Skąd wiedzieć na pewno, że tego związku nie da się już uratować

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
1 czerwca 2018
Fot. istock/YakobchukOlena
Fot. istock/YakobchukOlena
 

Jeśli stoisz przed decyzją o rozstaniu, znasz to uczucie niepewności i rozbicia towarzyszące nam w momencie, gdy z jednej strony pragniemy zakończyć jakiś rozdział naszego życia, z drugiej wahamy się, czy postępujemy słusznie. Często wygląda to tak, jakbyśmy na jednej szali położyli rozsądek, na drugiej własne serce. Skąd wiedzieć na pewno, że związku nie da się już uratować? Poniżej dziewięć, opracowanych przez psychologów, argumentów za zakończeniem relacji.

1. Spokojna rozmowa jest już między wami niemożliwa

Całkowicie załamuje się komunikacja i dobra wola. W momencie, w którym otworzysz usta, on lub ona jest już w defensywie. Każda dyskusja przeradza się w krzyk albo „licytowanie się” na wady i błędy.

2. Nieustannie szukacie w sobie nawzajem wad

Zamiast skoncentrować się na problemie, koncentrujecie się na sobie, krytykujecie siebie osobiście, po to, żeby zranić, żeby wytknąć sobie wszystko, co najgorsze.

3. Obchodzisz się z nim/z nią „jak z jajkiem”

Byle tylko uniknąć konfrontacji. Możesz myśleć o tym jako o „zachowaniu pokoju”, ale to, co naprawdę robisz, to unikanie komunikacji – niezbędnego z związku elementu. O ile nie wyznaczyłeś sobie jedynie czasu na „poukładanie myśli”, sprawisz, że jeszcze bardziej się od siebie oddalicie.

4. On/ona cię coraz bardziej drażni

Jedna z głównych oznak niepowodzenia związku to pogarda. Istnieje subtelna linia, za którą krytyka – bez względu na to, jak bardzo jest nieprzyjemna – staje się pogardą lub obrzydzeniem, i to w tym momencie nawyki lub słabości partnera stają się celem twojego ataku. Już nie pamiętasz, dlaczego kochałeś.

5. Subtelne i niezbyt subtelne słowne obelgi stały się nawykiem

Obelga słowna idzie w parze z poczuciem pogardy lub obrzydzenia dla partnera.

6. Twój współmałżonek nie jest osobą, do której się zwracasz, gdy jesteś zestresowany, smutny, zły

Może się to zdarzyć tak stopniowo, że nawet go nie zauważysz, szczególnie jeśli masz nawyk konsultowania się z bliskimi przyjaciółmi. Jednak jest to wyraźna wskazówka, że między tobą a partnerem rośnie przepaść.

7. Większość swojego czasu spędzasz myśląc lub działając jak ktoś, kto jest singlem

Czy podejmujesz decyzje finansowe i inne ważne decyzje, zakładając, że będziesz sam? Nie robisz już wspólnych planów na przyszłość, prawda?

8. Nie ma między wami kontaktu wzrokowego ani fizycznego

Tak, częściowo dotyczy to seksu , ale także odczuwania jakiegokolwiek bliższego związku z partnerem. Czy pamiętasz, kiedy ostatni raz trzymaliście się za ręce lub obejmowaliście się?

9. Nie jesteś „sobą”

Zaczynasz zauważać, że wszystkie twoje lepsze cechy są wyparte przez ciągłe zmartwienia i niepokoje. Zmieniasz się w kogoś, kim nigdy nie chciałbyś być.


Na podstawie: psychologytoday.com

 


8 sygnałów, że cierpisz na depresję, choć o tym nie wiesz

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
1 czerwca 2018
Fot. iStock/AleksandarNakic
Fot. iStock/AleksandarNakic
 

Depresję nazywa się czasem „plagą XXI wieku”. Badania pokazują, że jest to choroba, którą można leczyć jak każdą inną. Jednak pierwszym krokiem do pozbycia się problemu jest właściwa diagnoza – zrozumienie, że co właściwie się z tobą dzieje. Są pewne sygnały alarmowe, o których powinieneś wiedzieć, aby móc je poprawnie zidentyfikować.

Najczęstsze objawy depresji

Czujesz się zmęczony

I ten brak energii trwa wiele dni z rzędu, mimo że twoja codzienna rutyna niewiele się zmieniła. Jesteś już zmęczony, gdy tylko się obudzisz.

Czujesz się bezwartościowy i uważasz, że nie zasługujesz na to, by żyć

Możesz zacząć wierzyć, że jesteś bezużyteczny. Mogą również pojawić się myśli samobójcze. Nie obawiasz się śmierci, ponieważ nie widzisz sensu życia.

Masz problemy z koncentracją i / lub pamięcią

Zaczynasz zapominać o ważnych rzeczach i nie możesz łatwo przypomnieć sobie nazwiska lub numeru telefonu. Wysłuchanie kogoś do końca lub czytanie książki staje się wyzwaniem, ponieważ nie możesz skupić się na tym, co się dzieje.

