Macierzyństwo

Jak nie dać się nudzie? Domowe eksperymenty, które pobudzają kreatywność

Redakcja
Redakcja
28 marca 2020
 

Filmy, gry planszowe, różnorodne zabawy – sposobów na ciekawe spędzenia czasu z najmłodszymi w domu jest wiele. Kreatywność młodych członków rodziny pomogą wyzwolić również inspirujące eksperymenty, które można wspólnie przeprowadzić w domowym zaciszu, wykorzystując do tego chemiczne zagadki. To doskonały sposób na naukę i rozrywkę zarazem. Oto pomysły jak nie dać się nudzie oraz inspiracje dla dzieci, rodziców i nauczycieli!

Do akcji #zostańwdomu przyłącza się coraz więcej osób, które wymieniają się pomysłami na ciekawe spędzanie czasu we własnym M. W obecnej sytuacji nowe wyzwanie stanowi chociażby zdalne prowadzenie lekcji tak, aby zaciekawić uczniów, przekazując im jednocześnie praktyczną wiedzę. W domowych warunkach warto sięgnąć po doświadczenia z zakresu chemii, która towarzyszy nam w wielu sferach życia i odpowiada za funkcjonowanie całego układu nerwowego człowieka. Nie ma tu miejsca na nudę – ta dziedzina nauki to nie tylko wzory, lecz także pasjonujące eksperymenty, które bawią i uczą. Bez problemu przeprowadzimy je razem z młodymi członkami rodziny, pokazując im przy tym, jak wielki potencjał drzemie w ich umysłach.

Fot. Materiały prasowe

Detektywi na tropie – jak wykryć skrobię w produktach spożywczych?

Ziemniaki goszczą na naszych stołach w wielu różnych potrawach: sałatkach, a także m.in. plackach czy pyzach. Są bardzo dobrym źródłem energii oraz składników mineralnych, w tym potasu. Zawarty w nich cukier to skrobia, która używana jest również jako zagęstnik. Jak zatem zabawić się w detektywa i wykryć ją w produktach spożywczych?

Skrobia jako złożony cukier, reaguje z jodem. Jednym z preparatów, jaki możemy tu wykorzystać jest płyn Lugola, który zakupimy w aptece. Ma on charakterystyczną, brunatną barwę, jednak, gdy połączy się ze skrobią jego kolor zmienia się na efektowny, ciemny granat. Do przeprowadzenia eksperymentu będą nam potrzebne także: ziemniaki, mąka ziemniaczana oraz miseczka z wodą. Najpierw sprawdźmy, czy faktycznie popularne w polskiej kuchni bulwy zawierają skrobię – przekrajamy jedną z nich na pół, polewamy płynem Lugola i obserwujemy reakcję.

Fot. Materiały prasowe

Ciemnogranatowa barwa wskazuje obecność wspomnianego cukru. Teraz przeprowadźmy analogiczne doświadczenie z mąką ziemniaczaną, czyli de facto „czystą skrobią” – rozmieszajmy ją w miseczce z wodą i… ciekawy efekt gotowy! Taka mąka jest też stosowana jako zagęstnik w produktach spożywczych – jednak czy zawsze producenci informują nas o takim dodatku? Zweryfikujemy to, dodając preparat do twarożku do smarowania chleba lub popularnego serka wiejskiego. Dokładne wskazówki, jak „krok po kroku” przeprowadzić eksperyment znajdziemy na Facebooku i na stronie internetowej „Koloratorium”, programu społecznego realizowanego przez FFiL Śnieżka SA. Akcja, w której uczestniczą 164 szkoły i uczniowie z całej Polski inspiruje do nauki poprzez zabawę oraz odkrywania bogatego świata chemii.

Genetyczny odcisk palca – sprawdź to sam!

