Ciąża i poród Macierzyństwo

Prawidłowa komunikacja położnej z pacjentką. Jak powinna wyglądać, żeby każda czuła się bezpiecznie?

Połozna na medal
Połozna na medal
15 kwietnia 2020
Fot. Materiały prasowe
 

Ciąża i poród to jeden z najważniejszych momentów w życiu kobiety. To jednocześnie okres zachodzących wielkich zmian. Przynosi kobiecie i jej rodzinie nie tylko radość, miłość, szczęście i satysfakcję, ale również rozczarowanie, zmęczenie i wiele trudnych sytuacji. Dlatego bardzo istotne znaczenie ma odpowiednie podejście do pacjentki i nieustanny z nią kontakt. Dobra komunikacja jest bezcenna i jest najważniejszą rzeczą wpływającą na wzajemne relacje. Z doświadczenia wiem, że odgrywa ogromną rolę w każdej sytuacji dotyczącej ciąży, porodu i połogu, podkreśla Janina Frączek, laureatka ostatniej edycji konkursu “Położna na medal”.

Ciąża w życiu kobiety zmienia całe dotychczasowe życie. Niejednokrotnie wymusza nowe zachowania i oczekiwania. Kiedy dotyczy to kobiety oczekującej dziecka po raz pierwszy, bywa nawet źródłem dodatkowych problemów. Położna powinna w umiejętny sposób przeprowadzić kobietę przez ten nieznany, trudny czas.

Opiekuńczość, życzliwość, wyrozumiałość, gotowość do pomocy oraz empatyczne podejście położnej do pacjentki zminimalizuje, a w ogromnej większości zlikwiduje u niej strach, lęk, a w zamian uspokoi ją i da poczucie bezpieczeństwa i siły.

Poczucie komfortu w trakcie rozmowy trzeba wypracować. Nie ma go bez poczucia, że jest się rozumianym i że nasz rozmówca jest zaangażowany w kontakt z nami. Ważny jest spokojny, delikatny ton głosu i wzajemne patrzenie sobie w oczy. Niestety, sala porodowa jako miejsce nie kojarzy się z takimi rozmowami. Zamiast tego, kojarzy się z bólem, lękiem, stresem i jedną wielką niewiadomą. Każda kobieta coś o porodzie słyszała od mamy, siostry czy przyjaciółki. Ale to tylko teoria. W praktyce wygląda to często inaczej. Dlatego najlepszym lekarstwem na te wszystkie lęki jest dobra położna, która wytłumaczy, pocieszy i rozwieje wątpliwości. Musi umieć zmobilizować pacjentkę do pracy i wysiłku. Powinna też być mistrzynią w chwaleniu za każdy trud włożony w poród.

Kluczem w nawiązaniu skutecznej komunikacji jest to, że położna zamiast z góry zaplanowanego i udzielonego pacjentce wykładu dyskutuje z nią. To wtedy kobiety śmielej zadają pytania, mówią o swoich wątpliwościach. Taka rozmowa to najlepsza szansa na rozwianie obaw i walkę z własnymi lękami i słabościami. Położne są fachowcami, wiedzą, jak przekazać wiedzę w bardzo indywidualny, dostosowany do pacjentki sposób. Znalezienie wspólnego języka z pacjentką daje jej komfort oraz poczucie bezpieczeństwa. Ale warto pamiętać, że to, co jest oczywiste dla położnych, wcale nie jest takie oczywiste dla pacjentki.

Komunikowanie się to głównie mówienie i słuchanie. Słuchając, koncentrujemy się na tych informacjach, które są dla nas nowe, nieznane i które nas zaciekawiają. Dzięki słuchaniu umiemy lepiej i skuteczniej porozumieć się z pacjentką. Komunikować można się werbalnie lub niewerbalnie.

