Lifestyle

„Rossnę! z dobrymi nawykami”, czyli jak wystartować w przedszkolu i szkole

Redakcja
Redakcja
22 września 2021
 

Na stronie akcji „Rossnę! z dobrymi nawykami” na rodziców i dzieci czekają podcasty, filmiki, quiz oraz propozycje zabaw edukacyjnych, które pomogą w nauce dobrych nawyków higienicznych, żywieniowych, a nawet społecznych wśród najmłodszych. Relacje z rówieśnikami, zdrowe drugie śniadanie, odpowiednia higiena poza domem – to tylko kilka przykładów poruszanych tematów. Wszystkie materiały zostały opracowane we współpracy z ekspertami. 

Za nami etap kompletowania wyprawki. Na stronie programu „Rossnę! z dobrymi nawykami” nasi eksperci doradzali w co wyposażyć szkolny tornister czy przedszkolny worek. Wraz z pierwszym dzwonkiem przyszedł czas na realizację kolejnego zadania, a jest nim wyrabianie wśród najmłodszych dobrych nawyków – higienicznych, żywieniowych, społecznych czy ekologicznych. We współpracy z psychologiem, lekarzem, dietetykiem i… mamami przygotowaliśmy propozycje materiałów audiowizualnych dla dzieci, rodziców oraz wychowawców przedszkolnych czy nauczycieli.

– W ramach edukacyjnego aspektu programu Rossnę! uwzględniamy przede wszystkim te tematy, które szczególnie interesują rodziców. Sprawdzamy czego szukają w internecie, o co pytają, jakie mają dylematy i w oparciu o te informacje zapraszamy do współpracy uznane autorytety. Stąd w naszym zaprzyjaźnionym gronie dietetycy, lekarze, pedagodzy, psycholodzy czy ekoedukatorzy. Wielu z nich ma swoje kanały w social mediach, więc to często dobrze znane twarze. Zależało nam również na tym, by nasi eksperci mieli – oprócz wiedzy naukowej – własne, rodzicielskie doświadczenia, dzięki którym potrafią zderzyć teorię z codzienną praktyką – mówi Anna Tomczak, Kierownik Sekcji Programu Rossnę!

Na stronie akcji „Rossnę! z dobrymi nawykami” można znaleźć, na przykład, podcasty przygotowane przez autorkę bloga „Mamologia” – Olę Iwacz – mamę i psycholożkę dziecięcą. We wrześniu Ola wraz z nauczycielką Katarzyną Łukaszczyk nagrały dwa odcinki dotyczące funkcjonowania przedszkoli i szkół w kontekście dbania o higienę oraz wspierania relacji nawiązywanych przez dzieci. Podcasty są dostępne na stronie Rossnę, na kanale Rossnę na You Tube, w serwisach streamingowych takich jak Spotify, Google Podcasts czy Apple Podcasts, jako podcast Rodzice, Rossnę!

Dla tych, którzy chętniej oglądają niż słuchają, są filmiki, w których Ola Iwacz rozmawia z dziećmi o tym co tak naprawdę sądzą o zdrowym jedzeniu i o myciu rąk. Gościem specjalnym odcinka o zdrowym jedzeniu jest dietetyczka Aneta Łańcuchowska, która wraz z maluchami przygotowuje pełne witamin przekąski, natomiast w odcinku o myciu rąk lekarka Róża Hajkuś pokazuje jak w domowych warunkach przeprowadzić eksperyment pokazujący jak działa mydło. Filmików, podcastów adresowanych do rodziców czy bajek i piosenek dla dzieci jest znacznie więcej. Są one dostępne na kanale Rossnę! na YouTube, który obecnie ma już blisko 16 tys. subskrybentów.

