Moda Trendy

Biała dieta dla pięknego uśmiechu. Co można jeść po zabiegu wybielania zębów?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
26 stycznia 2021
Biała dieta - zasady, co jeść, produkty zakazane
Fot. iStock
 

Biała dieta najczęściej jest wyszukiwana przez osoby, które planują wybielanie zębów. Jej zastosowanie ma na celu ochronę bieli zębów przez wykluczenie z jadłospisu pokarmów o intensywnym zabarwieniu. Warto skorzystać z jej zasad, by w pełni cieszyć się efektami zabiegu. Jak wygląda biała dieta, co jeść, a czego należy bezwzględnie unikać?

Biała dieta — dlaczego jest konieczna po wybielaniu zębów?

Mało kto dostał prezent od losu w postaci olśniewająco białych zębów. Najczęściej ich kolor jest daleki od ideału, na co wpływ ma wiele czynników. Najwięcej zależy od naturalnej równowagi między przeziernością szkliwa a nasyceniem barwy zębiny. Z wiekiem jej kolor ciemnieje, na co wpływ ma wiele czynników. Wiele zależy od pielęgnacji szkliwa, faktu przyjmowania lekarstw, zamiłowania do kawy lub wina, palenia papierosów, które ma niewątpliwy wpływ na ciemnienie szkliwa. Na rynku pasty wybielające, które można zastosować do domowego wybielania zębów, ale nie zawsze dają one szybki, trwały i pożądany rezultat. Wiele osób decyduje się więc na profesjonalne wybielanie w gabinecie stomatologicznym. Ale nawet profesjonalne wybielanie nie zmienia faktu, że przez pewien czas trzeba przestrzegać zaleceń, by utrwalić uzyskany efekt.

W tym przypadku zalecana jest biała dieta. Jest to najbardziej skuteczny sposób po wybielaniu zębów na uniknięcie powtórnego zabarwienia zębów tuż po zabiegu. Można z niej skorzystać także w przypadku zestawów do szybkiego wybielania zębów.

Biała dieta - zasady, co jeść, produkty zakazane

Fot. iStock/Biała dieta

Biała dieta — zasady 

Biała dieta zalecana jest najczęściej od 24 do 48 godzin po wybielaniu. Jednak czas zastosowania może się wydłużyć nawet do 14 dni, co zależy od metody wybielania. Tego czasu nie należy wydłużać, aby uniknąć niedoboru pewnych pokarmów w diecie. Należy pamiętać, że warzywa i owoce o ciemnym zabarwieniu zawierają najwięcej cennych dla zdrowia antyoksydantów i witamin. O dokładne wytyczne należy zapytać stomatologa wykonującego zabieg wybielania.

Biała dieta jest prosta w zastosowaniu. Wymaga unikania produktów spożywczych do jedzenia i picia, które zawierają naturalne lub sztuczne barwniki.

Biała dieta — produkty zakazane

Zdecydowanie nie zaleca się podczas białej diety spożywania pokarmów o intensywnym zabarwieniu. Należy unikać  jedzenia produktów przetworzonych z barwnikami oraz doprawianych silnie barwiącymi przyprawami (curry, kurkuma, chili, papryka słodka lub ostra, cynamon). Niewskazane są także:

  • kolorowe owoce i warzywa o barwiącym soku (szczególnie wiśnie, jagody, czerwona kapusta, marchew, buraki);
  • lepiej unikać spożywania sosów, przecierów, dżemów i konfitur;
  • zakazane jest czerwone wino, barwiące soki, kawy i każdego rodzaju herbaty. Nawet biała herbata, która wydaje się być neutralna dla zębów, zawiera związki, które mogą przyczynić się do powstania przebarwień na szkliwie.
  • warto zrezygnować z czerwonego mięsa, pasztetów, a także np. kakao, czy kolorowego makaronu, który zawiera sztuczne barwniki. Każdy produkt o intensywnym zabarwieniu powinien zostać wykluczony z białej diety.
Biała dieta - zasady, co jeść, produkty zakazane

Fot. iStock/Biała dieta

Biała dieta — co jeść?

Biała dieta zezwala na spożywanie pokarmów, które są koloru białego lub o jasnej barwie. One nie niosą ryzyka zabarwienia szkliwa tuż po procesie wybielania. Produktami dozwolonymi w trakcie stosowania białej diety są na przykład:

  • warzywa takie jak: kalafior, biała kapusta, korzeń selera, korzeń pietruszki, ogórki, fasola, cukinia, białe szparagi, kalarepa;
  • bez obaw można jeść także nabiał — mięso drobiowe, ryby, białka jaj;
  • można pić napoje, które nie zawierają barwników. Zaliczają się do nich głównie wody źródlane, a nawet białe wino;
  • z owoców można śmiało sięgać po banany i jabłka, które nie zabarwiają szkliwa, lub kokos i jego pochodne — mleczko kokosowe i wiórki;
  • można sięgać także po ser typu: twaróg, ser kozi, mozzarella, jogurty naturalne, jogurt grecki, maślanka czy kefir naturalny;
  • można spożywać produkty zbożowe niebarwione, na przykład: płatki owsiane, kaszę różnego typu, ryż, białe pieczywo i białe makarony.