Komunikacja werbalna położnej opiera się na:

  • wypowiadaniu odpowiednich słów
  • zadawaniu pytań
  • docenianiu
  • umiejętnym odzwierciedleniu uczuć
  • mówieniu jasno i otwarcie
  • unikaniu niezrozumiałego, medycznego słownictwa

Położna podczas dialogu musi być otwarta, spokojna i uśmiechnięta. Kobieta nie może być pochopnie osądzona, oskarżona o brak umiejętności czy niewiedzę. Musi czuć pełną akceptację dla swojego sposobu myślenia, dla swoich uczuć i zachowań. Tylko wtedy, my położne możemy zdobyć jej zaufanie oraz gotowość do współpracy i do przyjęcia naszej pomocy. Dlatego, jeżeli chcemy czuć się dobrze w relacji z pacjentką powinnyśmy stosować zasadę 3P:

  • Pokaż
  • Poćwicz
  • Pochwal

Komunikacja niewerbalna położnej to:

  • gestykulacja
  • mimika twarzy
  • spojrzenie
  • wygląd fizyczny
  • kontakt wzrokowy
  • pozycja ciała
  • dotyk

Taka komunikacja ma często charakter nieświadomy. Stosując ją mamy ułatwiony kontakt z pacjentką, ponieważ czuje ona, że jesteśmy nią zainteresowani. Często pomaga jej to przezwyciężyć lęk i pokonać nieśmiałość. Nasze gesty, spojrzenia, postawa znacząco wpływają na odbieraną przez innych informację.

Ważnym elementem w relacji międzyludzkiej jest również kontakt fizyczny, czyli dotyk. Może on być odbierany jako wyraz bliskości. W trudnych sytuacjach dobrze jest mieć kogo przytulić, potrzymać za rękę.

Dla położnej, prawidłowy, dobry kontakt z pacjentką jest podstawowym narzędziem pracy, gdyż służy do budowania relacji, atmosfery zaufania. Z prawidłowej i skutecznej komunikacji z pacjentką wynikają same korzyści. Dotyczą one zarówno położnej jak i pacjentki.

Korzyści dla pacjentki:

większe zadowolenie z kontaktu z personelem

większa skłonność do optymizmu i wiary w siebie

łatwiejsze podporządkowanie się zaleceniom personelu

zmniejszenie się uczucia uzależnienia od innych, bezradności, smutku.

Korzyści dla położnej:

  • skuteczniejsze rozwiązywanie problemów pacjentki
  • większe zaufanie do personelu
  • poznanie odczuć pacjentki
  • uzyskanie od pacjentki dokładnych danych i dzięki temu dokładniejsze postawienie diagnozy.

Prawidłowa komunikacja między położną a pacjentką ma ogromny wpływ na lepszy kontakt matki z dzieckiem oraz na jej lepsze samopoczucie. Da jej przede wszystkim zadowolenie i uśmiech.

Poradnik Janiny Frączek, laureatki 6. edycji konkursu “Położna na medal”

“Położna na medal” to kampania społeczno-edukacyjna prowadzona od 2014 roku. Zwraca uwagę na kwestie związane z koniecznością podnoszenia standardów i jakości opieki okołoporodowej w Polsce poprzez edukację i promocję dobrych praktyk. Jej istotnym aspektem jest również podnoszenie świadomości społecznej na temat roli położnych w opiece okołoporodowej.

Jednym z kluczowych elementów kampanii jest konkurs na najlepszą położną w Polsce. Zgłoszenia do tegorocznej, szóstej edycji konkursu przyjmowane były od 1 kwietnia do 31 lipca 2020 r. Głosy na nominowane położne można było oddawać od 1 kwietnia do 31 grudnia 2020 roku. Oddawanie głosów odbywało się na stronie www.poloznanamedal.info

Patronat honorowy nad kampanią i konkursem objęła Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych. Patronat merytoryczny sprawują: Polskie Towarzystwo Położnych, Fundacja Rodzić po Ludzku oraz Stowarzyszenie Dobrze Urodzeni. Mecenasem kampanii jest marka Oktaseptal.


Ciąża i poród Macierzyństwo

Jak nie poczuć rytmu „baby bluesa”

Połozna na medal
Połozna na medal
22 kwietnia 2020
Fot. Materiały prasowe
 

Każda matka pierwsze dni macierzyństwa przeżywa w inny sposób. Dla wielu to wspaniałe, radosne przeżycie, ale dla części to nowa i trudna do zaakceptowania sytuacja. Takie poczucie przygnębienia, bezsilności wzmagane stresem i nerwowością często nazywa się “baby bluesem”. Ważne, żeby go nie bagatelizować i wiedzieć, jak się z nim uporać; radzi położna Janina Frączek, zwyciężczyni ostatniej edycji konkursu “Położna na medal”. Nominacje położnych do tegorocznej edycji plebiscytu można składać >> https://poloznanamedal.info/zglos

Jak nie poczuć rytmu „baby bluesa” – o poporodowym smutku, o tym jak go rozpoznać i jak sobie z nim radzić pisze Janina Frączek, laureatka 6. edycji konkursu “Położna na medal”.

