Pielęgnacja Uroda

Olej jojoba – dlaczego warto wykorzystać go do pielęgnacji skóry twarzy, ciała i włosów?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
1 czerwca 2021
Olej jojoba - jak go stosować na twarz i włosy?
Fot. iStock
 

Olej jojoba to w rzeczywistości wosk, który znalazł zastosowanie w kosmetyce, w pielęgnacji twarzy i włosów. Można go także jeść, jednak ze względu na brak smaku i zapachu, oraz fakt, że jest ciężkostrawny, nie cieszy się szczególnym powodzeniem w kuchni. Warto wiedzieć, jakie właściwości dla urody wykazuje olej jojoba i jak go stosować, by w pełni z nich skorzystać?

Olej jojoba

Jojoba, czyli simondsja kalifornijska, to roślina naturalnie porastająca pustynię Sonora w Ameryce Północnej, choć uprawia się ją obecnie również w Ameryce Południowej, Afryce i Azji. Nasiona jojoby zawierają do 60% tłuszczów, stanowią więc dobry surowiec do pozyskiwaniu oleju.

Olej jojoba - jak go stosować na twarz i włosy?

Fot. iStcok

Olej jojoba, znany także jako olejek jojoba, w rzeczywistości jest woskiem pozyskiwanym w procesie tłoczenia na zimno. Jest on mieszaniną estrów kwasów tłuszczowych i alkoholi. Przetrzymywany w temperaturze pokojowej charakteryzuje się płynną konsystencją o żółtawym zabarwieniu, natomiast w chłodzie, poniżej 8ºC, przybiera zwartą postać. Nadaje się do długotrwałego przechowywania, ponieważ nie jełczeje i z czasem nie ubywa mu cennych właściwości.

Olejek jojoba rafinowany czy nierafinowany? 

Można zakupić olej jojoba rafinowany i nierafinowany. Olej jojoba nierafinowany, tłoczony na zimno, wytwarzany jest w wyniku zastosowania procesów mechanicznych, bez wykorzystania wysokiej temperatury. Proces ten nie jest tak wydajny, jak tłoczenie na gorąco, za to w efekcie daje lepszy jakościowo olej, bogatszy w składniki odżywcze. Ten rodzaj oleju poleca się do zastosowania w kosmetyce.  Olej jojoba rafinowany jest łatwiejszy do pozyskania na większą skalę, ale zawiera mniej witamin i antyoksydantów, w porównaniu do nierafinowanego.

Czy olej jojoba jest jadalny?

Mimo że należy do produktów w pełni naturalnych i jest jadalny, nie zaleca się jego spożywania. Jest on ciężkostrawny i trudnowchłanialny przez układ pokarmowy. Spożywanie go może powodować niestrawność, biegunki czy wymioty. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać od zewnątrz jego cenne właściwości dla urody.

Olej jojoba - jak go stosować na twarz i włosy?

Fot. iStock

Olej jojoba — właściwości dla urody 

Olej jojoba to skarbnica substancji dobrze wpływających na kondycję skóry i włosów. W jego składzie znajdziemy istotną dawkę witaminy A, witaminy E, witaminy F oraz skwalen, znany ze swojego działania przeciwzapalnego i antyoksydacyjnego. Nie brakuje w nim miedzi, cynku, selenu, chromu, jodu. Zawiera niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, polifenole, fitosterole. Obecne w nim płynne estry woskowe charakteryzują się budową zbliżoną do sebum wytwarzanego przez gruczoły łojowe w skórze. To wszystko sprawia, że olejek jojoba polecany jest w naturalnej pielęgnacji.

Olej jojoba na twarz i ciało

Olej z jojoba można stosować z powodzeniem do różnych typów cery, od wrażliwej i skłonnej do alergii, po tłustą, trądzikową. Ponieważ jego budowa jest zbliżona do budowy ludzkiego sebum produkowanego przez gruczoły łojowe, nałożony na skórę nie wywołuje podrażnień i alergii, nie zatyka porów. Stosowanie na skórę oleju jojoba wspiera odbudowę naturalnego płaszcza lipidowego skóry, nawilża ją, zapobiegając jednocześnie ucieczce ze skóry wody i ponownemu przesuszeniu. Może być stosowany na skórę dotkniętą łuszczycą, egzemą, łupieżem i AZS.

Ponieważ w jego składzie znajdziemy witaminy A, E (nazywana witaminą młodości) i F (kwas linolowy), zapobiega przedwczesnemu starzeniu się skóry i wspiera zachodzące w niej procesy regeneracyjne. Olej wpływa na poprawę elastyczności skóry i widocznie ją wygładza. Witaminy z grupy B poprawiają stan naskórka, zapobiegają pojawianiu się krostek oraz alergii na skórze.

