Sześć rzeczy, których, zdaniem terapeutów, nie powinniśmy mówić podczas kłótni

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
29 października 2018
Fot. iStock/Marco_Piunti
 

Nie wierzę, że istnieją pary, które nigdy się nie kłócą. Jesteśmy tylko ludźmi i czasami dajemy się ponieść emocjom, musimy wykrzyczeć (albo wysyczeć) to, co nam leży na wątrobie. Ważne tylko, aby kłótnia oczyszczała atmosferę, stawała się też czasem pretekstem do rozmowy na temat związku i tego, jak się w nim czujemy. Właśnie dlatego niezwykle istotne jest unikanie niezdrowych nawyków w kłótni – takich jak obrażanie, obwinianie się nawzajem, bo one sprawiają, że sytuacja staje się jeszcze gorsza. Jest kilka rzeczy, których nie powinniśmy mówić podczas kłótni, jeśli chcemy, by partner usłyszał, o co nam naprawdę chodzi.

Czepiasz się wszystkiego, co cię wkurza

Zastanów się, czy ma sens przy okazji kłótni wyciąganie wszystkiego, co przez ostatnie dni, tygodnie, a nawet miesiące wkurzało w partnerze? Zaczynasz od tego, że po raz kolejny nie możesz na niego liczyć, bo miał szybciej być w domu, odebrać dzieci, a kończysz na brudnych naczyniach w zlewie, jego skarpetkach w sypialni. To nic nie da. Najlepiej skupić się na bieżącym problemie, źródłem twojej złości tu i teraz, żeby łatwo móc zakomunikować, o co ci chodzi.

Grozisz, że zdradzisz, odejdziesz

Serio? Myślisz, że groźbą coś wskórasz? Że mówiąc, że znajdziesz sobie kogoś innego, lepszego, że w końcu zdecydujesz się na romans, naprawisz sytuację w twoim związku? Jeśli już się kłócicie, to skup się na danej i ważnej kwestii, a nie szastaj groźbami wynikającymi z twojej frustracji.

Jeśli natomiast dojdzie do punktu, w którym ty i twój partner grozicie sobie nawzajem odejściem, najlepiej cofnijcie się i ochłońcie, obiecajcie sobie, że wrócicie do tej rozmowy za kilka godzin albo na drugi dzień, żebyście nie żałowali słów, które między wami mogłyby paść.

Nie pytaj: „Czy ty mnie jeszcze kochasz?”

To pytanie niczego nie zmieni, bo on, skoro jest z tobą, to znaczy, że kocha. Mów o swoich emocjach, uczuciach, tłumacz, jak się czujesz, kiedy on zachowuje się w taki czy inny sposób, ale nie podważaj nigdy jego miłości do ciebie.

Obrażanie się

Obrzucanie siebie obraźliwymi epitetami, może być toksyczne, zwłaszcza, często dzwonią one w twoich czy partnera uszach po zakończeniu kłótni. Takie ataki nie pomagają rozwiązać problemu, rozbudzają tylko emocje, sprawiają, że na nich się skupiasz, a nie na działaniach, rozwiązaniu problemów.

Mówienie: „Musisz to zrobić”

Kłótnie zawsze skupiają się wokół tego, czego nie robicie w związku. Jednak wskazywanie co kto ma robić, zazwyczaj budzi bunt. Zamiast wskazywać palcem „zrób to”, „zrób tamto”, zacznij mówić: „Czułabym się lepiej, gdybyś…”, „Zależałoby mi na tym, żebyś…, ponieważ”. To zupełnie zmienia perspektywę.

Używanie słów: zawsze i nigdy

Chociaż może się wydawać, że twój partner „nigdy” nie pomaga w domu lub „zawsze” jest skupiony tylko na sobie, staraj się unikać używania wielkich, wszechogarniających słów takich jak te.

Przesada przysłoni ci to, co ważne, a twój partner zacznie cię atakować w formie obrony samego siebie. W ten sposób twój argument z konstruktywnego szybko zmienia się w toksyczny.


źródło: Bustle


Co zrobić, by mieć więcej energii w ciągu dnia i nie zasypiać nad kubkiem kawy? To prostsze niż myślisz

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
30 października 2018
fot. iStock/ lolostock
 

Pogoda nie sprzyja tryskaniu energią. Fakt, że słońce nas w tym roku rozpieściło, ale przyszedł w końcu czas na jesienną słotę. Cóż, porami roku życie się toczy. Już słyszę te wszystkie: „Jak mi się chce spać”, „Jak mi się nie chce wstawać”, „Jak mi się nic nie chce”. Trudno wykrzesać siebie energię, a wypijane wiadra kawy zdecydowanie nie pomaga. 

Chcesz tę jesień przeżyć inaczej? Nie martwić się, że nie przetrwasz dnia bez zwiększonej dawki kofeiny? Jest na to sposób i to bardzo prosto – ćwiczenia. Tym, co zapewni ci energię na cały dzień jest aktywność o umiarkowanej lub niskiej intensywności, które trwa dłużej niż 20 minut.

I nie chodzi tu o konkretne ćwiczenia, wszystko zależy od tego, na co masz ochotę. Ważne jednak, by zdawać sobie sprawę, że zmniejszenie objawów zmęczenia następuje właśnie po spacerze, pływaniu, rozciąganiu się w sypialni na podłodze, jeździe rowerem, chodzeniu na stepie, jodze i wielu innych. Regularna aktywność daje ci więcej energii, warto zaplanować sobie dla niej czas w ciągu tygodnia i przełamać jesienną chandrę i nicnierobienie. Rób to, na co masz ochotę, co jest dla ciebie przyjemnością. W weekend zamiast od rana znudzona zasiąść w fotelu, wybierz się na grzyby, choćby po to, żeby pochodzić po lesie. Dbanie o siebie jest normą a nie anomalią. Kiedy angażujesz się w robienie rzeczy, dzięki którym dbasz o siebie, znacznie łatwiej jest ci się odbić od nocy bez dodatkowej latte.


źródło: Bustle


8 powodów, by codziennie zjadać banana

Redakcja
Redakcja
29 października 2018
Fot. iStock / nicoletaionescu

Jesteś głodna, masz ochotę na sycącą przekąskę, nudzisz się na bloku reklamowym ulubionego serialu? Zjedz banana i pozbądź się stresu. Jest przynajmniej osiem powodów, by banany jeść codziennie!

Jeden banan zjadany codziennie potrafi narobić bardzo wiele dobrego! Jest bogaty w błonnik, poprawia zasiedlenie prawidłową florą bakteryjną, wpływa na odporność. Ma tez swój niemały udział w zapobieganiu nowotworom i dzięki tryptofanowi ulula was do snu. Jest bogaty w magnez i kwas foliowy – cóż pozwoli poczuć się lepiej niż brak niepotrzebnego stres, hę?

8 powodów, by codziennie zjadać banana:

1. Poprawia trawienie i wpływa na uczucie sytości

2. Wspiera bakterie probiotyczne

3. Reguluje ciśnienie krwi

4. Koi nerwy

5. Pomaga w profilaktyce nowotworów

6. Dodaje sił

7. Ułatwia zasypianie

8. Wzmacnia kości

Fot. Pixabay / StockSnap / CC0 Public Domain


Zobacz także

Zaufanie w związku

Zaufanie w związku to podstawa udanej relacji. Jak rozpoznać, że go brakuje?

Wspierać byłego partnera? Właściwie dlaczego? Szacunek nie powinien kończyć się razem z miłością

Taka miłość się nie zdarza… Nieprawda, moja trwa już prawie 40 lat. Posłuchaj, jak się jej uczyliśmy