Najlepiej, by potrawy były nie smażone, ale gotowane, duszone lub pieczone.

Biała dieta - zasady, co jeść, produkty zakazane

Fot. iStock/Biała dieta

Jak dbać o zęby po zakończeniu białej diety?

Szczęśliwe przebrnięcie przez białą dietę nie oznacza jednak, że kończy się okres szczególnej dbałości o wybielony uśmiech. Po tym czasie, by zachować biały kolor zębów, warto pamiętać o ważnych zasadach. Przede wszystkim zadbać higienę jamy ustnej, czyli standardowo mycie zębów, nitkowanie oraz regularna kontrola i oczyszczanie zębów z osadu u stomatologa. Warto na stałe ograniczyć w diecie ilość spożywanej kawy i herbaty, oraz zrezygnować z palenia papierosów. W diecie na stałe powinny zagościć produkty mleczne, które są bogate w wapń wzmacniający zęby. Poza tym białe pokarmy nie zawierają barwników, które mogłyby wpływać na kolor zębów. Ponadto efekt wybielenia można podtrzymać wybielającymi specyfikami dostępnymi w drogeriach. Pomagają one usuwać powierzchniowe przebarwienia zębów, ale  warto najpierw skonsultować tę decyzję ze stomatologiem.


źródło: www.domowystomatolog.pl , dermaestetic.pl 

Moda Trendy

Dieta Montignaca – świadome odżywianie, które pozwoli schudnąć i zadba o zdrowie

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
26 stycznia 2021
Dieta Montignaca - zasady, efekty, wady i zalety
Fot. iStock/Dieta Montignaca

Dieta Montignaca jest szansą na pozbycie się nadprogramowych kalorii. To propozycja zmiany sposobu odżywiania się, w oparciu nie o liczenie kalorii, ale o produkty o niskim indeksie glikemicznym. Czym dokładnie jest dieta Montignaca, na czym polegają jej zasady i jakich efektów można się spodziewać?

Dieta Montignaca — co to jest?

Metoda Montignaca kładzie nacisk na świadome odżywianie się, które ma zagwarantować nie tylko szczuplejszą sylwetkę, ale głównie zdrowie. To sposób na chudnięcie, który opiera się na indeksie glikemicznym poszczególnych produktów. Twórca tej diety, Francuz Michel Montignac, wyszedł z założenia, że powodem nadwagi są węglowodany, które mają wpływ na podnoszenie poziomu glukozy we krwi. Dieta Montignaca to sposób żywienia, w którym nie liczy się kalorii, ale należy zwracać uwagę na indeks glikemiczny posiłków.

Dieta Montignaca - zasady, efekty, wady i zalety

Fot. iStock/Dieta Montignaca

Gdy spożywamy pokarmy o wysokim IG, stężenie glukozy we krwi rośnie, a wraz z nim następuje wyrzut insuliny. To z kolei prowadzi do zmniejszenia stężenia glukozy we krwi, i pojawia się szybkie uczucie głodu, które ma skłonić organizm do uzupełnienia paliwa, czyli sięgnięcie po kolejną porcję jedzenia. A to sprawia, że jemy więcej niż powinniśmy, więc masa ciała wzrasta. Produkty o niskim IG ułatwiają wyrównanie stężenia glukozy we krwi i zmniejszają poposiłkowy wyrzut insuliny.

Dieta Montignaca — zasady 

Dieta Montignaca przede wszystkim zakłada ograniczenie produktów o IG wyższym niż 50. Należą do nich mi.in.: słodycze, miód, ziemniaki, biały ryż, zboża oczyszczone, jasne pieczywo, banany, suszone owoce i inne. Zasady diety wskazują, że można bez obaw sięgać po pełnoziarniste produkty i nieoczyszczone zboża (razowy makaron, brązowy ryż), nasiona roślin strączkowych, zielone warzywa, paprykę, pomidory, cukinię. Dozwolone są także owoce takie jak: grejpfruty, pomarańcze, brzoskwinie. Można spożywać także chude ryby, odtłuszczony nabiał i chude mięso.

Należy przy tym zwrócić uwagę, że indeks glikemiczny konkretnych produktów może zmieniać się w zależności od sposobu podania tego produktu. Przykładem może być marchew, która w postaci surowej ma indeks glikemiczny równy 16, natomiast gotowanej już 47.

