Lifestyle Związek

Życie w tej bańce z daleka wygląda pięknie i kolorowo. Kiedy jesteś w środku rozumiesz, że to więzienie, z którego musisz uciec

Listy do redakcji
Listy do redakcji
28 lipca 2020
to nie miłość
Fot. Pixabay / StockSnap / CC0 Public Domain
 

Nigdy nie myślałam, że moja pierwsza, licealna miłość mogłaby całkowicie zniszczyć mi życie, zniszczyć mój świat. Ale on to właśnie zrobił – zamienił moją codzienność w koszmar. Odebrał mi wiarę w siebie, w szczerość uczucia. Dziś wciąż mówię o tym nie bez bólu. Ale chcę by wszyscy wiedzieli. I chcę ci pomóc.

Spędziłam cztery długie lata mojego życia myśląc, że werbalne, fizyczne i emocjonalne znęcanie się nade mną przez mojego partnera było jedynie „gorszym momentem” w jego życiu. Że to się zdarza w każdym związku, że w końcu się skończy. Wierzyłam, że mam jakiś wpływ na jego postępowanie, sposób, w jaki mówił, myślał i zachowywał się wobec mnie.

Żyłam w szklanej bańce. Taka bańka wygląda pięknie i kolorowo z boku, ale gdy jesteś wewnątrz, w końcu zaczynasz rozumieć, że to ciasne więzienie, z którego nikt cię nie uratuje. Uratować możesz się jedynie ty sama. Tak było i ze mną. Nikt nie wiedział, co dzieje się w moim życiu. Koleżanki zazdrościły mi relacji z tym wspaniałym facetem i mówiły, że pragną znaleźć kiedyś kogoś takiego jak on – szkolny ideał: świetny sportowiec, wysoki, przystojny, z mnóstwem znajomych i planami na przyszłość. W wieku 18 lat myślałam, że bycie z nim to szczyt moich marzeń. Tak w ogóle, co takiego się stało, kiedy dorastałam, że mogłam myśleć o związku z kimkolwiek jako o najważniejszym marzeniu do spełnienia?

Wiem, że jesteś w podobnej sytuacji. Zauroczył cię, wciągnął w tę sieć zależności. Znajomi byli nim zachwyceni, twoi rodzice pewnie też. A ja po prostu mam nadzieję, że jesteś już w taki momencie, w którym zrozumiałaś, że musisz odejść, ratować siebie. Mam nadzieję, że od teraz będziesz tylko lepiej, że będziesz wzrastać w sile, poczucie własnej wartości.

Sama od siebie chciałabym powiedzieć ci:

1. Słowa mogą ranić

Słowa mają znaczenie. Jeśli wypowiada je ten, kto jest dla ciebie całym światem, jest w nich coś bardzo potężnego. Słowa mogą mieć trwały wpływ na sposób, w jaki postrzegamy siebie i na brak poczucia wartości. Jeśli ktoś, kogo kochasz, rani cię słowami, poniża cię lub używa słów, aby pokazać ci jak niewiele znaczysz, to NIE JEST w porządku.

2. Jeśli to najgorsze zdarzy się to raz, powtórzy się znowu

Pamiętam pierwszy raz, kiedy mój były mąż podniósł na mnie rękę i uderzył mnie w ramię. Początkowo czułam się winna, że ​​tak go rozgniewałam, że poczuł aż potrzebę fizycznego skarcenia mnie, ale po roku systematycznego bicia w ramię, nogi, tył głowy i twarz, zdałam sobie sprawę, że to nie ja jestem problemem, ale on. Stopniowo było tylko gorzej, a on używał przemocy coraz częściej i coraz rzadziej się przed tym powstrzymywał. Przemoc fizyczna nie jest w porządku. Jeśli zdarzy się to raz, to się powtórzy. Jeśli mi odwagę zrobić to raz, następnym razem nic go nie powstrzyma.

3. Gdy ktoś zapyta, ODPOWIEDZ, odpowiedz szczerze

Największym błędem, jaki kiedykolwiek popełniłam, było twierdzenie, że wszystko jest w porządku, kiedy tak nie było. Nie kłam, nie udawaj, nie zakrywaj siniaków na ciele. Nie wymyślaj historii po to, by go kryć. Więc jeśli ktoś zapyta, mów szczerze, że potrzebujesz pomocy. 