Dodatkowo, na stronie „Rossnę! z dobrymi nawykami” rodzice mogą rozwiązać quiz i sprawdzić swoją wiedzę na temat higieny i zdrowia. Pytania bywają podchwytliwe, ale warto chwilę pogłówkować, bo za prawidłowe odpowiedzi na minimum 5 z 10 pytań można sobie wybrać nagrodę w postaci fiszki z propozycją wspólnej zabawy z dzieckiem. Fiszka to nie tylko instrukcja jak się bawić, ale także informacje, co dana aktywność wnosi i jakie kompetencje rozwija. Zabawy zostały opracowane przez Sylwię Szczycińską – autorkę bloga „Kreatywne Macierzyństwo”, która jednocześnie jest nauczycielką wczesnoszkolną i przedszkolną, pedagogiem specjalnym, a przede wszystkim mamą trójki dzieci.

Na październik przygotowaliśmy kolejne niespodzianki. Rusza trzecia już edycja Czyściochowej Akademii, pojawią się nowe filmiki. Dodatkowo, w związku z przypadającym na 15 października Światowego Dnia Mycia Rąk, na uczestników programu Rossnę!, a właściwie ich pociechy, czekają upominki w postaci książeczki „Czyściochowe Zabawy”. By je otrzymać, wystarczy zrobić zakupy w jednej z naszych stacjonarnych drogerii.

  • „Rossnę! z dobrymi nawykami”: klik
  • Kanał Rossnę! na You Tube: klik
  • Podcasty Rodzice, Rossnę! na Spotify: klik
  • Podcasty Rodzice, Rossnę! na Apple Podcasts: klik
  • Podcasty Rodzice, Rossnę! na Google: klik

Lifestyle

Ekspertka: Prześladowanie relacyjne spotyka najczęściej młodzież w wieku 13-15 lat. Prawie połowę z nich!

Media Room
Media Room
22 września 2021
fot. martin-dm/iStock
 
Przemoc rówieśnicza może mieć postać fizyczną, słowną lub relacyjną. Prześladowanie relacyjne spotyka najczęściej młodzież w wieku 13-15 lat. Jest ono najbardziej bolesne i ma największe konsekwencje w dorosłym życiu. Jest też najsłabiej rozpoznawane przez ofiarę i nauczycieli – mówi dr Małgorzata Wójcik z USWPS.

Według danych UNICEF prawie połowa dzieci na świecie w wieku 13-15 lat doświadczyła przemocy rówieśniczej, a 1/3 doświadczyła prześladowania. Zdaniem dr Małgorzaty Wójcik z Uniwersytetu Humanistycznego SWPS, która bada powody i przejawy przemocy szkolnej oraz dynamikę grup rówieśniczych, ciągle za dużo szkół w Polsce bagatelizuje problem przemocy rówieśniczej tłumacząc, że „problem zawsze był i nie jest szkodliwy”.

„Przez 16 lat byłam nauczycielką i nie pamiętam, by na radzie pedagogicznej był poruszany problem >>koła przemocy rówieśniczej<<. Sama musiałam uczyć się o co chodzi i często popełniałam błędy usiłując pomóc osobie prześladowanej” – przyznaje ekspertka.

Wójcik przez ostatnie 11 lat prowadziła badania, podczas których przyglądała się procesom zachodzącym w grupach młodzieżowych. Swoje dane konsultowała z ekspertami szwedzkimi i fińskimi, którzy wdrażali w szkołach programy przeciw przemocy.

„W szkole podstawowej mamy do czynienia z przemocą fizyczną i słowną. W liceum częściej występuje przemoc relacyjna, która zmierza do wykluczenia. Ofiarę odcina się na przykład przez rujnowanie reputacji. To jest trudne do wychwycenia, bo tu nie leje się krew. Często sama ofiara potrzebuje sporo czasu, by się zorientować, że agresywne zachowanie wobec niej jest systematyczne” – wyjaśnia Wójcik.