Ważne jest także zwrócenie uwagi na jakość tłuszczów dostarczanych z pokarmami. Nasycone kwasy tłuszczowe są trudniejsze do spalenia i to właśnie one odkładają się w organizmie jako niepotrzebna tkanka tłuszczowa. Z tego powodu należy usunąć z diety masło, tłuste mięsa, przetworzone wędliny, i wprowadzić w ich miejsce ryby, oliwę z oliwek.

Dieta Montignaca - zasady, efekty, wady i zalety

Fot. iStock/Dieta Montignaca

Dieta Montignaca zakłada także spożywanie 3 posiłków w ciągu dnia:

  • śniadanie i kolacja — posiłek węglowodanowy. Węglowodany o niskim IG (np. ciemne pieczywo, zdrowe muesli) najlepiej łączyć z białkami (twarożek z papryką, jogurt);
  • obiad — posiłek tłuszczowy. Zdrowe tłuszcze (awokado, łosoś) można łączyć z białkami (np. pierś z indyka, jajko) i ewentualnie niskoglikemicznymi produktami węglowodanowymi  (>35, np. surówka, ryż brązowy).

Podczas komponowania posiłków należy uwzględnić zakaz łączenia produktów węglowodanowych z tłuszczowymi. Należy zadbać o odpowiednią ilość białka w codziennej diecie – 1,5 g białka na każdy kilogram masy ciała. Podczas planowania posiłków trzeba uwzględnić przerwy: po śniadaniu i kolacji powinny nastąpić trzy godziny przerwy, po tłuszczowym obiedzie cztery godziny. Dieta Montignaca pozwala także na lampkę wina do posiłku, nigdy poza nim.  Owoce najlepiej spożywać na czczo. Należy pić minimum 2 litry wody dziennie.

Dieta Montignaca — fazy

Dieta Montignaca przewiduje dwie fazy podczas jej trwania.

Faza pierwsza

Faza pierwsza powinna trwać minimum 2-3 miesiące. Polega ona na zredukowaniu masy ciała. Im więcej kilogramów jest do zrzucenia, tym dłużej trwa faza. W jej trakcie można sięgać po produkty o IG nieprzekraczającym 35. Zalecane są podczas niej nasiona roślin strączkowych, chude produkty białkowe (ryby i drób).

Faza druga

Faza druga ma na celu utrzymanie rezultatów fazy pierwszej. Nie ma sztywno ustalonych czasowych ram, ale najlepiej wytrwać w niej do końca życia. Wybierając posiłki należy zwrócić uwagę, by tworzyły je węglowodany o IG nie większym niż 50.

Dieta Montignaca - zasady, efekty, wady i zalety

Fot. iStock/Dieta Montignaca

Dieta Montignaca — zalety i wady

Dieta Montignaca ma swoje wady i zalety. Do niewątpliwych jej zalet należy fakt, że pozwala ona schudnąć mniej więcej 1-2 kg w ciągu tygodnia. Przy tym nie trzeba liczyć kalorii, co jest bardzo wygodne. Samo korzystanie z indeksu glikemicznego jako wytycznych dobierania produktów posiłków jest zdrowe dla organizmu i ma uzasadnienie w badaniach naukowych. Dieta oparta na produktach o niskim indeksie glikemicznym może być szczególnie pomocna w cukrzycy oraz nietolerancji glukozy. Inną zaletą diety Montignaca jest obecność tłuszczów nienasyconych ważnych dla zdrowia, przy wykluczeniu tłuszczów, które szkodzą. To wpływa na zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego oraz obniżenie ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2. Zdecydowanie jest to dieta, która dostarcza wszystkie niezbędne składniki odżywcze i nie wymaga głodzenia się.

Do minusów diety należy zakaz łączenia produktów węglowodanowych z tłuszczowymi, czyli rozdział posiłków. Zalecenia zdrowej diety w rzeczywistości proponują łączenie w posiłku wszelkich niezbędnych składników odżywczych, czyli tłuszczy, białek i węglowodanów. Dieta Montignaca wymaga znajomości indeksu glikemicznego danych produktów, a więc i posiadania pod ręką tabeli, w której można sprawdzać IG każdego produktu. To może być męczące i utrudniać wybór danych produktów.


źródło:  www.mp.pl ,www.poradnikzdrowie.pl 

Zobacz także

Finał Projektu Packshot od Answear – oryginalne packshoty produktowe autorstwa młodych i zdolnych twórców

Jak dobrać krótkie spodenki do typu figury? Zobacz, co powinnaś nosić, żeby wyglądać dobrze

Najmodniejsza kurtka w tym sezonie. Koszulowa kurtka typu shackets