Lifestyle

Cera idealna? 10 rytuałów do wprowadzenia od zaraz

Klaudia Kierzkowska
Klaudia Kierzkowska
13 maja 2021
Photo by Marcelo Matarazzo on Unsplash
 

O idealnych cerach Azjatek mówi się coraz więcej i częściej. Co sprawia, że ich skóra wygląda młodo, promiennie, a wręcz „porcelanowo”? I choć moglibyśmy odpowiedzi doszukiwać się w genach, sposobie odżywiania czy nawodnieniu organizmu, to cały sekret tkwi w pielęgnacji – pielęgnacji koreańskiej. To właśnie ona wpływa na wygląd i kondycję skóry na twarzy.

Koreańska pielęgnacja twarzy przebiega w 10 krokach, co na początku może trochę zniechęcać. Jednak gdy tak rozbudowana pielęgnacja stanie się rutyną, będzie pochłaniała jedynie kilka minut. Poszczególne etapy są wskazówką, naprowadzeniem, w jakim kierunku pójść i na co zwrócić uwagę.

Jak Koreanki dbają o swoją urodę?

Krok 1 – Demakijaż olejami

Podstawą koreańskiej pielęgnacji jest bardzo dokładne oczyszczenie twarzy. Pierwszy etap demakijażu należy wykonać przy użyciu olejku, który ma za zadanie usunąć wszelkie zanieczyszczenia i nadmiar sebum. Do pielęgnacji skóry bardzo dobrze sprawdzą się oleje roślinne, znane jako OCM – Oil Cleansing Method, które sprawiają, że skóra staje się nie tylko oczyszczona, ale jaśniejsza, gładsza i bardziej promienna.

Krok 2 – Oczyszczanie kosmetykami na bazie wody

Wszystkie pozostałości, które nie zostały usunięte w pierwszym etapie, teraz zostaną dokładnie zmyte. Twarz myjemy delikatnym kosmetykiem na bazie wody – żel, płyn miceralny, pianka, mleczko. Po dwuetapowym oczyszczaniu skóra z całą pewnością pozbawiona będzie wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń.

Krok 3 – Usuwanie martwego naskórka

Pozbycie się martwego naskórka jest niezbędne, by w kolejnych etapach skóra dobrze wchłonęła kosmetyki, które zostaną na nią nałożone. Martwy naskórek zanieczyszcza skórę i zatyka ujścia porów, co utrudnia kosmetykom przedostawanie się do głębszych warstw skóry. Podczas peelingowania szczególną uwagę należy zwrócić na strefę „T” czyli czoło, nos i brodę, bo właśnie te okolice potrzebują dokładniejszego złuszczenia. Peeling nie powinien być wykonywany codziennie, 1-2 razy w tygodniu w zupełności  wystarczy.

Krok 4 – Tonizowanie

Po dokładnym oczyszczeniu czas na tonizowanie, czyli przywrócenie skórze prawidłowego pH.  To jeden z ważniejszych etapów, często pomijany przez kobiety podczas wieczornej pielęgnacji. Utrzymanie lekko kwaśnego odczynu skóry jest kluczowe – zbyt zasadowa skóra jest przesuszona i pozbawiona blasku, z kolei zbyt kwaśna staje się tłusta i skłonna do podrażnień.

Krok 5 – Nawilżanie esencją

Esencja jest kwintesencją tego, co dla skóry najlepsze. Niestety dopóki koreańska pielęgnacja twarzy nie zaczęła cieszyć się popularnością, Polki nie używały esencji czy lotionów. Esencja jest czymś pomiędzy tonikiem a serum, to kosmetyk o lekkiej formule i płynnej konsystencji. Jego zadaniem jest nawilżenie skóry, dostarczenie jej mnóstwa składników odżywczych i ochrona przed wolnymi rodnikami.

Krok 6 – Serum, ampułka

To skoncentrowana dawka składników odżywczych i nawilżających, które poprawiają kondycję cery. Serum wzmacnia codzienną pielęgnację, dodaje skórze blasku, łagodzi podrażnienia czy zaczerwienienia. Cząsteczki serum są mniejsze w porównaniu do kremu, a tym samym ich zdolność przenikania w głąb jest większa, co zapewnia widoczne efekty.

