Macierzyństwo

Kim jest kobieta w Polsce, jeśli odbiera jej się prawo do ochrony własnego zdrowia, życia, szczęścia i poczucia bezpieczeństwa?

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
23 października 2020
Polki kontra dobra zmiana
Fot. iStock / Chepko
 

Trybunał Konstytucyjny wydał orzeczenie. Wyrok skazujący kobiety na brak wyboru. Na lęk, strach, poczucie zagrożenia i pewność, że gdyby okazało się, że ich dziecko ma ciężką genetyczną wadę, nie wolno im postanowić o zakończeniu ciąży. Ochrona życia ponad wszystko. Nieważne, że życie to będzie trwało zaledwie chwilę, lub że będzie tylko nieco dłuższym trwaniem, bez świadomości,  w okrutnie zdeformowanej formie. Nieważne, że to życie nie rozwija się w inkubatorze, w maszynie, ale w innym życiu – świadomym tego, że potraktowano je instrumentalnie. Że matkę, kobietę, człowieka traktuje się jak ubezwłasnowolniony przedmiot, którego organizm uczyniono sprawą polityczną, instrumentem ideologii.

Wiem o parze ludzi, którzy zdecydowali się na urodzenie dziecka z zespołem Edwardsa. Podjęli decyzję sami, nie została im ona narzucona. Dziecko żyło dosłownie kilka dni. Ale ich cierpienie trwało miesiącami i latami. Doświadczenie to wpłynęło na nich w nieodwracalny sposób – dziś są innymi ludźmi. Ból, fizyczny i psychiczny sprawił, że jeszcze mocniej mówią: nikt nie powinien przez to przechodzić. Niekończące się koszmary senne, silne leki antydepresyjne, utrata pracy ze względu na utrzymujący się przewlekle bardzo zły stan emocjonalny Kasi… A przed oczami, na stałe, obraz dziecka, które w żaden sposób nie przypominało noworodka z poradników dla rodziców. I silne postanowienie: już nigdy więcej nie zajdę w ciążę. A na pewno nie w tym kraju.

Co oznacza zaostrzenie ustawy antyaborcyjnej w praktyce? Wszystko najgorsze, co tylko możecie sobie wyobrazić, o ile nie jesteście podłymi, okrutnymi i zaślepionymi fanatyzmem religijnym politykami i działaczami pro-life (którzy zresztą z umiłowaniem życia niewiele mają wspólnego).

Przede wszystkim, Polki będą się bały rodzić dzieci. W kraju, gdzie od dłuższego czasu spada odsetek narodzin i nawet program Rodzina 500 plus nie wpłynął na polepszenie tej sytuacji, przystawienie kobietom noża do gardła i powiedzenie: „Musisz urodzić za wszelką cenę” przyniesie odwrotny skutek. Podziemie aborcyjne nie zniknie, ono się rozwinie jeszcze bardziej. A ci, których na nielegalną aborcję nie będzie stać, będą ryzykować zdrowiem i życiem, korzystając z mniej bezpiecznych możliwości przerywania ciąży.

Trauma związana z przymusowym donoszeniem ciężko upośledzonego płodu na zawsze zmieni życia kobiet, ich partnerów i rodzin. Bo tak skonstruowane przepisy wpłyną na całe rodziny. Jakim rodzicem dla pozostałych, zdrowych dzieci będzie matka odczuwająca niewyobrażalny ból fizyczny i emocjonalny, którą zmuszono do urodzenia istoty, której nie da się uratować, z którą nigdy nie nawiążemy bliższego kontaktu bo ona umrze zaraz po urodzeniu lub jeszcze w trakcie życia płodowego? Kto tym kobietom zapewni psychologiczną opiekę, wsparcie, dobre słowo? Kto poniesie koszty – emocjonalne i materialne jej sytuacji? Nowelizacja ustawy uderzy szczególnie w najuboższe kobiety, stawiając je w jeszcze trudniejszej sytuacji życiowe. Kto im pomoże? Państwo? Raczej nie. Kto wytłumaczy, że mają prawo nie kochać tego dziecka, że nie są złe, jeśli pragnęły by się nigdy nie urodziło? Ksiądz?…

