Lifestyle

Magiczna dziewiątka. 9 zdrowych nawyków, które pomogą ci pozostać w formie

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
21 stycznia 2018
Fot. istock/JANIFEST
Następny

Dbanie o siebie, o nasz organizm jako sprawnie funkcjonującą, genialną maszynę wcale nie jest takie trudne, pod warunkiem, że robimy to systematycznie. I wcale nie trzeba intensywnych treningów, wielkich planów i obiecywania sobie nie wiadomo czego „od następneg poniedziałku”. Wystarczy codzienna rytyna magicznej dziewiątki ;).

Czy zdajesz sobie sprawę z tego, że żeby być w formie, dziennie potrzebujesz…

Lifestyle

Piękne dłonie zimą w czterech krokach

Hanna Szczygieł
Hanna Szczygieł
21 stycznia 2018
Fot. iStock / encrier
 

Piękne dłonie? Która z nas nie wścieka się zimą na przesuszoną skórę, pękające skórki i ból? Pielęgnacja dłoni staje się prawdziwym wyzwaniem. Doskonale znam ten problem, bo gdy tylko za oknem robi się chłodno, bezproblemowe dotychczas dłonie zamieniają się w pole walki.

Cztery drobiazgi skutecznie pogarszają zimą stan naszych dłoni. Naprawdę nie trzeba wiele, by przestać szkodzić skórze i poczuć ogromną różnicę! Wypróbujcie koniecznie.

1. Piękna skóra musi pracować

Skóra nieustannie pracuje nad wytwarzaniem nowych komórek, czyli nad samodzielną regeneracją. Aby skóra była gładka, świeża, dobrze absorbowała składniki odżywcze z kosmetyków, warto nieco pobudzić ją do takiej pracy.

Najlepszy sposób, to prosty peeling.

Prosty domowy peeling wykonasz z soli lub cukru oraz oliwy. Zmieszaj i wymasuj nim swoje dłonie, następnie spłucz. Jeśli dłonie są popękane lub twój kot lubi podczas zabawy zostawić po sobie ślad 😉 – zdecydowanie zrezygnuj z opcji z solą (będzie szczypało).

2. Suche, nie wysuszone

Błahostka i najczęściej popełniany błąd. Pamiętaj, by dokładnie osuszyć dłonie po ich umyciu. Również między palcami.

3. Zaklęcie trzech kremów

Zaklęcie składa się z trzech  kremów. Dlaczego akurat trzech? Hmm, przypomnij teraz sobie te sytuacje (3 klątwy suchych dłoni):

Leżysz sobie w łóżku okryta miękką kołdrą, oczy ci się kleją i nagle: „wrrr, a miałam jeszcze posmarować ręce…”. Wstajesz, czy obiecujesz sobie, że zrobisz to z samego rana?

Jedziesz autobusem, a dłonie aż pieką, bo nagle i niespodziewanie chwycił mróz…

Siedzisz w biurze, twoje dłonie są suche jak papier – nie pomaga ci mydło w płynie w biurowej toalecie, ciągły bark ręczników, żeby dokładnie je osuszyć… a krem w domu.

Kupujemy trzy kremy – i już nigdy nie musimy żałować, biegać, pamiętać… proste, prawda?

Czary mary: krem, krem krem!

  1. do torebki/samochodu
  2. na biurko
  3. przy łóżku*zadanie z gwiazdką dla zapominalskich to krem z pompką na umywalkę!

4. Mydło zbrzydło!

Zbyt często zapominamy o oczywistym. To jakiego mydła używamy do mycia rąk ma ogromny wpływ na kondycję skóry. Niestety ukochane przez nas mydła w płynie (szczególnie te „biurowe”) bardzo mocno wysuszają skórę. U mnie zamiana „pompki na kostkę”, zdziałała cuda. Jakiś czas temu odkryłam genialne mydło w płynie (organiczne) i faktycznie czuć ogromną różnicę. Pamiętajcie, że preparaty antybakteryjne również mocno wysuszają skórę – jeśli musicie je stosować (np. pracujecie w służbie zdrowia) krem do rąk to obowiązek!

