Kiedy Pan Idealny zmienia się w Pana Niewłaściwego, a ty masz go serdecznie dość. Poczekaj, jest szansa zakochać się w nim na nowo!

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
22 listopada 2017
Fot. iStock/Jasmina007
Fot. iStock/Jasmina007
 

Myślisz sobie: „Gdzie się podział ten facet, w którym się zakochałam?”. Być może on zastanawia się, co stało się z tą dziewczyną, której postanowił się oświadczyć?

Co takiego się dzieje, że z czasem rozczarowujemy siebie nawzajem. Wkurzają nas rzeczy, których wcześniej nie dostrzegaliśmy. Lekkomyślność, zbytnia potrzeba kontroli, bałaganiarstwo lub przesadny pedantyzm, pracoholizm – czy wcześniej tego nie widzieliśmy? Przecież kiedyś on nie mówił non stop o swojej pracy, lubił sport, a teraz rośnie mu brzuch i nie chce mu się nawet wyjść na rower. A ona? Czy faktycznie nad wszystkim chciała mieć kontrolę? Nie wydzwaniała z pretensjami, że spóźniasz się na obiad, nie strzelała fochów i nie obrażała się nie wiedzieć za bardzo z jakiego powodu.

Być może do tego dochodzi wiele drobnych spraw, które cię irytują. On zostawia ręcznik w łazience na podłodze, a ona waciki po zmyciu makijażu na pralce. On nigdy nie może wynieść śmieci od razu, tylko stawia je przy drzwiach, jakby miały nabrać mocy sprawczej, a ona zawsze rozrzuca swoje buty w przedpokoju, nie odstawia ich na półkę. Jak to się stało, że Pan Idealny stał się Panem Niewłaściwym, z którym naprawdę trudno wytrzymać, a narastająca w tobie frustracja zmusza cię do myślenia, że może do siebie nie pasujecie, może czas się rozstać?

Ale poczekaj, nie tak szybko.

Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że to co widzimy i na co patrzymy ulega wyolbrzymieniu. Nasz mózg ma ograniczoną zdolność uwagi, co oznacza, że może się skupić naraz tylko na pewnej liczbie rzeczy, nie na wszystkim. Kiedy twój mózg jest czymś zajęty, to zaczynasz tracić świadomość tego, co dzieje się dookoła. Współcześnie badania w zakresie psychologi poznawczej potwierdzają, że to co czujemy i co myślimy, zależne jest od tego, na co zwracamy uwagę.

Co to ma wspólnego z Panem Niewłaściwym? Przypomnij sobie czas, kiedy byłaś w nim szaleńczo zakochana i bez problemu wymieniałaś wszystkiego jego zalety. Dlaczego? Bo skupiałaś się na jego dobrych cechach, na tym, co było w nim wspaniałego, więc nie zauważałaś zupełnie tych rzeczy, które dzisiaj doprowadzają cię do szału.

Tymczasem teraz wstajesz rano i już zastanawiasz się, czym Pan Irytujący znowu cię wkurzy. Koncentrujesz się na tym, co w nim negatywnego, tym samym hamując zdolność do widzenia w nim pozytywnych rzeczy. Warto jednak zdać sobie sprawę, że im więcej uwagi zaczniesz poświęcać na to, co lubisz w swoim partnerze, tym bardziej zaczniesz widzieć w nim faceta, którego pokochałaś. I to się dzieje naprawdę, możesz spróbować. Możesz też zachęcić swojego męża lub partnera do małego eksperymentu. Jest on banalnie prosty:

weź czystą kartkę, długopis i usiądź sobie w spokojnym i wygodnym miejscu, o takiej porze dnia, kiedy nic cię nie goni, nikt nie zawraca ci głowy swoimi sprawami. Zamknij oczy i sprawdź, czy potrafisz przypomnieć sobie swojego faceta takim, jakim był na samym początku waszego związku, kiedy go naprawdę i szczerze polubiłaś. Zapisz na kartce wszystkie szczegóły dotyczące tego, jak się wtedy czułaś. Czy byłaś podekscytowana, szczęśliwa, radosna, zaintrygowana, ciekawa? Wszystko, co przyjdzie ci do głowy.

Kiedy już to zrobisz, stwórz listę wszystkich tych dobrych cech, które polubiłaś w swoim partnerze, kiedy się poznaliście. Czym cię ujął, zafascynował? Zapisz jak najwięcej szczegółów.