Ciężko chore, nieludzko cierpiące dzieci będą porzucane po narodzeniu, jak rzeczy. Jeśli przeżyją, trafią do niedofinansowanych ośrodków, gdzie być może o ich lepszy los będzie się biła jakaś garstka cichych bohaterów. Takie dzieci będą do końca życia ciężarem dla swoich opiekunów, dla całego systemu opieki zdrowotnej. Kto weźmie za ich życie moralną odpowiedzialność? Czy ci, którzy dziś tak głośno krzyczą o sumieniu i prawie do życia?

Jeszcze chwila, a w Polsce nastoletnie dziewczynki będą musiały donosić ciąże pochodzące z gwałtu. To nie jest już kraj dla kobiet. Jestem zła, zrozpaczona, przerażona. Boję się o siebie i o moją córkę.



Macierzyństwo

Ćwiczenia na różne partie ciała. Jak wzmocnić brzuch, plecy, barki, uda lub ramiona?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
23 października 2020
Ćwiczenia na ciało - brzuch, plecy, barki, uda, tricepsy
Fot. iStock

Ćwiczenia są nam potrzebne, ponieważ ciało ludzkie jest stworzone do ruchu. Jego niedostatek może skutkować poważnymi problemami zdrowotnymi, a także sylwetką daleką od ideału. Aby nie tyć i nie chorować, warto zadbać o ciało, odpowiednią ilość tkanki tłuszczowej i mocne mięśnie. Jakie ćwiczenia wzmocnią brzuch, plecy, barki, uda lub tricepsy (ramiona)?

Ćwiczenia można wykonywać na siłowni, na świeżym powietrzu jak i w domu. Do wielu z nich nie potrzeba żadnych dodatkowych sprzętów, ale przyda się wygodny strój, obuwie oraz woda, by uzupełnić płyny podczas treningu. Konieczna jest także rozgrzewka przed treningiem i rozciąganie po nim, aby uniknąć ryzyka bolesnej kontuzji. Ważne jest również prawidłowe wykonywanie ćwiczeń oraz dobranie stopnia ich trudności do możliwości organizmu. Na początek lepiej wybierać ćwiczenia łatwiejsze, mniej forsowne, by z czasem przejść do tych bardziej wymagających.

Ćwiczenia na ciało - brzuch, plecy, barki, uda, tricepsy

Fot. iStock/ćwiczenia

Do wyboru jest wiele ćwiczeń, które polecają osoby profesjonalnie zajmujące się tematem sportu. Dobrze dobrane ćwiczenia i odpowiednie oraz systematyczne ich wykonywanie, przyniesie oczekiwane rezultaty.

Ćwiczenia na brzuch

Ćwiczenia na brzuch na leżąco — brzuszki

  1. Połóż się na macie do ćwiczeń. Plecy mają być płasko, a kolana skierowane w stronę sufitu, stopy ułożono płasko na podłodze.
  2. Ręce załóż za uszy, jedynie lekko ich dotykając, aby wesprzeć szyję i głowę — nigdy nie ciągnij za nią rękoma podczas skłonu.
  3. Ramiona trzymaj na podłodze i nabierz powietrza.
  4. W trakcie wydechu podnieś tułów, a mięśnie brzucha wciągnij i napnij.
  5. Przy wdechu powoli opuść tułów na matę.
  6. Powtarzaj podnoszenie i opadanie tułowia.
Ćwiczenia na ciało - brzuch, plecy, barki, uda, tricepsy

Fot. iStock/ćwiczenia

Ćwiczenia na brzuch na stojąco z hantlami

Zamiast hantli, możesz wykonać ćwiczenie przy pomocy butelki wypełnionej piaskiem lub wodą.

  1. Stań w rozkroku, nogi rozstaw na szerokość barków.
  2. Weź w oburącz hantlę lub butelkę.
  3. Wyprostuj się i skręć barki w prawą stronę, przenosząc oburącz na tę samą stronę hantlę lub butelkę.
  4. Powtórz ćwiczenie na drugą stronę.