Innym, ciekawym pomysłem na domowe doświadczenie jest izolacja DNA. Co będzie nam do tego potrzebne? Przede wszystkim miękki owoc: banan, truskawka czy kiwi, woreczek foliowy, sitko do herbaty, sól kuchenna, płyn do mycia naczyń, alkohol etylowy 95%, woda, zlewka 50 ml, 2 zlewki 250 ml i łyżeczka. Materiały przygotowane? Teraz nie pozostaje nic innego, jak przejść do działania. Pół obranego banana należy umieścić w woreczku foliowym i dolać do niego ok. 50 ml wody, a następnie zawiązać. Teraz przyda się trochę zręczności – miąższ trzeba rozcierać aż do uzyskania jednolitej masy. Kolejnym krokiem jest przygotowanie w zlewce 250 ml roztworu z ok. 100 ml wody, 2 łyżeczek soli i 2 łyżeczek płynu do naczyń, który mieszamy ostrożnie do momentu uzyskania efektu spienienia. Gdy to nastąpi, umieszczamy roztarty owoc w tak przygotowanym płynie, a całość ponownie dokładnie mieszamy (już bez spieniania). Następnie przesączamy zawiesinę przez sitko do drugiej zlewki 250 ml. Potem w objętości ok. 20 ml przelewamy do zlewki 50 ml i za chwilę po ściance naczynia wlewamy bardzo zimny alkohol etylowy (ok. 20 ml) do momentu utworzenia się dwóch warstw (alkohol na górze, przesącz owocowy na dole). Teraz możemy już obserwować wtrącające się nitki DNA na granicy warstw płynów.

Fot. Materiały prasowe

Więcej ciekawych inspiracji na eksperymenty chemiczne można znaleźć na stronie internetowej „Koloratorium” – publikowane są tam cyklicznie zestawy materiałów edukacyjnych stworzonych we współpracy z dr hab. Aleksandrą Ziembińską-Buczyńską. Można z nich skorzystać w domowym zaciszu – takie zabawy z chemią w tle na pewno zachęcą dzieci do nauki, rozwiną ich zdolności intelektualne i poznawcze. W ramach akcji, do 3 kwietnia trwa również konkurs dla uczniów, którzy mogą przygotować pracę plastyczną lub literacką i zdobyć atrakcyjne nagrody – Apple iPad 32GB Wi-Fi.

Zabawa edukacyjna w chemika-detektywa to świetny sposób na trening mózgu i spędzenie czasu wolnego z dziećmi. Wymaga niewielkich nakładów pieniężnych, a daje dużo satysfakcji.



Macierzyństwo

Śliwki – pyszne, zdrowe i uniwersalne owoce, po które warto sięgać cały rok

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
28 marca 2020
śliwki - kcal, w czekoladzie, z boczkiem, suszone
Fot. iStock

Śliwki cieszą się ogromną popularnością, szczególnie gdy przychodzi na nie sezon. To owoce nie tylko smaczne, ale i zdrowe. Mając je w kuchni, można przyrządzić śliwki w czekoladzie, czy boczku, pyszne ciasta, aromatyczne kompoty, a także dania z mięsem, z którymi doskonale się komponują.

Śliwki najlepiej smakują w sezonie. Można je już dostać u schyłku lata, przez jesień. Aby cieszyć się ich smakiem zimą, można je ususzyć, zamrozić lub przygotować przetwory. Mało jest owoców tak uniwersalnych i smacznych jak śliwka, dlatego warto przyjrzeć się bliżej temu, co zyskujemy sięgając po nie regularnie.