To w zupełności wystarczy na dobry, wspólny początek. Gdy przypomnicie sobie o pielęgnacji dłoni, te proste nawyki szybko się u was zadomowią. Powodzenia!

PS: Dobre kremy do rąk są dostępne w każdej drogerii i wcale nie muszą być drogie. Pytajcie również w aptece – czasem za kilka złotych można odkryć prawdziwe perełki!


Lifestyle

10 sposobów na to, by przestać ciągle wszystkich zadowalać. Pomyśl czasem o sobie!

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
20 stycznia 2018
Fot. iStock / Marjan_Apostolovic

Większości z nas wpajano od dzieciństwa, że pomaganie innym jest czymś dobrym, a nawet ważniejszym niż chęć zadbania o samego siebie. W teorii wszystko wydaje się proste: ktoś czuje się dobrze z powodu tego, co dla niego zrobiłeś, ty czujesz się dobrze, ponieważ sprawiłeś, że ten ktoś jest szczęśliwy. W praktyce bywa różnie, bo zbyt często wpadamy w skrajności i pułapkę zależności, starając się zadowolić wszystkich kosztem własnych potrzeb. Czy jest nam z tym dobrze? Na zewnątrz tak, bo nie potrafimy pokazać, że ciągłe dbanie o szczęście innych nas męczy. Wewnątrz jest coraz gorzej. Prędzej czy później skończy się katastrofą.

Więc jeśli masz już dość tego, że im więcej robisz dla innych, tym gorzej się czujesz, a także uważasz, że gdybyś sam znalazł się w potrzebie, nie możesz liczyć na ich pomoc,  niech te kilka wskazówek pomoże ci szrozumieć, że pora się przełamać i zacząć wszystko od nowa, a przynajmniej wrócić do równowagi.

1. Zastanów się skąd wziął się twój problem

Prawdopodobnie rozwijał się powoli w miarę upływu czasu, pewnie nawet nie pamiętasz, kiedy to się zaczęło. Są jednak duże szanse, że to akceptacja i aprobata bliskich jako nagroda za to, że zrobiłeś coś dla innych, bądź byłeś „miły i grzeczny”. Wróć do źródła tego zachowania.

2. Pomyśl szczerze, czy boisz się, że nie sprostasz oczekiwaniom innych osób?

Przez te wszystkie lata uwierzyłeś, że ludzie oczekują tego od ciebie – i masz rację. Przyzwyczaiłeś ich do tego, że jesteś emocjonalnie i fizycznie dostępny, chętny do pomocy i zdolny traktować ich tak, jak zawsze – w sposób, w jaki wierzą, że na to zasługują.  Teraz możesz ich rozczarować, jeśli potraktujesz ich inaczej, niż do tego przywykli. Jeśli poczujesz, że ich zawiodłeś, rozczarowałeś, będziesz miał problemy z poczuciem wartości.

3. Co dostajesz od ludzi, którym pomagasz?

Nie, nie ma się czego wstydzić. Jasne, wmówiono nam, że pomoc należy nieść bezinteresownie, ale to nie do końca tak powinno wyglądać. Jeśli pomagasz dlatego, że boisz się co pomyślą o tobie inni, gdy tego nie zrobisz, jeśli robisz to właściwie wbrew sobie i dlatego, że boisz się odmówić, twoje koszty emocjonalne są ogromne. Warto zrobić „rachunek sumienia” i zastanowić się nad tym, kto z naszych znajomych bądź bliskich byłby w stanie zrobić dla nas tyle samo, a kto nas stale zawodzi.