Masz problemy ze snem

Może to być bezsenność lub jej przeciwieństwo – zasypiasz wszędzie i nie możesz się obudzić. Nawet po długiej nocy w łóżku pragniesz jeszcze więcej snu. Nie masz energii i masz ochotę spędzić cały dzień w łóżku.

Twoja waga się zmienia

Nagle zyskujesz kilogramy lub tracisz wagę. Możesz również odczuwać ogromny apetyt i czuć się stale głodny, niezależnie od tego, ile jesz. Albo przestajesz odczuwać głód w ogóle

Nic nie sprawia Ci przyjemności

Nawet te rzeczy, czynności i ludzie, których kiedyś kochałeś, nie dodają radości twojemu życiu. Jesteś stale znudzony, zmęczony i nie masz ochoty na spotkania z przyjaciółmi.

Twój nastrój jest fatalny

Czujesz się stale smutny, zaniepokojony lub zirytowany i nie potrafisz dokładnie tego wytłumaczyć.

Twoje zdrowie się pogarsza

Nagle zaczynasz doświadczać bólu w stawach lub plecach i możesz mieć problemy z trawieniem. Żadna z tych dolegliwości nie ma oczywistej przyczyny i nie dają się „wyleczyć”.

Pamiętaj, że wszystkie te symptomy powinny być chroniczne, by stać się objawem depresji. Nie wahaj się zwrócić o pomoc do bliskiej osoby.


Na podstawie: brightside.com

 


14 „niepozornych” komentarzy, które cię zranią do głębi, gdy przeżywasz trudny emocjonalnie czas lub chorujesz

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
1 czerwca 2018
Następny

Chyba wszyscy doświadczyliśmy tego dziwnego uczucia, kiedy to ktoś kieruje do nas słowa na pozór tylko pozytywne. Na pewno zdarzyło wam się usłyszeć „nieszkodliwy” komentarz, który niósł ze sobą niszczącą treść. Są ludzie, którzy do perfekcji opanowali sztukę mówienia przykrych rzeczy w taki sposób, by nie można im było nic zarzucić.  

Przede wszystkim jednak ważne jest, aby pamiętać, że co może wydawać się „nieszkodliwe” dla jednej osoby, w rzeczywistości może głęboko zranić inną. Kiedy borykasz się z trudną emocjonalnie sytuacją lub problemami natury psychicznej, Twoje uczucia są ważne i zasługujesz na wsparcie.

1. „Masz szczęście, że cały dzień możesz spędzić w łóżku.”

W domyśle „zamiast pracować”. A ty nie „migasz się od pracy”, tylko cierpisz. Naprawdę wolałbyś mieć w sobie siłę by wyjść z tego łóżka.

2.”Przecież nie masz powodów, by być w depresji”

Każdy, kto ma trochę oleju w głowie wie, że depresja może przytrafić się każdemu, niezależnie od jego sytuacji.

3. „To nie ty, to tylko twoja choroba psychiczna przez ciebie przemawia”

To bardzo bolesny komentarz. Bliscy muszą zrozumieć, że  nie masz w sobie magicznego pilota, którym przełączysz kanał na inny.

4. „Twoje życie nie jest nawet takie złe …”

Taki słowa sprawiają, że zaczynasz uważać, że nie powinieneś czuć się tak, jak się czujesz i że jesteś kimś gorszym

5. „Jesteś po prostu głupi.”

Po takim zdaniu trudno wyciągnąć do kogoś rękę z prośbą o pomoc, gdy jej naprawdę potrzebujemy.

6. „Czy nie wychodzisz z domu, bo nie możesz, czy dlatego, że nie chcesz?”

Jeśli cierpisz na depresję, tylko ty jesteś w stanie zrozumieć, ile kosztuje cię każde wyjście „do ludzi”.

7. „Myślałem, że to się już skończyło”

Ból emocjonalny czy depresja nie mijają „ot tak”.

8. „Jesteś zbyt piękna, żeby być przygnębiona”

„Jesteś zbyt piękna, żeby być w depresji”… Nie można być bardziej bezmyślnym.

9. „Nie bądź królową dramatu”

Niesprawiedliwe i krzywdzące jest oceniać emocje osoby, która zmaga się z poważnym problemem psychicznym.

strona 1 z 2
druga część artykułu na następnej stronie

Zobacz także

Fot. iStock/Alexandra Iakovleva

Często piszecie do siebie SMS-y? Pod żadnym pozorem nie rób niczego z tej listy

Fot. iStock/nd3000

6 sygnałów, że twój mąż wziął z tobą emocjonalny rozwód. Naprawdę niczego nie zauważyłaś?

Fot. iStock / lechatnoir

Zazdrość i podejrzliwość idą ze sobą w parze…. 6 sygnałów, świadczących o tym, że relacja staje się patologiczna