śliwki - kcal, w czekoladzie, z boczkiem, suszone

Fot. iStock/zoramn

Śliwki – wartości odżywcze, kcal

Śliwki doskonale wpływają na organizm, dostarczając mu wielu cennych substancji. W zależności od gatunku, ich zawartość może się od siebie różnić, ale owoce te można potraktować tu dość ogólnikowo. Śliwki przede wszystkim są źródłem witaminy A, E, Witamin z grupy B, a do tego wapnia, żelaza, magnezu, fosforu. Dzięki temu można je określić mianem bomby odżywczej. Te soczyste owoce zawierają dużą ilość błonnika oraz niewielką ilość białka. Jeśli chodzi o kalorie, śliwki świeże mają w 100 g od 80 do 120 kcal, więc można zajadać się nimi bezkarnie. Natomiast suszone mogą mieć kalorii aż trzy razy więcej, niż w przypadku świeżych owoców. W 100 gramach suszonych śliwek jest aż 360 kcal, więc akurat one nie są szczególnie polecane na przy dietach odchudzających.

śliwki - kcal, w czekoladzie, z boczkiem, suszone

Fot. iStock

Śliwki suszone 

Śliwki suszone, mimo że są słodsze i bardziej kaloryczne, to prawdziwa skarbnica witamin i minerałów. Zawierają aż 5 razy więcej witaminy A, niż świeże, poza tym zawierają witaminę E, witaminy z grupy B, potas, żelazo, fosfor, wapń i magnez. Co ważne, suszona śliwka zawiera aż 7 razy więcej błonnika, niż owoce świeże. Badacze uważają, że śliwka w wersji suszonej, to owoc o największej zawartości antyoksydantów chroniących przez nowotworami i przedwczesnym starzeniem się komórek organizmu.

Śliwki – wpływ na zdrowie

Śliwka na zaparcia

W przypadku zaparć warto sięgać po śliwki, które wykazują działanie przeczyszczające. Dzięki dużej zawartości  błonnika poprawiają pracę układu pokarmowego, pomagając usunąć zbędne i zalegające w nim substancje. Błonnik wpływa także na zmniejszenie ryzyka rozwoju nowotworów jelita grubego. Na pracę układu trawiennego wpływają zarówno owoce świeże, jak i suszone. W przypadku śliwek, kilka suszonych owoców należy zalać gorącą wodą na noc, a rano wypić napar i zjeść owoce. Można także po prostu włączyć suszone owoce do owsianki lub podjadać je zamiast słodyczy.

Śliwki wspierają układ krążenia

Nie można pomijać milczeniem pozytywnego wpływu śliwek na układ krążenia. Dostarczają one miedź, która chroni serce przed chorobami. Obecność polifenoli, a dokładniej katechin i kwasu chlorogenowego, doskonale wpływa na kondycję układu krążenia. Polifenole wykazują właściwości przeciwzapalne, regulujące krwi oraz pozytywnie wpływające na stan naczyń krwionośnych. Należy pamiętać przy tym, że  im ciemniejsza śliwka, tym większa zawartość cennych dla zdrowia polifenoli.

Suszone śliwki na mocne kości

Suszona śliwka pozytywnie wpływa na stan kości i chroni przed osteoporozą. Badacze ze State University udowodnili, że regularne sięganie po suszone śliwki dobrze wpływa na gęstość kości, dzięki czemu zmniejsza ryzyko złamań i osteoporozy, której ryzyko wzrasta wraz z wiekiem. Aby zahamować utratę gęstości kości, zaleca się  profilaktycznie spożywać od 2 do 10 suszonych śliwek każdego dnia. Poza tym dostarczają do organizmu fosfor i wapń, czyli pierwiastki mineralne, które wraz z witaminą D wpływają na zdrowie zębów i kości.

śliwka

Fot. iStock

Kto powinien uważać na śliwki?

Mimo wielu ważnych dla zdrowia zalet, śliwki, szczególnie suszone, nie powinny być bez ograniczeń spożywane przez osoby chorujące na cukrzycę. W ich przypadku zaleca się ograniczenie spożywania tych owoców, ze względu na to, że zawierają sporo węglowodanów, więc znacznie szybciej podnoszą glikemię. Już dwie suszone śliwki mogą podnieść glikemię nawet o 30-40 mg/dL. Lepsze są świeże węgierki, które mają niski indeks glikemiczny (IG 35) – można zjeść 5-6 śliwek, aby podnieść glikemię o ok. 40 mg/dL.