Krok 7 – Maseczka w płacie

Maseczka w płacie to doskonałe uzupełnienie codziennej pielęgnacji. Obok serum, ma najsilniejsze właściwości i największe stężenie substancji aktywnych. To nic innego jak mocno nasączona cennymi składnikami chusteczka, którą na skórę twarzy nakładamy minimum dwa razy w tygodniu.

Krok 8 – Krem pod oczy

Skóra wokół oczu jest bardzo delikatna, dlatego wymaga szczególnej troski. Wklepywanie kremu pod oczy jest obowiązkowym elementem codziennej pielęgnacji. Krem nawilża, chroni, rozświetla, zmniejsza cienie pod oczami i zapobiega powstawaniu zmarszczek.

Krok 9 – Krem głęboko nawilżający

Nadeszła pora na nawilżanie, które podczas codziennej, szybkiej pielęgnacji wiele kobiet wykonuje tuż po demakijażu. Rolą kremu jest nie tylko nawilżenie cery, ale także zatrzymanie wszystkich aktywnych składników w skórze.

Krok 10 – Ochrona przeciwsłoneczna

Ostatnim etapem jest ochrona przeciwsłoneczna, czyli nałożenie kremu z filtrem. Bez względu na porę roku i na to ile czasu spędzamy na świeżym powietrzu, musimy na twarz zaaplikować krem SPF. Promieniowanie ultrafioletowe uszkadza włókna kolagenowe, przez co skóra traci jędrność i szybciej się starzeje. Jeśli chcemy dłużej cieszyć się zdrową, promienną i pozbawioną zmarszczek cerą kosmetyk ten powinien stać się nieodłącznym elementem codziennego rytuału pielęgnacyjnego.

 


Lifestyle

Dzieci je uwielbiają – jak wybrać odpowiednią?

Redakcja
Redakcja
13 maja 2021
 

Trampoliny uwielbiane są przez najmłodszych, jednak z chęcią skaczą na nich i dorośli. Jeszcze do niedawna można je było spotkać wyłącznie w parkach rozrywki, klubach fitness czy placach zabaw, jednak obecnie są atrakcją w niejednym przydomowym ogrodzie.

Hop do góry!

Ogród może być miejscem aktywnego spędzania wolnego czasu od wiosny do późnej jesieni. A trampoliny gwarantują najwyższy poziom zabawy. Gdy dzieci wykonują podniebne akrobacje, rodzice mają chwilę wytchnienia.

Jednak to nie tylko korzyści wynikające z zabawy, ale plusy związane przede wszystkim ze zdrowiem. Podczas skoków pracują wszystkie mięśnie ciała, a zwłaszcza nóg, brzucha i ramion. Wbrew temu co sadzą niektórzy, zabawy na trampolinie nie obciążają kręgosłupa, a co więcej, zapobiegają wadom postawy.

Skoki na świeżym powietrzu dotleniają organizm, poprawiają krążenie, dzięki czemu spalanych jest więcej kalorii. Skakanie to świetny sposób na odstresowanie się po szkolnych obowiązkach i całym dniu pracy. Trampolina w ogrodzie jest świetną alternatywą dla przesiadywania przed komputerem, czy telewizorem. Choć trampolina szczególnie cieszy najmłodszych, to i rodzice dadzą się ponieść zabawie.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Każda trampolina ogrodowa musi być odpowiednio skonstruowana, tak by skaczącym zapewnić pełne bezpieczeństwo. Choć na rynku dostępne są konstrukcje z siatką wewnętrzną i zewnętrzną, to pierwsze rozwiązanie zapewnia większe bezpieczeństwo. Nie ma obawy, że dziecko podczas upadku czy nieudanych akrobacji uderzy się o twarde części stelażu.

