Lifestyle

Prawdy i mity o olejkach CBD! Ekspert wyjaśnia

Redakcja
Redakcja
21 czerwca 2021
Photo by CBD Infos on Unsplash
 

Dyskusje o konopiach od lat budzą wiele emocji. I jak zawsze chodzi o znajomość faktów. Najwięcej emocji budzi tetrahydrokannabinol (THC), dlatego my zajmiemy się  CBD, który najwięcej traci na tej nieznajomości. Czas uporządkować informacje, a pomoże nam w tym Marzena Łasińska, współzałożycielka Instytutu Medican Campus, która jest farmaceutką, ekspertem ds. zastosowania medycznego konopi leczniczej.


Co to jest olejek CBD i jakie jest jego przeznaczenie?

CBD to całkowicie bezpieczny składnik konopi, który naśladuje działanie substancji naturalnie występujących w ludzkim organizmie. W XIX wieku naukowcy odkryli, że każdy z nas ma własny układ endokannabinoidowy, czyli sieć biologiczną rozproszoną w całym ciele. Ta z kolei składa się z receptorów endokannabinoidowych. Układ endokannabinoidowy reguluje wszystkie podstawowe funkcje i schematy działania naszego ciała, w tym: ból, odporność, metabolizm, nastrój, stany zapalne, sen, apetyt, pamięć, neuroprotekcje, rozwój oraz trawienie. Nasz organizm wytwarza naturalne endocannabinoidy, czyli odpowiedniki związków roślinnych z konopi tj. kannabinoidy, które łączą się z receptorami kannabinoidowymi, a zlokalizowane są w centralnym i obwodowym układzie nerwowym.

Receptory kannabinoidowe znajdują się w całym ciele człowieka w błonie wielu typów komórek. Kiedy po zażyciu olejku CBD kannabinoid łączy się z receptorem kannabinoidowym, wysyła sygnał do wnętrza komórki, który powoduje tymczasową zmianę funkcji komórki. Receptory kannabinoidowe działają jak pośrednicy między przestrzenią zewnątrzkomórkową a wnętrzem komórki. Po aktywacji, receptory kannabinoidowe uruchamiają kaskadę, powodując, że komórki zmieniają swoją aktywność i dążą do stanu równowagi w organizmie.

Dlatego konopie działają tak dobrze na wiele dolegliwości i chorób, ponieważ mają bezpośredni wpływ na układ endokannabinoidowy i receptory kannabinoidowe, które występują we wszystkich obszarach naszego ciała, od szpiku kości aż po skórę. Przez to farmakologiczny wpływ CBD daje się odczuć w bardzo krótkim czasie!

Zastosowanie medyczne olejków CBD jest bardzo szerokie. Wspaniale regulują i wzmacniają układ odpornościowy, poprawiają jakość snu, zmniejszają ból (np. migreny czy bóle miesiączkowe) i redukują stany zapalne, zmniejszają lęk, nerwicę i depresję, działają uspokajająco i relaksująco, stymulują wzrost tkanki kostnej, hamują skurcze mięśni, regenerują naskórek i działają przeciwstarzeniowo, zmniejszają objawy chorób skóry takich jak: trądzik, łuszczyca, egzema, wpływają regulująco na gospodarkę hormonalną np. podczas menopauzy. Co więcej, olejki CBD można podawać także dzieciom i zwierzętom.

Gdzie olejek CBD Medican Campus jest produkowany i czy jest legalny?

Nasze produkty są pozbawione substancji THC, są całkowicie legalne bezpieczne i nie uzależniają, a co najważniejsze nie wchodzą w konflikt z prawem. Obecnie produkowane są w Holandii, chociaż konopie uprawiamy w Szwajcarii. Obecnie wprowadzamy niezależną produkcję na teren Polski i już niedługo będziemy produkować konopie w Polsce, posiadając wiedzę i doświadczenie z zaplecza holenderskiego rynku. To co ważne dla konsumentów, to bezpieczeństwo związane z zakupem produktów CBD.

Produkt musi mieć jasną deklarację od GIS, że jest dozwolony do spożycia i nie zawiera substancji THC. Nasze produkty są zarejestrowane jako suplement diety. Niestety większość produktów konopnych CBD w Polsce zawiera znikome ilości substancji THC, która uznawana jest za psychotropową i uzależniającą – mimo również jej szerokich właściwości w medycznym zastosowaniu, co całkowicie mija się z legalnością, w obecnych regulacjach prawnych, ponieważ w produkcie spożywczym lub suplemencie diety nie powinna znajdować się substancja THC. Całkowicie inna jest sytuacja, gdy są wskazania do stosowanie THC w celach medycznych i pacjent to robi z pełną świadomością, posiadając np. informację że po zastosowaniu nie może uczestniczyć w ruchu drogowym.