Wykonaj 2 serie po 10 powtórzeń.

Ćwiczenia na plecy

Ćwiczenia na ciało - brzuch, plecy, barki, uda, tricepsy

Fot. iStock/ćwiczenia

Wiosłowanie hantlami w opadzie tułowia 

  1. Złap hantle i ułóż je po bokach ciała, wyprostuj się.
  2. Nieco ugnij kolana i pochyl się do przodu, trzymając proste plecy. Pozwól hantlom „zjechać” w dół pod własnym ciężarem.
  3. Trzymając pozycję z płaskim grzbietem i lekko napiętymi mięśniami brzucha, pociągnij hantle w górę uginając ramiona w łokciach i podciągając łokcie do góry.
  4. Gdy hantle zbliżą się do tułowia, wykonaj odwrotny ruch i opuść hantle do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenia na plecy z gumą 

  1. Stań na długiej gumie powerband obiema nogami.
  2. Stopy rozstaw na szerokość barków i złap środek gumy obiema rękami.
  3. Mając proste plecy proste i napięty brzuch, przyciągnij łokcie do góry, wypychając je na zewnątrz, aż nadgarstki znajdą się na wysokości górnej części klatki piersiowej.
  4. Ostrożnie wróć do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenia na uda i pośladki

Ćwiczenia na ciało - brzuch, plecy, barki, uda, tricepsy

Fot. iStock/ćwiczenia

Wykroki do boku

  1. Stań prosto, patrz przed siebie, zrób wydech i wykonaj duży krok do boku, wypychając biodra do tyłu i uginając kolano nogi prowadzącej (max. do kąta 90 stopni). Druga noga była możliwie jak najbardziej wyprostowana, a pośladki mocno wypięte do tyłu.
  2. Odepchnij się piętą i wróć do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenia na uda i pośladki — przysiady 

  1. Wyprostuj plecy, ściągnij łopatki, możesz trzymać obie dłonie zaciśnięte przy barkach, stopy rozstaw na szerokość tułowia, napnij pośladki.
  2. Obniż ciało robiąc przysiad — pośladki powinny iść do tyłu i w dół, kolana nie powinny wykraczać za palce u stóp.
  3. Wróć do pionu — najpierw biodra powinny ciągnąć do góry pośladki, dopiero potem wypychają je kolana.
  4. Wyprostuj się, wypnij biodra do przodu napinając pośladki.

Ćwiczenia na barki

Ćwiczenia na ciało - brzuch, plecy, barki, uda, tricepsy

Fot. iStock/ćwiczenia

Ćwiczenia na barki — z hantlami na siedząco

  1. Usiądź na ławce pionowej ustawionej na ok. 90º tak, aby lędźwia były przyklejone do ławki, a plecy wyprostowane, nieco pochylone do przodu. Głowa powinna być przedłużeniem kręgosłupa.
  2. Ręce z hantlami opuść wzdłuż tułowia tak, aby kciuki skierowane były do przodu. Nogi oprzyj w lekkim rozkroku, aby zachować stabilność.
  3. Na wydechu unieś ramiona do boku, powyżej poziomu barków.
  4. Na wdechu wróć wolniej do pozycji wyjściowej, nie opuszczając hantli do końca.
  5. Powtarzaj ćwiczenie.

Ćwiczenia na barki z gumą 

  1. Złap gumę nieco szerzej niż na szerokość barków. Stopy ustaw w lekkim rozkroku. Plecy mają być proste, brzuch napięty.
  2. Guma powinna się znaleźć na wysokości obojczyków, a jej drugi koniec pod stopami.
  3. Trzymając pozycję wykonaj wdech i rozpocznij wyciskanie ramion z gumą w górę. Łokcie prowadź przodem, przedramiona staraj się utrzymać na stałe skierowane w górę.
  4. Po wyciśnięciu wykonaj wydech, następnie wykonaj wdech i opuść ramiona.
  5. Wróć do pozycji wyjściowej, opuszczając gumę do linii obojczyków.
  6. Wykonaj wyznaczoną liczbę powtórzeń.

