Lifestyle

Ponad połowa Polek uważa, że nasz kraj nie jest dobrym miejscem do tego, by nią zostać. Dlaczego?

Redakcja
Redakcja
25 maja 2022
fot. wundervisuals/iStock
 

Kobietolożka Katarzyna Pawlikowska wraz z agencją marketingową Garden of Words i firmą badawczą SW Research przeprowadziła duże, przekrojowe badanie dotyczące postaw i wyborów Polek i Polaków w ostatnim roku. Między innymi zapytaliśmy kobiety w wieku 18-44 lata o to, dlaczego tak mało Polek decyduje się na posiadanie dzieci i założenie rodziny oraz co jest dla nich ważne oprócz macierzyństwa.


Na pytanie, czy Polska jest dobrym krajem do tego, żeby zakładać rodzinę/być matką/mieć dzieci aż 55% wszystkich badanych kobiet (52% matek) odpowiedziało „NIE”. Jako główne czynniki takiego stanu rzeczy kobiety wskazują przede wszystkim: brak faktycznego wsparcia systemowego dla rodziny i dostępu do niezbędnych usług oraz ograniczanie podstawowych wolności obywatelskich w Polsce. 22% Polek, które uważają, że Polska nie jest dobrym krajem do macierzyństwa, jako przyczynę podaje też brak tolerancji w naszym kraju. Martwimy się o to, czy dziecko dorastając, będzie mogło w pełni wyrazić siebie i czy zyska akceptację jako człowiek.

Wśród przyczyn tego, dlaczego Polki coraz rzadziej decydują się, by mieć dzieci, kobiety wskazują na to, że Polek nie stać na dziecko, ponieważ za mało zarabiają (49% ogółu i 46% matek) oraz że nie chcą rezygnować z pracy, bo boją się, że nie będą miały gdzie wrócić. Uwagę zwraca fakt, że taką opinię wyraża niemal co druga mama (43% ogółu badanych i 44% matek biorących udział w badaniu). Dodatkowo wpływa na to obecna sytuacja, czyli wysoka inflacja, wzrost stopy procentowej i kosztów kredytu, a przy tym brak odpowiedniego wsparcia dla rodzin.

Na pytanie o to, co oprócz bycia matką dla Polek jest ważne, aż 62% kobiet wskazało, że utrzymanie niezależności finansowej oraz rozwój zawodowy i dostęp do dobrej pracy (62%). Te dwa aspekty życia są wskazywane niezależnie od tego, czy kobieta ma dzieci, czy nie (61% matki, 65% nie matki).  Trzecią w kolejności wskazań wartością są zainteresowania i rozwój osobisty (55%).

Wysoko również pojawia się argument (42% kobiet), że kobiety nie mają dostępu do legalnej aborcji w przypadku wykrycia ciężkich wad płodu. Polki często boją się, że ich dziecko będzie niepełnosprawne (blisko 40% badanych kobiet), a w naszym kraju niestety nie ma skutecznych rozwiązań wspierających rodziny dzieci z niepełnosprawnościami.

Wynika to niestety z dominującego światopoglądu i przymusowej zależności Państwa od Kościoła, chociaż zaledwie 7% Polek uważa kościół za autorytet, natomiast aż 81% (w 2018 roku było to 77%) uważa, że państwo powinno być niezależne od jakiegokolwiek kościoła wyznaniowego.

Podczas badania zapytaliśmy również Polki o to, czym rząd powinien się zająć w pierwszej kolejności i wyłoniliśmy 7 najważniejszych dla nich obszarów:

  1. Zdrowie (system publicznej ochrony zdrowia) – 48%
  2. Ograniczenie inflacji – 34%
  3. Gospodarka (więcej miejsc pracy, wyższe zarobki itd.) – 28%
  4. Przywrócenie praworządności, państwa prawa – 28%
  5. Zatrzymanie wzrostu podatków – 25%
  6. Ochrona środowiska, ekologia – 17%
  7. Edukacja (szkoły, przedszkola itd.) – 17%

„Polki są już zmęczone wpływem polityki i religii na ich życie osobiste i na życie ich rodzin. Są też coraz bardziej świadome swoich praw i oczekują świeckiego państwa dbającego o rozwój gospodarczy i respektującego prawa obywatelskie. Matki w Polsce zwracają częściej uwagę
na luki systemowe i brak dostępu do niezbędnych usług. Natomiast nie matki posiadają więcej argumentów za byciem nie matką oraz koncentrują się przede wszystkim na opresyjnym światopoglądzie i dominujących tradycyjnych wartościach”.


Katarzyna Pawlikowska – Od ponad piętnastu lat łączy wiedzę z różnych dziedzin z wynikami aktualnych badań, poszukując prawdy o społecznych i konsumenckich zachowaniach kobiet. Autorka, współautorka i komentatorka wielu badań dotyczących kobiet w Polsce oraz znajdowania wspólnych wartości w środowisku kobiet i mężczyzn. Autorytet w dziedzinie komunikacji i zarządzania strategicznego, doradczyni biznesowa, mentorka, keynote speaker w tematach kobiecych oraz diveristy/ &inclusion.

 


Lifestyle

Jak schudnąć z bioder? Działaj i chudnij!