Baby blues, czyli coś jest nie tak

Narodziny dziecka przynoszą wielkie zmiany i dodatkowe wyzwania. Trzeba pamiętać, że macierzyństwo to nie tylko przywilej. To także obowiązki, zmęczenie, brak czasu, kłopoty i trudności, z którymi trzeba się zmagać każdego dnia. Po porodzie życie kobiety w jednej chwili zmienia się o 180 stopni. Wszystkie czynności młoda mama musi podporządkować noworodkowi; karmić go, przewijać, wstawać kilka razy w nocy. To powoduje, że czuje się zmęczona, powoli traci siły i zamiast cieszyć się macierzyństwem zaczyna być nerwowa, poirytowana, skarży się na swój los.

Na samym początku bywa nieco łatwiej, bo organizm wyzwala duże ilości adrenaliny. Pomaga ona odnaleźć się i sprostać nowej sytuacji. Ale po kilku dniach poziom adrenaliny spada i zaczyna się prawdziwa burza hormonalna. Częstymi do zaobserwowania objawami są:

  • przygnębienie
  • bezradność
  • huśtawka nastrojów
  • nerwowość
  • płaczliwość i smutek
  • poczucie niepewności i zagubienia
  • ciągłe zmęczenie
  • obawa, że nie podoła się nowym obowiązkom
  • poczucie winy, że nie jest się dobrą matką
  • uczucie samotności i niezrozumienia
  • problemy z koncentracji
  • zaburzenia apetytu.

Spadek formy, nie depresja

Pierwsze objawy pojawiają się zwykle między drugim a piątym dniem po porodzie. I cokolwiek ktokolwiek by nie mówił na temat samopoczucia, musimy wiedzieć, że “baby blues” jest naturalną reakcją organizmu na zmiany, które wydarzyły się po urodzeniu. Jest bezpośrednio związana ze stresem i z nową rolą matki. Dobrą informacją jest to, że jest to stan przejściowy. Trwa krótko, a objawy znikają dość szybko, zwykle po około 2 tygodniach. W wyjątkowych przypadkach mogą utrzymywać się nieco dłużej. Ważną rzeczą jest obserwowanie własnego stanu, jeśli objawy nie ustępują lub się nasilają, wtedy należy skontaktować się z psychologiem. Pomoże on stwierdzić, czy mamy do czynienia z “baby bluesem” czy może już z depresją poporodową. Jeśli tak, to wdroży odpowiednie działania terapeutyczne.

Należy też pamiętać, że “baby blues” to nie depresja poporodowa. Dotyka on około 50-80 % kobiet, a jego objawy nie są nasilone. Depresja trwa dłużej, ma silne objawy i w większości przypadków wymagają interwencji psychiatrycznej.

Kto najbardziej narażony?

Najbardziej podatne na “baby blues” są kobiety, które rodziły po raz pierwszy. Rzeczywistość po porodzie jest dla nich zupełnie nowa. Trudno jest im pogodzić dotychczasowe obowiązki ze sprawowaniem opieki nad noworodkiem.

Zwiększone ryzyko wystąpienia syndromu “baby blues” występuje też u kobiet, które:

  • miały wcześniejsze skłonności do depresji
  • przeszły jakieś życiowe tragedie
  • mają rodzinne kłopoty
  • urodziły wcześniaka lub chore dziecko
  • urodziły w młodym lub starszym wieku
  • przeszły ciężki poród.

Mam “baby blues”. I co teraz robić?

