Macierzyństwo

Nauka samodzielności, czyli jak elementy planu daltońskiego wpływają na rozwój dziecka?

Redakcja
Redakcja
8 października 2019
Fot. Materiały prasowe
 

Choć, jako rodzice, chcemy zapewnić dzieciom maksimum opieki i troski, nie powinniśmy zapominać o tym, że dzieci potrzebują też nauczyć się samodzielności. Wiek przedszkolny to idealny moment, aby zacząć dawać dziecku wskazówki, jak samodzielnie podejmować decyzje i odpowiadać za najbliższe otoczenie. Rezultaty mogą bowiem istotnie wpłynąć na jego przyszłość i zachowania w dorosłym życiu. Jak zatem prawidłowo stymulować rozwój dziecka w tym obszarze?

Rodzice często nie widzą świata poza dziećmi i są z nimi na każdym kroku, pomagając w nawet najprostszych czynnościach, które dziecko jest w stanie wykonać samodzielnie. Nadopiekuńczy rodzice sprawiają, że dziecko zaczyna przejawiać coraz mniej inicjatywy i zawsze czeka na wsparcie. Jako rodzice możemy tłumaczyć sobie, że takie działania to korzyść dla dziecka, czy zaoszczędzenie czasu. Nasze podejście „i tak zrobimy to lepiej” może znaleźć jednak odzwierciedlenie w życiu dorosłym. Recepta jest prosta – jako rodzice odpuśćmy, dajmy dziecku szansę na podejmowanie własnych decyzji i uczestniczenie w domowych obowiązkach. To tylko wzbudzi w nim poczucie odpowiedzialności i samodzielności. Jak zrobić to najlepiej? Proponujemy w codzienne czynności wpleść elementy planu daltońskiego.

Warto mieć plan. Rola rodzica w codzienności malucha

My dorośli zawsze mamy swój plan i obowiązki, z których powinniśmy się wywiązywać. Uczyliśmy się tego przez lata z większymi lub mniejszymi sukcesami. Rozpoczęcie wprowadzania planu dnia już od najmłodszych lat to dziś niezwykle ważny element w rozwoju dziecka i zupełnie nowe spojrzenie na jego edukację. Plan daltoński to nauka samodzielności, odpowiedzialności oraz współpracy. Od czego zacząć? Planując dzień, pozwól dziecku aktywnie w tym uczestniczyć. Jeśli spędzasz czas z dzieckiem w domu, zaplanujcie wspólne chwile od poranka, aż do wieczora. Jasno wyznacz granice, kiedy jest czas na zabawę, posiłki, wspólne wyjście na zakupy, czy pilnowanie, aby w kąciku z zabawkami panował porządek. Elementami granicznymi mogą być pory posiłków: zróbcie coś razem po śniadaniu czy przed obiadem, a na spacer wybierzcie się po podwieczorku. Po obiedzie tata wraca z pracy? To świetnie, zaplanujcie wtedy wspólny czas. Takie usystematyzowanie dnia pozwoli dziecku zrozumieć, które czynności należy wykonać o określonej porze. Gwarantujemy, że już w krótkim czasie dziecko zacznie rozumieć o wiele więcej, niż może Ci się wydawać.

Staraj się codziennie proponować dziecku zadania na miarę jego możliwości, np. przygotowanie elementów wspólnego posiłku, posprzątanie zabawek, zadbanie o porządek na półce z książkami czy samodzielne ubranie się. Nawet, jeżeli maluch założy spodenki na lewą stronę, pochwal jego starania. Taka akceptacja zbuduje w nim poczucie, że potrafi sam o siebie zadbać. Jeśli dziecko wykazuje dużą proaktywność, wprowadzaj je w kolejne tajniki domowych działań, wyznaczajcie „zadanie tygodnia”, które będzie wymagało od dziecka większego zaangażowania. A jeśli poczujesz, że nie chce się angażować… odpuść. To pozwoli zrozumieć dziecku, że może samo o sobie decydować – mówi Magdalena Lachowicz, pedagog, dyrektor jednego z przedszkoli sieci KIDS&Co.

Jesteś mamą przedszkolaka? Staraj się wprowadzać taki plan dnia, w który wpisany jest codzienny pobyt dziecka w przedszkolu. Jeśli chcesz, aby twoje dziecko było bardziej samodzielne, wybierając dla niego placówkę, możesz poszukać takiej, w której realizowane są elementy planu daltońskiego. To bardzo dobre rozwiązanie, kiedy chcemy połączyć to czego uczymy dziecko w domu z działaniami i doświadczeniem wykwalifikowanej kadry pedagogicznej.

