Lifestyle

11 zdrowych nawyków, które pozwalają radzić sobie z depresją

Redakcja
Redakcja
28 czerwca 2017
Fot. iStock / fcscafeine
 

Depresja może dotknąć każdego, bez względu na płeć, wiek czy status majątkowy i społeczny. Powodują ją różne czynniki, np. wyposażenie genetyczne, wychowanie, traumatyczne zdarzenia w życiu, wiele zależy od konstrukcji psychicznej każdego z nas. Osoby dotknięte tą chorobą skarżą się nie tylko na intensywne emocje takie jak: poczucie winy, wstyd, złość i lęk, ale równie często na dokuczliwe objawy bólowe ze strony organizmu. Nie ma jednego schematu chorowania na depresję.

Osoby cierpiące z jej powodu nie zawsze otrzymują diagnozę oraz potrzebną pomoc i często samotnie zmagają się z nieuświadomionym problemem. Natomiast osoby z rozpoznaną depresją często zgłaszają się po pomoc w okresie wiosennym lub jesiennym, gdy odczuwają spadek nastroju i inne, dokuczliwe dolegliwości. Gdy tylko czują się lepiej, odkładają leczenie uważając, że zagrożenie minęło i wszystko wraca do normy. Chcąc samemu radzić sobie z depresją, nie zawsze dają sobie radę, wracając do terapeuty, niekiedy w kondycji gorszej, niż ostatnim razem.

11 zdrowych nawyków, które pozwalają sobie radzić z depresją

Bardzo ważna w przypadku depresji jest profesjonalnie przeprowadzona psychoterapia. Spotkania ze specjalistą pomagają zrozumieć objawy, uświadomić własne ograniczenia i lęki i dzięki temu odzyskać kontrolę nad własnym życiem. Możesz wypracować sobie również własną strategię walki z depresją, która przy psychoterapii pozwoli podtrzymać dobre efekty. Oto 11 zdrowych nawyków, które pozwalają stawić czoło chorobie.

1. Postaw na aktywność fizyczną

Badania udowodniły, że aktywność fizyczna jest dobrym środkiem walki z depresją wynikającą ze stresu, a przede wszystkim doskonałym narzędziem profilaktyki. Znaczenie mają tu zarówno znane w procesie poprawy nastroju endorfiny (uśmierzają odczuwanie bólu oraz dają poczucie błogości), jak i serotonina (wpływa na poczucie zadowolenia). Ruch ma nieoceniony wpływ na wzrost liczby neurotransmiterów, czyli substancji pośredniczących w przekazie impulsów między komórkami nerwowymi.

2. Medytuj

Badania naukowe przeprowadzone w USA udowodniły, że ćwiczenie jogi i wykonywanie asan, stymuluje wydzielanie neurotransmiterów odpowiedzialnych za stan spokoju i dobry nastrój, których niedobór wpływa na zachorowanie na depresję. Medytacja, modlitwa czy inny rodzaj duchowego wyciszenia, pozwala również ukoić myśli i nabrać potrzebnego dystansu o codziennych problemów.

3. Zrozum problem

Szukanie wiedzy na temat depresji pozwala ją lepiej zrozumieć i nauczyć się z nią żyć i skutecznie walczyć. Mając świadomość problemu, można poszukać grupy wsparcia, której spotkania pomagają odnaleźć się wśród innych ludzi z depresją i podzielić własnymi doświadczeniami.

4. Sięgaj po pomoc

Z powodu zmęczenia, czarnych myśli, problemów ze snem i odżywianiem, ucieka energia życiowa. Osoby cierpiące na depresję przestają robić rzeczy, które sprawiały im przyjemność. Aby wyjść z takiego zawieszenia, należy przełamać barierę wstydu i sięgnąć po odpowiednią pomoc psychoterapeuty. Najważniejsze, to mieć świadomość, że problem sam nie zniknie.

5. Reorganizuj relacje

Zakończ relacje, które ci nie służą, toksyczne przyjaźnie i krzywdzące układy. Zrób porządek w życiu towarzyskim, przyjrzyj się temu, co naprawdę cię buduje i wspiera.

