Lifestyle

Jakie są emocjonalne i behawioralne zmiany nastolatka z depresją?

Redakcja
Redakcja
26 sierpnia 2021
 

Depresja to poważny problem ze zdrowiem psychicznym, który powoduje uporczywe uczucie smutku i utratę zainteresowania aktywnością. Wpływa na to, jak człowiek myśli, czuje się i zachowuje, i może powodować problemy emocjonalne, funkcjonalne i fizyczne. Chociaż problem ten może wystąpić w dowolnym momencie życia, objawy mogą być różne u nastolatków i dorosłych.

Objawy

Kwestie takie jak presja rówieśników, oczekiwania akademickie i zmieniająca się fizyczność mogą przynieść nastolatkom wiele wzlotów i upadków. Niemniej dla niektórych upadki są czymś więcej niż tylko chwilowymi uczuciami – są bowiem objawem depresji.

Oznaki i objawy depresji nastolatków obejmują zmianę poprzedniego nastawienia i zachowania, które mogą powodować znaczny stres i problemy w szkole, domu, w życiu społecznym lub w innych dziedzinach życia.

Więcej na temat objawów możecie przeczytać tutaj: https://hh24.pl/objawy-depresji-dzieci/

Zmiany emocjonalne

Mogą mieć różne nasilenie, ale zmiany nastolatka mogą obejmować poniższe przykłady. Emocjonalne tyczą się:

  • uczucia smutku, które mogą obejmować płacz bez wyraźnego powodu,
  • frustracji lub gniewu, nawet z powodu drobnych spraw,
  • poczucia beznadziejności lub pustki,
  • rozdrażnienia lub zirytowanego nastroju,
  • utraty zainteresowania lub przyjemności w zwykłych czynnościach,
  • utraty zainteresowania rodziną i przyjaciółmi lub konfliktu z nimi,
  • niskiej samooceny,
  • poczucia bezwartościowości lub winy,
  • fiksacji na temat przeszłych niepowodzeń lub przesadnego samoobwiniania się,
  • ekstremalnej wrażliwości na odrzucenie lub porażkę,
  • kłopotów z myśleniem, koncentracją, podejmowaniem decyzji i zapamiętywaniem rzeczy.

Zmiany behawioralne

Zmiany behawioralne obejmują:

  • zmęczenie i utratę energii,
  • bezsenność lub za dużą ilość snu,
  • zmiany apetytu — zmniejszenie go i utrata masy ciała lub zwiększone pragnienie jedzenia i przyrost masy ciała,
  • używanie alkoholu lub narkotyków,
  • pobudzenie lub niepokój — na przykład chodzenie, załamywanie rąk lub niezdolność do siedzenia w miejscu,
  • spowolnione myślenie, mówienie lub ruchy ciała,
  • częste skargi na niewyjaśnione bóle ciała i bóle głowy, które mogą obejmować częste wizyty u pielęgniarki szkolnej,
  • izolację społeczną,
  • słabe wyniki w nauce lub częste nieobecności w szkole,
  • wybuchy gniewu, destrukcyjne lub ryzykowne zachowanie,
  • samookaleczenie.

Jak zdiagnozować depresję?

Często samodzielnie mamy problem z jednoznaczną diagnozą odnośnie naszego stanu zdrowia. Jeśli rodzina, czy przyjaciele zauważą, że dana osoba faktycznie ma problemy natury psychicznej, niezbędna będzie rozmowa i zalecenie udania się do specjalisty. Jednocześnie nastolatek może samodzielnie szukać pomocy, m.in. za pośrednictwem aplikacji oferującej wsparcie psychologiczne, czy psychiatryczne.

Podsumowanie

Depresja wśród młodzieży jest problemem, który w żadnym razie nie może być bagatelizowany. Tym bardziej, gdy mowa o osobach w tak młodym wieku, jeszcze nieukształtowanych psychicznie i wrażliwszych na potencjalne problemy. Kluczowe jest sprawne sięgnięcie po specjalistyczną pomoc i wsparcie na każdym kroku.


Lifestyle

Cienie pod oczami, zmęczenie i rozdrażnienie to tylko niektóre z konsekwencji bezsenności. Jak brak snu wpływa na zdrowie?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
27 sierpnia 2021
Bezsenność - rodzaje, objawy, skutki i leczenie
Fot. iStock
 

Bezsenność jest poważnym problemem, który negatywnie wpływa na funkcjonowanie człowieka. Trudności w zasypianiu, częste, nieplanowane pobudki, zbyt wczesne budzenie się, to częsty problem wielu dorosłych osób. Sen, który powinien służyć regeneracji, wcale do niej nie prowadzi. Bezsenność może mieć wiele przyczyn i wymaga konsultacji z lekarzem. Przewlekła bezsenność może mieć poważne konsekwencje dla osoby cierpiącej z jej powodu.

