. Dieta przyszłych mam

Połozna na medal
Połozna na medal
23 lipca 2016
Fot. iStock / DrGrounds
 

Dieta kobiet w ciąży to temat o którym prawdopodobnie powiedziano i napisano już wszystko. W dżungli porad i sugestii warto pamiętać o tym, co najważniejsze – każda kobieta jest inna i każda ma inne potrzeby. Tak jak we wszystkim, tak i w diecie należy zachować przede wszystkim umiar i zdrowy rozsądek. Zbilansowana dieta kobiety ciężarnej nie różni się znacząco od każdej innej diety, która opiera się na tzw. dobrych nawykach żywieniowych. O tym jak prawidłowo odżywiać się w czasie ciąży radzi położna Martyna Mączka, Ambasadorka kampanii „Położna na medal”.

Co i jak jeść w ciąży?

W trakcie ciąży nieznacznie zmienia się zapotrzebowanie kaloryczne względem okresu poprzedzającego ciążę. Pierwszy trymestr pozostaje bez zmian pod względem zapotrzebowania kalorycznego, natomiast w drugim trymestrze wzrasta ono średnio ok. 300 kcal. Ostatnie 3 miesiące ciąży to wzrost zapotrzebowania kalorycznego o 450 kcal. W praktyce organizm kobiety ciężarnej działa jak bardzo mądry i uregulowany mechanizm – chcąc uzupełnić niedobory wyraźnie sygnalizuje czego mu najbardziej brakuje. Stąd często spotykane tzw. smaki ciężarnej czy też zachcianki. Najczęściej przyszłe mamy jedzą wtedy pokarmy, na które normalnie nie miałyby ochoty. O ile nie są to niezdrowe przekąski i pokarmy mocno przetworzone to można spożywać je z przyjemnością.

Co i jak jeść w ciąży. Dieta przyszłych mam

Fot. Materiały prasowe

W zbilansowanym odżywaniu nie należy martwić się o dodatkową suplementacje. Warto jednak zwracać uwagę na stopień różnicowania i obecność pełnowartościowych produktów w codziennym menu. Dla profilaktyki zaleca się uzupełnianie diety o kwas foliowy – suplementacja już przed ciążą – jod i kwasy DHA. Warto skonsultować konieczność takiej suplementacji i jednocześnie unikać preparatów złożonych tzw. kompleksów witamin.

Prawidłowy jadłospis musi zawierać produkty wszystkich grup, a więc produkty zbożowe (najlepiej pełnoziarniste), warzywa i owoce, produkty mleczne, mięso (chude, gdyż unikamy tłuszczu zwierzęcego), ryby, jaja i tłuszcze roślinne. To, co najlepiej omijać to fast foody, słodycze, przekąski i żywność mocno przetworzona, zawierają niezdrowe tłuszcze, zbędny cukier oraz sól.

Istotne w zdrowej diecie jest picie wody przy jednoczesnym unikaniu napojów gazowanych.

W zależności od tego jaką mamy porę roku warto oprzeć swoje menu żywienie na produktach sezonowych. Wiosna i lato są doskonałym czasem na przyrządzanie koktajli owocowych i warzywnych. Można je połączyć z nasionami, orzechami czy też płatkami lub kefirem. Wtedy będą stanowić pełnowartościowy posiłek. Bazą dla soków może być jarmuż lub seler naciowy, które doskonale wypływają na organizm. Uzupełnić możemy go płatkami owsianymi, orkiszowymi, nasionami chia lub innymi, które przypadną nam do smaku. Najlepiej używać produktów krajowych, gdyż do nich przystosowany jest nasz organizm.

Co i jak jeść w ciąży

Fot. Materiały prasowe

Często powtarzam swoim pacjentkom i podopiecznym, że nasz brak dyscypliny żywieniowej odczuwa także nienarodzone maleństwo. Nawyki żywieniowe z okresu ciąży przekładają się bezpośrednio na nawyki żywieniowe naszego dziecka. Warto swoim odżywianiem wpłynąć na prawidłowy rozwój naszego maleństwa oraz zapewnić mu energiczny start.