Zastanawiasz się jaką trampolinę wybrać? Rozrzut cenowy jest bardzo duży, jednak by trampolina posłużyła latami, powinna być wykonana z mocnej i trwałej gumy, która świetnie znosi wilgoć. Jednak pomimo odporności na nieprzyjazne warunki atmosferyczne, zimą warto schować ją do piwnicy lub chociaż przykryć pokrowcem. Warto zwrócić uwagę na sprężyny, a te wzmocnione sprawdzą się, jeśli skakać zamarzą dorośli lub na trampolinie będzie bawić się kilkoro dzieci.

Podczas wyboru tej ogrodowej zabawki należy kierować się miejscem jakim dysponujemy, a także liczbą potencjalnych użytkowników. Miejmy jednak na uwadze, że dziecięca wyobraźnia nie zna granic, dlatego należy pilnować, by wszyscy użytkownicy trampoliny przestrzegali zasad bezpieczeństwa. Zdarza się, że dzieci zaliczają zderzenia i z tego względu na trampolinie powinny skakać maksymalnie dwie osoby.

 


Lifestyle

Orzeszki piniowe (piniole). Dlaczego są wartościowym elementem zdrowej diety?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
13 maja 2021
Orzeszki piniowe (piniole) - właściwości dla zdrowia
Fot. iStock

Orzeszki piniowe (orzechy pinii) to jeden ze sposobów na długie, zdrowe życie. Zawierają wiele wartościowych składników, a szczególnie chwalone są za dużą ilość cynku, który dobrze wpływa na płodność u mężczyzn. Dlaczego jeszcze warto włączyć orzeszki piniowe do diety?

Orzeszki piniowe (piniole)

Orzeszki piniowe (orzechy pinii, piniole) to znane od starożytności nasiona różnych gatunków sosny. Najczęściej pozyskuje się je z szyszek sosny pinia, porastającej głównie rejon Morza Śródziemnego, Syberii i Kanady. Ten rodzaj sosny może osiągać wysokość do 30 metrów, a pierwsze szyszki pojawiają się na niej po kilkunastu latach. Aby dostać się do pinioli,  szyszki są strącane z drzew i suszone na słońcu. Dzięki temu szyszki się otwierają, przez co łatwiej jest wyjąć z nich drogocenne nasionka.  Następnie obłuskuje się je, często ręcznie, by uniknąć uszkodzenia orzeszków.

Orzeszki piniowe są niewielkie — osiągają maksymalnie do 2 cm długości. Charakteryzują się  łagodnym maślano-słodkim smakiem, obok którego można wyczuć aromat sosny. Po usunięciu okalającej orzeszki ciemnej łuski pojawia się podłużne, kremowo-białe, miękkie nasionko.

Orzeszki piniowe (piniole) - właściwości dla zdrowia

Fot. iStock

Orzeszki piniowe — cena 

Cena za orzeszki piniowe może zniechęcać do ich częstego zakupu. Za najtańsze, bo pochodzące z Chin lub Korei piniole dostępne w hipermarketach, należy zapłacić około 25 zł za 100g. Cena za orzeszki piniowe zebrane w ciepłych krajach Europy jest wyższa, i są one znacznie trudniej dostępne. Wynika to z faktu, że sosna wydaje nasiona dopiero po 15 do 25 lat, a same szyszki potrzebują ok. 3 lat na dojrzewanie. Długi czas oczekiwania na zbiory sprawia, że część pinioli pozyskiwana jest z dzikich upraw. Dlatego cena za najszlachetniejsze orzeszki piniowe sięga nawet kilkuset złotych za kilogram.

Orzeszki piniowe — wartości odżywcze, kalorie (kcal)

Piniole, podobnie jak inne orzechy, są bardzo kaloryczne. Suszone orzeszki piniowe w 100 g zawierają aż 673 kcal. Warto je jednak włączyć do diety ze względu na właściwości odżywcze oraz zawartość witamin, minerałów i przeciwutleniaczy.

Ich wysoka kaloryczność pochodzi głównie z tłuszczów (68,39 g/100g), węglowodanów (13,08 g/100g, w tym 3,7 g błonnika) i z białek (13,69 g). Kaloryczność jednak ma dobre strony, ponieważ wynika głównie z obecności jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (np. kwas oleinowy), które wspierają prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Orzechy pinii dostarczają także witaminy z grupy B, witaminę A, E i K. Obfitują również w minerały takie jak: mangan, potas, wapń, żelazo, magnez, cynk i selen.