Czym jest bezsenność?

Zdrowy i regenerujący sen jest konieczny dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Trwające dłuższy czas zaburzenia snu wpływają nie tylko na wygląd i samopoczucie (cienie pod oczami, ziemista cera, mniej energii), ale również zdrowie, zwiększając ryzyko poważnych konsekwencji. Bezsenność jest często występującym problemem, który, w różnym stopniu nasilenia, stwierdza się nawet u 30–50% badanych dorosłych osób.

Bezsenność — objawy

O bezsenności mówimy, gdy objawy obejmują:

  • problem z zasypianiem — wydłużenie czasu zasypiania ponad 45 minut;
  • wybudzanie się i czuwanie w nocy powyżej 30 minut;
  • skrócenie długości całkowitego czasu snu poniżej 6–6,5 godziny (nie dotyczy osób z naturalnie małą potrzebą snu);
  • pogorszenie samopoczucia lub też zaburzenie funkcjonowanie w ciągu dnia;

Powyższe objawy muszą pojawiać się przez co najmniej miesiąc, trzy razy w tygodniu lub więcej, by można było mówić o rzeczywistej bezsenności.

Bezsenność - rodzaje, objawy, skutki i leczenie

Fot. iStock/Bezsenność

Bezsenność — rodzaje i przyczyny 

Ponieważ bezsenność może przybierać różną postać, wyszczególniono jej trzy rodzaje, w zależności od czasu jej trwania.

Bezsenność przygodna trwa maksymalnie kilka dni.

Bezsenność krótkotrwała trwa do 4 tygodni. Jej przyczyną jest zazwyczaj reakcja na silny stres, choroby przebiegające z bólem czy gorączką, lub zmianą trybu życia.

Bezsenność przewlekła trwa powyżej miesiąca. Przyczyną jej pojawienia się mogą być:

  • zaburzenia psychiczne, np. depresja i zaburzenia lękowe,
  • uzależnienie od alkoholu czy narkotyków;
  • przewlekłe choroby somatyczne, które np. wiążą się z towarzyszeniem pacjentowi przewlekłego bólu;
  • zespół bezdechu sennego;
  • choroby i dysfunkcje neurologiczne, np. zespół niespokojnych nóg,
  • choroby narządu ruchu, które uniemożliwiają aktywność w ciąg dnia.

W jaki sposób bezsenność wpływa na zdrowie?

Bezsenność w widoczny sposób odbija się na urodzie, samopoczuciu, a w sposób niewidoczny gołym okiem, także na zdrowie. Brak odpowiedniej ilości snu o dobrej jakości osłabia organizm od wewnątrz, zwiększając podatność na rozwój różnego rodzaju chorób. Wpływa także negatywnie na zdrowie psychiczne.

Bezsenność - rodzaje, objawy, skutki i leczenie

Fot. iStock/Bezsenność

Wpływ bezsenności na ciało i psychikę:

  • zmęczenie, które zmusza w ciągu dnia do ucinania drzemek;
  • rozdrażnienie, zniechęcenia, apatia;
  • pogorszenie koncentracji, osłabienie uwagi;
  • obniżenie zdolności intelektualnej
  • problem z wykonywaniem zwykłych czynności, tendencja do popełniania błędów;
  • obniżenie odporności organizmu i większa podatność na rozwój infekcji;
  • zwiększenie ryzyka rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego oraz układu żołądkowo-jelitowego;
  • większe ryzyko rozwoju chorób somatycznych, np. astmy oskrzelowej, reumatoidalnego zapalenia stawów, nadczynności tarczycy, atopowego zapalenia skóry;
  • większe ryzyko rozwoju różnego rodzaju zaburzeń i chorób psychicznych, np. depresji czy choroby afektywnej dwubiegunowej.

Diagnostyka bezsenności

Przy podejrzeniu bezsenności należy udać się do lekarza rodzinnego, aby dokonać oceny ogólnego stanu zdrowia. Jeżeli wykonane badania, np. EKG i badania okresowe nie wykażą nieprawidłowości, warto skonsultować się z lekarzem psychiatrą, aby wykluczyć zaburzenia psychiczne.

