Lifestyle

Jak poradzić sobie z arogantami i ignorantami?

Karolina Krause
Karolina Krause
20 lutego 2017
Jak poradzić sobie z arogantami i ignorantami?
Fot. iStock/lolostock
 

Wszyscy wiemy, jak to wygląda: w każdej rodzinie/pracy/grupie przyjaciół jest jedna taka osoba, która chcąc lub nie chcąc swoim zachowaniem wyprowadza nas z równowagi. Każde jej słowo, wzbudza w nas lawinę negatywnych emocji, a w skrajnej sytuacji doprowadza do tupania nogami ze złości.

Ignoranci, aroganci, czy po prostu ludzie, którzy mają o sobie zbyt wysokie mniemanie, nie należą do łatwych rozmówców. Z której strony by na to nie spojrzeć, rozmowa polega bowiem na wzajemnej wymianie i ciężko mówić o niej wtedy, gdy umysł drugiej strony jest zamknięty na jakiekolwiek argumenty. Dlatego też wdawanie się w jakąkolwiek dyskusję z taką osobą nie ma większego sensu. Jeśli jednak skazani jesteśmy na jej towarzystwo przez dłuższy czas, warto pomyśleć o zastosowaniu kilku sposobów, które pozwolą nam do pewnego stopnia „okiełznać” ten żywioł.

7 sposobów, jak poradzić sobie z arogantami i ignorantami:

Szczera rozmowa

Następnym razem gdy taka osoba powie coś, co naprawdę dotknie cię do żywego, powiedz jej o tym jak się czujesz. Postaraj się zrobić to tak spokojnie, jak tylko potrafisz. Jej nagła zmiana postawy może cię zaskoczyć!

Daruj sobie poprawki

Jeśli widzisz, że twój ignorant po raz kolejny myli się w swoich zeznaniach, nie staraj się go poprawiać. W ten sposób dasz mu tylko następny powód do kłótni. Zamiast tego pozwól mu kontynuować temat i zobacz, jak sam plącze się w swoich wypowiedziach. Prędzej, czy później sam będzie musiał poradzić sobie z konsekwencjami.

Obróć kota ogonem (dla jego własnego dobra)

Głośno i stanowczo wyraź opinię, którą normalnie zachowałabyś dla siebie, dla świętego spokoju. Powiedz swemu ksenofobicznemu wujkowi, co myślisz na temat syryjskich uchodźców i dlaczego uważasz, że powinniśmy im pomóc. Zaproś na kolację przyjaciela, z którego towarzystwa nie będzie zadowolony. Prawdziwi arogancji bardzo rzadko zmieniają zdanie, ale mogą wyciągnąć nauczkę z uczucia dyskomfortu i zmieszania.

Poznaj go z ludźmi, którzy biją go na głowę

Doprowadź do sytuacji, gdy taka osoba znajdzie się pośród prawdziwych ekspertów, których argumentów nie będzie w stanie obalić. Takie doświadczenie może dostarczyć jej niezbędnej dawki pokory i spojrzenia na sytuację z innej perspektywy.

Trzymaj się swoich racji

Następnym razem, gdy będziecie się kłócić, nie przyznawaj jej racji i nie mów że się nad czymś zastanowisz. Nie staraj się także „zgodzić się na niezgodę”. Zamiast tego pozwól mu odczuć, jak frustrujące i męczące może być jego aroganckie zachowanie.

Spraw, by musiał poprosić o pomoc 

Zaproś swego aroganta, na jedną z twoich lekcji fitnessu/jogi/kursu tańca. Kiedy będzie musiał poprosić o pomoc, by się czegoś nauczyć, jego ego wróci do właściwych rozmiarów.

„Rozłącz się”

Jeśli żadna z powyższych metod nie pomaga – „rozłącz się”. Czyli ogranicz kontakt z taką osobą do minimum. Szkoda twoich nerwów na kogoś, kto nie jest zdolny do zmiany.


Źródło: iheartintelligence.com


Lifestyle

10 schematów myślowych, które mogą prowadzić do depresji

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
20 lutego 2017
Fot. iStock/evgenyatamanenko
 

Każde “złe”, negatywne uczucie, które cię przepełnia, wynika z twojego negatywnego myślenia. Kiedy masz za sobą doświadczenie depresji, doskonale znasz tę huśtawkę nastrojów: w jednym momencie czujesz się mocny, silny, potrafisz spojrzeć na życie z optymizmem, za chwilę opanowuję cię fatalizm. Twoje myśli nie są już jasne, nie potrafisz odrzucić swojej subiektywnej, negatywnej perspektywy.

Byłeś w tym punkcie wiele razy, wiesz do czego to prowadzi. Wyzdrowienie to takie iluzoryczne pojęcie. Wydaje się, że skoro wyzdrowiałeś, depresja zniknęła. Ale ci, którzy z nią walczyli, wiedzą, że to nieprawda. Wyjście z depresji to nie koniec bitwy. Najtrudniejsze wciąż przed tobą:  utrzymać tę chorobę ” w bezpiecznej odległości”, tak, by nie wpływała tak bardzo na twoje życie.