Ekspertka zwraca uwagę, że dzieci nie znają definicji przemocy. „Oczywiście akceptowalne jest, jeśli dwie koleżanki się pokłócą i obgadają, a potem pogodzą. Jeśli natomiast proces obgadywania rozciąga się w czasie i są na niego nakładane inne elementy wykluczające z grupy, to może być niebezpieczne. Dlatego tak ważne jest uwrażliwianie młodzieży, że nawet zwykłe obgadywanie potrafi nakręcić spiralę przemocy, nad którą ciężko potem zapanować” – przestrzega Wójcik.

Ekspertka wymienia trzy główne myśli, pojawiające się w głowie ofiary przemocy rówieśniczej: „to jest moja wina”, „nie mam nad tym żadnej kontroli”, „to się nigdy nie skończy”.

„Moi respondenci mówili, że wyrastał wokół nich drut kolczasty. Nawet jak ktoś do nich podchodził i chciał nawiązać relacje – oni uciekali. Ofiary nie mają przyjaciół” – tłumaczy Wójcik.

Jeśli prześladowanie trwa kilka lat, ofiara wypracowuje postawę „izolacji wtórnej” – zamyka się w sobie i nawet jeśli postanowi zmienić szkołę, z dużym prawdopodobieństwem nie zbuduje nowych relacji, bo jej poziom lęku będzie zbyt wysoki.

„Te osoby gorzej się uczą, bo zasoby poznawcze zużywają na przetrwanie. Część osób nie kontynuuje nauki, bo mają dość grupy rówieśniczej. Są osoby, które ze względu na swoje doświadczenie nie chcą mieć dzieci – po prostu nie wyobrażają sobie, by musiały przechodzić przez podobny koszmar” – wylicza Wójcik, ale zaznacza jednocześnie, że ofiary przemocy rówieśniczej potrafią też wejść w dorosłe życie bardziej świadome zagrożeń i w związku z tym wypracowują postawy ochronne.

„Nie ma jednego schematu dla osób doświadczających przemocy rówieśniczej. Część osób deklaruje, że decydując się na założenie rodziny w przyszłości będzie z uwagą słuchać, gdy ich dziecko powie, że ktoś mu dokucza” – mówi Wójcik.

Na pytanie kim jest agresor, ekspertka odpowiada: „Każdy może być agresorem. Rola agresora daje poklask. Każdy od czasu do czasu chce zaistnieć, pokazać, że dominuje. Zdarza się, że osoby, które były ofiarami w podstawówce planują obronę w liceum przez wejście w rolę agresora” – przestrzega Wójcik.

Zdaniem ekspertki podstawą w zapobieganiu przemocy rówieśniczej jest wprowadzenie przez szkołę procedur anonimowego zgłaszania niepokojących zachowań. Dzieci muszą też wiedzieć do kogo mogą się zgłosić bezpośrednio, jeśli mają taką potrzebę. Okazuje się bowiem, że dziewczyny inaczej niż chłopaki, oczekują wsparcia emocjonalnego.

„Tylko dla dzieci do 10 roku życia ważne jest, by osoba, której zgłaszają niepokojące zachowanie była przez nich lubiana. Dla nastolatka to nie gra roli – to może być nawet nauczyciel, u którego ma złe stopnie – ważne, by potraktował jego zgłoszenie poważnie. Dziewczyny natomiast oczekują więcej wsparcia emocjonalnego” – zauważa Wójcik.

Ekspertka wraz z grupą naukowców opracowała płatną aplikację RESQL na smartfony, dzięki której dzieci mogą anonimowo zgłaszać niepokojące zachowania. Do tego szkoła dostaje komplet podręczników dla wychowawców ze scenariuszami lekcji.

„W ramach wdrażania aplikacji szkolimy cały personel szkoły – łącznie z woźnymi i pracownikami kuchni. Ważne, by wszyscy poznali definicję przemocy rówieśniczej i nauczyli się reagować. To klasa, a nie nauczyciel musi się nauczyć piętnować agresora – żeby poczuł, że jemu takie zachowanie w ogóle się nie opłaca. Największa siła jest w młodzieży, tylko trzeba im dać narzędzia” – puentuje Wójcik.