Sam pacjent powinien zwrócić szczególną uwagę na higienę snu i tryb życia, jaki prowadzi. Aby ułatwić diagnozę problemu, wskazane jest prowadzenie dzienniczka snu. Zebranie jak największej ilości informacji ułatwi postawienie prawidłowej diagnozy i dobranie odpowiedniego leczenia. Jeśli powyższe działania nie przynoszą oczekiwanego rezultatu, kolejnym krokiem jest umówienie wizyty w poradni leczenia zaburzeń snu.

Bezsenność - rodzaje, objawy, skutki i leczenie

Fot. iStock/Bezsenność

Bezsenność — leczenie problemu 

Terapia poznawczo-behawioralna

Terapia poznawczo-behawioralna (zmieniająca zachowanie) to podstawowa forma leczenia bezsenności pierwotnej, stosowana także u osób z wtórnymi postaciami bezsenności przewlekłej, czyli współistniejącej z innymi chorobami. Do technik terapii poznawczo-behawioralnej zaliczamy m.in.: treningi relaksacyjne, techniki restrukturyzacji poznawczej, techniki zatrzymania myśli, uruchomienia wyobraźni, czy myślenia paradoksalnego.

Przestrzeganie zasad higieny snu

Przestrzeganie zasad higieny snu odgrywa ogromną rolę w staraniu o poprawę jego jakości. Istnieje kilka reguł, które, o ile są ściśle przestrzegane, pomagają uporać się z problemem bezsenności.

Należy pamiętać, by nie pić alkoholu, kawy i innych napojów z kofeiną w ciągu 6 godzin przed planowanym snem. Niewskazane są ciężkostrawne posiłki na wieczór oraz wypijanie dużej ilości płynów na mniej niż 3 godziny przed położeniem się spać. Wieczorem należy unikać silnego, jasnego światła, w tym światła z ekranu. Warto wdrożyć w ciągu dnia większą aktywność fizycznej i umysłową, jednak nigdy w czasie krótszym niż 3 godziny przed planowanym snem.

Leczenie farmakologiczne

Leczenie bezsenności może się także opierać na stosowaniu odpowiednich środków farmakologicznych. W zależności od indywidualnego przebiegu zaburzenia stosuje się następujące grupy leków: nasenne, uspokajające z grupy pochodnych benzodiazepiny, przeciwdepresyjne, przeciwpsychotyczne i przeciwhistaminowe.

Można także wesprzeć się specyfikami dostępnymi w aptece bez recepty, które mają w składzie walerianę, melisę i inne substancje roślinne wspomagające sen.

Melatonina

Melatonina, zwana hormonem snu, to chronobiotyk, który reguluje rytm dobowy i wskazuje organizmowi odpowiednią porę na sen, czyli godziny nocne. Jej niedobór może prowadzić do problemów ze snem i w efekcie do bezsenności. Najlepsze efekty przyjmowania melatoniny zauważa się u osób pracujących zmianowo, przekraczających strefy czasu, i u osób niewidomych. W innych przypadkach przyjmowanie syntetycznej melatoniny nie ma takiej efektywności.


źródło:  www.mp.pl 

 


Lifestyle

Skuteczne sposoby na wypadanie włosów

Redakcja
Redakcja
26 sierpnia 2021
Young beautiful happy woman with long curly hair posing on a top of the mountain with sea view.

Nawet 20% dorosłych kobiet w Polsce zmaga się z nadmierną utratą włosów. Statystyki te w przypadku mężczyzn są jeszcze wyższe, co tylko pokazuje, że jest to problem dość powszechny. Przyczyn wypadania włosów jest wiele, od zmian hormonalnych, po niewłaściwą pielęgnację. Jak wzmocnić włosy i ograniczyć ich wypadanie? Podpowiadamy, po jakie kosmetyki warto sięgnąć!

Wypadanie włosów a niewłaściwa pielęgnacja

Przyczyny wypadania włosów nie zawsze związane są z kwestiami genetycznymi czy hormonalnymi. Bardzo często winny jest temu nasz tryb życia, a zwłaszcza uboga w witaminy dieta. Jeszcze częściej przyczynę nadmiernego wypadania włosów stanowi nieodpowiednia pielęgnacja. Co to jednak znaczny “nieodpowiednia”?

Nawet tak z pozoru nieistotna czynność, jak upinanie włosów, może mieć duże znaczenie. Jeśli często upinasz włosy w kok lub w kucyk, to możesz w ten sposób nadwyrężać skórę głowy, a tym samym przyczynić się do zaniku mieszków włosowych. Zbyt ciasne upięcia skutkują także uszkodzeniami mechanicznymi, a te ogólnym osłabieniem włosów.