Idealny scenariusz to taki, kiedy edukacja domowa współgra z przedszkolną. W przedszkolach, które wprowadzają do edukacji elementy planu daltońskiego, staramy się już od pierwszych dni pobytu uczyć dzieci samodzielności i wykonywania powierzonych im obowiązków. Uświadamiamy im upływ czasu, uczymy odpowiedzialności za siebie i innych. Budujemy relacje z rówieśnikami. Oczywiście niezwykle ważne jest również samo podejście rodziców. Jeśli chcemy, aby praca z elementami planu daltońskiego miała swoje efekty w przyszłości, nie możemy działać w dwóch skrajnie różnych sytuacjach. Jeśli dziecko jest samodzielne w przedszkolu, pozwólmy mu również być takim w domu – dodaje Magdalena Lachowicz.

Ile to „wkrótce”? Czyli usystematyzowanie dnia i przestrzeni

Zarówno w edukacji domowej, jak i przedszkolnej warto uczyć dzieci rozumienia upływającego czasu. Oczywiście nie możemy wymagać, żeby trzylatek płynnie wskazywał na zegarku wszystkie godziny, ale możemy sprawić, że nauczy się obserwować zmieniające się pory dnia i będzie je rozróżniał. Pamiętajmy o tym, że dzieci są doskonałymi obserwatorami, dlatego każdego poranka rozmawiajmy z nimi o tym, jaki jest dziś dzień tygodnia, opisujmy pogodę z oknem, omawiajmy zmieniające się pory dnia. Dzieci szybko zauważa zachodzące wokół nich zmiany.

Warto usystematyzować również przestrzeń, w której dziecko przebywa na co dzień. Możemy robić to za pomocą wyznaczonych stref i kącików np. w pokoju dziecka. Pamiętajmy również, aby dziecko czuło się odpowiedzialne za taki kącik np. pilnując w nim porządku. Z podobnymi działaniami spotka się w przedszkolu, w którym wprowadza się elementy planu daltońskiego.

Plan daltoński przynosi długoterminowe efekty

Dzieci, które wychowywane są w oparciu o wykorzystanie elementów planu daltońskiego wykazują większą inicjatywę, samodzielność, obowiązkowość. Dziecko, które już od najmłodszych lat starało się wykonywać powierzone mu zadania, łatwiej radzi sobie w szkole np. w podejściu do szkolnych obowiązków, odrabianiu lekcji, zaplanowaniu swojego czasu na naukę i zabawę. Pierwszoklasista bez problemu umie wykonać wiele zadań samodzielnie, ma swoje zdanie i nie boi się konfrontacji z rówieśnikami.

Rodzice dzieci, których edukacja w przeszłości opierała się o elementy planu daltońskiego przyznają, że są one bardziej samodzielne. Dziecko potrafi skupić swoją uwagę na nauce, jest wrażliwe na otaczający go świat oraz bodźce, bardziej kreatywne, systematyzuje swoją pracę. Uwzględnia innych w swoim otoczeniu, wyrażając empatyczną postawę i oferując pomoc.

Dziecko, które próbujemy usamodzielnić bez odpowiednich narzędzi i metod, może czuć się opuszczone i bezradne. Ważne jest, aby stopniowo wzbudzać w nim inicjatywę i pozwolić mu dojść do pewnych wniosków. Dajmy dziecku szansę poznawania świata na własnych zasadach i warunkach. Swoboda działania staje się dla niego sygnałem o zaufaniu, ale również wyzwaniem. Rodzic czy nauczyciel w tym procesie powinien odgrywać rolę „drogowskazu” i służyć poradą, zamiast wykonywać zadanie, które dziecko jest w stanie zrobić samo – Magdalena Lachowicz, pedagog, dyrektor jednego z przedszkoli sieci KIDS&Co.

Elementy planu daltońskiego w praktyce

TABLICA DO PLANOWANIA

Stwórz razem z dzieckiem tablicę, która obrazować będzie plan tygodnia np. wykorzystując materiały, które znajdziecie w domu (tablica korkowa, kolorowe kartki, naklejki). Na tablicy zaznacz najważniejsze informacje: dni tygodnia – każdemu z nich przyporządkuj odpowiedni kolor. Planując czas w ciągu dnia stosujcie piktogramy, które będą informować o wykonywanej w danym momencie czynności. Jeśli chcesz nauczyć dziecko oceniania pogody przygotuj znaczki charakteryzujące dane zjawisko. Dzięki temu możecie każdego dnia rano wspólnie określić, jaka pogoda panuje za oknem i co powinniście na siebie założyć żeby np. nie zmarznąć lub nie zmoknąć.

