Go to content

Jak pisać bloga?

Fot. Materiały prasowe

Pisanie bloga jest opłacalne zarówno dla osoby prywatnej, jak i też dla firmy. Blog jest miejscem, gdzie można dzielić się pasją, doświadczeniem czy własnym sposobem myślenia, ale także promować swoją firmę, docierać do potencjalnych klientów, budować markę oraz pozycjonować stronę internetową. Ponadto na samym blogu również można zarabiać pieniądze np. przez zamieszczanie reklam, o ile jest on prowadzony profesjonalnie. A żeby tak było, już przed jego założeniem powinieneś poznać kilka sposobów, które pomogą ci odnieść sukces w blogosferze. Poniżej zamieszczamy najważniejsze rady dla początkującego blogera.

Temat

Temat bloga powinieneś określić jeszcze przed jego założeniem, ponieważ musi się z nim wiązać nazwa bloga. Najważniejsze jest jednak to, aby temat był twoją pasją. Nie ma sensu kierować się przy jego wyborze popularnością w sieci czy prawdopodobieństwem zarobienia dużej ilości pieniędzy. Takie założenie, prędzej czy później, doprowadzi do tego, że zabraknie ci pomysłów na posty lub po prostu nie będziesz czuł przyjemności z blogowania i sam z niego zrezygnujesz. Temat bloga może być dowolny – muzyka, literatura, podróże, gotowanie, finanse etc. Musisz jednak stale się nim interesować, dużo o nim wiedzieć lub chociaż czerpać radość z poszukiwania o nim informacji. Tylko w ten sposób zapewnisz sobie systematyczne, ciekawe teksty i dotrzesz do odpowiedniej grupy docelowej.

Domena i hosting

Nazwa domeny będzie tworzyła adres twojej strony internetowej. Postaraj się dokładnie ją przemyśleć. Musi być łatwa do zapamiętania i kojarząca się z tematem twojego bloga. Zanim zdecydujesz o domenie, wpisz ją w wyszukiwarkę Googla, aby sprawdzić, czy nie jest zajęta lub, czy nie kojarzy się z czymś negatywnym. Jeśli chcesz być obecny na portalach społecznościowych, co szczerze polecamy, ale o tym dalej, sprawdź, czy wybrana przez ciebie nazwa jest na nich dostępna. Jednolitość na wszystkich kanałach komunikacji zapewni przejrzystość i ułatwi zapamiętanie twoim potencjalnym odbiorcom, a dzięki temu wpłynie na zasięgi. Natomiast hosting to, najprościej ujmując, wynajem platformy, dzięki której twój blog jest w sieci. Możesz wybierać z różnych opcji. Istnieją bezpłatne, jednak one pozostawiają wiele do życzenia, szczególnie w kwestiach wizualnych. Co ważne, w na darmowych platformach, blog nie jest twoją własnością. W każdej chwili może zostać usunięty lub przeniesiony przez właściciela platformy. W przypadku płatnych hostingów możesz wybierać z różnych pakietów. Za te podstawowe będziesz musiał zapłacić dosłownie kilka złotych za miesiąc. Najbardziej popularne platformy wybierane przez blogerów to WordPress, Wix i GoDaddy.

Systematyczność

Zakładając bloga, musisz ustalić już na samym początku, jak często chcesz publikować posty i trzymać się tych założeń. Dobrze byłoby, gdyby nowy tekst pojawiał się kilka razy w tygodniu. Dzięki temu tworzenie treści wejdzie ci w nawyk. Internet stacjonarny UPC zapewni ci stabilne łącze, dzięki któremu nigdy nie będziesz miał opóźniania w publikacjach. Jeśli posty będą pojawiać się regularnie, odbiorcy twojego bloga będą pamiętać, że muszą go odwiedzić np., w każdą środę i niedzielę. Nie będą czuli się zwiedzeni, gdy po kilkukrotnych odwiedzinach twojej strony nie zastaną żadnych nowości.

Estetyka

Obecnie w blogosferze estetyka jest niemal tak samo ważna jak merytoryczność tekstów. Staraj się do każdego postu dołączyć związane z nim ładne zdjęcie. Jeśli sam nie fotografujesz, skorzystaj ze stron oferujących zasoby graficzne, często bezpłatne. Wybierz czytelną czcionkę, stosuj krótkie akapity, pogrubiaj najważniejsze treści i korzystaj z możliwości wypunktowania. Te wszystkie zabiegi pomogą zapoznać się z twoimi postami osobom, które nie czytają wszystkich wpisów od początku do końca, a jedynie wyszukują wzrokiem najważniejszych elementów.

SEO i obecność w social media

Samo pisanie, nawet najbardziej ciekawych treści nie sprawi, że od razu znajdzie się mnóstwo osób, które będą chciały, a raczej mogły, je czytać. Mogły, ponieważ najpierw muszą je odnaleźć w czeluściach Internetu, zanim się nimi w ogóle zainteresują. Codziennie do Internetu dostarczana jest masa nowych treści. Pozycja twojej strony po wpisaniu zapytania w wyszukiwarce zależy od tego, czy zadbasz odpowiednio o SEO. Procesy optymalizacji wpisu dotyczą zamieszczania kluczowych fraz, dobierania odpowiednich tytułów, wstawiania linków zewnętrznych w treści postu. Jeżeli nie jesteś zaprzyjaźniony z tematem SEO, zacznij od mediów społecznościowych. Dzięki nim możesz zachęcić odbiorców do odwiedzenia twojego bloga. Pamiętaj jednak, aby wybrać odpowiedni kanał. Facebook jest dość uniwersalny, ale już Instagram nastawiony jest głównie na zdjęcia. Jeżeli chcesz prowadzić bloga o poważnej tematyce, raczej nie powinieneś korzystać z TikToka, gdzie znaleźć można głównie żartobliwe filmiki. Nie znajdziesz tam osób, na których ci zależy.


Artykuł sponsorowany