Ćwiczenia rozciągające na kręgosłup

Fot. iStock/ćwiczenia

Ćwiczenia rozciągające kręgosłup — w klęku podpartym

  1. Przyjmij pozycję wyjściową w klęku podpartym na macie — kolana i stopy ustaw na szerokości bioder, dłonie oprzyj o podłoże na szerokości barków.
  2. Wyciągnij jednocześnie przed siebie wyprostowaną prawą rękę i za siebie wyprostowaną lewą nogę — utrzymaj pozycję przez 5 sekund. Napinaj cały czas mięśnie brzucha i pośladków.
  3. Wróć do pozycji wyjściowej.
  4. Powtórz ćwiczenie dla lewej ręki i prawej nogi.

Przyciąganie kolana do klatki piersiowej

  1. Połóż się plecami na macie, prawą nogę zegnij w biodrze i kolanie, ręce spleć na kolanie prawym.
  2. Przyciągnij nogę i przytrzymaj, dociskając delikatnie dłońmi do klatki piersiowej, ok. 20-30 sekund.
  3. Wróć do pozycji wyjściowej i powtórz czynność z drugą nogą. Kontynuuj naprzemiennie.

Warto wykonać: 1-3 serii po 15 powtórzeń. Regularne rozciąganie przyniesie ulgę kręgosłupowi.

Ćwiczenia na triceps (ramiona)

Ćwiczenia na ciało - brzuch, plecy, barki, uda, tricepsy

Fot. iStock/ćwiczenia

Ćwiczenia na triceps — wąskie pompki

  1. Przyjmij pozycję podporu przodem — dłonie rozstaw na szerokość braków, plecy powinny być proste.
  2. Utrzymując prawidłową pozycję wyjściową, przy wdechu wykonaj powolne opuszczanie klatki piersiowej (bez dotykania nią o podłoże).
  3. Z wydechem dynamiczne wróć tułowiem do góry dzięki mocnej pracy ramion.

Wykonaj wyznaczoną liczbę powtórzeń.

Jeśli tego rodzaju pompki są dla ciebie zbyt trudne, wykonaj łatwiejszą wersję ćwiczenia — tzw. pompki damskie. Ruch jest ten sam, ale różnica polega na tym, że dłonie powinny być szerzej niż na szerokość barków, a kolana oparte na macie.

Wyciskanie francuskie hantlami na triceps

Do tego ćwiczenia przyda się ławeczka, która umożliwi wygodny ruch.

  1. Połóż się na ławeczce płaskiej.
  2. Złap hantle w dłoniach, ramiona wyprostuj nad klatką piersiową. Kciuki skieruj w tył.
  3. Podczas wdechu opuść hantle do czoła półkolistym ruchem przedramion (ramiona trzymaj nieruchomo).
  4. Gdy hantle znajdą się blisko czoła, wróć do pozycji wyjściowej, prostując łokcie i wykonując wydech.

Wykonaj zadaną liczbę powtórzeń.

Ćwiczenie na ramiona z gumą (biceps)

Ćwiczenia z gumą - brzuch, nogi, ramiona, plecy

Fot. iStock/ćwiczenia z gumą

  1. Stań pośrodku gumy powerband.
  2. Wyprostuj stopy rozstawione na szerokość barków.
  3. Złap gumę obiema rękami tak, by obie ręce były po obu stronach tułowia na wysokości bioder.
  4. Zegnij ramiona do góry w kierunku barków, napinając biceps.
  5. Zatrzymaj ruch na sekundę.
  6. Wróć do pozycji wyjściowej.

źródło:  www.fabrykasily.pl 

Zobacz także

„Tolerowałam homoseksualność pod warunkiem, że mnie ona w żadnej sposób nie dotyka. Aż syn spytał: Co byście zrobili, jakbym powiedział, że jestem gejem?”

Rząd wycenia wybór kobiety. 4 000 złotych za urodzenie nieuleczalnie chorego dziecka, dziecka, które może nie mieć szans na przeżycie

Jeszcze musisz chwilę poczekać Synku, jeszcze moment. Jeszcze zachwyci nas błękit nieba, cierpliwości Kochanie