Autorka: położna, Martyna Mączka, zwyciężczyni 2. edycji konkursu Położna na Medal


Trzecia edycja kampanii Położna na medal_Partnerzy merytoryczniPołożna na Medal to prowadzona od 2014 roku kampania społeczno-edukacyjna zwracająca uwagę na kwestie związane z koniecznością podnoszenia standardów i jakości opieki okołoporodowej w Polsce poprzez edukację i promocję dobrych praktyk. Istotną kwestią kampanii jest również podnoszenie świadomości społecznej na temat roli położnych w opiece okołoporodowej.

Jednym z kluczowych elementów kampanii jest konkurs na najlepszą położną w Polsce. Zgłoszenia do tegorocznej, trzeciej edycji konkursu przyjmowane są od 1 kwietnia do 31 lipca 2016 r. Głosy na nominowane położne można oddawać od 1 kwietnia do 31 grudnia 2016 roku. Nominacje i głosy odbywają się na stronie www.poloznanamedal2016.pl

Patronat honorowy nad kampanią i konkursem objęła Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych. Patronat merytoryczny sprawują: Polskie Towarzystwo Położnych, Fundacja Rodzić po Ludzku oraz Stowarzyszenie Dobrze Urodzeni. Mecenasem kampanii jest marka Alantan Plus.


Patronaty

Pierwsze dni po porodzie – jak zachowuje się ciało kobiety? Co jest naturalne, a na co zwrócić uwagę?

Połozna na medal
Połozna na medal
8 lipca 2016
Fot. iStock / Saso Novoselic

Okres tuż po porodzie to dla kobiety z jednej strony czas wielkiej radości, ale z drugiej, to także bardzo wymagający i trudny moment. Szczególnie jeśli mówimy o sprawach związanych z organizmem młodej mamy, w którym to zachodzi szereg zmian. O tym jak zmienia się ciało kobiety, o których dobrze jest wiedzieć, mówi położna Martyna Mączka, Ambasadorka kampanii „Położna na medal”.

Spory niepokój może wywoływać krwawienie z dróg rodnych. Może być ono obfitsze po karmieniu albo po zmianie pozycji matki. Krwawienie zaraz po porodzie jest procesem naturalnym wywoływanym przez obkurczającą się macicę która wraca do swoich pierwotnych rozmiarów. To co może wywoływać niepokój, to obfite krwawienie po okresie około dwóch tygodni od porodu. W takiej sytuacji zalecane są konsultacje medyczne. Kolejną kwestią, na którą uwagę powinny zwracać młode matki to nienaturalny zapach odchodów mogący świadczyć o toczącej się infekcji.

Inną zmianą w organizmie kobiety wywołującą obawy są obrzęki. Zarówno te pozostałe z okresu ciąży jak i te powstałe po porodzie. Obrzęki są naturalnym stanem fizjologicznym organizmu nie wymagającym przyjmowania leków. To na co warto zwrócić uwagę w pierwszych dobach po porodzie, to częstsze oddawanie moczu związane z usuwaniem nadmiaru wody z ciała. Pierwsze wizyty w toalecie mogą okazać się dość trudne i nieprzyjemne. Co spowodowane jest obrzękiem mięśnia cewki moczowej i idącymi z nim trudnościami w oddawaniu moczu. Pomóc w tym przypadku może nie doprowadzanie do stanu przepełnienia pęcherza i częstsze oddawanie moczu. Jednocześnie młode mamy powinny pamiętać o zbilansowaniu gospodarki wodnej organizmu i w miarę regularnym piciu.

Kolejną kwestią, którą warto wziąć pod uwagę to pełniejsze piersi, zdolne do produkcji pokarmu dla malucha. Warto pilnować ich regularnego opróżniania. W trakcie karmienia młode mamy mogą odczuwać delikatne skurcze macicy, które nie są jednak tak bolesne jak te znane z porodu. Kontroli wymaga również ciśnienie. Szczególną uwagę powinny zwrócić na to uwagę matki, które miały z nim problemy w trakcie ciąży albo przed nią.