6. Podróżuj

Korzystaj z tego, jeśli tylko masz możliwość. Podróże (nie tylko te dalekie) pozwalają przyjemnie spędzić czas, ale przede wszystkim uczą i uwrażliwiają na innych. Świeże spojrzenie na różne kwestie pozwala od nowa poukładać w głowie najważniejsze rzeczy.

7. Bądź wyrozumiała dla innych

Byłoby pięknie, gdyby każdy z nas był uwrażliwiony na problem depresji. Jednak nie każdy ma świadomość, z czym zmagają się cierpiący na depresję, nie oczekuj więc, że wszyscy rozumieją co przeżywasz. Nie musisz wyjaśniać problemu każdemu, odpuść, oszczędź sobie nerwów i skrępowania.

8. Ucz się

Nie tylko poszerzysz swoją wiedzę i umiejętności, ale w dobry sposób zagospodarujesz swój czas, skupiając się na tym, co przyniesie wymierne efekty. Nie musisz iść od razu na kolejne studia, ale możesz skorzystać z przydatnych kursów, szkoleń czy np. lekcji szycia na maszynie lub nauki języka.

9. Zrób coś dobrego dla świata

Depresja ma tendencję odwracania uwagi od świata wokół nas i skupiania się na własnym smutku i innych emocjach. Pomóż komuś w potrzebie, udziel się w ramach wolontariatu, weź udział w akcji sprzątania lasu. Robiąc coś dla innych, skoncentrujesz się na pomaganiu, co dowartościuje cię i zagospodaruje twój czas.

10. Pokonuj własne ograniczenia

Wyjdź naprzeciw swoim obawom i postaraj się oswoić a w końcu pokonać swoje strachy. Nie musisz z lękiem wysokości od razu skakać ze spadochronem, ale dzięki stopniowemu pokonywaniu barier, osiągniesz sukces i wzmocnisz wiarę we własne możliwości.

11. Nie trać nadziei 

Pamiętaj, że nawet jeśli teraz masz gorszy czas w życiu, w końcu przyjdzie to lepsze i znów będziesz miała powody do radości. Nie trać wiary w siebie i innych. Nikt nie jest doskonały, ty również nie musisz, za to powinnaś żyć tak jak chcesz, byś była szczęśliwa.


 

źródło: www.huffingtonpost.comemocje.pro

 


Lifestyle

5 powodów, dla których warto jeść jogurt. Dobre samopoczucie i mniej kilogramów to nie jedyne korzyści

Anna Wójtowicz
Anna Wójtowicz
28 czerwca 2017
Fot. iStock/tashka2000
 

Lekarze potwierdzają, że jedzenie jogurtu naturalnego korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Dieta bogata w produkty mleczne przynosi wiele dobrego dla naszego organizmu. Przede wszystkim wpływa na stan mikrobiomu. A jak to mówią naukowcy, zdrowa flora bakteryjna, to zdrowszy człowiek – zdrowszy, czyli jednocześnie szczęśliwszy. Jednak zalet spożywania jogurtu jest więcej. Czym więc jeszcze charakteryzują się osoby, które sięgają codziennie po minimum jeden kubeczek mlecznego produktu?

Mają mniej kilogramów

Osoby, które jedzą jogurt, są szczuplejsi. I jest to udowodnione naukowo. Zajęli się tym badacze z hiszpańskiej Nawarry, którzy przez 6 lat obserwowali grupę ponad 8 tysięcy ochotników. Sprawdzali, jaki wpływ na wagę mają ich nawyki żywieniowe. Okazało się, że ci, którzy codziennie jedli 125 g jogurtu, byli mniej narażeni na ryzyko pojawienia się otyłości aż o 19 proc. I co ważniejsze, nie były to produkty typu light, lecz tradycyjne.

Poza tym wapń w nim zawarty wysyła sygnał do komórek, aby wydzielały mniej kortyzolu, który jest odpowiedzialny za powstawanie tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha.