4. Życie płynie dalej

Jeśli tego będziesz chciała, spotkasz jeszcze kogoś, kto potrafi kochać i kto zapragnie stworzyć z tobą prawdziwy związek. Od ciebie zależy co z tym zrobisz i jak potoczą się twoje dalsze losy. Pamięta jedynie, że jesteś ważna i twoje szczęście liczy się najbardziej. Nie poświęcaj juz życia na ratowanie partnera, za wszelką cenę i kosztem swojego zdrowia oraz poczucia bezpieczeństwa. Są ludzie, którzy nigdy się nie zmienią, niezależnie od tego, co obiecują lub przysięgają.

Trzymam za ciebie kciuki.


Lifestyle Związek

Cukier, mimo wielu wad, może mieć też pewne zalety. Po jakie rodzaje cukru sięgamy najczęściej?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
29 lipca 2020
Cukier - trzcinowy, kokosowy, brzozowy , waniliowy, cukier puder
Fot. iStock
 

Cukier od wielu lat ma bardzo złą sławę. Nie bez przyczyny obwiniany jest o powstawanie różnych chorób i skracanie życia. Co więcej, wcale niełatwo go wyeliminować z diety, ponieważ występuje naturalnie także w warzywach. Ale mimo licznych minusów, cukier także ma pewne zalety. Czym dokładnie jest cukier, jaka jest jego bezpieczna ilość w diecie oraz po jakie rodzaje cukru sięgamy najczęściej?

Cukier — co to jest?

Cukry to związki chemiczne, wśród których wyróżniamy cukry proste i złożone, które różnią się od siebie budową oraz sposobem oddziaływania na organizm. Ogółem cukry powinny dostarczyć w ciągu dnia od 45 do 65% energii, która powinna pochodzić przede wszystkim z cukrów złożonych znajdujących się w warzywach, owocach i produktach zbożowych z pełnego przemiału.

Węglowodany proste

Cukry proste nie są zdrowe, ale dodają szybkiej energii. Podnoszą ekspresowo poziom glukozy we krwi, co może być ważne na przykład u osób borykających się ze spadkami cukru we krwi. Do węglowodanów prostych zaliczamy:

  • monosacharydy (jednocukry), np. glukoza, fruktoza — występują w owocach,
  • disacharydy (dwucukry), np. sacharoza — obecna w cukrze spożywczym.

Fot. iStock

Jeśli chodzi o cukier jako paliwo dające szybką energię, największe znaczenie ma glukoza, która odżywia mózg. Podczas utleniania glukozy produkowana jest także energia potrzebna do funkcjonowania organizmu. Trzeba jednak pamiętać o tym, że cukier zawiera dużo pustych kalorii bez substancji odżywczych. Niestety organizm z łatwością gromadzi takie zapasy, co może skutkować rozwojem otyłości, insulinooporności, cukrzycy typu 2, i nie tylko. Nadmiarowi cukru w diecie dzieci przypisuje się rozwój zaburzenia takiego jak zespół nadpobudliwości ruchowej (ADHD).

Węglowodany złożone

Do węglowodanów złożonych (wielocukry, polisacharydy) zaliczana jest m.in. skrobia i glikogen. Węglowodany złożone są bardziej wartościowe od prostych, ponieważ organizm potrzebuje nieco więcej czasu na ich trawienie, a więc wolniej uwalniają energię. To z kolei zapobiega wahaniom poziomu cukru we krwi, chroniąc organizm jednakowo przed gwałtownym spadkiem, jaki wzrostem.

Ile powinno być cukru w diecie?

Ile cukru powinno być w diecie? Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), powinno się spożywać maksymalnie do 12 łyżeczek w ciągu dnia. Zazwyczaj jednak spożywamy tego cukru znacznie więcej — nawet 27 łyżeczek dziennie, ponieważ nie licząc tego, co wsypujemy z łyżeczki na przykład do kawy, herbaty czy deserów, zjadamy też go nieświadomie. Nawet czytając etykiety, można nie natknąć się na słowo”cukier”, ale określenia inne, niekiedy mylące, takie jak – sacharoza, glukoza, laktoza, syrop kukurydziany, fruktoza, inwertyna, dekstroza, maltoza, melasa.

fot. iStock/ Rostislav_Sedlacek

Cukier obecny jest także w innych produktach, takich jak owoce i warzywa. W tym przypadku obecność błonnika opóźnia wchłanianie cukru i ogranicza jego skoki we krwi. Naturalnie znajdziemy go także w mleku. Laktoza, cukier mleczny, zwiększa wchłanianie wapnia i wspiera utrzymanie dobrej flory bakteryjnej w jelitach. O ile nie należy rezygnować z warzyw, a owoce jeść w granicach rozsądku, tak wystrzegać się cukru prostego, sacharozy, która ukryta jest w słodyczach różnego rodzaju.

