Moda

Co się dzieje z twoim ciałem, kiedy codziennie czytasz książkę. Sześć ważnych zmian

Redakcja
Redakcja
23 listopada 2022
czytanie
 

Pewnie nie raz słyszałaś jeszcze od rodziców, że powinnaś więcej czytać. Pewnie do dziś sama podskórnie czujesz, że tak właśnie powinno być. Mówi się, że każda przeczytana książka, to kolejne przeżyte życie. Fikcja nie jest tylko dla dzieci, literatura faktu nie zawsze jest nudna. Jeśli dasz im szansę, przekonasz się, że zanurzenie się w opisanej tam historii to nie tylko zabawa. Poprawia również zdrowie fizyczne i psychiczne. Czytanie może wzmocnić mózg i zapobiec pogorszeniu funkcji poznawczych. Pomaga również zmniejszyć stres i poprawić sen. Stajesz się bardziej empatyczna, gdy uciekasz w historię, nawet na kilka minut dziennie. Ale najlepsze jest to, że czytanie sprawia, że jesteś szczęśliwsza.

Czytanie wzmacnia mózg

Czytanie zmienia mózg w najbardziej dosłownym sensie. I nie ma znaczenia, co czytasz. Jasne, czytanie literatury faktu będzie trudniejsze psychicznie. Wzmocnienie następuje, ponieważ czytanie stymuluje części mózgu, których rzadko używasz w codziennym życiu. I nie chodzi tu o logikę i ostrość myślenia. Chodzi bardziej o to, jak słowa, które konsumujesz, przekształcają się w emocje i uczucia. Badania pokazują, że kiedy ludzie dostawali książkę do przeczytania, ich mózgi były bardziej pobudzone. Potwierdzali to przy pomocy rezonansu magnetycznego. 

Stymulowane obszary działały szybciej i były bardziej zsynchronizowane. Co ciekawe, kora somatosensoryczna, która reaguje na odczucia fizyczne, doświadczyła największej zmiany. Oznaczałoby to, że czytanie książki stymuluje ten sam obszar, co trening. Jeśli włączysz tę praktykę do swojej rutyny, zmiany te będą trwałe. Rzeczywiście, nawet przeglądanie kilku stron dziennie może wzmocnić twój mózg i sprawić, że będziesz ostrzejszy.

Książki wzbogacą twoje słownictwo

Jedną z najlepszych rzeczy w czytaniu jest to, że wzbogaca twoje słownictwo. Bez czytania można to zrobić tylko poprzez aktywne uczenie się. Musiałabyś otworzyć słownik i podjąć wysiłek, aby zapamiętać słowa, które w nim zapisano. I nawet wtedy istnieje duża szansa, że o nich zapomnisz. Trudno byłoby ci też zrozumieć, jak używać ich w odpowiednim kontekście. Bogatsze słownictwo to lepsze możliwości komunikacyjne.

Książki zmniejszają stres

Jedną z zalet poświęcenia czasu na czytanie jest to, że czytanie zmniejsza stres. To dlatego, że pozwala uciec i, przynajmniej tymczasowo, zapomnieć o wszystkich codziennych zmaganiach. Jeśli tylko masz trochę czasu przed snem, usiądź i czytaj tyle, ile chcesz. Co ciekawe, czytanie jest jak medytacja, ponieważ jest to powtarzalna czynność, na której musisz się skupić. Słowa się zmieniają, ale akcja jest taka sama, strona po stronie. Również stymulowanie wyobraźni pozwala wejść w odmienny stan świadomości.

Ponadto badania pokazują, że nawet sześć minut czytania może zmniejszyć częstość akcji serca i zmniejszyć napięcie mięśni. Tak więc twoja ulubiona książka nie tylko relaksuje cię psychicznie, ale także fizycznie.

Czytanie sprawia, że stajesz się bardziej empatyczna

Książki są wyjątkowe, ponieważ pozwalają wyobrazić sobie rzeczy, z którymi nigdy byś się nie zetknęła. Niezależnie od tego, czy są to książki beletrystyczne, czy non-fiction, przenoszą cię do zupełnie nowych światów. Ponadto, czytając, zawsze towarzyszysz komuś w podróży. Dowiesz się, dlaczego zachowuje się tak, a nie inaczej i jakie podstawowe wartości są mu drogie.

Zrozumiesz, dlaczego bohaterowie podjęli konkretne decyzje, niezależnie od tego, czy uważasz je za dobre, czy złe. W rezultacie zaczynasz mniej oceniać i bardziej współczuć. Ta zdolność do odnoszenia się do innych nazywana jest „teorią umysłu”. Badania pokazują, że ludzie, którzy często czytają, zwłaszcza czytelnicy beletrystyki, mają lepiej rozwiniętą teorię umysłu.