4. Jakie emocje wzbudza w tobie bycie „miłym i pomocnym” ?

Czy czujesz się szczęśliwy i zadowolony, widząc reakcje ludzi na twoje starania, czy może jesteś już zły, wyczerpany i masz dość ciągłej presji wynikającej z ich oczekiwań? Czy martwisz się, że ludzie będą zawiedzeni, jeśli przestaniesz być dla nich tak bardzo miły?

5. Uświadom sobie ogromną różnicę między „czynieniem dobra” a miłością czy sympatią dla ludzi

Nie ma nic złego w robieniu dobrych uczynków dla innych. To jest część naszego człowieczeństwa, naturalna w przypadku relacji, na których nam zależy i bliskich osób, które nas potrzebują. Podarowanie innym naszego czasu, energii, a czasem pieniędzy jest naszym wkładem w relację.

Ale kiedy proporcje są zaburzone, pomagasz z niewłaściwych pobudek (bo mówiąc w skrócie – nie potrafisz już odmówić), posunąłeś się zbyt daleko.

Oto kilka ważnych porad, które podpowiedzą ci  jak wrócić na właściwe tory

1. Dbaj o siebie i o własne potrzeby

Obecnie zapewne czujesz się wyczerpany, przytłoczony relacjami z bliskimi. Być może zaniedbujesz to, co jest dla ciebie najważniejsze, ponieważ zadowalanie  innych stało się twoim priorytetem. Kiedy stawiasz potrzeby innych nad swoimi, sygnalizujesz sobie samemu, że nie jesteś ważny, że możesz poczekać, że poświęcenie czasu „na siebie” byłoby samolubne. A tak właściwie – potrafisz zdefiniować swoje potrzeby? A może straciłeś kontakt z tym, kim jesteś i co jest dla ciebie ważne?

2. Oceń swoje priorytety

Na pewno często mówisz „tak”, zanim jeszcze pomyślisz, czy naprawdę chcesz zrobić coś dla kogoś innego. Możesz czuć się zobowiązany, aby powiedzieć „tak”. Następnym razem, gdy znajdziesz się w takiej sytuacji, decyzję podejmij świadomie, rozważając swoje możliwości (czas, energię, inne zobowiązania).

3. Wybierz osoby, na których szczęściu naprawdę ci zależy 

To może być bardzo mała grupa – małżonek / partner, dzieci, najbliższa rodzina, najlepszy przyjaciel. Przepracuj to w swoim własnym umyśle. Naucz się wybierać. I zaakceptuj, że są rzeczy, których nawet oni nie mogą od ciebie wymagać.

4. Naucz się żyć z tym, że „nie zawsze jest miło”

Bo to cię przeraża najbardziej. Boisz się konfrontacji z przykrą sytuacją, z niezadowoleniem innych ludzi. Zaprzeczanie czy unikanie negatywnych reakcji nie rozwiąże twojego problemu. Pomoże jedynie systematyczne uczenie się, że nie możesz zadowolić wszystkich wokół oraz, że na niektóre rzeczy nie masz wpływu.

5. Postaw siebie na pierwszym miejscu

To może być dla ciebie zupełna nowość. Wyobraź sobie, jak to jest żyć tak, by robić to, co sprawia, że ​​czujesz się dobrze, nie martwiąc się opinią innych, nie spełniając co chwila cudzych żądań. Żyć bez poczucia winy. Wyobraź sobie, jak by to było powiedzieć „nie”, zamiast automatycznego, obowiązkowego „tak”.  Pomyśl jak to jest mieć czas dla siebie.

Kiedy naprawdę cenisz i szanujesz samego siebie, wiesz jak mądrze pomagać innym.


Na podstawie: psychologytoday.com

 


Zobacz także

Przysięgłam sobie, że nigdy nie pozwolę ci się poddać. Bo dopóki ty walczysz, wierzę, że ja też mogę

10 zmian, które zachodzą w twoim ciele, jeśli przestajesz jeść mięso

wągry

7 domowych peelingów na wągry