Obecnie na rynku można zaobserwować duży chaos w przekazie informacyjnym, a konsumenci są bardzo mało świadomi, jakie olejki CBD zażywać. Najlepiej poszukiwać produktów które są zgłoszone do GIS,  suplementów występujących w zaufanych źródłach np.: apteki, sklepy zielarskie, sklepy medyczne, sklepy ze zdrową żywnością.

Czym się różni olejek CBD od leczniczej marihuany?

Przede wszystkim legalnością. Olejek CBD otrzymamy bez recepty, a leczniczą marihuanę tylko na receptę z racji tego, że zawiera substancję THC. Łatwo porównać działanie tych dwóch produktów. Olejek CBD będzie dodawać energii w dzień i poprawiać jakość snu w nocy, regulować apetyt, pobudzać kreatywność, zmniejszać depresję, lęki i nerwicę, a medyczna marihuana oprócz wielu zalet terapeutycznych, ma działanie psychotropowe. Po jej zażyciu będziemy czuć się silnie zrelaksowani lub nawet odurzeni, na tzw. haju. Ponadto usypia, uśmierza ból, pobudza zmysły, węchu, smaku, czucia, ale także zaburza koordynację ruchową i pamięć krótkotrwałą.

Dla kogo Wasz olejek jest przeznaczony i jakie niesie za sobą korzyści?

Wspomagająco olejki konopne CBD (bez THC) może stosować każdy dorosły. Możemy także podawać je dzieciom i zwierzętom. Olejki CBD są polecane gdy: czujemy że w nasza równowaga (układ pokarmowy, oddechowy, hormonalny, centralny nerwowy lub obwodowy) w organizmie została zaburzona lub rozregulowana. Szczególnie polecany jest dla osób, które źle sypiają, narażonych na stres, ze słabą odpornością, alergiami, z chorobami autoimmunologicznym i neurologicznymi, wspomagająco w terapiach nowotworowych, dla dzieci z zaburzeniami koncentracji, sensorycznymi, mowy, ADHD, autyzmem i zespołem Aspergera, dla osób z zaburzeniami ze spastycznością – na przykład przy stwardnieniu rozsianym lub urazie rdzenia kręgowego, wspomagająco dla pacjentów z chorobą Parkinsona, osób z demencją starczą, cierpiących na PTSD (zespół stresu pourazowego),osób ze stanami lękowymi, depresją, chorobą Hashimoto, nadciśnieniem tętniczym.

Olejki CBD działają znakomicie w terapiach bólu, takich jak migreny, bóle miesiączkowe, bóle przewlekłe, wspomagająco przy cukrzycy. Bardzo łagodzą także skutki menopauzy i hamują starzenie się skóry. Dają naprawdę mnóstwo korzyści, przede wszystkim takich, że nasze dolegliwości zdrowotne łagodnieją i nie są tak uciążliwe w codziennym funkcjonowaniu. CBD pozwala poczuć się bardziej komfortowo we własnym ciele i znacznie wpływa na jakość naszego codziennego funkcjonowania w życiu.

Jakie są przeciwskazania do stosowania olejku CBD?

W szczególności nie powinny produktów stosować:

  • kobiety w ciąży i karmiące piersią, ponieważ nie ma wystarczającej ilości badań oraz nieznany jest wpływ na rozwój dziecka w łonie matki;
  • osoby, które mają nadwrażliwość na kanabinoidy;
  •  jeżeli olejek CBD zawiera terpeny, może wystąpić alergia na terpeny z konopi;
  • jeżeli produkt zawiera nawet znikome ilości THC, jest przeciwwskazaniem dla osób ze schizofrenią, zaburzeniami psychicznymi, chorobą dwubiegunową.

Ponadto CBD może zaburzać metabolizm niektórych leków, dlatego zawsze gdy stosujemy duże ilości farmaceutyków, przyjmowanie CBD należy skonsultować z lekarzem. Ostrożność należy zachować w przypadku każdej suplementacji ponieważ w nadmiarze wszystko może okazać się szkodliwe.

Jak się go stosuje – kiedy, w jakich ilościach, jak często?

Olej z konopi CBD przeznaczony jest do podawania pod język. Substancje aktywne są wchłaniane przez śluzówkę jamy ustnej do krwiobiegu, przez co omijają rozpad w układzie trawiennym i wątrobie. Należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie popijać i nie połykać olejku lub nie stosować go bezpośrednio z pokarmem, ponieważ wchłonie się on wówczas znacznie słabiej do naszego krwiobiegu. Najlepiej stosować 3 razy dziennie, ale prewencyjnie możemy stosować dwa razy na dobę od 1-3 kropli, a potencjał produktu czyli tzw. moc zależy od reakcji indywidualnych i od tego, czy już wcześniej mieliśmy do czynienia z konopiami.