Obecność miedzi wspiera produkcję kolagenu i elastyny, które gwarantują skórze jędrność, elastyczność i młody wygląd. Z kolei cynk przyspiesza prawidłowe gojenie się skóry i łagodzi negatywny wpływ promieni słonecznych.

Wspomniany wcześniej skwalen, zaliczany do lipidów, wykazuje działanie przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze. To, oraz zdolność do redukcji wydzielania sebum powoduje, że sprawdzi się do pielęgnacji cery z trądzikiem. Dobrze wpływa również na przywrócenie do zdrowia skóry i paznokci z grzybicą. Olej jojoba można także stosować na skórę odmrożoną i oparzoną, ze względu na jego działanie łagodzące i przyspieszające zamykanie ran.

Olej jojoba - jak go stosować na twarz i włosy?

Fot. iStock

Jak stosować olej jojoba na twarz i ciało?

Właściwości olejku jojoba powodują, że jest on cennym dodatkiem do kremów, balsamów do ciała, odżywek do włosów. Olej można zastosować również samodzielnie, jako olejek do odżywienia skóry twarzy i ciała, a także do masażu ciała. Jego działanie można wykorzystać poprzez dodanie niewielkiej ilości oleju do kąpieli. Nadaje się jako dodatek do domowych peelingów. Można go stosować w  pielęgnacji skóry kobiet w ciąży, jako sposób na zapobieganie rozstępom, oraz do skóry dzieci.

Olej jojoba na włosy 

Olej jojoba sprawdzi się również w pielęgnacji włosów. Regularne stosowanie olejku nadaje im połysk i zdrowy wygląd, bez obciążania i nadmiernego przetłuszczania pasm. Olejek jojoba wzmacnia cebulki włosów, chroni przed działaniem szkodliwych czynników zewnętrznych, łagodzi podrażnienia skóry głowy. Może być stosowany jako wsparcie do walki z łupieżem. Szczególnie polecany jest do włosów wysokoporowatych, cienkich i delikatnych.

Można go zastosować jedynie  do wmasowania niewielkiej ilości oleju w końcówki włosów, aby zapobiec im rozdwajaniu, albo wykorzystać do olejowania całej czupryny.


źródło:  www.poradnikzdrowie.pl, www.medonet.pl

 


Pielęgnacja Uroda

Czy bieganie przyczynia się do rozwoju choroby zwyrodnieniowej stawów?

Redakcja
Redakcja
1 czerwca 2021
Photo by Greg Rosenke on Unsplash
 
Czy miłośnik biegania, który ma stwierdzoną ChZS, może nadal biegać? Choć nie ma prostych i uniwersalnych odpowiedzi na powyższe pytania, to jednak współczesna medycyna daje w tej kwestii dużo powodów do optymizmu. 

„Gdy nasze stawy są zdrowe, a nasze ciało jest odpowiednio przygotowane do biegania, tzn. posiadamy odpowiednią mobilność w stawach i potrafimy zachować prawidłową sylwetkę podczas biegania, sport sam w sobie nie jest bezpośrednią przyczyną zmian zwyrodnieniowych. To raczej asymetrie ciała czy zaburzenia biomechaniki spowodowane przykurczami czy słabą stabilizacją mięśniową powodują nierównomierny nacisk na powierzchnię chrząstki i jej szybsze zużywanie” – informują eksperci z Centrum Ortopedii i Traumatologii Sportowej SportoKlinik.

Jednocześnie specjaliści przyznają, że podczas biegania stawy kończyn dolnych są mocno obciążone, kilka razy silniej niż przy chodzeniu. Dlatego, aby bieganie było dla nas zdrowe warto być do niego dobrze przygotowanym, nie tylko w sensie doboru odpowiedniego obuwia.

„Bardzo ważne jest umiejętne planowanie treningów wraz z odpowiednim czasem przeznaczonym na odpoczynek. Brak wystarczającej regeneracji układu ruchu będzie negatywnie wpływać na jakość wzorców ruchowych i przyspieszać rozwój zmian zwyrodnieniowych” – ostrzegają specjaliści, sugerując, aby w trosce o swoje stawy w związku z bieganiem zadbać w szczególności o prawidłową postawę ciała i technikę biegu.

W razie pojawienia się jakichś wątpliwości lub niepokojących objawów warto sprawdzić, czy i w jakim stopniu nasze ciało oraz stawy nadają się do biegania – najlepiej skonsultować się w tej sprawie z fizjoterapeutą lub ortopedą.

Co to jest ChZS

Choroba zwyrodnieniowa stawów jest najczęstszą chorobą układu ruchu, która objawia się m.in. bólem, sztywnością stawów i w efekcie ograniczeniem sprawności. Rozwija się na tle zaburzenia jakości i ilości chrząstki stawowej, której zadaniem jest amortyzowanie ruchów stawu i umożliwienie przesuwania się powierzchni stawowych. Najczęściej atakuje kolana, biodra, kręgosłup, stawy palców rąk i stóp. Do czynników ryzyka jej rozwoju należą m.in.: zaawansowany wiek, urazy, zakażenia, otyłość, regularne przeciążanie stawów w ramach wykonywanej pracy lub zbyt intensywnie uprawianego sportu.