Cukru z kolei nie zawierają produkty takie jak: tłuszcze spożywcze, owoce morza, ryby i mięsa. Od nas zależy, po jakie produkty będziemy sięgać i czego w naszej diecie będzie najwięcej.

Cukier — pod jaką postacią sięgamy po niego najczęściej?

Do dyspozycji mamy różne rodzaje cukru. Oczywiście najczęściej sięgamy po zwykły biały cukier rafinowany, bez którego wiele osób nie potrafi sobie wyobrazić porannej kawy czy słodkich wypieków. A co najczęściej wpada do naszych koszyków poza cukrem rafinowanym?

Cukier waniliowy

Cukier waniliowy jest aromatycznym dodatkiem do wypieków i deserów. W skład cukru waniliowego wchodzi wyłącznie cukier i laska wanilii, najczęściej w proporcji 2 laski wanilii na 0,5 kg cukru. Na półkach jednak można spotkać syntetyczny cukier wanilinowy, który z oryginalnym cukrem wanilinowym ma niewiele wspólnego. Cukier wanilinowy to biały kryształ z dodatkiem syntetycznego aromatu wanilinowego. Ponieważ nazwa waniliowy i wanilinowy może się mylić na pierwszy rzut oka, warto zwrócić uwagę na cenę. Opakowanie cukru wanilinowego jest mniej więcej 3 razy tańsze od oryginalnego waniliowego.

Cukier - trzcinowy, kokosowy, brzozowy , waniliowy, cukier puder

Fot. iStock

Cukier puder

Trudno sobie wyobrazić ciasta i ciasteczka bez tego słodkiego puchu. Cukier puder, który jest niczym innym niż bardzo rozdrobnionym zwykłym cukrem spożywczym, jest ceniony, ponieważ łatwiej się rozpuszcza niż ten w kryształach. W dodatku jest bardzo dekoracyjny oraz nadaje przyjemny słodki smak wypiekom.

Cukier - trzcinowy, kokosowy, brzozowy , waniliowy, cukier puder

Fot. iStock

Cukier trzcinowy

Cukier trzcinowy to produkt pozyskiwany z soku trzcinowego poprzez jego zagęszczenie. Charakteryzuje się brązowym kolorem, posiada karmelowy posmak i zapach. Dostępny jest w wielu odmianach różniących się od siebie nie tylko konsystencją produktu, ale także zawartością składników mineralnych. Cukier trzcinowy nierafinowany zawiera około 80% sacharozy zawiera także pewną ilość składników mineralnych, takich jak: potas, wapń, magnez, fosfor, sód i żelazo. Z kolei w rafinowanym cukrze trzcinowym składniki mineralne obecne są jedynie w ilościach śladowych.

Cukier - trzcinowy, kokosowy, brzozowy , waniliowy, cukier puder

Fot. iStock

Cukier kokosowy 

Cukier kokosowy cieszy coraz większą popularnością wśród fanów zdrowego odżywiania. Pozyskuje się go z kwiatostanów palmy kokosowej, a dokładniej z ich łodygi, z której wyciska się sok. Taki sok odparowuje się do uzyskania jasnobrązowego, gęstego syropu. Można go uformować w bloczki albo podgrzewać tak długo, aż uzyska się sypką konsystencję. Najczęściej cukier kokosowy można kupić w formie kryształów lub kostek, czasem też pod postacią płynu. Gotowy produkt charakteryzuje się kokosowo-karmelowym posmakiem i wyglądem podobnym do cukru trzcinowego.

Cukier - trzcinowy, kokosowy, brzozowy , waniliowy, cukier puder

Fot.iStock

Cukier kokosowy od zwykłego rafinowanego cukru różni się zawartością niewielkiej ilości minerałów, takich jak: cynk żelazo potas i wapń. Jest on także podobnie kaloryczny — w 100 g cukru kokosowego znajduje się 381 kalorii, natomiast w białym rafinowanym 405. Różni je natomiast indeks glikemiczny. W przypadku cukru kokosowego wynosi 35, czyli jest to produkt o niskim indeksie, po który mogą sięgać cukrzycy. Indeks glikemiczny białego cukru wynosi 70. Nie oznacza to, jednak że po cukier kokosowy można sięgać bez ograniczeń — to nadal cukier, którego organizm nie potrzebuje w nadmiarze.