Niektóre osoby stosują bardzo mało i słabe produkty i szybko obserwują poprawę, a inne potrzebują znacznie większe dawki do zaobserwowania pierwszych efektów, które powinny się pojawić między 3 a 5 dobą od ich zażycia.

Czy olejki CBD uzależniają?

Produkty, które są pozbawione substancji THC, są całkowicie legalne bezpieczne i nie uzależniają. Nie ma także żadnych skutków ubocznych oddstawiennych. Inaczej wygląda sytuacja gdy występuje substancja THC. Mimo tego i tak marihuana wśród toksykologów jest uważana za jedną z najmniej szkodliwych, uzależniających używek.

Marzena Łasińska, współzałożycielka Instytutu Medican Campus


Lifestyle

Mało miejsc, ceny rosną. Boom rezerwacyjny trwa, ale wciąż nie w hotelach

Redakcja
Redakcja
21 czerwca 2021
Photo by Etienne Girardet on Unsplash
 
Wolne miejsca znikają z dnia na dzień, ceny rosną, a Polacy skuszeni wizją dobrej pogody i luzowaniem obostrzeń wybierają wakacje w kraju. To dobre wiadomości dla właścicieli obiektów noclegowych – chociaż wciąż nie dla hoteli – i gorsze dla turystów. Tygodniowy wypoczynek w Gdańsku dla trzyosobowej rodziny to średni wydatek rzędu 1600 złotych – wynika z danych Noclegi.pl.

Wygłodniali wypoczynku i wyjazdów Polacy masowo ruszyli do rezerwowania wakacyjnych terminów. „Chociaż od 26 czerwca obłożenie obiektów sięgać może 75 procent wszystkich miejsc, to tych wolnych ubywa z dnia na dzień – potwierdza Natalia Jaworska, ekspert portalu rezerwacyjnego Noclegi.pl. – Już teraz odnotowaliśmy wzrost liczby rezerwacji noclegu na wakacyjny wyjazd o 15% w porównaniu z tym samym okresem w 2020 roku” – wyjaśnia.

Zgodnie z przewidywaniami rosną też ceny noclegów w Polsce. Średnia cena za wakacyjny nocleg w porównaniu z 2020 rokiem jest wyższa zarówno w górach (średnio o 20%), jak i w miejscowościach nadmorskich (średnio 29%). Najdrożej jest obecnie w Sopocie – cena za nocleg dla jednej osoby to w tej chwili 107 złotych – choć wciąż nie tak drogo jak w zeszłym roku, gdy średnia cena sięgnęła aż 203 złotych.

Trzyosobowa rodzina planująca wyjazd na tydzień do Zakopanego musi w tej chwili liczyć się z wydatkiem na poziomie 1365 złotych. Jeśli zdecyduje się na wyjazd do Gdańska to wygospodarować musi o 300 złotych więcej na noclegi.

Najpewniej to nie koniec wzrostu cen. „Najdrożej jest już w sezonie, to naturalny trend, obserwowany także przed pandemią. W tym roku najtaniej można było zarezerwować nocleg na wakacje w styczniu, a turyści, którzy zarezerwowali nocleg już w marcu mogli cieszyć się ceną średnio 79% niższą niż ta obecnie – tłumaczy ekspert Noclegi.pl. – Znaczący wzrost cen noclegów w popularnych miejscowościach zaobserwowano na przełomie ostatnich dwóch tygodni. Jest to nawet o 55% więcej. Branża w zrozumiały sposób zareagowała na ogromne zainteresowanie letnim wypoczynkiem w kraju, to daje szansę na odrobienie strat poprzednich kilkunastu miesięcy” – podkreśla, ale zastrzega, że nie wszystkie typy obiektów cieszą się taką samą popularnością. W pandemii wzrosło zainteresowanie apartamentami czy domkami, a więc miejscami, które pozwalają na wypoczynek w pewnym oddaleniu od innych turystów. Między innymi z tego powodu w tym sezonie hotele stanowią jedynie niespełna 5% procent wszystkich rezerwacji, podczas gdy apartamenty ponad 30%.