POMYSŁ NA DOMOWY ZEGAR

Chcecie wspólnie nauczyć się oceniania upływającego czasu? Stwórzcie kolorowy zegar – wykorzystując np. starą płytę winylową i mechanizm zegarka. Na płycie naklejcie trójkąty w różnych kolorach, które będą określały upływający czas np. 10, 15, 20 minut. Jeśli wskazówki przekroczą dany kolor, oznacza to dla dziecka upływ konkretnego czasu, który przeznaczył na zabawę, posiłek lub odpoczynek.


Macierzyństwo

100 000 dzieci w całej Polsce pozna zasady prawidłowej higieny jamy ustnej. Rozpoczęła się 7. edycja programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”

Redakcja
Redakcja
8 października 2019
Fot. Materiały prasowe
 

Wraz z nowym rokiem szkolnym rozpoczęła się kolejna, 7. już edycja ogólnopolskiego programu „Dziel się Uśmiechem”. W Polsce ponad 70 proc. dzieci w wieku 5-13 lat na próchnicę[1]. Stanowi to znacząco wyższy odsetek w porównaniu ze średnią z innych krajów Unii Europejskiej. Dlatego właśnie celem kampanii jest edukowanie uczniów szkół podstawowych, jak prawidłowo dbać o higienę jamy ustnej i przeciwdziałać rozwojowi tej choroby. W ramach obecnej edycji programu 100 000 dzieci weźmie udział w cyklu lekcji poświęconych profilaktyce próchnicy. Otrzymają też zestawy do pielęgnacji zębów.

Program „Dziel się Uśmiechem” jest realizowany od 2013 roku przez Polski Czerwony Krzyż oraz firmę Mars Polska, przy stałym wsparciu merytorycznym Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej oraz Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego. W tym roku do programu w roli Ambasadorki dołączyła Magdalena Różczka, aktorka znana nie tylko z ról filmowych, ale także zaangażowania w inicjatywy społeczne.

Polskie dzieci chorują na próchnicę

Walka z próchnicą wśród dzieci to jeden z celów WHO na XXI w.[2] Tymczasem w Polsce stan zdrowia jamy ustnej stanowi poważny problem – według Ministerstwa Zdrowia na próchnicę choruje już prawie 82% sześciolatków i 86% dziesięciolatków[3]. Z kolei z badania przeprowadzanego podczas 5. edycji Dziel się Uśmiechem wynika, że choroba ta dotyczy ponad 70% dzieci w wieku 5-13 lat1. Główne przyczyny tego problemu to niewłaściwa higiena jamy ustnej, zbyt rzadkie kontrole u dentysty i niewiedza wśród dzieci i ich opiekunów na temat tego, jak należy prawidłowo dbać o zdrowie zębów.1

Odpowiednio skierowana edukacja, szczególnie do dzieci w wieku rozwojowym i ich rodziców, może zmienić dotychczasowe niewłaściwe nawyki, wpływając na zapobieganie rozwojowi choroby próchnicowej w życiu dorosłymmówi prof. Dorota Olczak-Kowalczyk, konsultant krajowy w dziedzinie stomatologii dziecięcej oraz Prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej. Ogólnopolski program „Dziel się Uśmiechem” włącza się w nurt działań profilaktycznych, wspierając walkę z próchnicą zębów poprzez promowanie świadomości prozdrowotnej wśród uczniów i rodziców.

100 tysięcy dziecięcych uśmiechów

Program „Dziel się Uśmiechem” jest odpowiedzią na alarmujący stan zdrowia zębów polskich dzieci. Od 6 lat Polski Czerwony Krzyż i Mars Polska wspólnie działają na rzecz edukacji w zakresie prawidłowej higieny jamy ustnej. Wzorem poprzednich edycji, także w tym roku w szkołach podstawowych, które dołączyły do akcji, nauczyciele prowadzą cykl zajęć edukacyjnych. Podczas dedykowanych lekcji poświęconych higienie jamy ustnej, dzieci dowiedzą się, jak prawidłowo dbać o zdrowy i czysty uśmiech.