Najlepszym lekarstwem, aby przetrwać ten trudny czas jest wsparcie najbliższych; męża i rodziny. Kobieta powinna pamiętać, że po porodzie musi dbać nie tylko o dziecko, ale i o siebie. Warto jej o tym możliwie często przypominać. Ważne jest, żeby na co dzień czuła ze strony rodziny wyrozumiałość i czułość. Nie obejdzie się też bez zaangażowania i wsparcia męża. Młoda mama powinna jak najwięcej odpoczywać, rozmawiać o swoich uczuciach, obawach. Musi też znaleźć czas na relaks, który pozwoli odetchnąć głowie; wyjść na spacer albo spotkać się z przyjaciółką. W postępowaniu z “baby bluesem”, ale nie tylko, sprawdza się zasada, że szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko.

Położna pomoże

Położna może odegrać ważną rolę w odczytaniu już pierwszych objawów “baby bluesa” i próbie skutecznego poradzenia sobie z nim. Bezcenna będzie empatia i zrozumienie potrzeb matki. Ważne, żeby umieć dotrzeć do matki i przekonać ją, że trudne tematy i trudne sytuacje, nie mogą być tematem tabu. Że to nie tylko jej zmartwienia.

Zadania położnej:

  • wykazywanie empatii i zrozumienia
  • powtarzanie młodej matce, że jest wspaniałą matką
  • umiejętność aktywnego słuchania
  • przyzwolenie na płacz i na głośne wyrażanie uczuć
  • omówienie sposobów radzenia sobie ze stresem
  • działania mające na celu tworzenie więzi między matką a dzieckiem
  • edukacja dotycząca sposobu i technik karmienia
  • rozwiązywanie problemów dotyczących laktacji.

“Położna na medal” to kampania społeczno-edukacyjna prowadzona od 2014 roku. Zwraca uwagę na kwestie związane z koniecznością podnoszenia standardów i jakości opieki okołoporodowej w Polsce poprzez edukację i promocję dobrych praktyk. Jej istotnym aspektem jest również podnoszenie świadomości społecznej na temat roli położnych w opiece okołoporodowej.

Jednym z kluczowych elementów kampanii jest konkurs na najlepszą położną w Polsce. Zgłoszenia do tegorocznej, szóstej edycji konkursu przyjmowane były od 1 kwietnia do 31 lipca 2020 r. Głosy na nominowane położne można było oddawać od 1 kwietnia do 31 grudnia 2020 roku. Oddawanie głosów odbywało się na stronie www.poloznanamedal.info

Patronat honorowy nad kampanią i konkursem objęła Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych. Patronat merytoryczny sprawują: Polskie Towarzystwo Położnych, Fundacja Rodzić po Ludzku oraz Stowarzyszenie Dobrze Urodzeni. Mecenasem kampanii jest marka Oktaseptal.

 Janina Frączek

Janina Frączek


Ciąża i poród Macierzyństwo

Pomóż wybrać najlepszą położną w kraju – rusza kolejna edycja kampanii i konkursu „Położna na medal”

Połozna na medal
Połozna na medal
1 kwietnia 2020
Fot. Materiały prasowe

W środę, 1 kwietnia, wystartowała kolejna, siódma już edycja kampanii społeczno-edukacyjnej „Położna na medal” i połączonego z nią ogólnopolskiego konkursu na najlepszą położną. Założeniem prowadzonej nieprzerwanie od 2014 roku inicjatywy jest promowanie dobrych praktyk w zakresie opieki okołoporodowej i budowanie świadomości społecznej związanej z rolą, kompetencjami i odpowiedzialnością dzisiejszych położnych. Pomysłodawcą i głównym organizatorem projektu jest Akademia Malucha Alantan, program edukacyjny prowadzony przez Zakłady Farmaceutyczne Unia.

Im kobiety ufają najbardziej

Dla położnych, które nominowane są do konkursu, praca jest jednocześnie pasją. Dużym wyróżnieniem jest to, że tytuł „Położna na medal” przyznają pacjentki i ich rodziny, doceniając położne za indywidualne podejście, opiekę, a także za zaufanie i poczucie bezpieczeństwa.

Zgłoszenie do konkursu to niespodzianka, którą zafundowały mi moje pacjentki. Początkowo miałam obiekcje, nie byłam przekonana do tego pomysłu, ale teraz wiem, że to najlepsze co mogło mi się przytrafić. Zostałam doceniona, usłyszałam wiele ciepłych słów i nabrałam bardzo dużo siły i motywacji do dalszej pracy. Każdy głos uzmysłowił mi, że moje mamy wciąż o mnie pamiętają. Ilość oddanych na mnie głosów każdego dnia rosła w zawrotnym tempie, powodując u mnie olbrzymie wzruszenie – Janina Frączek, położna z Krosna, laureatka 6. edycji konkursu.