Gotowe?

I teraz, nim pójdziesz spać, dopisz do tej listy niej trzy rzeczy, które dzisiaj spodobały ci się w nim. Rano, nim wstaniesz, przeczytaj listę.

Każdego wieczoru dodawaj do niej trzy nowe rzeczy, które lubisz w swoim partnerze. Rób tak przez 30 dni. Długo? Wcale nie – to nie muszą być jakieś wielkie rzeczy, na przykład – to, że otworzył ci drzwi do mieszkania, podał płaszcz, przytrzymał parasol, zrobił kawę, przykrył kocem, nie stracił panowania nad sobą. Ważne, żebyś zaczęła dostrzegać takie drobne szczegóły, które będą budować pozytywny obraz twojego faceta.

Jakim cudem to ćwiczenie poprawi wasz związek? Otóż, im więcej czasu poświęcasz na myślenie o czymś, tym bardziej aktywne staje się to w twojej mentalnej przestrzeni – i tym łatwiejszy jest do tego dostęp. Kiedy pomyślisz o swoim partnerze, pierwszą rzeczą, która przyjdzie ci do głowy, nie będzie jego irytujący nawyk, ponieważ świadomie decydujesz się skupić swoją uwagę na jego pozytywnych cechach, więc one są bardziej aktywne w twoim umyśle. Twoja uwaga jest bezpośrednio związana z tym, co czujesz. Kiedy podejmujesz świadomy wysiłek zwracania uwagi na dobre cechy partnera, twoje uczucia do niego mogą zmienić się na pozytywne, przywracając te z początku waszego związku.

Możecie przez 30 dni włożyć trochę pracy w swój związek. Możecie spróbować, bo przecież nikomu to nie zaszkodzi, a wręcz przeciwnie, może naprawić wasze relacje, jeśli tylko tego chcecie. Może oboje zdecydujecie się wykonać takie zadanie?


7 kroków do wyleczenia ran przemocy domowej

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
22 listopada 2017
Fot. istock/Jasmina81
Fot. istock/Jasmina81
 

Na początku jesteś zawstydzona. Ciągle jeszcze uważasz, że zasługujesz na to, co cię spotkało, na to, jak byłaś traktowana. Potem obwiniasz się, że do tego dopuściłaś. Zajęło ci trochę czasu, zanim odeszłaś. Ale udało się, teraz próbujesz odbudować samą siebie na nowo. Tylko jak?

Krok po kroku, powoli musisz przejść przez te siedem etapów:

1. Bezpieczeństwo przede wszystkim 

Proces uzdrawiania rozpoczyna się, gdy ofiara jest ostatecznie daleko od sprawcy. To może potrwać miesiące lub nawet lata planowania i przygotowania, zanim stanie się rzeczywistością. Bezpieczeństwo oznacza, że ​​budzisz się i zasypiasz bez strachu.

2. Stabilizacja środowiska

Zanim podejmiesz terapię – odpocznij.  Dostosuj się do nowej sytuacji.  Może minąć nawet kilka miesięcy zanim będziesz gotowa na rozmowę.

3. Wsparcie bezwarunkowe

I pamiętaj, że dobry przyjaciel jest czasem większym skarbem niż rodzina.

4. Dzielenie się doświadczeniami

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na odzyskanie sił jest znalezienie grupy wsparcia. Szukaj osób o podobnych doświadczeniach. To pozwali ci uświadomić sobie, że nie jesteś sama ani osamotniona w swoich przeżyciach.

5. Porządkowanie zdarzeń

Jest to często najtrudniejszy krok z punktu widzenia naszej świadomości.  Większość ofiar nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, jak bardzo zostały skrzywdzone.

6. Leczenie ran

Musisz podjąć ze sobą wewnętrzny dialog na temat tego, co się stało. Realny, mądry, szczery – przeanalizować wszystko, co się stało. W miarę upływu czasu zaczniesz być dumna ze swoich blizn jako dowodu jej siły, determinacji, męstwa i wytrwałości.

7. Ustalanie standardów

Opracuj dla siebie samej granice tego, co można w związku akceptować. Jeśli zostaną przekroczone – reaguj. Żądaj szacunku. 