4 proste kroki do zdrowych i czystych zębów

Wszyscy uczniowie objęci programem – a w tym roku będzie ich w całej Polsce blisko 100 000– otrzymają specjalne materiały edukacyjne w ciekawy, angażujący sposób przedstawiające najważniejsze zasady dbania o zęby, zdrowej diety i aktywnego trybu życia.

W ramach zajęć edukacyjnych „Dziel się Uśmiechem” dzieci poznają 4 proste kroki do zdrowego i czystego uśmiechu.  Pierwszy z nich to szczotkowanie zębów pastą z fluorem przynajmniej dwa razy w ciągu dnia. Kolejny dotyczy używania dodatkowych produktów przeznaczonych do higieny jamy ustnej, takich jak płyn do płukania ust czy nić dentystyczna. Zdarza się, że po zjedzeniu posiłku lub wypiciu napoju nie mamy możliwości umycia zębów, a pozostawione na nich resztki pokarmów i cukrów wchodzą w reakcję z płytką nazębną i tworzą kwasy, które niszczą szkliwo. Aby tego uniknąć, należy wykonać krok trzeci, czyli sięgnąć po bezcukrową gumę. Żucie jej przez 10 minut po posiłku wpływa na zwiększenie produkcji śliny, która pomaga wypłukać resztki jedzenia. Czwartym, równie istotnym krokiem jest regularna kontrola zębów u dentysty, przynajmniej raz na pół roku.

W ramach zajęć dzieci otrzymują zeszyty edukacyjne, przygotowane przez ekspertów specjalnie na potrzeby programu, a także pakiety do pielęgnacji zębów, składające się ze szczoteczki, pasty oraz bezcukrowej gumy do żucia Orbit®.

Bezcukrowa guma do żucia jest rekomendowana przez ekspertów jako jeden z 4 podstawowych kroków dbania o higienę jamy ustnej. Wprowadzenie jej do codziennej higieny jamy ustnej pozwoli lepiej zadbać o zdrowe i czyste zęby, zwłaszcza że coraz więcej czasu spędzamy poza domem. Dla Mars Wrigley, firmy odpowiedzianej i będącej producentem bezcukrowych gum do żucia Orbit®, to naturalne, że wykorzystujemy nasze produkty w słusznej sprawie, a taką jest realizacja „Dziel się Uśmiechem”, i pomagamy rozwiązywać realny problem społeczny  – mówi Beata Rożek, Dyrektor ds. Korporacyjnych Mars Polska.

Dzieci w Polsce myją zęby rano i wieczorem, ale to zdecydowanie za mało. Posiłki i przekąski spożywane w ciągu dnia także wpływają na ryzyko próchnicy, dlatego po jedzeniu najlepiej dokładnie wyszczotkować zęby pastą z fluorem. Gdy nie ma takiej możliwości, z pomocą może przyjść bezcukrowa guma żuta przez kilka minut po posiłku. – wyjaśnia prof. Marzena Dominiak, Prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.

Mars wspiera walkę z próchnicą

Program „Dziel się Uśmiechem” jest w całości finansowany przez firmę Mars Polska, która co roku przekazuje na jego realizację 1% ze sprzedaży dowolnych gum Orbit® we wskazanych miesiącach, zazwyczaj wczesną jesienią. W tym roku akcją zostały objęte produkty sprzedawane w sklepach stacjonarnych w okresie od 1 września do końca października br. W ramach sześciu edycji firma Mars Polska przekazała na realizację programu (m.in. na zestawy do pielęgnacji zębów, materiały edukacyjne i organizację lekcji) łącznie ponad 4,6 mln zł.

Ponad 500 000 dzieci już wie, jak dbać o zdrowy uśmiech

Dotychczas odbyło się sześć edycji programu „Dziel się Uśmiechem”, w ramach których ponad pół miliona dzieci z klas I – VI wzięło udział w lekcjach edukacyjnych. Ostania trwała od października 2018 r. do czerwca 2019 r. i uczestniczyło w niej blisko 100 000 uczniów z ponad 760 szkół podstawowych w całej Polsce. Program „Dziel się Uśmiechem” cieszył się wówczas największą popularnością w województwie lubelskim (10 164 uczestników), warmińsko-mazurskim (9 500) oraz wielkopolskim (9 000).