Źródło informacji: Noclegi.pl/PAP Mediaroom


Lifestyle

Nie odkładaj zdrowszego życia na „lepszy moment”. 5 kroków do zmiany nawyków

Gościnnie w Oh!me
Gościnnie w Oh!me
21 czerwca 2021
Ola Budzyńska, https://instagram.com/paniswojegoczasu

Kiedyś, prędzej czy później, zawsze nadchodzi taki dzień kiedy do głowy wpada myśl „od dziś będę żyć zdrowiej”, a zaraz za nią wkracza panika i uczucie przytłoczenia, bo przecież tyleeee trzeba zmienić. I nasz zapał gaśnie, zanim jeszcze zaczęłyśmy cokolwiek robić, a działania odkładamy na „lepszy moment”…

Czy naprawdę zmiana nawyków jest tak trudna, a zdrowego życia nie da się zorganizować? Oczywiście, że nie! Jak to zrobić w zgodzie ze sobą oraz na miarę swoich możliwości podpowiada Ola Budzyńska, Pani Swojego Czasu, która poświęciła temu tematowi osobny rozdział w najnowszej książce Moniki Ciesielskiej (Dr Lifestyle) „Bez liczenia i ważenia”. Przed Wami pięć kroków, które przybliżą Was do realizacji Waszych postanowień:

  • Zapisuj na bieżące swoje pomysły na konkretne działania

W swoim kalendarzu, planerze lub po prostu na zwykłej kartce zrób miejsce, w którym będziesz na bieżąco (przez kilka-kilkanaście dni) zbierać pomysły na „zmiany na zdrowsze” – miej ją zawsze pod ręką, wiadomo, że zazwyczaj najbardziej kreatywne jesteśmy np. w wannie 😉

  • Weź pod lupę swój dzień

Na chwilę zapomnij o powyższej liście, bo pora przyjrzeć się Twoim nawykom i schematom działania. Przeanalizuj i rozpisz jak wygląda Twój typowy dzień. To pozwoli Ci na realną ocenę Twoich zasobów – czasowych i energetycznych. Przy planowaniu zasada nr 1 to pamięć o tym, że doba nie jest z gumy, a my o godzinie 23 nie tryskamy energią!

  • Czas na decyzję…

… a właściwie dwie. Po pierwsze czas rozprawić się z aktywnościami, które zwyczajnie niewiele Ci dają – czyli zamiast z wypiekami na twarzy śledzić instagramowe relacje znajomych zdecydujesz się w tym czasie np. na przygotowanie posiłku na następny dzień.

Druga decyzja może być problematyczna, bo pojawia się wtedy gdy zwyczajnie nie masz z czego zrezygnować. Wszystko jest potrzebne, fajne etc. Stop – w tym miejscu czas przyjąć do wiadomości, że nie da się robić wszystkiego i coś trzeba odpuścić. Czy jeśli pranie jeden dzień powisi dłużej na suszarce to będzie koniec świata? A może nauka piątego języka obcego nie jest taka niezbędna? Wybór jest Twój!

  • Planuj w swoim ekosystemie

Organizując zdrowy styl życia nie próbuj robić tego w próżni. Każda z nas funkcjonuje w jakimś otoczeniu, które na nie oddziaływuje – i to weryfikuje poczynione założenia. Planując zdrowsze życie przypomnij sobie sytuacja, w których Twój ekosystem wpłynął na realizację twoich celów i dostosuj odpowiednio swoje plany, aby z góry nie skazywać się na porażkę.

  • Pamiętaj o małych krokach

W tym punkcie wracamy do początku niniejszego artykułu, czyli chęci rewolucji w jeden dzień. Metoda małych kroków to podstawa wprowadzania trwałych i skutecznych zmian – tak samo długo jak pracowałyśmy na obecny styl życia, być może tyle samo będziemy z niego wychodzić. Zadbaj o to, aby stopniowo zmieniać swoje nawyki np. od dziś jedz jedno jabłko dziennie albo zamień jedną szklankę słodkiego napoju na wodę – zdecydowanie będzie to prostsze w przyswojeniu niż zarzekanie się, że już do końca życia nie tkniemy kolorowych popitek. To właśnie esencja książki „Bez liczenia i ważenia” – zdrow(szy) styl życia na Twoich zasadach!

Więcej o planowaniu diety znajdziecie tutaj: https://www.paniswojegoczasu.pl/planowanie/planowanie-posilkow/

Piszcie do nas ([email protected]), o tym, co Was boli, z czym sobie nie radzicie, a może właśnie poradziliście i Wasza historia będzie budująca dla innych! Każdy opublikowany list będzie nagrodzony!

Każdy opublikowany list w akcji #30 dni detoksu emocjonalnego” nagrodzony będzie jedną z poniższych nagród:

Książką profesora Rafa Ohme z autografem „Emo Sapiens” lub ” SPA dla umysłu”;

Cognitiv Pro – suplement diety, które wspiera wszystkie najważniejsze ścieżki mózgowe uwalniając w pełni potencjał umysłu;

Zaproszenie od serwisu uPacjenta.pl na kompleksowe badania krwi umożliwiające poszerzoną ocenę stanu zdrowia i umożliwia identyfikację aktualnie pojawiających się stanów chorobowych.


Zobacz także

Ja tu jestem i czekam na ciebie… List do mojej miłości

Wyrzuć swój ideał do kosza! To geny zdecydują z kim się zwiążesz!

Jak silny jest twój związek? [QUIZ]