Orzeszki piniowe (piniole) - właściwości dla zdrowia

Fot. iStock/Orzechy pinii

Orzeszki piniowe — właściwości dla zdrowia

Piniole jako afrodyzjak

Orzeszki piniowe są bogate w cynk (6,45 mg/100 g), który niezbędny jest dla zachowania przez mężczyzn płodności. Cynk jest konieczny do produkcji testosteronu, który z kolei odpowiada za jakość i ilość nasienia. Badania pokazują, że u zdrowych mężczyzn przy niedoborze cynku w diecie objętość nasienia spada nawet do 30%.

Wsparcie dla układu nerwowego

Dzięki obecności witaminy B1 (tiaminy) i magnezu, piniole wspierają działanie układu nerwowego. Dodatkowo obecność kwasów omega-3 jest wartościowa dla prawidłowej pracy mózgu.

Chronią układ sercowo-naczyniowy

Badania wykazały, że systematyczne spożywanie pinioli, dzięki obecności kwasu linolowego, wpływa na obniżenie poziomu „złego” cholesterolu LDL i trójglicerydów we krwi, oraz podwyższenie „dobrego” cholesterolu HDL.

Fot. iStock/Piniole

Działanie przeciwcukrzycowe

Orzeszki piniowe są wartościowym elementem diety zapobiegającej rozwojowi cukrzycy, ponieważ zawierają mogą m.in. kwas galusowy i kwas elagowy, które wpływają na utrzymanie poziomu glukozy w normie. Natomiast kwas pinolenowy może pobudzać komórki β trzustki do wydzielania insuliny, a także zwiększać wrażliwość tkanek na insulinę.

Ochrona przed rozwojem chorób przewlekłych

Piniole obfitują w polifenole, które wykazują zdolność usuwania wolnych rodników z organizmu. Dzięki temu wpływają na zmniejszenie skutków stresu oksydacyjnego w organizmie. Orzechy pinii przeciwdziałają rozwojowi stanu zapalnego oraz chorób cywilizacyjnych, w tym nowotworów i chorób układu sercowo-naczyniowego.

Hamowanie apetytu

Obecna w orzechach piniowych cholecystokinina (CCK) i glukagonopodobny peptyd-1 (GLP-1) odpowiadają za wywoływanie uczucia sytości i hamowaniu apetytu.

Wsparcie dla wzroku

Orzeszki pinii zawierają luteinę, silny przeciwutleniacz, który zapobiega uszkodzeniom plamki żółtej, i hamuje słabnięcie wzroku postępujące wraz z wiekiem. Również beta-karoten chroni przed zaburzeniami widzenia o zmierzchu (tzw. kurzej ślepocie).

Orzeszki piniowe a alergia  

Orzeszki piniowe, podobnie jak inne orzechy,  mogą spowodować reakcję alergiczną po ich spożyciu, a nawet niebezpieczny dla życia wstrząs anafilaktyczny. W przypadku pinioli krzyżowe reakcje alergiczne z innymi odmianami orzechów są raczej rzadkie. Znane są także przypadki  syndromu orzeszków piniowych, będącego stanem czasowego zaburzenia smaku po spożyciu pinioli. Osoby, których dotknął ten syndrom, twierdzą, że objawy pojawiły się w ciągu 48 godzin od spożycia orzeszków. Pojawiał się metaliczny smak w ustach, czasem tez objawy towarzyszące, takie jak biegunka, nudności i ból głowy. W niektórych przypadkach nieprzyjemny posmak utrzymywał się nawet do 14 dni.


źródło:  dietetycy.org.pl, www.poradnikzdrowie.pl, www.odzywianie.info.pl

Zobacz także

Naiwni czy bezczelni? Czy naprawdę wierzymy w powtarzane sobie kłamstwa?

Wstyd mi za ciebie Polsko…

Dzisiaj największym luksusem jest powiedzenie „nie”. Za nami kolejna, tym razem jubileuszowa, Akademia 5.10.15.