Klaudia Kierzkowska
Klaudia Kierzkowska
25 maja 2022
fot. tomozina/iStock
 

Jak schudnąć z bioder? Szerokie biodra i wydatne piersi dodają kobiecości. I choć najczęściej uznawane są za atut, to jednak zbyt krągłe biodra, nieproporcjonalne do reszty ciała, często sprawiają kłopot. Sprawdź, jak wyszczuplić biodra i pozbyć się nadmiaru kilogramów z dolnych partii ciała.

Krągłe biodra to atut kobiecej sylwetki. Jednak nierzadko panie zastanawiają się jak ukryć i jak pozbyć się szerokich bioder. Szerokie biodra mogą wynikać z budowy sylwetki, a niekiedy zdarza się, że są „pozostałością” po ciąży. Często krągłości w dolnych partiach ciała spowodowane są nadmiernym odkładaniem się tkanki tłuszczowej.

Jak schudnąć z bioder?

Ćwiczenia cardio

By zmniejszyć obwód bioder należy regularnie ćwiczyć – minimum trzy razy w tygodniu. Doskonale sprawdzą się ćwiczenia cardio, do których zaliczamy przykładowo: bieganie, skakanie na skakance, pływanie, ćwiczenia z piłką. Warto pamiętać, że dopiero po 20 minutach wykonywania ćwiczeń, organizm zaczyna spalać tkankę tłuszczową. By osiągnąć oczekiwane efekty, trening powinien trwać co najmniej godzinę.

Ćwiczenia wyszczuplające

By pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej z okolicy bioder, oprócz ćwiczeń cardio, warto wprowadzić także i te wysmuklające. Niestety nie ma konkretnego zestawu ćwiczeń tylko na krągłe biodra. Podczas treningu spalana jest tkanka tłuszczowa z całego ciała lub z jego dolnych partii – pośladków, bioder, ud.

  • Klasyczne przysiady – to wszechstronne ćwiczenie ukierunkowane na spalanie tkanki tłuszczowej. By uczynić je trudniejszym, można trzymać w rękach hantle lub butelki z wodą.
  • Hula-hoop – stań w niewielkim rozkroku, napnij brzuch i delikatnie ugnij nogi w kolanach. Hula-hoop umieść na wysokości pasa i zacznij poruszać biodrami tak, by koło nie spadło na podłogę.
  • Podnoszenie bioder w górę – połóż się na plecach. Nogi lekko rozstawione, ze stopami ułożonymi na wprost, ugnij w kolanach. Oderwij pośladki od podłoża, ale tak by plecy cały czas leżały na podłodze. Przez sekundę przytrzymaj biodra w górze i powoli wróć do pozycji wyjściowej.
  • Jump squat to połączenie przysiadu z wyskokiem. Stań ze stopami równolegle ułożonymi do siebie – najlepiej na szerokości ramion. Napnij pośladki i wykonując wdech, zejdź do przysiadu. Zegnij stawy kolanowe, biodrowe i utrzymaj równowagę. Podczas wydechu dynamicznie wyskocz w górę, prostując przy tym jednocześnie stawy kolanowe i biodrowe. Wyląduj miękko obunóż.

A ponadto, wybierz schody zamiast windy. Wchodzenie po schodach to doskonałe ćwiczenie, które można wykonać o każdej porze dnia. Taka spontaniczna aktywność fizyczna nie tylko pomoże w spaleniu tkanki tłuszczowej, ale sprawi, że organizm uwolni endorfiny zwane hormonami szczęścia.

Zobacz również: Jak się ubierać, gdy masz szerokie biodra

Dieta

Bez odpowiedniej diety i prawidłowego nawodnienia organizmu, nawet największy wysiłek fizyczny nie przyniesie wymarzonych efektów. By wyszczuplić biodra trzeba zapobiec gromadzeniu się nowej tkanki tłuszczowej. Stosuj się do poniższych zasad:

  • Wzbogać codzienne menu o duże ilości warzyw i owoców. Owoce spożywaj głównie w pierwszej połowie dnia, na pewno nie na kolację!
  • Zamiast smażenia wybierz duszenie lub gotowanie na parze.
  • Żywność przetworzoną zastąp chudym mięsem, produktami pełnoziarnistymi, chudym nabiałem i zdrowymi olejami.
  • Unikaj węglowodanów prostych tj. białego pieczywa, cukru i białego makaronu.
  • Zadbaj o odpowiednią podaż płynów – minimum dwa litry wody dziennie!
  • Zrezygnuj z picia słodkich napojów gazowanych.

Zabiegi

By pozbyć się nadmiaru tłuszczu z dolnych partii ciała warto wesprzeć się chociażby domowymi zabiegami pielęgnacyjnymi. Masaż solą morską i fusami kawy aktywuje regenerację komórkową, pomaga pozbyć się nieestetycznych „boczków” i zmniejsza cellulit. Wsparciem domowej pielęgnacji są zabiegi modelujące i wyszczuplające biodra i pośladki np. mezoterapia igłowa czy kriolipoliza.



Zobacz także

Co tracisz próbując zadowolić wszystkich wokół? Bo to, że tracisz, to pewniak

jojo

EFEKT JOJO. Jak go uniknąć?

Sałatka z kaszą jęczmienną i kabanosami