Więcej informacji o programie „Dziel się Uśmiechem” można znaleźć na stronach: https://www.mojorbit.pl/dziel-sie-usmiechem   oraz  https://pck.pl/co-robimy/promocja-zdrowia/dziel-sie-usmiechem-1


[1] Informacje pochodzą z Raportu Ipsos pt. „Badanie przesiewowe stanu uzębienia wśród dzieci ze szkół podstawowych”, który powstał w oparciu o wyniki ankiet oraz przeglądów stomatologicznych realizowanych w ramach V edycji programu „Dziel się Uśmiechem” realizowanego w roku szkolnym 2017/2018. Akcja objęła 11 585 dzieci w wieku 5-13 lat z wybranych szkół podstawowych z województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, łódzkiego, świętokrzyskiego i wielkopolskiego.

Pełny Raport Ipsos uwzględniający wyniki z badań z piątej edycji programu znajduje się pod adresem:

http://mojorbit.pl/docs/Wrigley_Stan_uzebienia_dzieci_fala_5.pdf

[2] “Changing oral health profiles of children in Central and Eastern Europe – Challenges for the 21st century, https://www.who.int/oral_health/publications/icd01/en/

[3] Program Ministerstwa Zdrowia ”Monitorowanie Stanu Zdrowia Jamy Ustnej Populacji Polskiej w latach 2016-2020”  pt. Ocena stanu zdrowia jamy ustnej i jego uwarunkowań w populacji polskiej w wieku 6, 10 i 15 lat w 2018 roku”. Umowa nr 11/1/2018/1210/494;

Artykuł powstał w ramach akcji „Dziel się Uśmiechem”


Macierzyństwo

Kilka prostych wskazówek, by być szczęśliwym. Nie komplikuj!

Redakcja
Redakcja
8 października 2019
Fot. iStock/olaser

To, czy jesteśmy szczęśliwi nie jest magiczną wypadkową ciągu zdarzeń i prezentów od losu. Czasem szczęście osiągają ci, którzy mają w życiu „niewiele”, a ci, którzy osiągnęli wyżyny sukcesu bywają ogromnie nieszczęśliwi. Szczęście to stan, na który sami pracujemy, to umiejętność doceniania chwili obecnej oraz bliskości innych osób. Szczęście w końcu, to umiejętność unikania życiowych komplikacji. Jeśli nie wiesz jak być szczęśliwym, zastosuj się do poniższych wskazówek…

Kilka prostych wskazówek, by być szczęśliwym

Nie słuchaj plotek

Ani ich nie powtarzaj. Plotkowanie jest toksyczne, odwraca uwagę od tego, co naprawdę ważne i sprawia, że kategoryzujemy ludzi, dzieląc ich według schematów, które być może niewiele mają wspólnego z rzeczywistością.

Ignoruj to, co mówią o tobie inni

Prawdę znasz tylko ty. Po co tracić czas i energię na przekonywanie kogoś, że jest inaczej niż myśli? Jeśli na to sam nie pozwolisz, słowa innych nie będą cię ranić.

Sam kreuj swoje życie

Nie pozwalaj innym podejmować za ciebie decyzji, które zaważą na twoim życiu. To ty wybierasz jakie ono ma być i z kim chcesz je spędzić. Każdy jest odpowiedzialny za siebie samego.

Szukaj dobra w każdej sytuacji

Zamiast załamywać się chwilową porażką, szukaj w niej nauki, doświadczenia, czegoś, co pomoże ci być lepszym, dokonywać lepszych wyborów w przyszłości.

Naucz się odczuwać wdzięczność

Doceniaj to, co masz już teraz. Nie koncentruj się zbyt mocno na brakach. Myśl o tym jak tworzyć z tego, co już osiągnąłeś, jak wykorzystać to, czego się już nauczyłeś. Dziękuj ludziom za to, że są w twoim życiu i za to, co w nie wnoszą.

Odpuść to, co należy do przeszłości

Żale, niewykorzystane szanse, niespełnione miłości, błędy. To już było, już nie wróci. Ważna jest chwila obecna i najbliższa przyszłość. Oraz to, jakim stajesz się człowiekiem. Nie komplikuj sobie życia myśleniem o przeszłości.


Zobacz także

Hiperlaktacja co to jest i jak sobie z nią radzić?

Wybierz szybką, smaczną i zdrową przekąskę dla swojego dziecka

„Mojego dziecka nie będzie, nie mówcie, że jeszcze kiedyś urodzę!”. O bólu kobiety, która poroniła