Uświadommy sobie najpierw, jak wygląda typowy schemat, według którego funkcjonujemy. Pierwsza pojawia się w naszej głowie myśl. Potem, z powodu tej właśnie myśli zaczynamy się ”jakoś” czuć. Następnie zaś, w konsekwencji tego nastroju podejmujemy (lub nie) jakieś działania. Podstawą jest więc umiejętna obserwacja samego siebie, oparta na poniższych, trzech filarach:

1. Naucz się rozpoznawać swoje zmiany nastroju, ich nasilenie i czas trwania

2. Bądź świadomy konsekwencji „poddawania się” obniżonemu nastrojowi, każdej sytuacji, w której podejmujesz jakieś działanie lub z niego rezygnujesz

3. Podejmuj działania, by panować nad długością trwania tego depresyjnego nastroju

Wiedząc, że wszystko zaczyna się od jakiejś konkretnej myśli, poznaj teraz

10 schematów myślenia, które powinieneś rozpoznawać, by zapobiegać nawrotom depresji:

1. Wszystko albo nic

U podstaw zgubnego perfekcjonizmu, leży tendencja, aby oceniać siebie w kategoriach „absolutnych”: dobry/zły, zwycięzca/przegrany, inteligentnego/głupi. Takie myślenie przesłania prawdziwe wartości.

2.  Generalizowanie

Wiara w to, że skoro raz wydarzyło się coś złego, z całą pewnością za chwilę znowu spotka nas jakaś negatywna niespodzianka od losu, to prawdziwe “zaklęte (przeklęte) koło”.

3. Koncentracja na tym, co negatywne

Wyobraź sobie, że pracujesz nad jakimś projektem. Niestety, nie możesz go skończyć, bo skupiasz się ciągle na tym, co, twoim zdaniem, jest „nie tak”, a nie na tym, co jest twoim sukcesem. Teraz pomyśl, że ten projekt, to twoje życie.

4. Dyskwalifikowanie tego, co pozytywne

Bardziej destrukcyjne niż koncentracja na tym, co negatywne, jest  przekształcanie pozywtynych doświadczeń w coś złego i szkodliwego. Tak zniekształcone myślenie daje ci poczucie wiecznego niepowodzenia i sprawia, ze nie jesteś w stanie z niczym nadążyć, nad niczym panować.

5. Pochopne, negatywne wnioski

Bezpodstawnie formułujesz wnioski, nie biorąc pod uwagę zmieniających się okoliczności, doświadczenia, które nabywasz z czasem, większych możliwości. Ściągasz na siebie niepowodzenia.

6. Wyolbrzymianie i minimalizowanie

Tendencja, aby wyolbrzymiać nasze błędy i słabości, jednocześnie minimalizując nasze sukcesy i mocne strony, zwiększa poczucie życiowej porażki, sprawia, że nie jesteśmy w stanie dobrze wykorzystać naszych zdolności i umiejętności, aby rozwiązywać problemy.

7. Podejście emocjonalne

Patrzysz na swoje życie z ponurą miną, wszystko wygląda ponuro i ciemno. Gdy koła takiego „zniekształconego” myślenia zostały wprawione w ruch, najprostsze sprawy okażą się trudne. Nic nie jest możliwe.

8.  Narzucanie sobie obowiązkowych schematów

„Powinienem…” „Trzeba było…”. Uważasz, że musisz, bo tak trzeba, ale kompletnie tego nie czujesz. Zmuszasz się co czegoś, co jest wbrew tobie, a i tak nie podejmiesz żadnego działania. Masz tylko jeszcze większe wyrzuty sumienia. Ależ to frustrujące!

9. Etykietowanie

Stała etykietowanie siebie samego to skuteczny sposób na obniżenie swojego poczucia wartości. Myślisz o sobie: „przegrany, niewystarczająco mądry, nie na tyle zdolny”…?

10. Myślenie „zbyt osobiste”

Czujesz się odpowiedzialny i winny, nawet wtedy, kiedy nie masz ku temu żadnego powodu. Robisz sobie wyrzuty, mimo, że miałeś ważne przesłanki, by zrobić to, co zrobiłeś.

Prawidłowe rozpoznawanie tych negatywnych schematów myślowych jest kluczowe. Świadomość, że nasz depresyjny nastrój wynika ze skrzywionego obrazu siebie i świata, pomaga nam systematycznie przekształcać nasz sposób myślenia w bardziej racjonalny, obiektywny i bliższy prawdzie.


Na podstawie: tinybuddha.com

 


Lifestyle

Dookoła świata, palcem po mapie, klatka po klatce… Dokąd chcesz dziś pojechać? Ten filmik robie furorę w Internecie

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
20 lutego 2017
Google Maps
Fot. Screen z YouTube/ ideando

Dokąd dziś chcielibyście się wybrać, nie wychodząc z domu, nie wstając od biurka w pracy? To propozycja całkiem serio. W trzy minuty możecie zwiedzić cały świat. Londyn? Rzym? Rio de Janeiro? A może Azja? Możecie teraz przez chwilę poczuć się, jakbyście tam byli.

Obejrzyjcie koniecznie filmik zrealizowany z okazji 12 urodzin Google Maps. Jego autor, Matteo Archondis, zrealizował go używając 3305 zdjęć ekranu z popularnego na całym świecie,  serwisu internetowego.

P.S. Warto wziąć sobie do serca radę autora i założyć słuchawki.


Zobacz także

Niesamowita historia, opowiedziana światłem

6 największych uprzedzeń randkowych – najwyższy czas, by się ich pozbyć!

Kanalie. Mafie hipokrytów. Dlaczego okładacie nas po pyskach skrajnościami?