Czy po zdiagnozowaniu ChZS można dalej biegać?

Decyzja o rozpoczęciu lub kontynuowaniu biegania jest znacznie trudniejsza w przypadku osób, u których choroba zwyrodnieniowa stawów już zaczęła się rozwijać. W takiej sytuacji, lekarze zalecają dużą ostrożność, podkreślając, że chrząstka stawowa ze zmianami degeneracyjnymi jest bardziej podatna na dalsze uszkodzenia.

Rekomendacja medyków odnośnie możliwości dalszego biegania w takiej sytuacji zależy przede wszystkim od stopnia zaawansowania rozwoju ChZS u danej osoby. Używa się do jego oceny m.in. pięciostopniowej skali Outerbridge’a – gdzie np. 0 oznacza prawidłową chrząstkę, 1 oznacza rozmiękanie i pluszowacenie chrząstki, a 4 pełne wytarcie chrząstki.

„Rozsądne wydaje się bieganie w przypadku zmian zwyrodnieniowych maksymalnie 1. stopnia” – piszą eksperci SportoKlinik.

Jednocześnie wskazują oni inne formy aktywności fizycznej, które są bardziej przyjazne stawom niż bieganie, takie jak: pływanie, jazda na rowerze czy ćwiczenia typu pilates.

Ale uwaga! Istnieją poważne przesłanki, dla których rezygnacja z biegania z powodu ChZS, przynajmniej w początkowym stadium rozwoju tej choroby, może nie być najlepszym pomysłem.

„Rezygnacja z biegania? Dla wielu taka informacja jest tragiczna i nie do zaakceptowania. Opierając się na aktualnych danych i moich własnych doświadczeniach uważam, że każdego pacjenta należy traktować indywidualnie. Należy brać pod uwagę indywidualne czynniki ryzyka oraz cele, które pacjent wiąże z treningiem biegowym. Pozwala to wypracować plan postępowania, który nie wyklucza treningu biegowego” – pisze dr Paweł Walasek na swoim blogu „Biegający Ortopeda”.

Specjalista podkreśla, że coraz więcej dowodów naukowych wykazuje korzystny wpływ ogólnej aktywności fizycznej na zapobieganie i leczenie objawowej choroby zwyrodnieniowej stawów biodrowych i kolanowych.

„Obecnie uważa się, że cykliczne obciążanie stawu (np. takie, jakie ma miejsce w czasie biegu) ma wpływ na przebudowę struktury chrząstki, spowalniając jej proces degeneracji. Odpowiednio dawkowane bieganie poprawia również propriocepcję stawów i wpływa na stan mięśni miednicy i kolan, działając ochronnie na ogólny stan stawów poprzez rozproszenie sił kontaktowych w całym łańcuchu kinetycznym” – pisze dr Paweł Walasek.

Wydaje się zatem, że kluczem do sukcesu jest umiarkowanie, a więc bieganie o niskiej intensywności. W praktyce oznacza to poniżej 250 minut biegania tygodniowo. Zawsze jednak decyzję o bieganiu z ChZS powinno się najpierw skonsultować z lekarzem, aby rozważyć bilans potencjalnych korzyści oraz strat dotyczących danej osoby.

Wiktor Szczepaniak, zdrowie.pap.pl

Źródła:

Informacje ze strony Centrum Ortopedii i Traumatologii Sportowej SportoKlinik.

Opracowanie dotyczące ChZS z fachowego bloga „Biegający ortopeda”.

Specjalistyczny artykuł o ChZS ze strony Medycyna Praktyczna.


Pielęgnacja Uroda

Olej sezamowy dla zdrowia i urody. Jak wykorzystać jego właściwości?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
1 czerwca 2021
olej sezamowy na twarz i włosy
Fot. iStock

Olej sezamowy zdobył popularność ze względu na swój łagodny orzechowy smak i aromat. Wykorzystuje się go nie tylko w gastronomii, ale również w kosmetyce. Regularnie stosowany poprawia kondycję włosów i skóry, warto więc skorzystać z jego właściwości pielęgnacyjnych i prozdrowotnych.