Alarmujące są bóle głowy. Tym bardziej kiedy młoda mama nie miała cięcia cesarskiego ani znieczulenia po porodzie. Po znieczuleniu mogą utrzymywać się uporczywe bóle łowy, które można łagodzić przyjmowaniem dużej ilości płynów i paracetamolem. Takie bóle powinny ustąpić samoistnie.

Ważną kwestią tuż po porodzie, mającą wpływ na powrót organizmu do formy jest odpoczynek i ruch. Staramy się wypoczywać zgodnie z rytmem dziecka, a w wolnych chwilach nie zapominamy o aktywności fizycznej, oczywiście dopasowanej do indywidualnych możliwości. Warto zwrócić uwagę na to, żeby po porodzie nie dźwigać ciężarów ważących więcej niż maluszek. Podnoszenie ciężkich przedmiotów w okresie połogu może powodować zaburzenia statyki narządu rodnego, a w przyszłości wpływać na nietrzymanie moczu.

Zmianą organizmu dającą się we znaki wielu młodym mamom jest tzw. wiszący brzuszek. Dobrą praktyką są masaże brzucha połączone z wcieraniem preparatów nawilżających. Nie warto stosować pasów ściągających, nawet po cięciu cesarskim. Osłabiają one mięśnie brzucha i grzbietu, prowadząc do nadmiernego obciążenia mięśni dna miednicy. Nawet podczas chodzenia mięśnie tułowia mobilizują się i szybciej regenerują.

Jeżeli poród przebiegał fizjologicznie to zapewne krocze pozostało bez urazów. Jeżeli było nacinane lub spontanicznie pękło to okolicę rany warto przemywać po każdej wizycie w toalecie. Nie ma konieczności stosowania dodatkowych, specjalnych preparatów do higieny. Śmiało można stosować te kosmetyki, które używane były przed porodem. Blizny po cięciu cesarskim nie należy zaklejać opatrunkami. Wymaga ona podobnej pielęgnacji co reszta ciała a także wietrzenia.

Ciąża i poród są wyrazem kobiecości i ogromnego poświęcenia każdej matki. Dlatego szczególnie w pierwszych tygodniach po porodzie warto poświęcić część uwagi również młodym mamom, a nie jedynie nowonarodzonym maluchom. Pozostawienie matek z ich problemami samym sobie często może prowadzić do zaburzeń nastrojów. Ważne, żeby kobieta mogła liczyć na pomoc i wsparcie najbliższych, aby poradzić sobie z własnym ciałem w pierwszych dniach połogu.

Autorka: położna, Martyna Mączka, zwyciężczyni 2. edycji konkursu Położna na Medal


Trzecia edycja kampanii Położna na medal_Partnerzy merytoryczniPołożna na Medal to prowadzona od 2014 roku kampania społeczno-edukacyjna zwracająca uwagę na kwestie związane z koniecznością podnoszenia standardów i jakości opieki okołoporodowej w Polsce poprzez edukację i promocję dobrych praktyk. Istotną kwestią kampanii jest również podnoszenie świadomości społecznej na temat roli położnych w opiece okołoporodowej.

Jednym z kluczowych elementów kampanii jest konkurs na najlepszą położną w Polsce. Zgłoszenia do tegorocznej, trzeciej edycji konkursu przyjmowane są od 1 kwietnia do 31 lipca 2016 r. Głosy na nominowane położne można oddawać od 1 kwietnia do 31 grudnia 2016 roku. Nominacje i głosy odbywają się na stronie www.poloznanamedal2016.pl

Patronat honorowy nad kampanią i konkursem objęła Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych. Patronat merytoryczny sprawują: Polskie Towarzystwo Położnych, Fundacja Rodzić po Ludzku oraz Stowarzyszenie Dobrze Urodzeni. Mecenasem kampanii jest marka Alantan Plus.