Przepisy na pyszne śliwki w czekoladzie, suszone i w boczku

Te słodkie i aromatyczne owoce są doskonałym „materiałem” do szaleństw w kuchni. Można z nich wyczarować nie tylko przetwory na zimę, ale i proste dania, które zachwycają smakiem każdego.

Śliwki w czekoladzie – przepis

śliwki - kcal, w czekoladzie, z boczkiem, suszone

Fot. iStock

Śliwki w czekoladzie – składniki:

  • śliwka suszona – opakowanie
  • 1,5 tabliczki czekolady gorzkiej lub deserowej
  • ½ szklanki śmietanki 30%
  • kruszone pistacje, wiórki kokosowe, chili, cynamon, lub inne dodatki – wg. uznania

Śliwki w czekoladzie – przygotowanie:

  1. Suszone owoce gotujemy w niewielkiej ilości wody aż zmiękną.
  2. Czekoladę rozpuszczamy w kąpieli wodnej, dolewamy śmietankę i chwilę mieszamy na parze, aż składniki się dokładnie połączą – masa powinna być gęsta, by nie spłynęła z owoców.
  3. Na osobnych spodeczkach rozkładamy dodatki do śliwek – nie jest to jednak konieczne.
  4. Każdą śliwkę nabijamy na patyczki do szaszłyków, moczymy w najpierw w czekoladzie, a następnie zanurzamy delikatnie w dodatkach – wiórkach, chili, kruszonych pistacjach, czy cynamonie.
  5. Pozostawiamy do wyschnięcia, wkładając patyczki do np. szklanki, lub układając na papierze kuchennym.

Śliwki w boczku – przepis

To danie nieziemsko proste, szybkie i wyśmienite, szczególnie na ciepło. Na imprezach znika w mgnieniu oka, bo trudno się oprzeć połączeniu smaku słodkich śliwek i słonego boczku.

śliwka

Fot. iStock

Śliwki w boczku – składniki:

  • cienkie plasterki chudego, wędzonego boczku – tyle, ile ma być śliwek
  • śliwki suszone – tyle, ile plastrów boczku
  • wykałaczki

Śliwki w boczku – składniki:

  1. Piekarnik nastawiamy na temperaturę 200 oC.
  2. W międzyczasie, gdy piekarnik się rozgrzewa, każdą śliwkę ciasno owijamy plastrem boczku i spinamy wykałaczką.
  3. Przygotowane śliwki z boczkiem układamy na papierze do pieczenia rozłożonym na blasze, lub w żaroodpornym naczyniu.
  4. Wstawiamy je do piekarnika na ok. 10 minut – boczek powinien się ładnie zrumienić, ale nie zeschnąć.
  5. Wykładamy na talerz lub do miseczki i zjadamy, póki ciepłe.

Śliwki suszone – przepis

Ten przepis na śliwki suszone przydaje się wtedy, gdy pod ręką jest dużo świeżych i zdrowych śliwek węgierek. Żeby uzyskać z nich pełnowartościowe i smaczne suszone owoce, najpierw warto przelać je wrzątkiem i pozwolić obeschnąć. Ze śliwek wyjmujemy pestki, i rozkładamy owoce na papierze do pieczenia na płytce/blasze piekarnika i wsuwamy do rozgrzanego wnętrza. Najbardziej służy im powolne suszenie w niewysokiej temperaturze 60 ºC w termoobiegu przez dobę – dzięki temu będą najsmaczniejsze i zachowają cenne składniki odżywcze.

źródło:  zdrowie.gazeta.pl , diabdis.com 

Zobacz także

„Mam kobietę, dziecko, jestem szczęśliwa.” Życie lesbijki w Polsce

Krochmal do kąpieli dla niemowlaka na odparzenia i nie tylko

Jak zachęcić dzieci do jedzenia ryb? Skarby Bałtyku – wyjątkowy projekt e-learningowy