Lifestyle

Fleksitarianizm – co oferuje nam kompromis pomiędzy zwykłą dietą a wegetarianizmem?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
22 stycznia 2021
Fleksitarianizm - dieta planetarna - zasady, efekty
Fot. iStock
 

Fleksitarianizm, zwany także Dietą Planetarną, to rozsądny kompromis pomiędzy zwykłą dietą a klasycznym wegetarianizmem. Dieta fleksitariańska zdobywa coraz większą popularność, dzięki świadomości o stanie planety i trosce o własne zdrowie. Na czym polega ta dieta, jakie zasady wprowadzić do jadłospisu i czego można się po niej spodziewać?

Fleksitarianizm —  co trzeba o nim wiedzieć? 

Nazwa fleksitarianizm wywodzi się od dwóch słów — flexible (ang. elastyczny) i wegetarianizm. W ogólnym założeniu chodzi o to, by jak najbardziej ograniczyć mięso, nabiał i jajka, na rzecz roślin. To zdroworozsądkowe podejście do diety jest dobrym początkiem na ograniczenie ilości produktów odzwierzęcych w diecie. Dla wielu osób może okazać się zbawienne dla zdrowia. Zyska na tym także planeta, dzięki ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych, związanych z produkcją żywności odzwierzęcej. Fleksitarianizm jest mniej restrykcyjny niż weganizm, więc łatwiej naturalnie przestawić się na zmiany i wprowadzić je na stałe.

Fleksitarianizm - dieta planetarna - zasady, efekty

Fot. iStock/Fleksitarianizm – dieta planetarna

Zasady fleksitarianizmu

Fleksitarianizm nie ma sztywnych ram. Nie zostały jasno określone zasady, jak bardzo ograniczyć produkty odzwierzęce na talerzu, więc to indywidualna decyzja, na jakie odstępstwa w danej chwili jesteśmy gotowi. Decydując się na dietę flekitariańską, można założyć ogólne ograniczenie mięsa każdego dnia, lub wyznaczyć dni w tygodniu, w których to mięso się pojawi w jadłospisie. To pozwala każdemu dostosować dietę do swoich potrzeb i przekonań. Na pewno bez żalu można się pożegnać z produktami jak: bekon, kiełbasy, wędliny na kanapki, które zawierają tłuszcze nasycone, sól, a także substancje konserwujące.

Aby przy ograniczeniu mięsa nie zabrakło białka, warto zwiększyć udział w jadłospisie fasoli, grochu, soczewicy, orzechów, oraz nasion. Warto wspomnieć, że orzechy i nasiona są także źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym z grup omega-3 oraz omega-6. Żelazo można znaleźć w zielonych warzywach liściastych, brokułach i jarmużu. Wapń dostarczą warzywa kapustne.

Osoby praktykujące fleksitarianizm często mylone są z semiwegetarianami. Różnica jest jednak istotna. Fleksitarianie ograniczają mięso, a semiwegetarianie odrzucają zupełnie czerwone mięso, dopuszczając w diecie inne jego rodzaje.

Fleksitarianizm — zalety

Ograniczenie w diecie produktów pochodzenia zwierzęcego bywa zbawienne dla zdrowia. Zwiększony udział owoców, warzyw i produktów zbożowych w codziennym menu pozwala zredukować ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych, takich jak: cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia, nowotwór jelita grubego. Nie brakuje w nich witamin, minerałów i antyoksydantów, które redukują wolne rodniki, opóźniają procesy starzenia, działają przeciwzapalne i przeciwmiażdżycowo. Duża zawartość błonnika w diecie fleksi nie tylko poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego i pomaga utrzymać właściwy poziom glukozy we krwi, ale także redukuje wchłanianie cholesterolu. Osoby, które istotnie ograniczają mięso z diety są nie tylko szczuplejsze od wszystkożerców, ale i zdrowsze. Fleksitarianie, wegetarianie i weganie żyją nie tylko zdrowiej, ale i dłużej od osób, dla których mięso stanowi podstawę jadłospisu. Więcej owoców i warzyw w diecie ma dobry wpływ nie tylko na wagę, ale także na samopoczucie, wygląd skóry, włosów i paznokci.

Fleksitarianizm - dieta planetarna - zasady, efekty

Fot. iStock/Fleksitarianizm – dieta planetarna

Fleksitarianizm jest zdrowym podejściem do żywienia, ponieważ ograniczając mięso nie wyklucza z diety składników odżywczych, które dostarczane są jedynie z produktami pochodzenia zwierzęcego, jak np.witamina B12. Warto także wspomnieć, że utrzymanie umiarkowanej ilości produktów mlecznych w diecie fleksitariańskiej obniża ryzyko rozwoju nowotworów jelita grubego, pęcherza, żołądka i piersi. Wpływa także na obniżenie ryzyka chorób układu krążenia i cukrzycy typu II.

Inną jego zaletą jest fakt, że fleksitarianizm pozwala modyfikować jadłospis dowolnie, bez wielkich wyrzeczeń. Dzięki elastycznemu podejściu do posiłków łatwiej jest utrzymać i utrwalić zmiany. Ten styl odżywiania pozwala na łagodną zmianę diety, bez drastycznych wyrzeczeń. Posiłki są  różnorodne, więc każdy ma szansę znaleźć dla siebie odpowiednie przepisy.

Fleksitarianizm — wady

Mimo iż fleksitarianizm wydaje się być dietą bez wad, także i tutaj mogą pojawić się problemy. Przy zbyt drastycznym ograniczeniu produktów pochodzenia zwierzęcego i niewłaściwym zbilansowaniu diety, mogą po pewnym czasie wystąpić niedobory. Zabraknąć może białka, żelaza, wapnia, selenu i jodu, cynku, witaminy B12, a także kwasów tłuszczowych EPA i DHA. Zbilansowana dieta fleksitariańska poza tym nie ma większych wad i jest zalecana jako sposób na zdrowsze życie.


źródło: dietetykanienazarty.pl  

 



Zobacz także

Detoks na dobry sen

Detoks na dobry sen. 5 prostych zasad

Co tak naprawdę faceci myślą o dużych pupach

Nie mogę się doczekać, kiedy dorosnę, by czuć się bezpiecznie, by być kochanym… Poruszający film