Autorka: Urszula Kaczorowska

uka/ ekr/

Źródło informacji: Nauka w Polsce


Lifestyle

Co mówi o tobie kształt twojego nosa? Sprawdź!

Redakcja
Redakcja
22 września 2021

Istnieje wiele różnych sposobów zrozumienia cech danej osoby. Od sposobu chodzenia, po kształt paznokci -można wiele zrozumieć, patrząc na te drobne szczegóły. Dziś dajemy ci prosty trik, dzięki któremu będziesz mogła poznać kilka cech osobowości swojej lub czyjejś. Okazuje się, że rozmiar, kształt i budowa nosa mogą wiele zdradzać na temat osobowości. Zastanawiasz się jak to możliwe? Spójrz na obrazek, znajdź odpowiedni nos i sprawdź, czy twój (czyjś) charakter zgadza się z opisem. Dobrej zabawy!

Jeśli twój nos przypomina „A”

Ten kształt jest również znany jako „podkręcony nos”. Jeśli twój nos ma taki kształt – jest długi, zakrzywiony i skierowany do góry, jesteś osobą optymistyczną, pozytywną i pełną pasji. Masz tendencję do nawiązywania bliskich i silnych więzi z rodziną i przyjaciółmi.

Jeśli twój nos przypomina „B”

Ten kształt nosa jest również znany jako „grecki nos”. Jeśli twój nos jest długi i prosty, jesteś pracowitą, logiczną i poważną osobą. Masz tendencję do ukrywania swoich emocji przed innymi.

Jeśli twój nos przypomina „C”

Ten kształt nosa jest również znany jako „zadarty nos”. Jeśli twój nos jest w takim kształcie, jesteś bystry i sprytny. Nie tylko reagujesz szybko, ale także bywasz agresywny.

Jeśli twój nos przypomina „D”

Ten kształt nosa jest również znany jako „rzymski nos”. Jeśli twój nos ma taki kształt, który określa kształt w połowie grzbietu z niewielkim guzkiem, mówi się, że masz silną osobowość! Jesteś wspierający. Jako jednostka jesteś silny i wpływowy.

Jeśli twój nos przypomina „E”

Ten kształt nosa jest również znany jako „nubijski nos”. Jeśli twój nos jest w takim kształcie, co oznacza, że ​​jest krótki i szerszy na szerokość, mówi się, że jesteś kreatywny i pełen pasji, z uroczą osobowością.

Jeśli twój nos przypomina „F”

Ten kształt nosa jest również znany jako „Orli nos”. Jeśli twój nos ​​jest spiczasty i prosty oraz ma kąt 90 stopni, to mówi się, że jesteś osobą zorientowaną na biznes, dominującą i ogólnie atrakcyjną.

Jeśli twój nos przypomina „G”

Ten kształt nosa jest również znany jako „nos jastrzębia”. Jeśli twój nos jest długi, zakrzywiony na czubku i skierowany w dół, nie obchodzi cię, co myślą o tobie inni ludzie. Jako osoba jesteś również buntownikiem i ciężko pracujesz.

Jeśli twój nos przypomina „H”

Ten kształt nosa jest również znany jako „niebiański nos”. Jest to rzadki typ nosa, ale osoby, które go posiadają są z jednej strony bardzo atrakcyjne i często przez całe życie mają trudności z osiągnięciem duchowej i fizycznej dojrzałości.


Zobacz także

Matka singielka na randce.

„Czy on na pewno wie, że masz dzieci? Czy te gacie wyszczuplające to nie przesada? A jeśli to wariat?”. Matka singielka na randce

Dlaczego tak trudno w to uwierzyć?

Bo ty się w ogóle nie starasz. A ja tu buduję nam miłość za dwoje