Sam konkurs podzielony jest na dwa etapy. Pierwszy etap potrwa od 1 kwietnia do 31 lipca. W tym czasie na stronie poloznanamedal.info będzie można nominować położne oraz oddawać na nie głosy. W drugim etapie, który zakończy się o godzinie 23:59 w dniu 31 grudnia 2020 roku, będzie można już tylko oddawać głosy na wcześniej zgłoszone położne. W wyjątkowych sytuacjach, regulamin konkursu przewiduje dodanie nominacji położnej po 31 lipca.

Standardy i dobre praktyki

Od samego początku kampania i konkurs miały dwa cele. Pierwszym było podziękowanie i wyróżnienie wyjątkowych położnych, a drugim, zwrócenie uwagi na konieczność podnoszenia standardów i jakości opieki okołoporodowej poprzez edukację i promowanie dobrych praktyk. To szczególnie istotne, bo Międzynarodowa Rada Pielęgniarek na 72. Światowym Zgromadzeniu Zdrowia w Genewie rok 2020 ogłosiła rokiem Pielęgniarek i Położnych.

W tych trudnych czasach podkreślanie tego, co konsekwentnie powtarzamy w naszej kampania od początku, że wzmacnianie środowiska położnych i pielęgniarek, wzmacnianie służby zdrowia i podnoszenie standardów jest jeszcze ważniejsze i powinno leżeć w interesie nas wszystkich. Dziś każdy widzi, jaka jest rola osób, które poświęcają swój czas, swoje prywatne życie opiece nie tylko nad matkami i dziećmi, ale nad nami w ogóleIwona Barańska, koordynator projektu z Akademii Malucha Alantan, Zakłady Farmaceutyczne Unia.

Ambasadorki i organizatorzy

Przez najbliższe 9 miesięcy ambasadorkami projektu będą trzy najlepsze położne z ubiegłorocznej edycji konkursu. Asia Frączek z Krosna, Ewa Klik z Warszawy i Danuta Przybyłko w materiałach prasowych oraz eksperckich komentarzach podzielą się wiedzą i doświadczeniami w zakresie opieki okołoporodowej i przygotowania do porodu. Nowością będzie cykl materiałów adresowanych do przyszłych i młodych ojców. Dodatkowo, położne raz w miesiącu będą odpowiadać na pytania zebrane na profilu kampanii na Facebooku.

Kampania i konkurs organizowane są przez Akademię Malucha Alantan pod patronatem Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Polskiego Towarzystwa Położnych, Stowarzyszenia Dobrze Urodzeni i Polskiego Centrum Edukacji. Tegorocznym Mecenasem projektu została marka Oktaseptal.


„Położna na medal” to kampania społeczno-edukacyjna prowadzona od 2014 roku. Zwraca uwagę na kwestie związane z koniecznością podnoszenia standardów i jakości opieki okołoporodowej w Polsce poprzez edukację i promocję dobrych praktyk. Jej istotnym aspektem jest również podnoszenie świadomości społecznej na temat roli położnych w opiece okołoporodowej.

Patronat honorowy nad kampanią i konkursem objęła Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych. Patronat merytoryczny sprawują: Polskie Towarzystwo Położnych, Stowarzyszenie Dobrze Urodzeni i Polskie Centrum Edukacji. Mecenasem kampanii jest marka Oktaseptal.

  1. edycją kampanii i konkursu medialnie wspierają: M jak Mama (główny partner medialny), ABC Dobrej mamy, Magazyn Mama, Chcemy Być Rodzicami, e-Gaga, PZWL, e-ginekologia.pl, KliknijwZdrowie.pl, MPiP Magazyn Pielęgniarki i Położnej, Mamy Mamom, Familie.pl, MamaKlub.pl, Mamy Czas, Oh!me Magazyn dla kobiet, Nowy Gabinet Ginekologiczny, MyMamy.pl, KochanaMama.pl, Tosinkowo.pl