Na podstawie: psychcentral.com

 


Nie możesz przestać ziewać? Być może dotyczy cię któraś z 7 poważnych przyczyn nadmiernej senności

Redakcja
Redakcja
22 listopada 2017
Fot. iStock/KrisCole
Fot. iStock/KrisCole
 

Nadmierna senność, mimo że nie nie brzmi zbyt poważnie, zdecydowanie utrudnia życie i wymaga sprawdzenia jej przyczyny. Hipersomnia to najczęstsze zaburzenie snu, które powoduje zmęczenie i potrzebę snu w ciągu całego dnia. Mimo przesypiania nocy utrudnia ona koncentrację na codziennych zdaniach, powoduje odpływ energii i niechęć do działania. 

Może pojawić się także rozdrażnienie i irytacja z błahych powodów, nieustanne uczucie lęku i niepokoju, czy wolniejsza mowa.

Nie można mówić o nadmiernej senności w przypadku zmęczenia fizycznego, przepracowania lub ciąży, ponieważ stanowi zupełnie normalną reakcję organizmu. Hipersomnia dotyka ok 5% populacji ogólnej. U zdecydowanej większości można zidentyfikować przyczynę zaburzenia.

7 przyczyn nadmiernej senności 

1. Niedokrwistość

W przypadku 80% anemii, w organizmie jest zbyt mało żelaza i tlen nie jest skutecznie transportowany do wszystkich komórek. Może więc pojawiać się senność i uczucie osłabienia, do tego zmęczenie, apatia, łamliwe włosy i paznokcie. Proste badanie krwi pozwala szybko postawić w tym przypadku diagnozę.

2. Cukrzyca

Nadmierna senność może być jednym z objawów cukrzycy, z powodu zaburzenia gospodarki węglowodanowej.  W postawieniu diagnozy przydatna jest doustna próba obciążenia glukozą. Cukrzycę należy bezwzględnie leczyć, ponieważ jej zaniedbanie może skutkować wieloma powikłaniami zdrowotnymi, ze strony serca, nerek, oczu i innych narządów.

3. Niedociśnienie tętnicze

Zbyt niskie ciśnienie powoduje senność i osłabienie. W takiej sytuacji dobrze jest wypić kawę, która działa pobudzająco na układ krążenia. Ponieważ przyczyny niedociśnienia mogą być różne (np. zaburzenia hormonalne, zaburzenia układu sercowo-naczyniowego), niedociśnienie wymaga wizyty u lekarza.

4. Uraz głowy

Urazy głowy nie należą do rzadkości. W przypadku upadku, uderzenia w głowę, nadmierna senność może świadczyć o obrażeniach centralnego układu nerwowego. Niepokoić powinny również inne objawy, takie jak ból głowy, nudności, zawroty głowy, wymioty, drgawki, zdezorientowanie, zaburzenia widzenia, zaburzenia zachowania, zaburzenia świadomości, występujące nawet kilka dni po urazie.

5. Depresja

Zaburzenia snu, w tym nadmierna senność, mogą towarzyszyć depresji. Jeśli do tego dołącza spadek energii życiowej, smutek, żal, poczucie winy, izolowanie się od otoczenia i wiele innych, można podejrzewać depresję, która wymaga pomocy specjalisty.

6. Niedoczynność tarczycy

Jeśli nadmiernej senności towarzyszy również uczucie zimna, łamliwość włosów, tycie, suchość skóry, zaparcia – można podejrzewać niedoczynność tarczycy. Oznaczenie poziomu hormonów we krwi pozwoli określić źródło problemu.

7. Infekcje i neuroinfekcje

Nadmierna senność występuje również w przypadku rozwoju infekcji. Śpiąc więcej, organizm regeneruje się i zbiera siły do walki z chorobą. Innego typu infekcjami niosącymi nadmierną senność, są neuroinfekcje. Jeśli pojawia się również ból głowy, wymioty, zaburzenia świadomości, drgawki, wysoka gorączka, może to świadczyć o zakaźnej chorobie centralnego układu nerwowego – zapalenie opon mózgowych i zapalenie mózgu.

źródło: www.bezsennosc.pl, zdrowie.flink.pl

 


Zobacz także

Fot. Pixabay / lambhappiness / CC0 Public Domain

Miłość i inne komplikacje… Czy zawsze warto zmieniać swoje życie dla miłości?

Fot. iStock / shumelki

Jak ja głupio kochałam… najgłupiej na świecie. Gdzie trzeba się znaleźć, żeby otworzyć oczy szeroko?

Cztery cechy emocjonalnie niedostępnego partnera

Cztery cechy emocjonalnie niedostępnego partnera