Cukier brzozowy — ksylitol

Cukier brzozowy pozyskiwany jest z włókien roślinnych brzozy i jest zdrową alternatywą dla zwykłego cukru. Mogą sięgać po niego cukrzycy, ponieważ indeks glikemiczny ksylitolu wynosi zaledwie 8 i nie powoduje skoków cukru we krwi. Ma także inne zalety — zapobiega rozwojowi bakterii wywołujących próchnicę, jest wskazany przy profilaktyce osteoporozy, ponieważ zwiększa przyswajanie wapnia. Góruje nad zwykłym cukrem także w innej kwestii — zawiera prawie połowę mniej kalorii.

Cukier - trzcinowy, kokosowy, brzozowy , waniliowy, cukier puder

Fot. iStock/ksylitol

To oczywiście nie wszystkie postaci cukru, który spożywamy. Do tych bardziej wartościowych alternatyw dla cukru białego można zaliczyć także miód, syrop klonowy, syrop z agawy oraz stewię, która nie posiada kalorii.

źródło:  uczymyjakslodzic.pl, www.poradnikzdrowie.pl

 


Lifestyle Związek

Te 10 ilustracji pokazuje, że samotność może być prawdziwym błogosławieństwem

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
28 lipca 2020
Fot. Instagram/ Idalia Candelas

Każdy z nas potrzebuje czasu tylko dla siebie. Momentu totalnego luzu, rozluźnienia, pewności, że nikt nie patrzy, nie ocenia. Że jesteśmy w 100% sobą. Taniec nago przy dźwiękach ukochanej muzyki, bardzo późna poranna kawa w łóżku, snucie się po domu w samej bieliźnie… Ilustratorka Idalia Candelas doskonale oddaje smak tej wolności  na poniższych rysunkach.

No oczywiście, większość z poniższych rzeczy możemy robić będąc w związku. Ale chyba chodzi o to, żeby nikt nie komentował, nie pospieszał, nie marudził nad uchem;) Czasem dobrze jest móc znów usłyszeć siebie, swoje pragnienia, swoje potrzeby. Samotność jest wspaniała kiedy:

1. Możesz pić poranną kawę w swoim tempie, ubrana do wyjścia lub jeszcze w piżamie, nie martwiąc się o nic i unikając presji czasu.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Idalia Candelas. Illustrator. (@idaliacandelas)


2. Jeśli tylko masz na to ochotę, przeleżeć w łóżku cały weekend…

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Idalia Candelas. Illustrator. (@idaliacandelas)

3 … albo cały dzień, jeśli tak podpowiada złamane serce.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Idalia Candelas. Illustrator. (@idaliacandelas)

4. Czytać książkę na kanapie w samej bieliźnie, bo jesteś w swoim domu.

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Idalia Candelas. Illustrator. (@idaliacandelas)

5. Umościć się wygodnie na łóżku, z kawą lub herbatą i ukochaną lekturą. Albo pilotem od telewizora.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Idalia Candelas. Illustrator. (@idaliacandelas)

6. Nie martwić się o to, że ktoś zobaczy cię nagą.

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Idalia Candelas. Illustrator. (@idaliacandelas)

7.  „Włóczyć się” po domu w swoich najwygodniejszych ubraniach.

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Idalia Candelas. Illustrator. (@idaliacandelas)

8. Uznać, że „twój dom to twoje zasady”.

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Idalia Candelas. Illustrator. (@idaliacandelas)

9. Siedzieć w kuchni tak długo, jak chcesz, marząc na jawie i skubiąc ulubione przekąski.

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Idalia Candelas. Illustrator. (@idaliacandelas)

10. Wykonywać domowe obowiązki wtedy, kiedy tylko masz na to ochotę – nikt nie będzie ci mówił, że trzeba to zrobić właśnie teraz….

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Idalia Candelas. Illustrator. (@idaliacandelas)


Zobacz także

Stresujący tydzień? Czas na relaks!

Introwertycy mówią mniej, ale mądrze. Poznaj cechy, które sprawiają, że są znakomitymi mówcami

Rozwiązanie konkursu „Sposób na jesień”