Wpływ na kondycję włosów mają również zabiegi stylizacyjne – tapirowanie, suszenie, prostowanie. Szczególnie szkodliwe może być zbyt częste farbowanie, które narusza strukturę włosów, a tym samym zwiększa ryzyko ich wypadania.

Sięganie po niektóre kosmetyki też może być powodem nadmiernego wypadania włosów. Dzieje się tak m.in., gdy często stosujesz lakiery do włosów. W ich składzie znajdują się wielkocząsteczkowe polimery, które prowadzą do wysuszenia włosów.

Sposoby na wypadanie włosów

W jaki sposób ograniczyć wypadanie włosów? Jeśli podejrzewasz, że przyczyną osłabienia Twoich włosów jest niewłaściwa pielęgnacja, to warto zacząć od zabiegów pielęgnacyjnych, które mają na celu je wzmocnić. Co na wypadanie włosów okaże się dobrym wyborem?

Masaż głowy sposobem na wypadanie włosów?

Czy wiesz, że masaż głowy może ograniczyć wypadanie włosów? Stymuluje on mikrokrążenie skóry głowy i dotlenia ją, a dzięki temu widocznie wzmacnia włosy na całej długości. Efekty zapewni jednak wyłącznie masaż przeprowadzany regularnie, czyli ok. 2 razy w tygodniu.

Wcierka przeciw wypadaniu włosów

Połączenie masażu głowy i zastosowania odpowiedniego kosmetyku, to przepis na wzmocnienie mieszków włosowych. Polecamy zwłaszcza naturalną wcierkę przeciw wypadaniu włosów Neboa. Co ją charakteryzuje? Jej formuła wzbogacona jest o postbiotyk i prebiotyk, dzięki czemu odczuwalnie wzmacnia włosy i skórę głowy, jednocześnie chroni ją przed absorpcją zanieczyszczeń. Wcierka marki Neboa bazuje na naturalnych substancjach – stanowią one 97% składu kosmetyki. Wśród nich warto wymienić kofeinę i ekstrakt z kwiatów arniki górskiej. Obie te substancje ograniczają wypadanie włosów, gdyż wykazują działanie pobudzające, a przy tym intensywnie odżywiają mieszki włosowe.

Wcierka Neboa jest łatwa w użyciu, ponieważ ma formę sprayu. Wystarczy zatem rozpylić ją u nasady, a następnie wetrzeć preparat w skórę głowy. Warto także dodać, że opakowania kosmetyków marki Neboa produkowane są z plastiku pochodzącego z recyklingu, a dokładniej mówiąc, z plastiku odławianego z oceanów. Wybór jej produktów to zatem wsparcie działań proekologicznych.

Wcierkę przeciw wypadaniu włosów oraz inne kosmetyki Neboa znajdziesz w drogeriach Rossmann.

Nawilżenie włosów to ich wzmocnienie

Przerzedzenie fryzury może być spowodowane brakiem nawilżenia włosów. Co można więc zrobić, aby je nawilżyć? I w tym przypadku konieczne jest sięgnięcie po odpowiednie kosmetyki do włosów. Będą to głównie odżywki, w których składzie znajdują się naturalne oleje, np. olej z pestek winogron czy olej kokosowy.

Czego unikać, aby nie osłabiać włosów?

Wiesz już, co robić aby ograniczyć wypadanie włosów. A czego robić nie należy?

  • Nie związuj włosów w ciasne upięcia – poluzuj upięcie, gdy czujesz, że skóra głowy jest zbyt ściągnięta.
  • Nie owijaj mokrych włosów ręcznikiem – osusz je ręcznikiem papierowym lub zwykłym ręcznikiem, ale bardzo delikatnie.
  • Nie susz włosów gorącym nawiewem – zastąp go chłodnym strumieniem powietrza.
  • Nie myj włosów gorącą wodą – przyspiesza to przetłuszczanie się włosów.

Jeśli przyczyną wypadania włosów jest niewłaściwa pielęgnacja, to wystarczy wdrożyć kilka zmian, aby odczuć różnicę. Zastosowanie odpowiednich kosmetyków będzie w tym przypadku kluczowe.


Zobacz także

Poznaj 10 ciekawostek o hotelach designerskich w Polsce

Boli cię rano głowa? Poznaj 8 możliwych przyczyn problemu

„Doświadczaj, smakuj, poznawaj i nigdy nie zapominaj jak fascynującą i nieodgadnioną tajemnicą jest życie”. Akcja „List do dziecka”