Zdrowie

5 obszarów dbania o siebie, o które musisz… zadbać!

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
15 marca 2018
Fot. istock/Pekic
 

Czym jest dziś efektywne dbanie o siebie? Regularną praktyką, którą powinnaś uwzględnić w swoim codziennym życiu, a nie przypominać sobie o niej raz na jakiś czas. To coś, co sprawia, że czujesz się komfortowo i jesteś odprężona, a obowiązki schodzą na chwilę na dalszy plan. Co ważne, należy pamiętać, że istnieje wiele różnych sposobów dbania o siebie. Podczas gdy niektóre praktyki mogą świetnie działać dla innych, może się okazać, że nie są one odpowiednie dla ciebie. Obserwuj się uważnie i wybierz to, co dla ciebie najlepsze, w każdej z tych pięciu sfer.

Pięć obszarów dbania o siebie

Psychiczny

Polega on na znalezieniu równowagi między pobudzaniem umysłu a „wyłączaniem” go na chwilę, by odpocząć.  Może nam to pomóc w odzyskaniu kreatywności i zacheca do ciągłego rozwijania się.

 Przykłady :

  • Czytanie książki
  • Udział w jakimś kursie, szkoleniu
  • Słuchanie muzyki
  • „Detoks” od mediów społecznościowych
  • Nauka nowego języka

Fizyczny

Ten obszar dbania o siebie obejmuje bezpieczeństwo, zdrowie, prawidłowe odżywianie, ruch, fizyczny dotyk i potrzeby seksualne. Pamiętaj, że kiedy podejmujesz aktywność fizyczną, podnosisz nie tylko swój poziom energii, ale również swoją samoocenę.

Przykłady:

  • Kąpiel lub długi prysznic
  • Dobry, pełnowartościowy posiłek
  • Taniec dookoła pokoju w bieliźnie 🙂
  • Drzemka
  • Głośny, swobodny śmiech
  • Seks

Duchowy

Obejmuje on osobistą praktykę, która pozwala ci podążać za wartościami i przekonaniami, które nadają twojemu życiu cel. Poświęcenie czasu na ten obszar może pomóc ci znaleźć sens życia, rozwinąć poczucie przynależności i znaleźć jakiś większy związek z resztą świata. Nawet jeśli nie jesteś religijny.

Przykłady:

  • Spacer na łonie natury, odkrywanie przyrody
  • Joga
  • Wolontariat w lokalnej organizacji
  • Próby medytacji lub innej praktyki uważności
  • Udział w jakimś obrządku religijnym

Społeczny

Więzi społeczne pomagają stworzyć poczucie przynależności i akceptacji, których tak bardzo potrzebujemy.

Przykłady:

  • Wspólny trening
  • Spotkanie z przyjaciółmi
  • Dołączenie do jakiegoś koła zainteresowań
  • Wizyta w kawiarni
  • Organizowanie rodzinnego obiadu
  • Poznanie kogoś nowego

Emocjonalny

Pomaga nam lepiej zrozumieć siebie, radzić sobie z wyzwaniami oraz rozwijać i pielęgnować zdrowe relacje. Kiedy mierzymy się z naszymi emocjonalnymi potrzebami, rozwijamy wewnątrz większe poczucie współczucia, dobroci i miłości dla siebie i innych.

Przykłady:

  • Pisanie pamiętnika
  • Pozytywne afirmacje
  • Mówienie „nie”
  • Pisanie listu do samego siebie (oczyszcza)
  • Spotkanie z przyjacielem
  • Wizyta u terapeuty.

Powodzenia! Dbajcie o siebie „po trochu” każdego dnia.


Na podstawie: theblissfulmind.com


Zdrowie

4 zioła oczyszczające organizm. Przygotuj się do wiosennego detoksu

Redakcja
Redakcja
15 marca 2018
2 z 4

Pokrzywa

Fot. iStock/13-Smile

Liście, kłącza oraz korzenie pokrzywy wykazują szeroki zakres działania dla poprawy zdrowia. Zawiera m.in. witaminy (A, C, E i K), białka oraz biopierwiastki takie jak wapń, magnez, żelazo oraz krzem, oraz wiele innych. Wykazuje działanie przeciwzapalne, regeneruje tkanki, hamuje autoagresję układu immunologicznego, tonizuje układ nerwowy, ma działanie przeciwzakrzepowe, poprawiające krążenie, przeciwmiażdżycowe i przeciwcukrzycowe. Nie sposób przecenić jej zalet dla zdrowia.

PoprzedniNastępny

Zobacz także

Nietypowe objawy raka wątroby, czyli „Coś mnie kłuje, ale to na pewno nic poważnego”

7 zmian w ciele, które następują, gdy często chodzisz w szpilkach

10 sygnałów, ze jesz za dużo soli

Dziewięć sygnałów świadczących o tym, że jesz za dużo soli