Ich ciśnienie krwi jest niższe

Jedzenie jogurtu wpływa na ciśnienie krwi, co często potwierdzają badania. Regularne spożywanie mlecznego produktu zmniejsza ryzyko nadciśnienia nawet o 30 proc. Odpowiedzialne są za to bakterie, które znajdują się w naszym organizmie. Mają one bezpośredni wpływ na poziom cholesterolu oraz na to, w jaki sposób trawimy, na pracę jelit i gospodarkę hormonalną organizmu. A to wszystko reguluje ciśnienie krwi.

Fot. iStock/tashka2000

Fot. iStock/tashka2000

Mają ładniejszy uśmiech

Jogurty w swoim składzie mają cukry, jednak nie wpływają one negatywnie na stan zębów. Naukowcy z Uniwersytetu Marmara w Turcji postanowili sprawdzić produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu, ale zawierające w swoim składzie cukier pod postacią dodatków owocowych. Okazało się, że nie powodowały erozji szkliwa, która jest główną przyczyną powstawania próchnicy. Jako wyjaśnienie podali zawartość kwasu mlekowego i jego właściwości ochronnych na zęby poprzez unieszkodliwienie bakterii próchniczych.

Są w lepszym nastroju

Mikrobiom wpływa na nasze zdrowie psychiczne. Kiedy układ pokarmowy dobrze pracuje i stosujemy dobrą dietę, czujemy się szczęśliwsi. Przyjmowanie zdrowych produktów, do których zalicza się jogurt, oddziałuje na poziom neuroprzekaźników takich jak serotonina i dopamina, dzięki czemu poprawia się nasze samopoczucie.

Szybciej się regenerują

Zamiast po wysiłku sięgać po napoje energetyzujące i sztuczne środki, zjedz jogurt. Ma on dobre proporcje białka do węglowodanów, dlatego świetnie regeneruje organizm – białko wpływa na mięśnie, a węglowodany uzupełnią deficyt energetyczny.

Jeden kubek jogurtu dziennie potrafi zmienić jakość naszego życia. Pamiętaj jednak, żeby przy wyborze produktu kierować się jego składem i najlepiej wybierać jogurt naturalny. Prawdziwy i wartościowy produkt mleczny powinien składać się wyłącznie z mleka i bakterii. I przede wszystkim powinien być pozbawiony dodatku aspartamanu, który jest szkodliwy.

Źródło: hellozdrowie,kalorynka,laboratoria


Lifestyle

Jessica Mercedes nosi najmodniejszą torebkę tego sezonu. Jest piękna, wygodna i pasuje do wszystkiego

Anna Wójtowicz
Anna Wójtowicz
28 czerwca 2017
Fot. Screen z Instagrama/ jemerced

Wiele z nas nie wyobraża sobie letniej stylizacji bez plecionego koszyka, do którego wrzuci wszystkie niezbędne przedmioty – począwszy od telefonu komórkowego po ręcznik plażowy i jedzenie. To prawdziwy must have tego sezonu, który pasuje do luźnego stroju, jak i do bardziej eleganckiej kreacji. Gwiazdy już go noszą.

Na rynku dostępnych jest wiele modeli, z których możesz wybrać ten idealny dla siebie. Masz do wyboru: duże usztywniane kosze, pudełkowate koszyki, worki i plecaki w kształcie koszyka, kopertówki i shoppery. Do noszenia na ramię bądź w ręce.

Must have

Pleciony koszyk marki Cult Gaia wybrała blogerka modowa Jessica Mercedes. Chętnie go nosi do letnich stylizacji. Kosztuje ok. 400 zł i został już wyprzedany online, jednak można wpisać się na listę oczekujących.

Ale to nie jedyny koszyk, który blogerka ma w swojej szafie. Chętnie pokazuje się także z pojemnymi plecionymi torbami na ramię, które można znaleźć w Zarze.

Plecione koszyki dostępne są w każdej sieciówce. To prawdziwy hit tego sezonu, dlatego wybór modeli jest duży i na pewno znajdziesz dla siebie coś, co ci się spodoba.


Zobacz także

Dzień dobry, jak minęła noc? Kilka słów do tych, którzy woleliby spać lepiej

Pozwól się kochać. 13 małych rzeczy, które możesz zrobić dziś, by kochać i być kochaną. Akcja „Bądź aktywna jesienią”, zadanie #8

Pora do kina! Filmy, które warto zobaczyć w ten weekend