Czytanie spowalnia spadek funkcji poznawczych

Spadek funkcji poznawczych jest nieunikniony. To coś, co dzieje się naturalnie, gdy ludzie się starzeją. Nie możesz nic zrobić, aby temu zapobiec, ale możesz to spowolnić. Dzięki tej aktywności możesz uniknąć nawet choroby Alzheimera. Wynika to z faktu, że czytanie poprawia zdrowie mózgu.

Czytanie jest czynnością poznawczą, podobnie jak rozwiązywanie zagadek. Nie wszyscy jednak lubią matematykę czy zagadki. A książka dla każdego. 

Pomyśl o tym w ten sposób: mózg jest jak mięsień. Potrzebuje stymulacji. W przeciwnym razie traci kształt. Tak więc, angażując się w działania oparte na poznaniu, wzmacniasz mózg.

Książki mogą uczynić cię szczęśliwszą

Jeśli jesteś czytelniczką, zapewne wiesz, zwijanie się w kłębek z dobrą książką to idealny przepis na szczęście. I nie jest to tylko krótkotrwałe szczęście. Jest to ogólna zmiana nastroju, która jest zauważalna w codziennym życiu. Początkowo zauważysz zmianę podczas czytania. Badania pokazują, że twój mózg przechodzi wtedy w stan podobny do transu. Czytanie wyzwala i pobudza mózg do produkcji hormonów szczęścia, takich jak dopamina.

 

 


Moda

Wystarczy minuta, żeby zapanować nad emocjami. Technika wprost z Dalekiego Wschodu

Redakcja
Redakcja
23 listopada 2022
fot. Shvets Production/Pexels

Niektórzy ludzie są świetni w identyfikowaniu swoich emocji i uspokajaniu się. To efekt  i dzieciństwa, w którym rodzice zachęcali do wyrażania emocji, i bieżącej pracy nad sobą. Ale wielu z nas nauczono tłumić emocje, mówiąc, że inni mają znacznie gorzej niż my. A co zrobić, jeśli w dzieciństwie nie nauczyłaś się łagodzić swoich przytłaczających uczuć?

Być może, tak jak ja, uciekasz się do krzyczenia lub sięgania do lodówki , które sprawiają, że ​​czujesz się winna i zawstydzona. Nie wiesz, jak stawić czoła swoim emocjom, więc zamiast tego zwracasz się ku rzeczom, które je zagłuszają.

Nasze ciało przechowuje emocje. Cała ta złość i uraza muszą znaleźć jakieś ujście. W moim przypadku zaciska się gardło i brzuch. I od razu chcę się znieczulić czekoladą.

Jeśli nie uwolnisz swoich uczuć, pozostają one w twoim ciele i dadzą o sobie znać już jako choroba. Dlatego tak ważne jest, aby usunąć je z systemu nerwowego. Musisz nauczyć się czuć, nawet jeśli wydaje ci się, że wyglądasz śmiesznie lub że to wcale nie pomoże.

Co się dzieje z twoim ciałem, gdy jesteś zestresowana? 7 ważnych zmian

Krótka i prosta technika wyciszenia emocji

To technika prosto z Katmandu. Nazywają to mediacją kundalini. Nazywam to drżeniem, ponieważ to jest to, co dosłownie musisz zrobić. Zwierzęta na wolności robią to na przykład po ucieczce przed atakiem lwa. Trzęsą się, a potem ruszają dalej. Jest to bardzo skuteczna technika uwalniania resztek napięcia z całego dnia lub krótkotrwałego stresu, w który wprawił cię ktoś lub coś.

Oto jak to się robi. Potrzebujesz minutę – możesz włączyć stoper, jeśli chcesz.

Wstań, rozluźnij ramiona i zamknij oczy.

Gotowa?

Porusz swoim ciałem.

Nie hamuj się. Rozluźnij się. Wprowadź ciało w ruch.

Nie przestawaj się trząść. Nie przestawaj.

Potrząśnij jeszcze trochę.

(Na początku może się to wydawać dziwne, ale nie przestawaj)

Dobra, zostało 10 sekund.

10…9…8…7…6…5…4…3….2…1..

Zatrzymaj się.

Zamknij oczy i obserwuj doznania.

Ja zwykle czuję mrowienie w całym ciele. To tak, jakby napięcie spadło na podłogę. Czuję się naprawdę naładowana energią i gotowa do działania. A ty, jak się czujesz?


Zobacz także

Kowbojki – wszystko, co musisz wiedzieć o tych modnych butach rodem z westernu

Pikowane, przedłużane kamizelki. Hit tego sezonu!

Trend wiosny 2019 – kropki! Sprawdź z czym nosić i jak łączyć najmodniejszy wzór sezonu