Olej sezamowy 

Olej pozyskuje się z nasion sezamu, w procesie tłoczenia na zimno. Może on przybierać barwę od jasnożółtej, po ciemniejszą, co zależy od jakości wykorzystanych nasion. Olej sezamowy charakteryzuje się nieco orzechowym smakiem i zapachem. Największą popularność zdobył w kuchni azjatyckiej, jako element potraw zarówno wytrawnych, jak i słodkich, z kolei w Europie najchętniej dodawany jest do sałatek i sosów. Nie należy smażyć na oleju sezamowym, ponieważ pod wpływem wysokiej temperatury zmienia smak na gorzki. Innym przeciwskazaniem do tego jest fakt, że kwasy tłuszczowe z oleju pod wpływem temperatury przekształcają się w szkodliwe tłuszcze trans.

olej sezamowy na twarz i włosy

Fot. iSrock

Olej sezamowy — co zawiera?

Olej sezamowy zawiera przede wszystkim tłuszcze. Większość z nich stanową kwasy tłuszczowe wielonienasycone (42 g) i  kwasy tłuszczowe jednonienasycone (40g), a także kwasy tłuszczowe nasycone (14g) Znajdziemy w nim także witaminę: B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B9 (kwasu foliowy), witaminy A i E. Dostarcza także wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas i cynk. Oprócz tego olej sezamowy zawiera lecytnę i sezaminę, dwa silne przeciwutleniacze.

Olej sezamowy — właściwości 

Olej sezamowy włączony do diety pomaga chronić układ sercowo-naczyniowy m.in. przed zawałem serca, m.in.ze względu na działanie roślinnych fitesteroli. Wynika to również z faktu, że obecny w oleju z ziaren sezamu fosfor i magnez wpływają na prawidłową pracę serca, z kolei sezamina i wapń regulują ciśnienie krwi oraz wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi.

Wspomniana sezamina jest silnie działającym antyoksydantem, który wpływa na wyhamowanie tempa tworzenia się tkanki tłuszczowej. Z tego powodu olej z nasion sezamu może być składnikiem diet odchudzających. Olej z sezamu może także załagodzić problemy z nawracającymi zaparciami. Można go dodawać do sałatek, lub wypijać z kubkiem ciepłej wody i odrobiną miodu, aby pobudzić perystaltykę jelit. Ponadto oczyszcza on organizm z toksyn i poprawia gęstość kości. Pomaga także w oczyszczeniu dróg oddechowych z lepkiej wydzieliny w przypadku męczącego mokrego kaszlu. Jego wykrztuśne działanie znane jest w ludowej medycynie od dawna.

Ze względu na bardzo niski indeks glikemiczny po olej sezamowy śmiało mogą sięgać diabetycy.

olej sezamowy na twarz i włosy

Fot. iStock

Olej sezamowy na twarz

Olej z ziaren sezamu jest chętnie stosowany w kosmetyce, do pielęgnacji skóry i włosów. Wygładza i poprawia koloryt skóry, odżywia ją, regeneruje i chroni przed uszkodzeniami. Olej z nasion sezamu może być stosowany do różnych typów cery, także do cery trądzikowej, ponieważ wykazuje działanie oczyszczające pory i regulujące pracę gruczołów łojowych. Ponadto ma działanie łagodzące pieczenie i świąd skóry. Stosuje się go również jako naturalny, łagodny filtr przeciwsłoneczny.

Jak stosować olej sezamowy na twarz?

Olej z ziaren sezamu sprawdzi się jako samodzielny kosmetyk nakładany wprost na skórę twarzy, lub na jego bazie można utworzyć domowe kosmetyki. Można go mieszać z innym odżywczym olejkiem, dodać niewielką ilość do kremu do twarzy lub balsamu do ciała. Kilka kropel oleju sezamowego można dodać do odżywczej kąpieli. Na bazie olejku można także przygotować domowe peelingi dla gładkiej skóry.

Fot. iStock

Olej sezamowy na włosy

Olej z ziaren sezamu działa także na poprawę kondycji włosów, odżywiając je od samych cebulek i regenerując, przywracając blask i zdrowy wygląd. Wsmarowany w skórę głowy wzmaga porost włosów i wzmacnia rosnące już kosmyki. Jego stosowanie sprawia, że włosy są nawilżone, a ich kolor bardziej intensywny.

Jak stosować olej sezamowy na włosy?

Olejek sezamowy nadaje się zarówno do wsmarowania w przesuszone końcówki włosów, jak i olejowanie ich na całej długości. Można go wykorzystać jako dodatek do szamponów, odżywek i maseczek wzmacniających włosy. Rozsmarowanie kilku kropel olejku sezamowego w dłoni i przejechanie ją po długości włosów ujarzmi puszące się kosmyki. Należy jedynie uważać, by nie użyć zbyt dużo oleju, ponieważ włosy mogą stać się przyklapnięte, wyglądać na nieświeże.


źródło: www.zdrowy-olej.pl, oliwka24.pl

 


Zobacz także

Pielęgnacja nóg i stóp – jak o nie zadbać nie tylko latem?

Siedem prostych sposobów na utrzymanie promiennej i jasnej cery

11 produktów, które idealnie sprawdzają się w diecie przeciwsłonecznej